Je brandstofverbruik hangt af van je snelheid, maar hoe dan ?


Publicatie datum:

Je verbruikt meer brandstof bij een hogere snelheid. Hoe veel meer? Dat hangt af van een paar factoren. In dit artikel ook meer over slim brandstof besparen.

Gesponsorde koppelingen

Voor veel auto’s ligt de optimale efficiency zo rond de 90 kilometer per uur. Onder de optimale snelheid is de motor in principe onderbelast om te kunnen accelereren. Omdat de luchtweerstand enorm toeneemt met hogere snelheden, gaat het verbruik boven de optimale snelheid enorm omhoog.

Accelereren
In de grafiek hieronder wordt per gekozen versnelling, de lijn weergegeven die het verbruik bij toenemende snelheid weergeeft. De grafiek is voor een voorbeeld-auto met een kleine motor en vrij laag gewicht. Door goed te schakelen, wordt de groene lijn bereikt, die acceleratie met laagst mogelijk verbruik weergeeft.

snelheid en verbruik

Dezelfde snelheid, hogere versnelling betekent een lager verbruik
Laten we aannemen dat je geaccelereerd bent naar 100 km per uur. Je kunt zien dat je 100 km per uur in verschillende versnellingen kunt rijden. Het verbruik bij 100 km per uur is af te lezen.
- in de zesde versnelling, verbruik van 6 liter per 100 km.
- in de vijfde versnelling, verbruik van 7 liter per 100 km.
- in de vierde versnelling, verbruik van 9 liter per 100 km.
- in de derde versnelling, verbruik van bijna 11 liter per 100 km.

Hogere snelheid in een zelfde versnelling: verbruik neemt exponentieel toe met de snelheid
Laat je de snelheid verder oplopen in de hoogste versnelling, dan zal het verbruik slechter worden. Neem weer het voorbeeld in de grafiek, volg de lijn van de zesde versnelling:
- bij 100 km per uur is het verbruik 6 liter per 100 km.
- Bij 120 km per uur is het verbruik 6,5 liter per 100 km.  (+  8.3 %)
- Bij 140 km per uur is het verbruik 8 liter per 100 km.     (+33.3 %)
- Bij 160 km per uur is het verbruik al 11 liter per 100 km (+60.0 %)

Belangrijk dus om de juiste versnelling te kiezen en de optimale snelheid.
Daarnaast zijn er nog vele andere tips om het verbruik –en dus de kosten- zo veel mogelijk te beperken.

 
Besparingstips

Er zijn een aantal voor de handliggende tips om verbruik te reduceren. De eerste zijn vrij “standaard”, daarna een aantal die meer gerelateerd zijn aan de manier van rijden. Een heel aantal tips gaan over het voorkomen van remmen (je hebt eerst brandstof omgezet in snelheid en “verknoeid” die door snelheid om te zetten in warmte die vrij komt bij remmen). Je wilt juist all energie uit de brandstof zo efficiënt mogelijk omzetten in afgelegde afstand.

Een deel van de tips zijn slimmigheden maar het grootste deel zit in de rijstijl!

  1. neem op korte afstanden de fiets of de benenwagen. Juist bij korte afstanden verbruikt (de koude) auto meer brandstof. Wat is kort: minder dan 5 kilometer.
  2. neem een korte route door goede planning of navigatie
  3. rijdt rustig met een koude motor
  4. parkeer de auto in de juiste richting. Met warme motor manouvreren is zuiniger dan met een koude.
  5. verlaag het gewicht en obstakels, bijvoorbeeld door onnodige lading in de kofferbak, dakdragers, ski-boxen e.d. te verwijderen.
  6. gebruik cruisecontrol, eenstabiele snelheid is zuiniger
  7. kies de juiste versnelling, zorg voor een rustige motor (liever aan de lage kant qua toeren, dit betekent vroeg opschakelen; 1500-3000 toeren)
  8. ga zuinig om met electriciteit, 3-5% meer brandstof bij achterruit verwarming, mistverlichting,
  9. houd ramen dicht, 5-10% meer brandstof bij open ramen doordat de aerodynamica wordt verstoord.
  10. matig airco gebruik, 10% meer verbruik bij ingeschakelde airconditioning
  11. start de motor pas als je helemaal rij-klaar bent, bijv. instellen spiegels en stoelen, zonnebril opzetten etc. …. EN eerst krabben en dan pas starten!
  12. beperk stationair draaien (overweg, brug etc)
  13. onderhoud uw auto behoorlijk, een goed onderhouden auto heeft een lager verbruik
  14. anticipeer en rem zo min mogelijk, laat liever op tijd je gas op tijd los om de kans op remmen te voorkomen (naderen rotonde, rood/oranje stoplicht, invoegend verkeer, andere remmende weggebruikers.
  15. in de file volg je bijvoorbeeld een vrachtwagen. Vrachtwagens zijn over het algemeen aardig goed in het rollend houden van hun voertuig zodat optrekken en remmen wordt verminderd.
  16. rijd kalm, zo wel qua snelheid als versnellen en vertragen

Succes!

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Diamind

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 26
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie auto-verkeer

LPG

In dit stuk wordt de werking uitgelegd van LPG

Voordelen van een kilometerregistratie systeem

Het kilometerregistratie systeem biedt voor iedereen voordelen. Bekijk hier welke voordelen dat voor jouw onderneming zijn!

De nieuwste Ferrari, de goedkoopste Ferrari

De nieuwste Ferrari 458 Italia of de goedkope Ferarri Raptor

De Susuki Maruti Eeco, een prima MPV of personenbusje vanaf maar 4500 euro.

De Susuki Maruti Eeco is het nieuwste personenbusje van de Indische autofabrikant Maruti.

Verkeersveiligheidstips en de nascholing chauffeurs.

Als deelnemer aan het verkeer heb je zelf invloed op je veiligheid. Met deze tips (van de nascholing chauffeurs) krijg je meer te weten over hoe je zelf de verkeersveiligheid kan vergroten.

Motor Rijlessen (1)

Chopper, Tour of Racer?

Hoe je voorbereiden om je auto te verkopen?

Tips om je auto klaar te maken om te verkopen en meer aantrek te krijgen.

Autopech en de ANWB

Wanneer je met autopech langs de weg komt te staan, is het fijn te weten dat je lid bent van de ANWB!

Autobedrijf Welters in Echt, jonge gebruikte auto's, lichte bedrijfswagens en campers.

Autobedrijf Welters is gespecialiseerd in de verkoop en onderhoud van jonge gebruikte schadevrije auto’s met weinig kilometers.

Alles over autoverzekeringen

Hier vindt u alle informatie over autoverzekeringen

Stockcar F2

Een beschrijving van de raceklasse Stockcar F2

Was de super zuinige Citroën 2 CV zijn tijd ver vooruit?

Nog steeds behoort de Citroën 2 CV tot de zuinigste auto aller tijde, was de Citroën 2 CV zijn tijd te ver vooruit?

Vijf manieren om uw auto in goede staat te houden voor de zomer

Last van rooklucht of andere vieze luchten in uw auto?

Het verwijderen van vieze (rook)lucht uit uw auto

Motor Rijlessen (2)

Chopper, Tour of Racer?

Nooit meer vliegen

Tripoli een ramp, maar geen rede om niet meer te vliegen, Sole survivor

Total loss

Wanneer spreken we van total loss of perte totale?

Luchtverkeersleider

De ogen en oren van piloten

Louche praktijken rijscholen Utrecht en omgeving

Rijscholen en instructeurs uit Utrecht en omgeving houden en louche praktijken op na. Lees hier meer informatie.

Veel geld verdienen met mijn Hummer 1 op de kermis.

Ik trek overal heel veel bekijks met mijn Hummer 1, vooral op de kermis heb ik veel succes.

Xenon verlichting

Hier wordt in bescheven wat de verschilen en voordelen zijn

Auto koplampen: Halogeen, Xenon, of LED?

De koplampen van auto's zijn onderscheidende accessoires van nu. Xenon of LED lampen voor autoverlichting zijn ware technologische hoogstandjes. Welke verschillen zijn er? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

Gevaren bij het kopen van een gebruikte leaseauto

de voordelen en nadelen van het kopen van een gebruikte leaseauto

Waarom is de Chrysler 300C mijn favoriete auto?

Ik vind de Chrysler 300C SRT8 6.1L uit 2005 net zo mooi als de Bentley Mulsanne Speed. Daarom is de Chrysler 300C uit 2005 mijn favoriete Chrysler?

De Herkomst van Audi

Hoe Audi is ontstaan