Je brandstofverbruik hangt af van je snelheid, maar hoe dan ?


Publicatie datum:

Je verbruikt meer brandstof bij een hogere snelheid. Hoe veel meer? Dat hangt af van een paar factoren. In dit artikel ook meer over slim brandstof besparen.

Gesponsorde koppelingen

Voor veel auto’s ligt de optimale efficiency zo rond de 90 kilometer per uur. Onder de optimale snelheid is de motor in principe onderbelast om te kunnen accelereren. Omdat de luchtweerstand enorm toeneemt met hogere snelheden, gaat het verbruik boven de optimale snelheid enorm omhoog.

Gesponsorde koppelingen

Accelereren
In de grafiek hieronder wordt per gekozen versnelling, de lijn weergegeven die het verbruik bij toenemende snelheid weergeeft. De grafiek is voor een voorbeeld-auto met een kleine motor en vrij laag gewicht. Door goed te schakelen, wordt de groene lijn bereikt, die acceleratie met laagst mogelijk verbruik weergeeft.

snelheid en verbruik

Dezelfde snelheid, hogere versnelling betekent een lager verbruik
Laten we aannemen dat je geaccelereerd bent naar 100 km per uur. Je kunt zien dat je 100 km per uur in verschillende versnellingen kunt rijden. Het verbruik bij 100 km per uur is af te lezen.
- in de zesde versnelling, verbruik van 6 liter per 100 km.
- in de vijfde versnelling, verbruik van 7 liter per 100 km.
- in de vierde versnelling, verbruik van 9 liter per 100 km.
- in de derde versnelling, verbruik van bijna 11 liter per 100 km.

Hogere snelheid in een zelfde versnelling: verbruik neemt exponentieel toe met de snelheid
Laat je de snelheid verder oplopen in de hoogste versnelling, dan zal het verbruik slechter worden. Neem weer het voorbeeld in de grafiek, volg de lijn van de zesde versnelling:
- bij 100 km per uur is het verbruik 6 liter per 100 km.
- Bij 120 km per uur is het verbruik 6,5 liter per 100 km.  (+  8.3 %)
- Bij 140 km per uur is het verbruik 8 liter per 100 km.     (+33.3 %)
- Bij 160 km per uur is het verbruik al 11 liter per 100 km (+60.0 %)

Belangrijk dus om de juiste versnelling te kiezen en de optimale snelheid.
Daarnaast zijn er nog vele andere tips om het verbruik –en dus de kosten- zo veel mogelijk te beperken.

 
Besparingstips

Er zijn een aantal voor de handliggende tips om verbruik te reduceren. De eerste zijn vrij “standaard”, daarna een aantal die meer gerelateerd zijn aan de manier van rijden. Een heel aantal tips gaan over het voorkomen van remmen (je hebt eerst brandstof omgezet in snelheid en “verknoeid” die door snelheid om te zetten in warmte die vrij komt bij remmen). Je wilt juist all energie uit de brandstof zo efficiënt mogelijk omzetten in afgelegde afstand.

Een deel van de tips zijn slimmigheden maar het grootste deel zit in de rijstijl!

  1. neem op korte afstanden de fiets of de benenwagen. Juist bij korte afstanden verbruikt (de koude) auto meer brandstof. Wat is kort: minder dan 5 kilometer.
  2. neem een korte route door goede planning of navigatie
  3. rijdt rustig met een koude motor
  4. parkeer de auto in de juiste richting. Met warme motor manouvreren is zuiniger dan met een koude.
  5. verlaag het gewicht en obstakels, bijvoorbeeld door onnodige lading in de kofferbak, dakdragers, ski-boxen e.d. te verwijderen.
  6. gebruik cruisecontrol, eenstabiele snelheid is zuiniger
  7. kies de juiste versnelling, zorg voor een rustige motor (liever aan de lage kant qua toeren, dit betekent vroeg opschakelen; 1500-3000 toeren)
  8. ga zuinig om met electriciteit, 3-5% meer brandstof bij achterruit verwarming, mistverlichting,
  9. houd ramen dicht, 5-10% meer brandstof bij open ramen doordat de aerodynamica wordt verstoord.
  10. matig airco gebruik, 10% meer verbruik bij ingeschakelde airconditioning
  11. start de motor pas als je helemaal rij-klaar bent, bijv. instellen spiegels en stoelen, zonnebril opzetten etc. …. EN eerst krabben en dan pas starten!
  12. beperk stationair draaien (overweg, brug etc)
  13. onderhoud uw auto behoorlijk, een goed onderhouden auto heeft een lager verbruik
  14. anticipeer en rem zo min mogelijk, laat liever op tijd je gas op tijd los om de kans op remmen te voorkomen (naderen rotonde, rood/oranje stoplicht, invoegend verkeer, andere remmende weggebruikers.
  15. in de file volg je bijvoorbeeld een vrachtwagen. Vrachtwagens zijn over het algemeen aardig goed in het rollend houden van hun voertuig zodat optrekken en remmen wordt verminderd.
  16. rijd kalm, zo wel qua snelheid als versnellen en vertragen

Succes!


Foobie gebruiker Diamind

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 26
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie auto-verkeer

Amsterdams gogme of gegoochel?

Wat moet er gebeuren met de Noord-Zuidlijn

Review Polo 1.2 benzine 2010

Polo 1.2 benzine beste auto van 2010 en best verkochte auto over 2011

De beste elektrische fiets, de goedkoopste elektrische fiets

Op zoek naar een goede betaalbare elektrische fiets , lees dan deze objectieve productbeoordeling.

E-bike of pedelec: verschillen en voordelen

Eigenlijk is de term e-bike niet juist. Veel van de fietsen met elektromotor die worden verkocht, zijn pedelecs. Mensen vragen zich af wat het verschil is.

Waarom is de Chrysler 300C mijn favoriete auto?

Ik vind de Chrysler 300C SRT8 6.1L uit 2005 net zo mooi als de Bentley Mulsanne Speed. Daarom is de Chrysler 300C uit 2005 mijn favoriete Chrysler?