Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt?


Publicatie datum:

5 centimeter sneeuw is voldoende om het treinverkeer plat te leggen in Nederland, hoe kan dat?

Gesponsorde koppelingen

Je wordt zaterdagmorgen om half acht wakker omdat je naar je bijbaan bij de Computer en Entertainment Exchange winkel in Alkmaar wilt gaan en er ligt 5 centimeter sneeuw. Geen probleem zou je denken, je vader moet alleen 5 minuten eerder naar buiten om de ruiten van zijn auto schoon te krabben. Het is 3 graden boven nul, het begint al te regenen en de wegen zijn goed begaanbaar maar je leest op NS reisadvies dat de trein van 8 uur uit Bovenkarspel-Grootebroek niet gaat. Je leest op NS reisadvies dat de trein van 8.30 uur vanuit Hoorn naar Alkmaar wel gaat. Je vader wil je wel even naar Hoorn brengen. De wegen zijn goed begaanbaar maar net als jullie de afslag Hoorn centrum nemen lees je op NS reisadvies dat ook de trein van 8.30 uur vanuit Hoorn naar Alkmaar niet gaat. Je kijkt om je heen in Hoorn, het is ruim boven de 0 graden, het regent behoorlijk hard dus de meeste sneeuw is al aan het verdwijnen en toch rijden de treinen niet.

trein vast in sneeuw

Je vader wil je ook wel even naar Alkmaar brengen want de wegen zijn goed te berijden. Je neemt echter voor de zekerheid, voordat jullie verder rijden, via Whatsapp contact op met de bedrijfsleider van de Computer en Entertainment Exchange winkel.  Hij antwoord dat hij zelf voorlopig ook niet met de trein naar Alkmaar kan komen vanuit Den Helder dus dat je, tot nader bericht, maar weer naar huis moet gaan. Thuisgekomen appt hij dat hij om half 11 de winkel kan openen. Je besluit daarom om de trein van 10 uur te nemen die volgens NS reisadvies wel rijdt.

Thuisgekomen ga je maar even een anderhalf uur op de bank liggen maar na een uur lees je op NS reisadvies dat ook de trein van 10 uur uitvalt. Je neemt daarom maar weer via Whatsapp contact op met de bedrijfsleider om te zeggen dat je waarschijnlijk op zijn vroegst met de trein van 12 uur naar Alkmaar kunt komen. De bedrijfsleider antwoord dat je dan beter thuis kunt blijven omdat je dan pas om half twee aanwezig kunt zijn en het dan de moeite niet meer is omdat de winkel om 5 uur weer sluit. Bovendien moet je dan maar weer afwachten of je überhaupt weer naar huis kunt komen.

Al met al betekent het dat als er in Nederland ´s nachts 5 cm sneeuw valt en het ´s morgens om half acht 3 graden boven nul is er tot twaalf uur geen treinen rijden. Dit kost je in dit geval € 55,- aan gederfde inkomsten en, door de misleidende informatie op NS reisadvies, 30 km aan autokosten voor een tevergeefse rit naar Hoorn dus het falen van de NS kost jou totaal ongeveer € 60,-. Daar komt bovendien nog € 5,- bij voor de kosten van je weekend treinabonnement dus als je dat meerekent kost het je € 65,-.

Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt?
Je zit vervolgens thuis behoorlijk te balen want  die paar centimeter  kost jou € 65,- en je vraagt je af, Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt? De NS schrijft hierover het volgende:

Gladheid hindert het spoor in alle landen zo lang als er treinen rijden en dat zal zo blijven. Door diverse maatregelen spelen we hier slim op in. Zo wijzigen vanwege mogelijke gladheid van 6 oktober tot en met 14 december 2014 op enkele gladheidsgevoelige trajecten de vertrek- en aankomsttijden met één of twee minuten. Tijdens de herfst hebben de weersomstandigheden op deze trajecten soms een negatieve invloed, Machinisten hebben zo iets meer tijd om geleidelijk op te trekken en te remmen. Door deze kleine aanpassingen in de dienstregeling kunnen we vertragingen enigszins opvangen.

 

Ook is er dit jaar weer een Sandite-campagne ter bestrijding van de gladheid. Er wordt door ProRail samen met NS preventief een speciale gel (Sandite) op sommige sporen gespoten om het spoor stroef te maken in de herfst. ProRail heeft daarnaast verspreid over het land ploegen, aannemers en diesellocomotieven paraat die in bijzondere omstandigheden kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld als de infrastructuur beschadigd raakt door omvallende bomen. Bomen en struiken zijn overigens in de aanloop naar de herfst extra gesnoeid.

Vanwege de drukte op het Nederlandse spoor en de noodzaak om in de toekomst de capaciteit en de beschikbaarheid van het spoor verder te kunnen verhogen worden deze herfst  aanvullende innovatieve maatregelen onderzocht. Zo vinden in het najaar van 2014 in overleg met diverse spoorpartners proeven plaats met bijvoorbeeld een watersproei-installatie en het gebruik van laser. We bekijken of we met deze middelen gladheid en het effect op de punctualiteit van treinen verder kunnen beperken.

Uit dit hele verhaal kan ik niet afleiden waarom er als er ’s nachts  5 cm sneeuw is gevallen en het ’s morgens niet vriest er tot 12 uur geen treinen rijden. Volgens de uitgebreide uitleg van de NS zou er hoogstens een paar minuten vertraging kunnen optreden. Ik vind dus dat de NS in gebreke blijft en ga dus een claim indienen voor de kosten van mijn abonnement, de door de gebrekkige voorlichting onnodig gemaakte autokosten en mijn inkomstenderving.

Om te laten zien dat rijden in de sneeuw geen probleem hoeft te zijn hieronder een filmpje van een trein in Rusland die zonder problemen door een paar meter sneeuw heen dendert.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Dik Laan

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1037
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie auto-verkeer

Louche praktijken rijscholen Utrecht en omgeving

Rijscholen en instructeurs uit Utrecht en omgeving houden en louche praktijken op na. Lees hier meer informatie.

Goedkoop autorijden, van oud mannetje geweest.

Autorijden is een hele dure bezigheid, lees hier hoe je goedkoop autorijden kan.

Stockcar F2

Een beschrijving van de raceklasse Stockcar F2

Waarom het vermogen van een auto op den duur minder wordt

waarom een auto pk's verliest

Auto koplampen: Halogeen, Xenon, of LED?

De koplampen van auto's zijn onderscheidende accessoires van nu. Xenon of LED lampen voor autoverlichting zijn ware technologische hoogstandjes. Welke verschillen zijn er? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

De een krijgt meer korting als de ander..

hoe brutaler de man, hoe goedkoper de auto

Mooie autoroutes in Nederland

Langs het water, door het bos, langs de weilanden, bollenvelden, heuvels: Nederlandse wegen hebben veel te bieden

Zuinige suv en de zuinigste suv

De zuinigste SUV’s van dit moment op een rijtje.

Gevaren bij het kopen van een gebruikte leaseauto

de voordelen en nadelen van het kopen van een gebruikte leaseauto

Zomer- en winterbanden - basiskennis

Hoe zit het met zomer- en winterbanden onder mijn auto?

De opvolger van de Chevrolet Matiz: de Spark

De opvolger van de Matiz, een nieuwkomer in het steeds populairder wordende A-segment van zuinige en goedkope auto’s.

De nieuwste Ferrari, de goedkoopste Ferrari

De nieuwste Ferrari 458 Italia of de goedkope Ferarri Raptor

De rijke geschiedenis van Harley-Davidson

Harley-Davidsons zijn karakteristieke motoren. Hoe is dat zo gekomen?

Autopech en de ANWB

Wanneer je met autopech langs de weg komt te staan, is het fijn te weten dat je lid bent van de ANWB!

Veel geld verdienen met mijn Hummer 1 op de kermis.

Ik trek overal heel veel bekijks met mijn Hummer 1, vooral op de kermis heb ik veel succes.

Boerka integraalhelm of aerodynamische vliegenvanger.

Een nieuwe uitvinding voor op de scooter of op de motorfiets, de Boerka integraalhelm of Boerka met aerodynamische vliegenvanger.

Yamaha Maxim (XJ 700S)

Motorrijden, Yahama, Chopper.

De boeiende geschiedenis van de moderne MotoGP

De geschiedenis van de MotoGP is een boeiend verhaal dat meer dan 60 jaar teruggaat in de tijd. De moderne competitie is vanuit het wereldkampioenschap motorrijden langzaam uitgegroeid tot een van de topevenementen van de motorwereld.

De beste caravan

Op deze website vindt je de beste caravans en de goedkoopste caravans verzameld.

google maps routeplanner, anwb routeplanner

Met een gratis routeplanner plant u routes per auto, fiets, openbaar vervoer of te voet. Duidelijke routebeschrijvingen en gedetailleerde kaarten.

De stappen tot het hebben van een rijbewijs.

Ik ga alle stappen aflopen vertrekkend van de beslissing om een rijbewijs te halen tot het uiteindelijk behalen van een rijbewijs.

Waarom wordt ik verdrietig van een defect merk fiets achterlicht?

Het is een steeds terugkerend probleem, het fiets achterlicht, hierom wordt ik verdrietig van een merk fiets achterlicht?

Kleppen motor

Beschrijving van het kleppenmechanisme.

Sneeuwkettingen en alternatieven

Informatie en tips over sneeuwkettingen en het gebruik ervan.

Contrails oftewel vliegtuigstrepen

In dit artikel komen de welbekende vliegtuigstrepen aan het licht... Wil je er meer over weten?