De rijke geschiedenis van Harley-Davidson


Publicatie datum:

Harley-Davidsons zijn karakteristieke motoren. Hoe is dat zo gekomen?

Gesponsorde koppelingen

Een Harley-Davidson herken je altijd. Misschien is het geluid het eerste wat opvalt: een diep grommende motor die je van verre aan hoort komen en zo kenmerkend is voor alle Harley-Davidsonmotoren. Zo typerend zelfs dat men het geluid - zij het tevergeefs - heeft geprobeerd te patenteren. Maar als het geluid je niet aanstaat, dan misschien wel de vaak typische berijder: brede kerels met een ietwat ongeschoren voorkomen en een leren jack met embleem dat doet vermoeden dat de eigenaar lid is van een motorclub. Het kan ook zijn dat je de vorm van de tank herkent. De pinda- of druppelvormige brandstoftank is kenmerkend voor het 108-jaar oude motorfietsenmerk. Maar de rest van de motor zag er in 1903 wel totaal anders uit.

In 1901 ontwierp de toen 21-jarige William S. Harley een motor die precies op het frame van een fiets zou passen. Twee jaar later, in 1903 kwam de eerste Harley-Davidson uit de fabriek rijden. Die ‘fabriek' was toen nog niet veel meer dan een houten schuurtje dat William Harley samen met zijn jeugdvriend en partner Arthur Davidson had ingericht als werkplaats. Al snel voegden twee broers van Arthur, Walther en William, zich bij het gezelschap en samen produceerden ze in 1909 de eerste V-twin. De V-twin is een zuigermotor met twee cilinders die op een hoek van 45 graden ten opzichte van elkaar zijn gemonteerd; een V-vorm dus. Hoewel het ontwerp na meer dan een eeuw iets is aangepast, vind je deze techniek nog steeds terug bij elke Harley-Davidson die de weg op gaat.

Dat het enige grote Amerikaanse motorfietsenmerk vanuit een schuurtje zo heeft kunnen groeien, komt met name door de wereldoorlogen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kocht het Amerikaanse leger bijna de helft van alle geproduceerde Harley-Davidsons. Er wordt geschat dat ze er in die vier jaar ongeveer 20.000 doorheen hebben gereden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog konden particulieren zelfs geen motor meer kopen: de hele fabriek was ingericht om het oorlogsapparaat van de Amerikanen te voorzien van solide tweewielers. Ook de Russen kregen van de Amerikanen een flink motorpark aan Harley's, om ze in te zetten aan het oostfront. Na de oorlog werden die door liefhebbers teruggevonden in oude Sovjetschuurtjes en opgekocht, om vervolgens thuis te worden opgeknapt.

Na de oorlogen werd de productie voor de particuliere markt weer hervat. Eind jaren '60 fuseerde de Harley-Davidson Corporation met American Machine & Foundry (AMF, een naam die u misschien kent van de bowlingbaan). Twaalf jaar later, in 1981, werd dat alweer ongedaan gemaakt toen een groep bestuurders besloot om gezamenlijk Harley-Davidson terug te kopen voor 75 miljoen dollar. Die transactie is de geschiedenis ingegaan als de ‘buyback'. Sindsdien is Harley-Davidson zelfstandig gebleven.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 9
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie auto-verkeer

Blinderen van autoramen - Upgrade Your Glass -

Waarom zou je folie of film op de auto laten lamineren?

Mobiel bellen beïnvloedt het rijgedrag

De invloed van mobiel bellen op het rijgedrag

Wie bepaald hoeveel geld je krijgt bij total loss van je auto?

Je wordt met je 18 jaar oude Toyota van de weg gereden, hoeveel geld je krijg je dan bij total loss van je auto?

Comfortabele en ruimtelijke monovolume

Denk je eraan om een monovolumewagen te kopen? Wij zetten alle voordelen voor jou op een rijtje.

Variabele klep timing

dit gaat over variabele kleptiming

De een krijgt meer korting als de ander..

hoe brutaler de man, hoe goedkoper de auto

Racecircuits in Nederland

Nederland heeft een aantal mooie circuits. Sommigen zelfs met een rijke histori

Geschiedenis van de Ronde van Italië

De Ronde van Italië wordt is sinds 1909 het grootste wielerevenement dat op het Italiaanse schiereiland wordt georganiseerd. In die tijd is de race uitgegroeid tot een waar spektakel waar profrenners uit de hele wereld aan deelnemen.

Variabele kleptiming

Dit artikel gaat over variabele kleptiming.

Iedere winkelier een Ferrari voor de deur

Hier worden dromen waar, ook voor jouw winkel een Ferrari voor de deur.

Autopech en de ANWB

Wanneer je met autopech langs de weg komt te staan, is het fijn te weten dat je lid bent van de ANWB!

Verkeersveiligheidstips en de nascholing chauffeurs.

Als deelnemer aan het verkeer heb je zelf invloed op je veiligheid. Met deze tips (van de nascholing chauffeurs) krijg je meer te weten over hoe je zelf de verkeersveiligheid kan vergroten.

Gratis scootmobiel, de beste scootmobiel

Ook u kunt in aanmerking komen voor een gratis scootmobiel, lees hier hoe.

De beste fietsendrager, de goedkoopste fietsendrager

Overzicht van de best geteste fietsendrager, de beste koop, het best beoordeeld en de voordeligste keus.

Stockcar F2

Een beschrijving van de raceklasse Stockcar F2

Kun je gratis parkeren bij de Ziggo Dome?

Er is iedere week iets te doen in de Ziggo Dome maar kun je ook gratis parkeren bij de Ziggo Dome?

Total loss

Wanneer spreken we van total loss of perte totale?

De opvolger van de Chevrolet Matiz: de Spark

De opvolger van de Matiz, een nieuwkomer in het steeds populairder wordende A-segment van zuinige en goedkope auto’s.

De beste autobanden, de goedkoopste autobanden.

Waar vindt je de beste autobanden en waar vindt je de goedkoopste autobanden.

De Tata Nano, de goedkoopste auto ter wereld.

De Tata Nano is het paradepaartje van het Indische Tata concern, het is de goedkoopste auto ter wereld.

Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt?

5 centimeter sneeuw is voldoende om het treinverkeer plat te leggen in Nederland, hoe kan dat?

Zuinige suv en de zuinigste suv

De zuinigste SUV’s van dit moment op een rijtje.

De rijke geschiedenis van Harley-Davidson

Harley-Davidsons zijn karakteristieke motoren. Hoe is dat zo gekomen?

Waarom wil men de goedkoopste en de beste elektrische fietsen?

Elektrische fietsen zijn razend populair maar wel vrij prijzig, waarom wil men een goedkope en goede elektrische fiets?

E-bike of pedelec: verschillen en voordelen

Eigenlijk is de term e-bike niet juist. Veel van de fietsen met elektromotor die worden verkocht, zijn pedelecs. Mensen vragen zich af wat het verschil is.