Geschiedenis van de Ronde van Italië


Publicatie datum:

De Ronde van Italië wordt is sinds 1909 het grootste wielerevenement dat op het Italiaanse schiereiland wordt georganiseerd. In die tijd is de race uitgegroeid tot een waar spektakel waar profrenners uit de hele wereld aan deelnemen.

Gesponsorde koppelingen

De Ronde van Italië is een wielerwedstrijd voor mannen in verschillende etappes die elk jaar op de Italiaanse wegen wordt georganiseerd. De eerste editie van de Giro, zoals de ronde vaak wordt genoemd, vond plaats in 1909. Ze werd georganiseerd door de populaire Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport onder impuls van de redacteur Tullo Morgagni. De leider in het klassement draagt nog steeds de roze trui als verwijzing naar de kenmerkende kleur van het papier waarop de krant wordt gedrukt. De wedstrijd startte in Milaan en eindigde daar ook na 2448 km in 8 etappes. De winnaar van het evenement was de Italiaan Luigi Ganna

De periode tussen 1925 en 1935 werd gedomineerd door de renner Alfredo Binda, die de wedstrijd met vijf overwinningen ook het vaakst won. Bij de editie van 1930 boden de organisatoren de renner na 3 opeenvolgende overwinningen zelfs een enorm bedrag aan om niet deel te nemen en zo de wedstrijd spannend te houden. Binda ging hierop in, maar keerde het volgende jaar terug. In 1930 troostte hij zich echter wel met een tweede wereldtitel en winst in 2 ritten van de Tour de France. In 1936 brak de renner zijn dijbeen en moest hij zijn fietscarrière stopzetten. Hij leidde wel nog het Italiaanse team naar verschillende overwinningen in de Tour de France.

Na Binda moest het Italiaanse wielrennen op zoek naar nieuwe toprenners. Die vond het in Gino Bartali en later ook in Fausto Coppi. De epische duels tussen deze twee atleten kregen na de onderbreking tijdens de oorlog ook een politiek kleurtje, waarbij de Christendemocraten zich achter Bartali en de linkse partijen zich achter Coppi schaarden.

Tot 1950 won geen enkele niet-Italiaan de Giro. In 1950 bracht de Zwitser Hugo Koblet daar voor het eerst verandering in. Vanaf de jaren '50 werd de Italiaanse heerschappij in de ronde van Italië steeds meer uitgedaagd. Renners als de Luxemburger Charly Gaul slaagden erin de Italianen te verslaan, maar het merendeel van de zeges bleef toch op het Italiaanse palmares. Het duurde tot 1960 voordat Jacques Anquetil de Fransen hun eerste eindzege bezorgde.

In 1967 verscheen voor het eerst wielerlegende Eddy Merckx in de race. Hij won de Giro in totaal vijf keer in zeven jaar tijd. Twee andere Belgen, Michel Pollentier en Johan De Muynck, wonnen de race respectievelijk in 1977 en 1978. Begin jaren tachtig maakten het Italiaanse duo Francesco Moser en Giuseppe Saronni furore in de Giro en wisselden ze de overwinningen af met de Fransman Bernard Hinault, die driemaal zegevierde.

Aan het begin van de jaren negentig wint de Spanjaard Miguel Indurain, een echte tijdrijder, tweemaal de ronde van Italië. Een andere bekende winnaar uit deze periode, de Italiaan Marco Pantani, was daarentegen een echte bergrijder. De overwinning van Pantani, die vaak ook de "Piraat" werd genoemd vanwege zijn geschoren hoofd en oorringen, was niet vanzelfsprekend. Hij kwam tijdens de Giro van 1997 zwaar ten val en moest opgeven. Er volgde een lange revalidatieperiode. In 1998 was hij echter voldoende gerecupereerd om de zege te behalen. Tussen 1997 en 2007 wint tien jaar lang een Italiaan de ronde van Italië. In het jaar 2009 vierde de Giro zijn honderdjarig bestaan.

Naast successen en feestgedruis komt de Giro d'Italia echter ook soms in het nieuws met minder fraaie taferelen. In tegenstelling tot de autosport, denken we bij wielrennen niet meteen aan zware ongevallen. Waar auto's er soms vanaf komen met enkele krassen, een herstelling van de autoruit of een korte garagebeurt, hebben fietsongevallen vaak fatale gevolgen. Zo kwam de Spanjaard Juan Manuel Santisteban om bij een zware val in Sicilië tijdens de eerste etappe van de Giro van 1976, net als de Italiaan Emilio Ravasio in 1986. Heel recent in 2011 kwam ook de beloftevolle 26-jarige Belg Wouter Weylandt zwaar ten val tijdens een tragische afdaling in de derde etappe. Hij werd gereanimeerd en overgebracht naar het ziekenhuis, maar het mocht niet baten.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 9
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie auto-verkeer

Yamaha Maxim (XJ 700S)

Motorrijden, Yahama, Chopper.

Nooit meer vliegen

Tripoli een ramp, maar geen rede om niet meer te vliegen, Sole survivor

De Tata Venture diesel, een voordelig personenbusje – MPV voor maar 5000 euro

Op zoek naar een voordelig personenbusje – MPV, dan is de Tata Venture diesel een prima keus.

De beste autobanden, de goedkoopste autobanden.

Waar vindt je de beste autobanden en waar vindt je de goedkoopste autobanden.

Met de trein of de auto naar je werk?

De voordelen en nadelen van het rijden naar je werk met de auto of de trein.

Waarom wordt ik verdrietig van een defect merk fiets achterlicht?

Het is een steeds terugkerend probleem, het fiets achterlicht, hierom wordt ik verdrietig van een merk fiets achterlicht?

Dodge Ram biedt u de beste luchtinlaat kleppen

Het primaire doel van dit artikel is om u de beste exterieur ontwerpen te bieden, voor de Dodge Ram. Deze worden geboden met de beste afmetingen

Vijf manieren om uw auto in goede staat te houden voor de zomer

De een krijgt meer korting als de ander..

hoe brutaler de man, hoe goedkoper de auto

Verlos je auto van aangedampte ruiten

Je auto verlossen van aangedampte autoruiten? Hieronder staan enkele tips en weetjes om aangedampte autoruiten te voorkomen en aan te pakken.

google maps routeplanner, anwb routeplanner

Met een gratis routeplanner plant u routes per auto, fiets, openbaar vervoer of te voet. Duidelijke routebeschrijvingen en gedetailleerde kaarten.

De opvolger van de Chevrolet Matiz: de Spark

De opvolger van de Matiz, een nieuwkomer in het steeds populairder wordende A-segment van zuinige en goedkope auto’s.

De beste fietsendrager, de goedkoopste fietsendrager

Overzicht van de best geteste fietsendrager, de beste koop, het best beoordeeld en de voordeligste keus.

Gevaren bij het kopen van een gebruikte leaseauto

de voordelen en nadelen van het kopen van een gebruikte leaseauto

Wie bepaald hoeveel geld je krijgt bij total loss van je auto?

Je wordt met je 18 jaar oude Toyota van de weg gereden, hoeveel geld je krijg je dan bij total loss van je auto?

Iedere winkelier een Ferrari voor de deur

Hier worden dromen waar, ook voor jouw winkel een Ferrari voor de deur.

De Tata Nano, de goedkoopste auto ter wereld.

De Tata Nano is het paradepaartje van het Indische Tata concern, het is de goedkoopste auto ter wereld.

LPG

In dit stuk wordt de werking uitgelegd van LPG

Alles over autoverzekeringen

Hier vindt u alle informatie over autoverzekeringen

Racecircuits in Nederland

Nederland heeft een aantal mooie circuits. Sommigen zelfs met een rijke histori

Autoweetjes en gerelateerde zaken

Een paar weetjes over auto's en dergelijke zaken

Boerka integraalhelm of aerodynamische vliegenvanger.

Een nieuwe uitvinding voor op de scooter of op de motorfiets, de Boerka integraalhelm of Boerka met aerodynamische vliegenvanger.

Zomer- en winterbanden - basiskennis

Hoe zit het met zomer- en winterbanden onder mijn auto?

Waarom wil men de goedkoopste en de beste elektrische fietsen?

Elektrische fietsen zijn razend populair maar wel vrij prijzig, waarom wil men een goedkope en goede elektrische fiets?

De beste caravan

Op deze website vindt je de beste caravans en de goedkoopste caravans verzameld.