Geschiedenis van de Ronde van Italië


Publicatie datum:

De Ronde van Italië wordt is sinds 1909 het grootste wielerevenement dat op het Italiaanse schiereiland wordt georganiseerd. In die tijd is de race uitgegroeid tot een waar spektakel waar profrenners uit de hele wereld aan deelnemen.

Gesponsorde koppelingen

De Ronde van Italië is een wielerwedstrijd voor mannen in verschillende etappes die elk jaar op de Italiaanse wegen wordt georganiseerd. De eerste editie van de Giro, zoals de ronde vaak wordt genoemd, vond plaats in 1909. Ze werd georganiseerd door de populaire Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport onder impuls van de redacteur Tullo Morgagni. De leider in het klassement draagt nog steeds de roze trui als verwijzing naar de kenmerkende kleur van het papier waarop de krant wordt gedrukt. De wedstrijd startte in Milaan en eindigde daar ook na 2448 km in 8 etappes. De winnaar van het evenement was de Italiaan Luigi Ganna

De periode tussen 1925 en 1935 werd gedomineerd door de renner Alfredo Binda, die de wedstrijd met vijf overwinningen ook het vaakst won. Bij de editie van 1930 boden de organisatoren de renner na 3 opeenvolgende overwinningen zelfs een enorm bedrag aan om niet deel te nemen en zo de wedstrijd spannend te houden. Binda ging hierop in, maar keerde het volgende jaar terug. In 1930 troostte hij zich echter wel met een tweede wereldtitel en winst in 2 ritten van de Tour de France. In 1936 brak de renner zijn dijbeen en moest hij zijn fietscarrière stopzetten. Hij leidde wel nog het Italiaanse team naar verschillende overwinningen in de Tour de France.

Na Binda moest het Italiaanse wielrennen op zoek naar nieuwe toprenners. Die vond het in Gino Bartali en later ook in Fausto Coppi. De epische duels tussen deze twee atleten kregen na de onderbreking tijdens de oorlog ook een politiek kleurtje, waarbij de Christendemocraten zich achter Bartali en de linkse partijen zich achter Coppi schaarden.

Tot 1950 won geen enkele niet-Italiaan de Giro. In 1950 bracht de Zwitser Hugo Koblet daar voor het eerst verandering in. Vanaf de jaren '50 werd de Italiaanse heerschappij in de ronde van Italië steeds meer uitgedaagd. Renners als de Luxemburger Charly Gaul slaagden erin de Italianen te verslaan, maar het merendeel van de zeges bleef toch op het Italiaanse palmares. Het duurde tot 1960 voordat Jacques Anquetil de Fransen hun eerste eindzege bezorgde.

In 1967 verscheen voor het eerst wielerlegende Eddy Merckx in de race. Hij won de Giro in totaal vijf keer in zeven jaar tijd. Twee andere Belgen, Michel Pollentier en Johan De Muynck, wonnen de race respectievelijk in 1977 en 1978. Begin jaren tachtig maakten het Italiaanse duo Francesco Moser en Giuseppe Saronni furore in de Giro en wisselden ze de overwinningen af met de Fransman Bernard Hinault, die driemaal zegevierde.

Aan het begin van de jaren negentig wint de Spanjaard Miguel Indurain, een echte tijdrijder, tweemaal de ronde van Italië. Een andere bekende winnaar uit deze periode, de Italiaan Marco Pantani, was daarentegen een echte bergrijder. De overwinning van Pantani, die vaak ook de "Piraat" werd genoemd vanwege zijn geschoren hoofd en oorringen, was niet vanzelfsprekend. Hij kwam tijdens de Giro van 1997 zwaar ten val en moest opgeven. Er volgde een lange revalidatieperiode. In 1998 was hij echter voldoende gerecupereerd om de zege te behalen. Tussen 1997 en 2007 wint tien jaar lang een Italiaan de ronde van Italië. In het jaar 2009 vierde de Giro zijn honderdjarig bestaan.

Naast successen en feestgedruis komt de Giro d'Italia echter ook soms in het nieuws met minder fraaie taferelen. In tegenstelling tot de autosport, denken we bij wielrennen niet meteen aan zware ongevallen. Waar auto's er soms vanaf komen met enkele krassen, een herstelling van de autoruit of een korte garagebeurt, hebben fietsongevallen vaak fatale gevolgen. Zo kwam de Spanjaard Juan Manuel Santisteban om bij een zware val in Sicilië tijdens de eerste etappe van de Giro van 1976, net als de Italiaan Emilio Ravasio in 1986. Heel recent in 2011 kwam ook de beloftevolle 26-jarige Belg Wouter Weylandt zwaar ten val tijdens een tragische afdaling in de derde etappe. Hij werd gereanimeerd en overgebracht naar het ziekenhuis, maar het mocht niet baten.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 9
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie auto-verkeer

Motor Rijlessen (2)

Chopper, Tour of Racer?

De beste winterbanden, de goedkoopste winterbanden

Waar moet je op letten bij het kopen van de beste winterbanden en wat zijn de goedkoopste winterbanden.

Waterstof

De werking van waterstof in auto's

google maps routeplanner, anwb routeplanner

Met een gratis routeplanner plant u routes per auto, fiets, openbaar vervoer of te voet. Duidelijke routebeschrijvingen en gedetailleerde kaarten.

Autopech en de ANWB

Wanneer je met autopech langs de weg komt te staan, is het fijn te weten dat je lid bent van de ANWB!

Autoweetjes en gerelateerde zaken

Een paar weetjes over auto's en dergelijke zaken

Autobedrijf Welters in Echt, jonge gebruikte auto's, lichte bedrijfswagens en campers.

Autobedrijf Welters is gespecialiseerd in de verkoop en onderhoud van jonge gebruikte schadevrije auto’s met weinig kilometers.

De beste elektrische fiets, de goedkoopste elektrische fiets

Op zoek naar een goede betaalbare elektrische fiets , lees dan deze objectieve productbeoordeling.

Geschiedenis van de Ronde van Italië

De Ronde van Italië wordt is sinds 1909 het grootste wielerevenement dat op het Italiaanse schiereiland wordt georganiseerd. In die tijd is de race uitgegroeid tot een waar spektakel waar profrenners uit de hele wereld aan deelnemen.

Verlos je auto van aangedampte ruiten

Je auto verlossen van aangedampte autoruiten? Hieronder staan enkele tips en weetjes om aangedampte autoruiten te voorkomen en aan te pakken.

Variabele kleptiming

Dit artikel gaat over variabele kleptiming.

De beste caravan

Op deze website vindt je de beste caravans en de goedkoopste caravans verzameld.

De beste fietsendrager, de goedkoopste fietsendrager

Overzicht van de best geteste fietsendrager, de beste koop, het best beoordeeld en de voordeligste keus.

Supercars, hoe lang worden ze nog gemaakt?

Worden ze nog ooit geproduceerd? Ik vraag het me af, sterker nog ik denk van niet.

Waarom het vermogen van een auto op den duur minder wordt

waarom een auto pk's verliest

Boerka integraalhelm of aerodynamische vliegenvanger.

Een nieuwe uitvinding voor op de scooter of op de motorfiets, de Boerka integraalhelm of Boerka met aerodynamische vliegenvanger.

Wie bepaald er wat je krijgt voor een vervangende auto na een aanrijding?

Door een voorrangsfout van een ander raakt je auto economisch total loss, wie bepaald er wat je voor vergoeding krijgt voor een vervangende auto.

De koppakking

Dit artikel gaat over de cilinderkoppakking.

Auto koplampen: Halogeen, Xenon, of LED?

De koplampen van auto's zijn onderscheidende accessoires van nu. Xenon of LED lampen voor autoverlichting zijn ware technologische hoogstandjes. Welke verschillen zijn er? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

Nooit meer vliegen

Tripoli een ramp, maar geen rede om niet meer te vliegen, Sole survivor

Winterbanden

In dit artikel lees je alles over winterbanden en het gebruik en nut ervan.

EGR

Hierin word de globale werking van uitlaatgasrecirculatie in viertakt-motoren uitgelegd

De een krijgt meer korting als de ander..

hoe brutaler de man, hoe goedkoper de auto

De rijke geschiedenis van Harley-Davidson

Harley-Davidsons zijn karakteristieke motoren. Hoe is dat zo gekomen?

Waarom kun je met een Toyota Corolla goedkoop autorijden?

Waarom is de Toyota Corolla de goedkoopste auto die je tweedehands kunt rijden?