Geschiedenis van de Ronde van Italië


Publicatie datum:

De Ronde van Italië wordt is sinds 1909 het grootste wielerevenement dat op het Italiaanse schiereiland wordt georganiseerd. In die tijd is de race uitgegroeid tot een waar spektakel waar profrenners uit de hele wereld aan deelnemen.

Gesponsorde koppelingen

De Ronde van Italië is een wielerwedstrijd voor mannen in verschillende etappes die elk jaar op de Italiaanse wegen wordt georganiseerd. De eerste editie van de Giro, zoals de ronde vaak wordt genoemd, vond plaats in 1909. Ze werd georganiseerd door de populaire Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport onder impuls van de redacteur Tullo Morgagni. De leider in het klassement draagt nog steeds de roze trui als verwijzing naar de kenmerkende kleur van het papier waarop de krant wordt gedrukt. De wedstrijd startte in Milaan en eindigde daar ook na 2448 km in 8 etappes. De winnaar van het evenement was de Italiaan Luigi Ganna

De periode tussen 1925 en 1935 werd gedomineerd door de renner Alfredo Binda, die de wedstrijd met vijf overwinningen ook het vaakst won. Bij de editie van 1930 boden de organisatoren de renner na 3 opeenvolgende overwinningen zelfs een enorm bedrag aan om niet deel te nemen en zo de wedstrijd spannend te houden. Binda ging hierop in, maar keerde het volgende jaar terug. In 1930 troostte hij zich echter wel met een tweede wereldtitel en winst in 2 ritten van de Tour de France. In 1936 brak de renner zijn dijbeen en moest hij zijn fietscarrière stopzetten. Hij leidde wel nog het Italiaanse team naar verschillende overwinningen in de Tour de France.

Na Binda moest het Italiaanse wielrennen op zoek naar nieuwe toprenners. Die vond het in Gino Bartali en later ook in Fausto Coppi. De epische duels tussen deze twee atleten kregen na de onderbreking tijdens de oorlog ook een politiek kleurtje, waarbij de Christendemocraten zich achter Bartali en de linkse partijen zich achter Coppi schaarden.

Tot 1950 won geen enkele niet-Italiaan de Giro. In 1950 bracht de Zwitser Hugo Koblet daar voor het eerst verandering in. Vanaf de jaren '50 werd de Italiaanse heerschappij in de ronde van Italië steeds meer uitgedaagd. Renners als de Luxemburger Charly Gaul slaagden erin de Italianen te verslaan, maar het merendeel van de zeges bleef toch op het Italiaanse palmares. Het duurde tot 1960 voordat Jacques Anquetil de Fransen hun eerste eindzege bezorgde.

In 1967 verscheen voor het eerst wielerlegende Eddy Merckx in de race. Hij won de Giro in totaal vijf keer in zeven jaar tijd. Twee andere Belgen, Michel Pollentier en Johan De Muynck, wonnen de race respectievelijk in 1977 en 1978. Begin jaren tachtig maakten het Italiaanse duo Francesco Moser en Giuseppe Saronni furore in de Giro en wisselden ze de overwinningen af met de Fransman Bernard Hinault, die driemaal zegevierde.

Aan het begin van de jaren negentig wint de Spanjaard Miguel Indurain, een echte tijdrijder, tweemaal de ronde van Italië. Een andere bekende winnaar uit deze periode, de Italiaan Marco Pantani, was daarentegen een echte bergrijder. De overwinning van Pantani, die vaak ook de "Piraat" werd genoemd vanwege zijn geschoren hoofd en oorringen, was niet vanzelfsprekend. Hij kwam tijdens de Giro van 1997 zwaar ten val en moest opgeven. Er volgde een lange revalidatieperiode. In 1998 was hij echter voldoende gerecupereerd om de zege te behalen. Tussen 1997 en 2007 wint tien jaar lang een Italiaan de ronde van Italië. In het jaar 2009 vierde de Giro zijn honderdjarig bestaan.

Naast successen en feestgedruis komt de Giro d'Italia echter ook soms in het nieuws met minder fraaie taferelen. In tegenstelling tot de autosport, denken we bij wielrennen niet meteen aan zware ongevallen. Waar auto's er soms vanaf komen met enkele krassen, een herstelling van de autoruit of een korte garagebeurt, hebben fietsongevallen vaak fatale gevolgen. Zo kwam de Spanjaard Juan Manuel Santisteban om bij een zware val in Sicilië tijdens de eerste etappe van de Giro van 1976, net als de Italiaan Emilio Ravasio in 1986. Heel recent in 2011 kwam ook de beloftevolle 26-jarige Belg Wouter Weylandt zwaar ten val tijdens een tragische afdaling in de derde etappe. Hij werd gereanimeerd en overgebracht naar het ziekenhuis, maar het mocht niet baten.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 9
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie auto-verkeer

De Tata Venture diesel, een voordelig personenbusje – MPV voor maar 5000 euro

Op zoek naar een voordelig personenbusje – MPV, dan is de Tata Venture diesel een prima keus.

Het groenekaartensysteem

Wat is het groenekaartensysteem? En wat houdt een groenekaartensysteem in?

Luchtverkeersleider

De ogen en oren van piloten

Een prettige en comfortabele reis met de cabrio

Enkele tips om prettig te touren met uw cabrio

Tips bij aankoop van Aanhangwagen of Boottrailer

Wilt u een aanhanger of boottrailer kopen en twijfelt u nog over de afmetingen of het totaalgewicht.? Hier een paar handige tips.

Boerka integraalhelm of aerodynamische vliegenvanger.

Een nieuwe uitvinding voor op de scooter of op de motorfiets, de Boerka integraalhelm of Boerka met aerodynamische vliegenvanger.

Waarom het vermogen van een auto op den duur minder wordt

waarom een auto pk's verliest

De beste autobanden, de goedkoopste autobanden.

Waar vindt je de beste autobanden en waar vindt je de goedkoopste autobanden.

Mooie autoroutes in Nederland

Langs het water, door het bos, langs de weilanden, bollenvelden, heuvels: Nederlandse wegen hebben veel te bieden

Het belang van een onbeschadigde voorruit

Bijna Iiedere voorruit ongeacht merk, model of bouwjaar van de auto kunnen wij voor u repareren of vervangen. Carglass � aanbiedingen levenslange garantie op de montage.

Voordelen van een kilometerregistratie systeem

Het kilometerregistratie systeem biedt voor iedereen voordelen. Bekijk hier welke voordelen dat voor jouw onderneming zijn!

Review Polo 1.2 benzine 2010

Polo 1.2 benzine beste auto van 2010 en best verkochte auto over 2011

Autobedrijf Welters in Echt, jonge gebruikte auto's, lichte bedrijfswagens en campers.

Autobedrijf Welters is gespecialiseerd in de verkoop en onderhoud van jonge gebruikte schadevrije auto’s met weinig kilometers.

Nooit meer vliegen

Tripoli een ramp, maar geen rede om niet meer te vliegen, Sole survivor

Blinderen van autoramen - Upgrade Your Glass -

Waarom zou je folie of film op de auto laten lamineren?

Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt?

5 centimeter sneeuw is voldoende om het treinverkeer plat te leggen in Nederland, hoe kan dat?

Iedere winkelier een Ferrari voor de deur

Hier worden dromen waar, ook voor jouw winkel een Ferrari voor de deur.

Wat zijn de oorzaken van het file probleem? En hoe lossen we dit op?

Oorzaken waardoor files onstaan, en wat er gedaan tegen kan worden.

Goedkoop autorijden, van oud mannetje geweest.

Autorijden is een hele dure bezigheid, lees hier hoe je goedkoop autorijden kan.

het verbrandinsproces van een vierslagmotor

Dit artikel gaat over het verbrandingsproces van 4takt motor

Contrails oftewel vliegtuigstrepen

In dit artikel komen de welbekende vliegtuigstrepen aan het licht... Wil je er meer over weten?

Gratis scootmobiel, de beste scootmobiel

Ook u kunt in aanmerking komen voor een gratis scootmobiel, lees hier hoe.

De stappen tot het hebben van een rijbewijs.

Ik ga alle stappen aflopen vertrekkend van de beslissing om een rijbewijs te halen tot het uiteindelijk behalen van een rijbewijs.

De beste caravan

Op deze website vindt je de beste caravans en de goedkoopste caravans verzameld.

Je brandstofverbruik hangt af van je snelheid, maar hoe dan ?

Je verbruikt meer brandstof bij een hogere snelheid. Hoe veel meer? Dat hangt af van een paar factoren. In dit artikel ook meer over slim brandstof besparen.