De Herkomst van Audi


Publicatie datum:

Hoe Audi is ontstaan

Gesponsorde koppelingen

Het auto merk Audi kennen we allemaal als een sportieve auto, zakenlijke auto en van de eerste vierwielaandrijving in een personenwagen op de markt gebracht. Maar wat is nou de geschiedenis van deze auto, waar is het allemaal begonnen?

Gesponsorde koppelingen

Het begon allemaal met de man August Horch, hij begon in 1899 als ex- medewerker van Mercedes Benz het eigen auto merk Horch in het stadje Zwickau met 3 zakenpartners. Door ongeschillen in 1909 met de rest van het bestuur verkoopt August Horch zijn aandelen in het bedrijf.Horch wilde namelijk de bekendheid van het merk in de autoraces brengen en meer luxe in de auto's toepassen, maar de rest van het bestuur ging hier niet mee akoord omdat het weggegooid geld zou zijn. Horch wil onder de zelfde naam opnieuw een automerk starten, en dit keer in de stad Ingolstad zuid-Duitsland. Maar uiteraard was het niet toegestaan twee dezelfde namen als merk te hanteren. Na dat August Horch was aangeklaagd voor het hanteren van de Horch, koos hij voor Audi wat in het Latijns Horch betekend. Dit kwam met toeval toen hij de situatie met een goede vriend van hem besprak, het zoontje van 10 van de goede vriend zei; Horch betekend Audi in het latijns, waarom gebruikt u die naam niet? Zo gezegd zo gedaan. De naam Audi was geboren.

In 1932 fuseerden de vier merken DKW, Horch, Audi en Wanderer tot één merk; Auto Union. op dat moment onstond ook het logo van de vier ringen die wij vandaag de dag kennen. De vier ringen stond voor de fusie en was een eerbetoon aan de Olympische spelen dat in 1936 naar Duitsland zouden komen. De merken bleven wel hun eigen auto's produceren. 

In de tweede wereld oorlog werd de Auto Union fabriek gebruikt voor het maken van pantser wagens, en er werden tijdelijk geen auto's geproduceerd. Net na de oorlog kwam de fabriek van Auto Union in handen van het merk Mercedes Benz, die een aantal succesvolle types op de markt bracht, types zoals de 65, 50, 80 en de 100.

In 1965 kocht Volkswagen Auto Union over, Mercedes Benz verkocht het type 60 erbij. Deze kwam later bekend te staan als de naoorlogse Audi 60. Mercedes Benz dacht dat dit type toch geen succes zou worden en verkocht het daarom, daar hadden ze zich achteraf behoorlijk in vergist. Door het succes wat er uitvloeide had Mercedes Benz er een sterke concurrent vanaf dat moment bij. 

In 1969 werd het bedrijf NSU toegevoegd aan Auto Union, hun slagzin werd ook meegenomen en toegevoegd aan Auto Union "Vorsprung durch technik". Het bedrijf kreeg de naam "Audi NSU Auto Union". In 1985 veranderde dit in de naam Audi A.G. 

In de jaren '70 werden er een hele reeks nieuwe modellen gecreeërd die ook meteen het moederbedrijf Volkswagen tot redding bleken. De audi 50 kwam vrijwel hetzelfde op de markt als de Volkswagen Polo en Audi 80 als Volkswagen Passat.

Audi stond altijd al bekend om hun luxe modellen die ze op de markt brachten, en ook stevige veilige auto's. Maar de grootste bekendheid die ze kregen was doormiddel van in de begin jaren '80 de Audi Quattro op de markt te brengen. De allereerste vierwiel aandrijving in een personenwagen ooit op de markt gebracht. De eerste keer dat ze met de Urquattro op de rallybaan kwamen, werden ze uitgelachen. Dit kon nooit mogelijk zijn in een personenwagen en de auto en ophanging zou dit nooit kunnen houden. Maar ze bewezen het tegendeel door een aantal jaren achter elkaar in de rally zo goed als onoverwinnelijk te zijn. 

Audi vroeg patent aan op de Quattro en kreeg deze ook toegewezen. Quattro is een wel op zichzelf staand bedrijf die alleen aan Audi levert en tot de dag van vandaag nog altijd een geweldige samenwerking hebben.

Bovendien kwam Audi als eerste aanzetten met een vrouwelijke coureur in de rally, ook dit keer maakten ze zichzelf niet geliefd. In de begin jaren '90 begon Audi de carrosserie te maken van aluminium. Audi kwam aanzetten met de 5 cillinder motoren, deze motoren heeft Audi een paar jaar niet gebruikt maar kwam tot de conclusie dat deze motoren zo sterk waren dat ze deze weer opnieuw zijn gaan produceren. Tot aan heden heeft Audi zich altijd anders opgesteld in tegenstelling tot andere merken en is daar altijd nog sterker in gebleken te zijn. Anders zijn en doen betekend dus niet meteen de zwakste.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 25
Leden aangebracht: 2

Meer uit de categorie auto-verkeer

Moet de elektrische fiets verboden worden?

Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is schrikbarend hoog, wordt het tijd voor een verbod op elektrische fietsen?

Een prettige en comfortabele reis met de cabrio

Enkele tips om prettig te touren met uw cabrio

Amsterdams gogme of gegoochel?

Wat moet er gebeuren met de Noord-Zuidlijn

Variabele klep timing

dit gaat over variabele kleptiming

Waarom wil men de goedkoopste en de beste elektrische fietsen?

Elektrische fietsen zijn razend populair maar wel vrij prijzig, waarom wil men een goedkope en goede elektrische fiets?