Luchtverkeersleider


Publicatie datum:

De ogen en oren van piloten

Gesponsorde koppelingen

Luchtverkeersleiders zijn onmisbaar in de burgerluchtvaart. Wat doen deze mensen nou eigenlijk?

Gesponsorde koppelingen

Wat ze doen

Zonder luchtverkeersleiders zou er geen vliegverkeer zijn. Luchtverkeersleiders leiden het verkeer in de lucht, maar ook op de grond. Ze zitten in de toren die je bij elk vliegveld ziet. Ze zorgen er voor dat vliegtuigen veilig kunnen landen en opstijgen. Ook zorgen ze er voor dat vliegtuigen in de lucht gescheiden blijven. Je wil natuurlijk geen ongeluk in de lucht. Tijdens de vlucht houden ze contact met de piloot en co-piloot. Als een vliegtuig boven een ander land gaat vliegen moet de (co-) piloot zich melden bij de luchtverkeersleiding. Als een vliegtuig een noodlanding moeten maken ergens, dan moet de luchtverkeerleiding er voor zorgen dat er een baan vrijkomt. Ze kunnen andere vliegtuigen ook in de wacht zetten. Dit betekent dat het desbetreffende vliegtuig nog niet mag landen, dus moeten ze nog een rondje maken in de lucht. Kortom, jij bent verantwoordelijk voor honderden mensenlevens. Geen gemakkelijk beroep dus.

De opleiding

Wil je luchtverkeersleider worden? Dit kan bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). LVNL betaalt de hele opleiding voor jou, en je krijgt maandelijks salaris. Ondanks dit heeft LVNL toch te weinig luchtverkeersleiders. Dit komt doordat de opleiding moeilijk is. De opleiding duurt vier jaar, je zal even moeten doorbijten. Maar het is niet zo dat je je alleen hoeft in te schrijven en dat je dan meteen wordt aangenomen. De opleiding heeft een strenge selectieprocedure. Om je in te schrijven voor de selectieprocedure heb je minimaal een Havo diploma nodig met een voldoende voor wiskunde.

De selectieprocedure bij de LVNL is alsvolgt:

- capaciteitentest en een persoonlijkheidstest. Hier moet je een engelse intilligentietest maken. Als je hiervoor slaagt mag je een persoonlijkheidstest maken.

- interview. Hier wordt gekeken hoe stressbestendig je bent, jouw communicatieve vaardigheden en je doorzettingsvermogen.

- assesment. Hier moet je opdrachten maken in een groep. Je wordt bekeken door psychologen wat jouw bijdrage is. Ook wordt er een individuele opdracht gegeven.

- grading en test engels. Hier wordt een fictief spel gespeeld. Je bent de luchtverkeersleider. Je probeert zoveel mogelijk luchtverkeer af te handelen. Iemand anders speelt de piloot, jij de luchtverkeersleider en er is nog iemand bij die jou in de gaten houdt.

- medische keuring. Hier wordt gekeken hoe het zit met je fysieke gesteldheid. Kan je scherp zien? Je concentratievermogen etc. Ook is er een veiligheidsonderzoek van de AIVD.

 Als je alles met succes hebt doorlopen, dan worden alleen de beste toegelaten. Er is slechts plaats voor 36 man. Het is één van de moeilijkste al dan niet de moeilijkste opleiding in Nederland.

Word je toegelaten? Heb je de opleiding gehaald? Dan ben je officieel luchtverkeersleider. Voordeel: goed startsalaris. Rond de 75.000 euro bruto per jaar. En je hebt veel vrije tijd. Een luchtverkeersleider werkt maximaal zes uur per dag.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie auto-verkeer

Zomer- en winterbanden - basiskennis

Hoe zit het met zomer- en winterbanden onder mijn auto?

Met de trein of de auto naar je werk?

De voordelen en nadelen van het rijden naar je werk met de auto of de trein.

Xenon verlichting

Hier wordt in bescheven wat de verschilen en voordelen zijn

Amsterdams gogme of gegoochel?

Wat moet er gebeuren met de Noord-Zuidlijn

Creatief gebruik van oude auto-onderdelen

Van auto tot kunstwerk