Michael Schumacher in de formule 1


Publicatie datum:

Een beschrijving van michael schumachers jaren in de formule 1

Gesponsorde koppelingen

In dit artikel word de formule 1 carriere van Michael Schumacher besproken van 1991 tm 2006 en 2010.

Algemeen

Michael Schumacher is 1 van de meest bekende autocoureurs ter wereld. Hij werd 7 keer wereldkampioen formule 1.

Jeugd

Michael Schumacher is geboren in Hürth-Hermülheim (Duitsland) op 3 januari 1969. Hij begon net als de meeste coureurs met karten. Het werd hem met de paplepel ingegoten want zijn vader beheerde het kartcircuit van Kerpen Manheim. Hij bleek een bijzonder talent te hebben en won tussen 1984 en 1987 al verschillende internationale wedstrijden. Hij is later in het Mercedes-Benz junior-team opgenomen onder andere via de Formule 3.

Seizoen 1991-1993

In 1991 maakte Schumacher zijn debuut omdat teambaas Eddie Jordan een vervanger zocht. Hij liet de Duitser een testrit maken op het Engelse Silverstone. Zijn eerste wedstrijd was tijdens de GP van Spa-Francorchamps waar hij opviel door zijn goede 7e kwalificatietijd. Een minder leuk punt voor hem was dat hij na een paar honderd meter uitviel vanwege een defecte koppeling.

Na deze race werd Schumacher meteen door een ander team overgenomen. En wel het Benneton-Ford team. Zijn teamgenoot was meervoudig wereldkampioen Nelson Piquet. In dit jaar werd hij 14e met een 5e en een 6e plek. In 1992 maakte Schumacher een goed seizoen door 8 podiumplaatsen te halen waaronder een 1e positie tijdens de GP van België. Hij eindigde het seizoen als 3e. 1993 was een minder goed jaar voor Schumacher, Williams en Prost waren bijna onverslaanbaar. Hij wist net als in 1992 1 overwinning te behalen en eindigde het jaar als 4e .

Seizoen 1994

1994 begon goed voor Schumacher door gelijk al de 1e 3 races te winnen. Tijdens het weekend van Imola verongelukt zijn grootste concurrent Ayrton Senna. Van de 4e volgende races wint Schumacher nog drie. Na deze races gaat het een stuk minder goed voor de Duitser. Hij wordt een keer gediskwalificeerd en een uitval en een schorsing van twee wedstrijden kan de concurrent Damon Hill de achterstand goedmaken tot 1 punt bij de laatste wedstrijd. Als Hill Schumacher wil inhalen gooit deze de spreekwoordelijke deur dicht waardoor beide coureurs crashen en uitvallen. Hierdoor haalt Schumacher zijn eerste wereldkampioenschap.

Seizoen 1995

In dit jaar reed Schumacher voor Benetton-Renault. Het was een goed jaar voor Schumacher. De voornaamste concurrent was opnieuw Damon Hill maar kon niks beginnen tegen Schumacher. Met 9 overwinningen pakte hij opnieuw de titel.

Seizoen 1996

In Augustus had Schumacher voor drie seizoenen getekend voor het Italiaanse Ferrari. Het team was de laatste jaren een beetje weggezakt en hoopte er met Schumacher weer bovenop te komen. De wereldtitel zat er dit jaar niet in maar er werden wel 4 pole positions en drie overwinningen behaald. Schumacher eindigt het jaar derde in het kampioenschap.

Seizoen 1997

In 1997 stond Ferrari er weer beter voor en deed mee voor de titel tegen alle verwachtingen in. Net als drie jaar eerder werd het kampioenschap beslist in de laatste race. Villeneuve was dit jaar de concurrent. Toen Villeneuve Schumacher wilde passeren stuurde Schumacher op Villeneuve in om hem zo uit de race te krijgen maar Villeneuve zag dit en Schumacher belande in de grindbak. Na deze actie werd Schumacher uit de eindstand gehald.

Seizoen 1998

Ook dit jaar reed Schumacher weer voor Ferrari. McLaren was dit jaar erg goed met David Coulthard en Mika Häkkinen. Häkkinen had een grote voorsprong maar Schumacher en Ferrari reden enkele goede wedstrijden dat de spanning weer terugbracht. Ook in dit jaar kwam het aan op de laatste wedstrijd. Schumacher mocht op kop vertrekken maar liet zijn motor afslaan waardoor hij als laatste moest starten. Schumacher reed een goede race en reed derde toen hij een klapband kreeg, hierdoor waren zijn titelkansen nu echt verschoten.

Seizoen 1999

Dit seizoen duurde voor Schumacher niet erg lang, hij was net als vorig jaar met Mika Häkkinen aan het strijden voor de titel maar een ernstig ongeluk op Silverstone waarbij hij een beek brak op meerdere plekken maakte een einde aan zijn titelkansen. Met nog 2 races te gaan Schumacher zijn comeback. Hij laat teamgenoot Irvine winnen die nog kans had op de titel. De laatste race word Schumacher tweede achter Häkkinen.

Seizoen 2000

Ferrari en Schumacher beginnen het jaar supersterk. Ze winnen de eerste drie wedstrijden. Later in het seizoen zit er wel een mindere periode met 4 keer een uitval. In Japan werd de strijd beslist tussen Schumacher en Häkkinen, dit keer in Schumachers voordeel die hiermee zijn 3e wereldtitel haalde.

Seizoen 2001-2004

In de seizoenen 2001 t/m 2004 was de combinatie Michael Schumacher + Ferrari onverslaanbaar, alleen in 2003 kwam Kimi Räikkönen in de buurt door op 2 punten van Schumacher te eindigen. Hij haalde in deze jaren 39 overwinningen. In 2003 werd er een nieuw puntensysteem geïntroduceerd om Schumacher te stoppen zo vroeg in het seizoen wereldkampioen te worden.

Seizoen 2005-2006

In het seizoen 2005 ging het een heel stuk minder met Ferrari en Schumacher, er werd slechts 1 overwinning behaald vanwege problemen met de Michelin banden. Daardoor deden er maar 6 wagens mee aan de race. Schumacher eindigt dit jaar als 3e.

In 2006 ging het alweer een stuk beter. Schumacher liep in het begin een grote achterstand op. Dit jaar was zijn titelconcurrent Fernando Alonso van het Renault team. Na de winst van de GP van Italië kondigde Schumacher aan te gaan stoppen na dit seizoen. Schumacher ging steeds beter en stond na de GP van China aan de leiding van het klassement samen met Alonso. In de volgende race blaast Schumacher zijn motor op als hij aan de leiding gaat en zijn titelkansen zijn over. Schumacher reed zijn laatste race naar een 4e plek, hij kreeg een lekke band en moest zo een inhaalrace rijden.

Seizoen 2010

Omdat het bloed toch gaat waar het niet kruipen kan keerde Schumacher in 2010 terug in de Formule 1 bij het team van Mercedes GP. Hij is met zijn 41 jaar de oudste coureur van allemaal. Schumacher reed een beetje kleurloos seizoen en eindigt het jaar 9e met 72 punten.

Lijstje van een paar van Schumachers statistieken:

-Meeste malen wereld kampioen (7 )

-Meeste Overwinningen(91)

-Meeste overwinningen in 1 seizoen (13)

-Meeste podiumplaatsen(154)

-Meeste Finishes achtereenvolgend(24)

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

comments powered by Disqus

Meer uit de categorie auto-verkeer

Voordelen van een kilometerregistratie systeem

Het kilometerregistratie systeem biedt voor iedereen voordelen. Bekijk hier welke voordelen dat voor jouw onderneming zijn!

Supercars, hoe lang worden ze nog gemaakt?

Worden ze nog ooit geproduceerd? Ik vraag het me af, sterker nog ik denk van niet.

Is de Lamborghini Conquisto de nieuwe Lamborghini Cheetah?

Heeft de Lamborghini Conquisto net zo veel “ballen” als zijn stoere voorganger de Lamborghini Cheetah.

Hoe kun je zakelijk goedkoop autorijden op benzine?

Elektrisch rijden is goedkoop zolang er subsidies worden verstrekt maar daardoor wordt rijden op benzine ook goedkoop.

Een prettige en comfortabele reis met de cabrio

Enkele tips om prettig te touren met uw cabrio

De werking van winterbanden

Waarom winterbanden onder winterse omstandigheden uitblinken

Snel je rijbewijs halen

Er zijn een aantal manieren om snel en voordelig je rijbewijs te halen. Hier de beste manieren.

De boeiende geschiedenis van de moderne MotoGP

De geschiedenis van de MotoGP is een boeiend verhaal dat meer dan 60 jaar teruggaat in de tijd. De moderne competitie is vanuit het wereldkampioenschap motorrijden langzaam uitgegroeid tot een van de topevenementen van de motorwereld.

Luchtverkeersleider

De ogen en oren van piloten

Auto koplampen: Halogeen, Xenon, of LED?

De koplampen van auto's zijn onderscheidende accessoires van nu. Xenon of LED lampen voor autoverlichting zijn ware technologische hoogstandjes. Welke verschillen zijn er? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

Yamaha Maxim (XJ 700S)

Motorrijden, Yahama, Chopper.

Is vliegen met Malaysia Airlines nog veilig?

Met twee grote vliegtuigongelukken vlak na elkaar vraagt menigeen zich af of vliegen met Malaysia Airlines nog veilig is.

EGR

Hierin word de globale werking van uitlaatgasrecirculatie in viertakt-motoren uitgelegd

google maps routeplanner, anwb routeplanner

Met een gratis routeplanner plant u routes per auto, fiets, openbaar vervoer of te voet. Duidelijke routebeschrijvingen en gedetailleerde kaarten.

Verlos je auto van aangedampte ruiten

Je auto verlossen van aangedampte autoruiten? Hieronder staan enkele tips en weetjes om aangedampte autoruiten te voorkomen en aan te pakken.

Waterstof

De werking van waterstof in auto's

De beste fietsendrager, de goedkoopste fietsendrager

Overzicht van de best geteste fietsendrager, de beste koop, het best beoordeeld en de voordeligste keus.

De beste winterbanden, de goedkoopste winterbanden

Waar moet je op letten bij het kopen van de beste winterbanden en wat zijn de goedkoopste winterbanden.

Het nieuwe rijden

Hoe doe je dat?

De opvolger van de Chevrolet Matiz: de Spark

De opvolger van de Matiz, een nieuwkomer in het steeds populairder wordende A-segment van zuinige en goedkope auto’s.

Comfortabele en ruimtelijke monovolume

Denk je eraan om een monovolumewagen te kopen? Wij zetten alle voordelen voor jou op een rijtje.

Hoe verkoop je je auto aan een autosloperij

Tips voor het maximaliseren van de opbrengst van je auto

De voor en nadelen van rijden met een lpg installatie

Dit artikel behandelt de voor en nadelen van het rijden op lpg

Motor Rijlessen (1)

Chopper, Tour of Racer?

Last van rooklucht of andere vieze luchten in uw auto?

Het verwijderen van vieze (rook)lucht uit uw auto