Variabele klep timing


Publicatie datum:

dit gaat over variabele kleptiming

Gesponsorde koppelingen

Dit artikel gaat over de werking en doelen van variabele kleptiming.

Dankzij variabele kleptiming kunnen de openingstijden van de kleppen beter afgesteld worden aan de bedrijfsomstandigheden. De voordelen van variabele kleptiming zijn : hoger motorvermogen, minder uitstoot, meer koppel bij lage toeren, beter stationair draaien en een lager brandstofverbruik.

 Variabele klepoverlapping

 Bij variabele klep overlapping systemen worden de nokkenassen versteld. Bij het ene systeem alleen de inlaat, en bij andere systemen de in en uitlaat .

 Het doel van variabele kleptiming kan per motor verschillend zijn , zo kun je denken aan : stabieler stationair toerental, hoger koppel in ‘midden'toerengebied, minder uitstoten, en voldoende vermogen bij hoge toerentallen.

 Stationair draaien

 Onstabiel stationair lopen van een motor ontstaat doordat er restgas achterblijft in de cilinders na de verbranding. Doormiddel van variabele kleptiming kan de klepoverlap worden beperkt waardoor er minder restgas achterblijft. De nokkenassen worden dan zo versteld dat de inlaatklep laat opent , en dus ook later sluit en de uitlaat klep vroeg opent en sluit.

 Uitlaatgasreductie

 Uitlaatgassen zijn onbrandbare gassen. Je kunt de piektemperatuur tijdens de verbranding van een motor verlagen door uitlaatgassen toe te voegen aan de in inlaatgassen waardoor er minder NOx word uitgestoot. Het terugvoeren van de uitlaatgassen kan extern of intern gebeuren. Intern terugvoeren gebeurt tijden de klepoverlap ,door de inlaatklep vroeger te openen ontstaat een grotere klepoverlap en word er meer uitlaatgas teruggevoerd.

 Variabele lichthoogte en klepoverlapping

Bij dit systeem worden de lichthoogte en de kleptiming veranderd, dit systeem zie je bij Honda onder de naam V-tec.

Bij variabele kleptiming zijn er drie nokken om twee kleppen de bedienen. Bij lage toeren worden de kleppen door de buitenste nokken bediend en de tuimelaar tussen de 2 kleppen beweegt loos mee, de twee buitenste nokken verschillen onderling van profiel, waardoor de timing bij beide kleppen verschilt. De inlaatkleppen openen na het bovenste dode punt (BDP) en sluiten kort na het Onderste dode punt(ODP), de uitlaatkleppen openen vlak voor de het ODP en sluiten voor het BDP waardoor er geen klep overlap is.

Hoge toeren

Bij hoge toeren worden de kleppen door de middelste nokken bediend. De middelste nok is zo gevormd dat de kleplichthoogte groter is en de kleppen langer open blijven staan. De inlaatkleppen openen voor het BDP en sluiten na het OBD,de uitlaatkleppen openen voor het ODP en sluiten na het BDP waardoor er geen klepoverlap is.


Foobie gebruiker Menn0w

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 11
Leden aangebracht: 248

Meer uit de categorie auto-verkeer

Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt?

5 centimeter sneeuw is voldoende om het treinverkeer plat te leggen in Nederland, hoe kan dat?

Iedere winkelier een Ferrari voor de deur

Hier worden dromen waar, ook voor jouw winkel een Ferrari voor de deur.

Moet de elektrische fiets verboden worden?

Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is schrikbarend hoog, wordt het tijd voor een verbod op elektrische fietsen?

Sneeuwkettingen en alternatieven

Informatie en tips over sneeuwkettingen en het gebruik ervan.

Autoweetjes en gerelateerde zaken

Een paar weetjes over auto's en dergelijke zaken

Veersystemen

Dit artikel gaat over het veersysteem van een auto.

Kleppen motor

Beschrijving van het kleppenmechanisme.

Ethanol als alternatieve brandstof.

Ethanol als alternatieve brandstof

Stockcar F2

Een beschrijving van de raceklasse Stockcar F2

Veel geld verdienen met mijn Hummer 1 op de kermis.

Ik trek overal heel veel bekijks met mijn Hummer 1, vooral op de kermis heb ik veel succes.

Autopech en de ANWB

Wanneer je met autopech langs de weg komt te staan, is het fijn te weten dat je lid bent van de ANWB!

Wie bepaald hoeveel geld je krijgt bij total loss van je auto?

Je wordt met je 18 jaar oude Toyota van de weg gereden, hoeveel geld je krijg je dan bij total loss van je auto?

De snelste auto's ter wereld

Het beste koopadvies voor de snelste auto’s ter wereld.

De stappen tot het hebben van een rijbewijs.

Ik ga alle stappen aflopen vertrekkend van de beslissing om een rijbewijs te halen tot het uiteindelijk behalen van een rijbewijs.

De boeiende geschiedenis van de moderne MotoGP

De geschiedenis van de MotoGP is een boeiend verhaal dat meer dan 60 jaar teruggaat in de tijd. De moderne competitie is vanuit het wereldkampioenschap motorrijden langzaam uitgegroeid tot een van de topevenementen van de motorwereld.

Nooit meer vliegen

Tripoli een ramp, maar geen rede om niet meer te vliegen, Sole survivor

De nieuwste Ferrari, de goedkoopste Ferrari

De nieuwste Ferrari 458 Italia of de goedkope Ferarri Raptor

Hoe je voorbereiden om je auto te verkopen?

Tips om je auto klaar te maken om te verkopen en meer aantrek te krijgen.

De mooiste kleur voor een Bentley Continental GT Imperium

Hoe kies ik de mooiste kleur voor mijn nieuwe Bentley Continental GT Imperium.

Total loss

Wanneer spreken we van total loss of perte totale?

Waarom is de Chrysler 300C mijn favoriete auto?

Ik vind de Chrysler 300C SRT8 6.1L uit 2005 net zo mooi als de Bentley Mulsanne Speed. Daarom is de Chrysler 300C uit 2005 mijn favoriete Chrysler?

Michael Schumacher in de formule 1

Een beschrijving van michael schumachers jaren in de formule 1

Verlos je auto van aangedampte ruiten

Je auto verlossen van aangedampte autoruiten? Hieronder staan enkele tips en weetjes om aangedampte autoruiten te voorkomen en aan te pakken.

De rijke geschiedenis van Harley-Davidson

Harley-Davidsons zijn karakteristieke motoren. Hoe is dat zo gekomen?

Eindelijk klaar voor je eerst auto

je hebt je rijbewijs gehaald en genoeg gespaard. Hoe krijg je een goedkope en betrouwbare auto