Variabele klep timing


Publicatie datum:

dit gaat over variabele kleptiming

Gesponsorde koppelingen

Dit artikel gaat over de werking en doelen van variabele kleptiming.

Dankzij variabele kleptiming kunnen de openingstijden van de kleppen beter afgesteld worden aan de bedrijfsomstandigheden. De voordelen van variabele kleptiming zijn : hoger motorvermogen, minder uitstoot, meer koppel bij lage toeren, beter stationair draaien en een lager brandstofverbruik.

 Variabele klepoverlapping

 Bij variabele klep overlapping systemen worden de nokkenassen versteld. Bij het ene systeem alleen de inlaat, en bij andere systemen de in en uitlaat .

 Het doel van variabele kleptiming kan per motor verschillend zijn , zo kun je denken aan : stabieler stationair toerental, hoger koppel in ‘midden'toerengebied, minder uitstoten, en voldoende vermogen bij hoge toerentallen.

 Stationair draaien

 Onstabiel stationair lopen van een motor ontstaat doordat er restgas achterblijft in de cilinders na de verbranding. Doormiddel van variabele kleptiming kan de klepoverlap worden beperkt waardoor er minder restgas achterblijft. De nokkenassen worden dan zo versteld dat de inlaatklep laat opent , en dus ook later sluit en de uitlaat klep vroeg opent en sluit.

 Uitlaatgasreductie

 Uitlaatgassen zijn onbrandbare gassen. Je kunt de piektemperatuur tijdens de verbranding van een motor verlagen door uitlaatgassen toe te voegen aan de in inlaatgassen waardoor er minder NOx word uitgestoot. Het terugvoeren van de uitlaatgassen kan extern of intern gebeuren. Intern terugvoeren gebeurt tijden de klepoverlap ,door de inlaatklep vroeger te openen ontstaat een grotere klepoverlap en word er meer uitlaatgas teruggevoerd.

 Variabele lichthoogte en klepoverlapping

Bij dit systeem worden de lichthoogte en de kleptiming veranderd, dit systeem zie je bij Honda onder de naam V-tec.

Bij variabele kleptiming zijn er drie nokken om twee kleppen de bedienen. Bij lage toeren worden de kleppen door de buitenste nokken bediend en de tuimelaar tussen de 2 kleppen beweegt loos mee, de twee buitenste nokken verschillen onderling van profiel, waardoor de timing bij beide kleppen verschilt. De inlaatkleppen openen na het bovenste dode punt (BDP) en sluiten kort na het Onderste dode punt(ODP), de uitlaatkleppen openen vlak voor de het ODP en sluiten voor het BDP waardoor er geen klep overlap is.

Hoge toeren

Bij hoge toeren worden de kleppen door de middelste nokken bediend. De middelste nok is zo gevormd dat de kleplichthoogte groter is en de kleppen langer open blijven staan. De inlaatkleppen openen voor het BDP en sluiten na het OBD,de uitlaatkleppen openen voor het ODP en sluiten na het BDP waardoor er geen klepoverlap is.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Menn0w

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 11
Leden aangebracht: 248

comments powered by Disqus

Meer uit de categorie auto-verkeer

De snelste auto's ter wereld

Het beste koopadvies voor de snelste auto’s ter wereld.

De mooiste kleur voor een Bentley Continental GT Imperium

Hoe kies ik de mooiste kleur voor mijn nieuwe Bentley Continental GT Imperium.

Het groenekaartensysteem

Wat is het groenekaartensysteem? En wat houdt een groenekaartensysteem in?

Gevaren bij het kopen van een gebruikte leaseauto

de voordelen en nadelen van het kopen van een gebruikte leaseauto

Hoe kun je zakelijk goedkoop autorijden op benzine?

Elektrisch rijden is goedkoop zolang er subsidies worden verstrekt maar daardoor wordt rijden op benzine ook goedkoop.

De koppakking

Dit artikel gaat over de cilinderkoppakking.

Waarom is de Chrysler 300C mijn favoriete auto?

Ik vind de Chrysler 300C SRT8 6.1L uit 2005 net zo mooi als de Bentley Mulsanne Speed. Daarom is de Chrysler 300C uit 2005 mijn favoriete Chrysler?

Snel je rijbewijs halen

Er zijn een aantal manieren om snel en voordelig je rijbewijs te halen. Hier de beste manieren.

Autoweetjes en gerelateerde zaken

Een paar weetjes over auto's en dergelijke zaken

Luchtverkeersleider

De ogen en oren van piloten

Xenon verlichting

Hier wordt in bescheven wat de verschilen en voordelen zijn

Mobiel bellen beïnvloedt het rijgedrag

De invloed van mobiel bellen op het rijgedrag

De rijke geschiedenis van Harley-Davidson

Harley-Davidsons zijn karakteristieke motoren. Hoe is dat zo gekomen?

Nooit meer vliegen

Tripoli een ramp, maar geen rede om niet meer te vliegen, Sole survivor

Alles over autoverzekeringen

Hier vindt u alle informatie over autoverzekeringen

Eindelijk klaar voor je eerst auto

je hebt je rijbewijs gehaald en genoeg gespaard. Hoe krijg je een goedkope en betrouwbare auto

Is de Lamborghini Conquisto de nieuwe Lamborghini Cheetah?

Heeft de Lamborghini Conquisto net zo veel “ballen” als zijn stoere voorganger de Lamborghini Cheetah.

De opvolger van de Chevrolet Matiz: de Spark

De opvolger van de Matiz, een nieuwkomer in het steeds populairder wordende A-segment van zuinige en goedkope auto’s.

Gratis scootmobiel, de beste scootmobiel

Ook u kunt in aanmerking komen voor een gratis scootmobiel, lees hier hoe.

De beste fietsendrager, de goedkoopste fietsendrager

Overzicht van de best geteste fietsendrager, de beste koop, het best beoordeeld en de voordeligste keus.

Goedkoop autorijden met spullen van de Lidl.

Autorijden is duur, maak autorijden daarom goedkoper met spullen van de Lidl.

Sneeuwkettingen en alternatieven

Informatie en tips over sneeuwkettingen en het gebruik ervan.

Veersystemen

Dit artikel gaat over het veersysteem van een auto.

Waterstof

De werking van waterstof in auto's

De Tata Nano, de goedkoopste auto ter wereld.

De Tata Nano is het paradepaartje van het Indische Tata concern, het is de goedkoopste auto ter wereld.