Variabele klep timing


Publicatie datum:

dit gaat over variabele kleptiming

Gesponsorde koppelingen

Dit artikel gaat over de werking en doelen van variabele kleptiming.

Dankzij variabele kleptiming kunnen de openingstijden van de kleppen beter afgesteld worden aan de bedrijfsomstandigheden. De voordelen van variabele kleptiming zijn : hoger motorvermogen, minder uitstoot, meer koppel bij lage toeren, beter stationair draaien en een lager brandstofverbruik.

 Variabele klepoverlapping

 Bij variabele klep overlapping systemen worden de nokkenassen versteld. Bij het ene systeem alleen de inlaat, en bij andere systemen de in en uitlaat .

 Het doel van variabele kleptiming kan per motor verschillend zijn , zo kun je denken aan : stabieler stationair toerental, hoger koppel in ‘midden'toerengebied, minder uitstoten, en voldoende vermogen bij hoge toerentallen.

 Stationair draaien

 Onstabiel stationair lopen van een motor ontstaat doordat er restgas achterblijft in de cilinders na de verbranding. Doormiddel van variabele kleptiming kan de klepoverlap worden beperkt waardoor er minder restgas achterblijft. De nokkenassen worden dan zo versteld dat de inlaatklep laat opent , en dus ook later sluit en de uitlaat klep vroeg opent en sluit.

 Uitlaatgasreductie

 Uitlaatgassen zijn onbrandbare gassen. Je kunt de piektemperatuur tijdens de verbranding van een motor verlagen door uitlaatgassen toe te voegen aan de in inlaatgassen waardoor er minder NOx word uitgestoot. Het terugvoeren van de uitlaatgassen kan extern of intern gebeuren. Intern terugvoeren gebeurt tijden de klepoverlap ,door de inlaatklep vroeger te openen ontstaat een grotere klepoverlap en word er meer uitlaatgas teruggevoerd.

 Variabele lichthoogte en klepoverlapping

Bij dit systeem worden de lichthoogte en de kleptiming veranderd, dit systeem zie je bij Honda onder de naam V-tec.

Bij variabele kleptiming zijn er drie nokken om twee kleppen de bedienen. Bij lage toeren worden de kleppen door de buitenste nokken bediend en de tuimelaar tussen de 2 kleppen beweegt loos mee, de twee buitenste nokken verschillen onderling van profiel, waardoor de timing bij beide kleppen verschilt. De inlaatkleppen openen na het bovenste dode punt (BDP) en sluiten kort na het Onderste dode punt(ODP), de uitlaatkleppen openen vlak voor de het ODP en sluiten voor het BDP waardoor er geen klep overlap is.

Hoge toeren

Bij hoge toeren worden de kleppen door de middelste nokken bediend. De middelste nok is zo gevormd dat de kleplichthoogte groter is en de kleppen langer open blijven staan. De inlaatkleppen openen voor het BDP en sluiten na het OBD,de uitlaatkleppen openen voor het ODP en sluiten na het BDP waardoor er geen klepoverlap is.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Menn0w

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 11
Leden aangebracht: 248

Meer uit de categorie auto-verkeer

Variabele klep timing

dit gaat over variabele kleptiming

Handleiding voor de dieptereiniging van uw wagen

Een schone wagen is een frisse wagen, en verhoogt ook de verkoopwaarde met een paar honderd euro. Deze korte handleiding geeft u tips overhoe u uw wagen er binnen een paar minuten weer als nieuw uit kunt laten zien.

Yamaha Maxim (XJ 700S)

Motorrijden, Yahama, Chopper.

Gevaren bij het kopen van een gebruikte leaseauto

de voordelen en nadelen van het kopen van een gebruikte leaseauto

Autoweetjes en gerelateerde zaken

Een paar weetjes over auto's en dergelijke zaken

Review Polo 1.2 benzine 2010

Polo 1.2 benzine beste auto van 2010 en best verkochte auto over 2011

Auto koplampen: Halogeen, Xenon, of LED?

De koplampen van auto's zijn onderscheidende accessoires van nu. Xenon of LED lampen voor autoverlichting zijn ware technologische hoogstandjes. Welke verschillen zijn er? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

De Tata Venture diesel, een voordelig personenbusje – MPV voor maar 5000 euro

Op zoek naar een voordelig personenbusje – MPV, dan is de Tata Venture diesel een prima keus.

Het groenekaartensysteem

Wat is het groenekaartensysteem? En wat houdt een groenekaartensysteem in?

De koppakking

Dit artikel gaat over de cilinderkoppakking.

Waarom rijden de treinen niet als het ook maar even sneeuwt?

5 centimeter sneeuw is voldoende om het treinverkeer plat te leggen in Nederland, hoe kan dat?

Sneeuwkettingen en alternatieven

Informatie en tips over sneeuwkettingen en het gebruik ervan.

Total loss

Wanneer spreken we van total loss of perte totale?

Amsterdams gogme of gegoochel?

Wat moet er gebeuren met de Noord-Zuidlijn

Louche praktijken rijscholen Utrecht en omgeving

Rijscholen en instructeurs uit Utrecht en omgeving houden en louche praktijken op na. Lees hier meer informatie.

Blinderen van autoramen - Upgrade Your Glass -

Waarom zou je folie of film op de auto laten lamineren?

Veersystemen

Dit artikel gaat over het veersysteem van een auto.

Hoe verkoop je je auto aan een autosloperij

Tips voor het maximaliseren van de opbrengst van je auto

De beste caravan

Op deze website vindt je de beste caravans en de goedkoopste caravans verzameld.

Waarom het vermogen van een auto op den duur minder wordt

waarom een auto pk's verliest

EGR

Hierin word de globale werking van uitlaatgasrecirculatie in viertakt-motoren uitgelegd

De beste autobanden, de goedkoopste autobanden.

Waar vindt je de beste autobanden en waar vindt je de goedkoopste autobanden.

Hoe kun je gratis met de trein reizen?

Reizen met de trein is een kostbare aangelegenheid, hoe kun je gratis met de trein reizen?

Last van rooklucht of andere vieze luchten in uw auto?

Het verwijderen van vieze (rook)lucht uit uw auto

Stockcar F2

Een beschrijving van de raceklasse Stockcar F2