Variabele klep timing


Publicatie datum:

dit gaat over variabele kleptiming

Gesponsorde koppelingen

Dit artikel gaat over de werking en doelen van variabele kleptiming.

Dankzij variabele kleptiming kunnen de openingstijden van de kleppen beter afgesteld worden aan de bedrijfsomstandigheden. De voordelen van variabele kleptiming zijn : hoger motorvermogen, minder uitstoot, meer koppel bij lage toeren, beter stationair draaien en een lager brandstofverbruik.

 Variabele klepoverlapping

 Bij variabele klep overlapping systemen worden de nokkenassen versteld. Bij het ene systeem alleen de inlaat, en bij andere systemen de in en uitlaat .

 Het doel van variabele kleptiming kan per motor verschillend zijn , zo kun je denken aan : stabieler stationair toerental, hoger koppel in ‘midden'toerengebied, minder uitstoten, en voldoende vermogen bij hoge toerentallen.

 Stationair draaien

 Onstabiel stationair lopen van een motor ontstaat doordat er restgas achterblijft in de cilinders na de verbranding. Doormiddel van variabele kleptiming kan de klepoverlap worden beperkt waardoor er minder restgas achterblijft. De nokkenassen worden dan zo versteld dat de inlaatklep laat opent , en dus ook later sluit en de uitlaat klep vroeg opent en sluit.

 Uitlaatgasreductie

 Uitlaatgassen zijn onbrandbare gassen. Je kunt de piektemperatuur tijdens de verbranding van een motor verlagen door uitlaatgassen toe te voegen aan de in inlaatgassen waardoor er minder NOx word uitgestoot. Het terugvoeren van de uitlaatgassen kan extern of intern gebeuren. Intern terugvoeren gebeurt tijden de klepoverlap ,door de inlaatklep vroeger te openen ontstaat een grotere klepoverlap en word er meer uitlaatgas teruggevoerd.

 Variabele lichthoogte en klepoverlapping

Bij dit systeem worden de lichthoogte en de kleptiming veranderd, dit systeem zie je bij Honda onder de naam V-tec.

Bij variabele kleptiming zijn er drie nokken om twee kleppen de bedienen. Bij lage toeren worden de kleppen door de buitenste nokken bediend en de tuimelaar tussen de 2 kleppen beweegt loos mee, de twee buitenste nokken verschillen onderling van profiel, waardoor de timing bij beide kleppen verschilt. De inlaatkleppen openen na het bovenste dode punt (BDP) en sluiten kort na het Onderste dode punt(ODP), de uitlaatkleppen openen vlak voor de het ODP en sluiten voor het BDP waardoor er geen klep overlap is.

Hoge toeren

Bij hoge toeren worden de kleppen door de middelste nokken bediend. De middelste nok is zo gevormd dat de kleplichthoogte groter is en de kleppen langer open blijven staan. De inlaatkleppen openen voor het BDP en sluiten na het OBD,de uitlaatkleppen openen voor het ODP en sluiten na het BDP waardoor er geen klepoverlap is.


Foobie gebruiker Menn0w

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 11
Leden aangebracht: 248

Meer uit de categorie auto-verkeer

De mooiste kleur voor een Bentley Continental GT Imperium

Hoe kies ik de mooiste kleur voor mijn nieuwe Bentley Continental GT Imperium.

In india vallen de meeste verkeersdoden

In india is het zowel overdag als savonds (donker) erg hecties op de weg

Alles over autoverzekeringen

Hier vindt u alle informatie over autoverzekeringen

De beste winterbanden, de goedkoopste winterbanden

Waar moet je op letten bij het kopen van de beste winterbanden en wat zijn de goedkoopste winterbanden.

De Susuki Maruti Eeco, een prima MPV of personenbusje vanaf maar 4500 euro.

De Susuki Maruti Eeco is het nieuwste personenbusje van de Indische autofabrikant Maruti.

Hoe je voorbereiden om je auto te verkopen?

Tips om je auto klaar te maken om te verkopen en meer aantrek te krijgen.

De een krijgt meer korting als de ander..

hoe brutaler de man, hoe goedkoper de auto

Motor Rijlessen (1)

Chopper, Tour of Racer?

Blinderen van autoramen - Upgrade Your Glass -

Waarom zou je folie of film op de auto laten lamineren?

Het nieuwe rijden

Hoe doe je dat?

Goedkoop autorijden met spullen van de Lidl.

Autorijden is duur, maak autorijden daarom goedkoper met spullen van de Lidl.

Iedere winkelier een Ferrari voor de deur

Hier worden dromen waar, ook voor jouw winkel een Ferrari voor de deur.

Autoweetjes en gerelateerde zaken

Een paar weetjes over auto's en dergelijke zaken

Auto koplampen: Halogeen, Xenon, of LED?

De koplampen van auto's zijn onderscheidende accessoires van nu. Xenon of LED lampen voor autoverlichting zijn ware technologische hoogstandjes. Welke verschillen zijn er? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

EGR

Hierin word de globale werking van uitlaatgasrecirculatie in viertakt-motoren uitgelegd

Hoe verkoop je je auto aan een autosloperij

Tips voor het maximaliseren van de opbrengst van je auto

Waarom is de Chrysler 300C mijn favoriete auto?

Ik vind de Chrysler 300C SRT8 6.1L uit 2005 net zo mooi als de Bentley Mulsanne Speed. Daarom is de Chrysler 300C uit 2005 mijn favoriete Chrysler?

Stockcar F2

Een beschrijving van de raceklasse Stockcar F2

Zomer- en winterbanden - basiskennis

Hoe zit het met zomer- en winterbanden onder mijn auto?

Xenon verlichting

Hier wordt in bescheven wat de verschilen en voordelen zijn

Moet de elektrische fiets verboden worden?

Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is schrikbarend hoog, wordt het tijd voor een verbod op elektrische fietsen?

Waarom wil men de goedkoopste en de beste elektrische fietsen?

Elektrische fietsen zijn razend populair maar wel vrij prijzig, waarom wil men een goedkope en goede elektrische fiets?

Waterstof

De werking van waterstof in auto's

De Tata Nano, de goedkoopste auto ter wereld.

De Tata Nano is het paradepaartje van het Indische Tata concern, het is de goedkoopste auto ter wereld.

Was de super zuinige Citroën 2 CV zijn tijd ver vooruit?

Nog steeds behoort de Citroën 2 CV tot de zuinigste auto aller tijde, was de Citroën 2 CV zijn tijd te ver vooruit?