Afvallen met vijf maaltijden per dag


Publicatie datum:

Vijf porties groente en fruit bij je dagelijkse eetpatroon

Gesponsorde koppelingen

Minstens vijf porties van groente en fruit eten per dag is een essentieel onderdeel van een gezond, evenwichtig dieet. Door ‘5-per-dag' te volgen, kan je jouw risico van kanker, hartkwalen en andere aandoeningen voorkomen.

Portie

Een portie betreft zo'n 80 gram van fruit of groenten. Dit is ruwweg gelijk aan:

* een appel, een sinaasappel, een banaan, of een ander even grote fruit

* twee pruimen, nectarines of een ander even grote fruit

* een handvol druiven of bessen

* een stuk meloen, ananas of een ander grote fruit

* één soeplepel van rozijnen of ander gedroogd fruit

* twee grote lepels van gekookte groenten, bijvoorbeeld broccoli of wortels

* een kleine kom salade

* twee grote lepels van bonen (slechts een portie per dag)

* een glas 150ml vers vruchtensap of smoothie (slechts één portie per dag)

 

Tellen alle groente of fruit mee?

Droge of ingeblikte fruit en de ingeblikte of bevroren groente kunnen meegeteld worden op jouw dagelijkse porties. Maar probeer ingeblikte fruit te eten dat in natuurlijk vruchtesap wordt gehouden dan in stroop. Controleer ook het zoutgehalte van ingeblikt voedsel, aangezien het soms hoog kan zijn. Fruit en groente in klaar-en-klaar maaltijden kunnen ook op jouw dagelijkse porties meegeteld worden. Dit voedsel is echter vaak hoog in vet en toegevoegde zout en suiker, dus je zou ze met mate moeten nemen. De aardappels zijn voedzaam maar zijn zetmeelrijk, dus ze tellen eigenlijk niet mee bij de vijf porties. Chips tellen sowieso niet mee!

Diversiteit

Verschillende types fruit en groenten bevatten verschillende combinaties vezel, vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen. Het eten van een verscheidenheid van fruit en groenten zal ervoor zorgen dat je een goede mengeling krijgt. Een goede vuistregel is het eten van groente en fruit met verschillende kleuren. Vaak zijn de chemische stoffen, die verantwoordelijk zijn voor hun kleur, juist die goed zijn voor de gezondheid.

Tips voor ‘Vijf per dag'

1. Een glas zuiver ongezoet vruchtesap is een snel en gemakkelijk portie maar het kan slechts voor één van jouw dagelijkse vijf worden meegeteld.

2. Wanneer je honger krijgt, ga voor vers of gedroogd fruit in plaats van chips of chocola.

3. Probeer afwisselende dingen zodat je tijdens het eten meer gaat genieten zoals tomaten, sla en komkommer in sandwiches, bessen en bananen in yoghurt en graanproducten of groenten in deegwaren en soepen.

4. Maak het prettig bij het bereiden van groente en fruit voor kinderen zoals groente en fruit met gekke vormen combineren en laat ze betrokken raken bij het koken.

5. Hou altijd een vooraad van verse, bevroren en ingeblikte groente en fruit in de keuken.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 56
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie eten-drinken

Slapende kip (kip uit de oven)

Een kipgerecht uit de oven met een dekentje

Tomaten salade met sperziebonen en Feta of Danish Blue

Een frisse, kleurige (vegetarische) salade die overal lekker bij is

Bara's maken

Hoe maak ik bara's

Vitello fircito 'gevulde kalfsbiefstukjes'

Verras uw vrienden met deze heerlijke gevulde kalfsbiefstuk!

Zomers Pasta Recept (met pesto en kerstomaten - geheel vegetarisch)

Een vegetarisch pasta gerecht; gezond, goedkoop en erg gemakkelijk te maken.

Een goed ontbijt is het beste begin van de dag

Een goed ontbijt zorgt voor voldoende energie om de ochtend goed door te komen.

Welke koffie past bij jou?

Houd je van echte espresso, pads, zelf opgegoten koffie? Welke maling van de bonen vind je het lekkerst ? vers gemalen, voorgemalen of in senseo-pads ? wat maakt het eigenlijk uit? En wat kost het ?

Budgetkoken met kipfilet

Maak van twee simpele kipfiletjes, maar liefst zes heerlijke kipburgers!

Runderragoût op Griekse wijze

Een simpele bereidingswijze voor een Griekse runderragoût.

Flensjes (basis recept)

Basis recept voor Flensjes

Bruinen Bonen Schotel.

geschikt voor 3/4 personen.

Lekker anders; Gevulde portobello voor op de BBQ

Drie verschillende snelle en makkelijke recepten voor als je eens wat anders op de bbq wilt hebben.

Hoe maak ik een mokkataart?

Hoe maak ik een mokkataart? Wat ik heb nodig om een mokkataart te maken?

Recept sabayon met perzikenbier

Recept sabayon met perzikenbier

Goedkope uitjes, de goedkoopste uitjes

Alles over de goedkoopste uitjes van Nederland verzameld op één pagina.

De Bierpad

Na de koffiepads is er een nieuw fenomeen: De Bierpad.

Creatief met eten!

Je hebt het vast ook wel eens gehad. Je wilt gaan koken maar je weet niet wat, je gaat naar de supermarkt maar je kan niks bedenken, of je hebt niks in huis

Wildsoep

Een heerlijke soep met aardappelen!

Medaillons van kalfsoester of varkenshaas in een thaise zoetzure saus.

Kalfsoester op thaise wijze

Drie-in-de-pan

Hoe kun je zelf drie-in-de-pan maken?

Caprinataart met rood fruit

Een heerlijke Italiaanse taart!

Griekse Avgolemono-saus

Recept van ei-citroen saus voor soepen, groenten en vlees.

Een heerlijke pastasalade!

Een heerlijk pastasalade voor in de zomer!

gepocheerd ei voor dummies

De makkelijkste manier voor een perfect gepocheerd ei

De gevaren van glucose-fructosestroop

In veel zoete producten zit fructosestroop, maar helaas is dit toevoegmiddel niet zo goed voor je gezondheid. Lees hier waarom!