Afvallen met vijf maaltijden per dag


Publicatie datum:

Vijf porties groente en fruit bij je dagelijkse eetpatroon

Gesponsorde koppelingen

Minstens vijf porties van groente en fruit eten per dag is een essentieel onderdeel van een gezond, evenwichtig dieet. Door ‘5-per-dag' te volgen, kan je jouw risico van kanker, hartkwalen en andere aandoeningen voorkomen.

Portie

Een portie betreft zo'n 80 gram van fruit of groenten. Dit is ruwweg gelijk aan:

* een appel, een sinaasappel, een banaan, of een ander even grote fruit

* twee pruimen, nectarines of een ander even grote fruit

* een handvol druiven of bessen

* een stuk meloen, ananas of een ander grote fruit

* één soeplepel van rozijnen of ander gedroogd fruit

* twee grote lepels van gekookte groenten, bijvoorbeeld broccoli of wortels

* een kleine kom salade

* twee grote lepels van bonen (slechts een portie per dag)

* een glas 150ml vers vruchtensap of smoothie (slechts één portie per dag)

 

Tellen alle groente of fruit mee?

Droge of ingeblikte fruit en de ingeblikte of bevroren groente kunnen meegeteld worden op jouw dagelijkse porties. Maar probeer ingeblikte fruit te eten dat in natuurlijk vruchtesap wordt gehouden dan in stroop. Controleer ook het zoutgehalte van ingeblikt voedsel, aangezien het soms hoog kan zijn. Fruit en groente in klaar-en-klaar maaltijden kunnen ook op jouw dagelijkse porties meegeteld worden. Dit voedsel is echter vaak hoog in vet en toegevoegde zout en suiker, dus je zou ze met mate moeten nemen. De aardappels zijn voedzaam maar zijn zetmeelrijk, dus ze tellen eigenlijk niet mee bij de vijf porties. Chips tellen sowieso niet mee!

Diversiteit

Verschillende types fruit en groenten bevatten verschillende combinaties vezel, vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen. Het eten van een verscheidenheid van fruit en groenten zal ervoor zorgen dat je een goede mengeling krijgt. Een goede vuistregel is het eten van groente en fruit met verschillende kleuren. Vaak zijn de chemische stoffen, die verantwoordelijk zijn voor hun kleur, juist die goed zijn voor de gezondheid.

Tips voor ‘Vijf per dag'

1. Een glas zuiver ongezoet vruchtesap is een snel en gemakkelijk portie maar het kan slechts voor één van jouw dagelijkse vijf worden meegeteld.

2. Wanneer je honger krijgt, ga voor vers of gedroogd fruit in plaats van chips of chocola.

3. Probeer afwisselende dingen zodat je tijdens het eten meer gaat genieten zoals tomaten, sla en komkommer in sandwiches, bessen en bananen in yoghurt en graanproducten of groenten in deegwaren en soepen.

4. Maak het prettig bij het bereiden van groente en fruit voor kinderen zoals groente en fruit met gekke vormen combineren en laat ze betrokken raken bij het koken.

5. Hou altijd een vooraad van verse, bevroren en ingeblikte groente en fruit in de keuken.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 56
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie eten-drinken

Lamskoteletjes met honing-tijmsaus

Een (lams)vleesgerecht voor de liefhebber, 2 personen

Gehaktballen

Gehaktballen op de ouderwetse wijze bereid

Rizi Pilafi me Garithes

Pilav met steurgarnalen. Voor 4 personen.

Toscaanse ovenschotel

Een lekker en simpel gerecht met veel groenten.

Heerlijke recepten met bladerdeeg

Recepten waarin bladerdeeg verwerkt is

Annatto Kip recept (Filippijns)

Eeen overheerlijk traditioneel Filippijns kiprecept.

Waar vind je het grootste Oktoberfeest (Oktoberfest)?

Ieder jaar in Oktober barsten in Duitsland en steeds vaker ook in Nederland de Oktoberfesten / Oktoberfeesten los maar waar is het grootste Oktoberfeest?

creatief koken voor kinderen

Voeding voor kinderen is enorm belangrijk, maar het is niet altijd simpel om ze gezond te laten eten. Door creatief te zijn met voeding, hun zintuigen te laten prikelen berijk je soms veel!

Simpele Italiaanse salade in een handomdraai!

Lees hier hoe u een heerlijke Italiaanse salade kunt maken!

Hoe maak je appelflappen

Recept voor de lekkerste appelflappen

Chocolade en aardbeien roomijs

diverse recepten voor zelfgemaakt ijs in de ijsmachine

Eenvoudig zelf croissantjes maken, eenvoudig zelf croissanten maken deel 2

Binnen 10 minuten snel en makkelijk zelf croissantjes maken.

Runderragoût op Griekse wijze

Een simpele bereidingswijze voor een Griekse runderragoût.

Wokgerecht: Roergebakken runderfilet

Een uitzonderlijk lekker wokgerechtje met runderfilet

Het lekkerste Italiaanse ijs maken, recept Italiaans ijs

Waar vindt je het lekkerste Italiaanse ijs en hoe kan je dit zelf thuis ook maken?

De Italiaanse Asperge-witlofsalade!

Men zegt dat Italië drie nationala obsessies heeft: Madonna, mamma en mangiare (eten) Hieronder staat een heerlijk recept van een Italiaanse asperge-witlofsalade.

Recept: Wortel Prei soep

Een heerlijke soep die in een handomdraai op tafel staat!

Aardappel

Aardappelen telen, bereiden, vis

Probeer nu de Italiaanse frittata! Leuk en makkelijk om te maken!

Kook de Italiaanse cultuur uw keuken in met deze heerlijke frittata!

Hoe maak ik een mokkataart?

Hoe maak ik een mokkataart? Wat ik heb nodig om een mokkataart te maken?

Pompoensoep

Pompoensoep met ui, paprika en natuurlijk pompoen!

Italiaanse ovenschotel

Heerlijke Italiaanse ovenschotel met courgette

Tomaat-mozzarellatorentje

Een heerlijk insalata caprese! Binnen een paar stappen heeft u een Italiaans tomaat-mozzarellatorentje!

Kalfsfricassee

Een simpele, maar lekker recept voor de bereiding van Kalfsfricassee

Champignonrisotto

Recept voor lekkere champignonrisotto