Afvallen met vijf maaltijden per dag


Publicatie datum:

Vijf porties groente en fruit bij je dagelijkse eetpatroon

Gesponsorde koppelingen

Minstens vijf porties van groente en fruit eten per dag is een essentieel onderdeel van een gezond, evenwichtig dieet. Door ‘5-per-dag' te volgen, kan je jouw risico van kanker, hartkwalen en andere aandoeningen voorkomen.

Portie

Een portie betreft zo'n 80 gram van fruit of groenten. Dit is ruwweg gelijk aan:

* een appel, een sinaasappel, een banaan, of een ander even grote fruit

* twee pruimen, nectarines of een ander even grote fruit

* een handvol druiven of bessen

* een stuk meloen, ananas of een ander grote fruit

* één soeplepel van rozijnen of ander gedroogd fruit

* twee grote lepels van gekookte groenten, bijvoorbeeld broccoli of wortels

* een kleine kom salade

* twee grote lepels van bonen (slechts een portie per dag)

* een glas 150ml vers vruchtensap of smoothie (slechts één portie per dag)

 

Tellen alle groente of fruit mee?

Droge of ingeblikte fruit en de ingeblikte of bevroren groente kunnen meegeteld worden op jouw dagelijkse porties. Maar probeer ingeblikte fruit te eten dat in natuurlijk vruchtesap wordt gehouden dan in stroop. Controleer ook het zoutgehalte van ingeblikt voedsel, aangezien het soms hoog kan zijn. Fruit en groente in klaar-en-klaar maaltijden kunnen ook op jouw dagelijkse porties meegeteld worden. Dit voedsel is echter vaak hoog in vet en toegevoegde zout en suiker, dus je zou ze met mate moeten nemen. De aardappels zijn voedzaam maar zijn zetmeelrijk, dus ze tellen eigenlijk niet mee bij de vijf porties. Chips tellen sowieso niet mee!

Diversiteit

Verschillende types fruit en groenten bevatten verschillende combinaties vezel, vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen. Het eten van een verscheidenheid van fruit en groenten zal ervoor zorgen dat je een goede mengeling krijgt. Een goede vuistregel is het eten van groente en fruit met verschillende kleuren. Vaak zijn de chemische stoffen, die verantwoordelijk zijn voor hun kleur, juist die goed zijn voor de gezondheid.

Tips voor ‘Vijf per dag'

1. Een glas zuiver ongezoet vruchtesap is een snel en gemakkelijk portie maar het kan slechts voor één van jouw dagelijkse vijf worden meegeteld.

2. Wanneer je honger krijgt, ga voor vers of gedroogd fruit in plaats van chips of chocola.

3. Probeer afwisselende dingen zodat je tijdens het eten meer gaat genieten zoals tomaten, sla en komkommer in sandwiches, bessen en bananen in yoghurt en graanproducten of groenten in deegwaren en soepen.

4. Maak het prettig bij het bereiden van groente en fruit voor kinderen zoals groente en fruit met gekke vormen combineren en laat ze betrokken raken bij het koken.

5. Hou altijd een vooraad van verse, bevroren en ingeblikte groente en fruit in de keuken.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 56
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie eten-drinken

Recept voor een lekkere authentieke bruschetta met pesto

Lekkere Italiaanse Bruschetta.

Recept: Makkelijke en snelle koekjes

Recept voor simpele maar lekkere koekjes.Snel en makkelijk te bereiden!

Rundsvlees op grootmoeders wijze

Rundsvlees op grootmoeders wijze en daar kan niets boven. Overheerlijk recept.

Olijftapenade (zonder poespas)

De meest overheerlijke olijftapenade vind je hier! Lees dit artikel en ga ermee aan de slag...

Recept broodje zalm

Een heerlijk recept voor een broodje zalm

De geschiedenis van Ben & Jerry's ijs

Ben & Jerry's ijs is beroemd. Maar wat is nou eigenlijk het verhaal achter dit product?

Hoe maak je een voorgerecht met eendenborstfilet

Eendenborstfilet met cranberry's en groene pesto

Homemade cheesecake zoals je hem nog nooit zelf gebakken hebt

Recept voor een onweerstaanbare cheesecake waar je trots op kunt zijn

Recept - Kip wraps, anders.

Kip in wraps, maar dan een beetje anders.

Tajine, gebruik en recepten

Een tajine is een stoofpot uit Noord-Afrika.

Bloemkool Balti

Regelmatig probeer ik nieuwe recepten uit en ben dan razend op zoek naar recepten die ik nog nooit gehoord of gezien heb. Zoals deze....

Salade frutti di mare

Een heerlijk Italiaanse salade met zeevruchten!

Aardbeiendessert met balsmico

Een heerlijk Italiaans aardbeien dessert!

Sauzen: Normandische saus

Niets lekkerder dan een goede Normandische saus bij de vis.

Zelf jus maken

Lees hier hoe je zelf een heerlijke goedkope jus kunt maken

Heerlijke echte amerikaans cheesecake!

HET recept voor een tradionele amerikaans dessert

Gevulde bootjes (Meloen met ham voorgerecht)

Bootje van meloen gevuld met ham

Lekkere fruitshakes/ smooties/ milkshakes zelf maken...!!

Hoe maak je nou heerlijke (al dan niet gezonde) fruitdrankjes zelf thuis? Hier de uitleg: heel eenvoudig en snel te maken!!

Energierijke shake

Energierijke kwarkshake met hoge voedingfswaarde

Sapper de sap!

Sap is de trend. Maar is dit zo gezond?

Slank worden in korte tijd, het kan echt!

Een verantwoorde manier om af te vallen.

Moeten we steeds meer voedsel produceren of moeten we vegetarisch worden?

Door de groei van de wereldbevolking stijgt de vraag naar voedsel, maar moeten we daarom ook steeds meer voedsel produceren?

Goedkoop uit eten in Amsterdam

Lekker uit eten in de Korte Leidse Dwarsstraat in hartje Amsterdam hoeft niet duur te zijn.

Chocoladefondue, het vrouwelijke bier !

Een uitgebreide bechrijving over hoe je de perfecte chocoladefondue houdt, de benodigdheden, de dippers en wat extra variatie !

Krab - basisbereiding - tips en weetjes

Een verse krab, hoe begin je eraan? De basisbereiding voor krab op een eenvoudige manier gebracht.