Lekker en gezond eten met Quinoa


Publicatie datum:

Quinoa als gezond alternatief

Gesponsorde koppelingen

Wel eens gehoord van Quinoa? Was dit product tot voor kort voornamelijk verkrijgbaar bij Natuurwinkels, inmiddels hebben ook de meeste supermarkten quinoa in het schap staan. Meestal vind je het bij de rijst en pasta's. Een prima plek, aangezien quinoa (spreek uit als kienwah) een prima alternatief is voor deze producten. Minstens zo lekker, maar veel gezonder!

Gesponsorde koppelingen

Quinoa is een oeroud graan, dat duizenden jaren geleden al werd verbouwd door de Inca's. Het belangrijkste voordeel van quinoa ten opzichte van bijvoorbeeld rijst en diverse pastavarianten, is dat het glutenvrij is. Een ideale eigenschap, in een tijd waarin steeds meer mensen een intolerantie hebben voor gluten. Behalve glutenvrij, barst quinoa van de eiwitten (ook erg gezond!) en voedingsvezels en bevat het meer mineralen dan welke andere graansoort ook. Nog een paar goede eigenschappen van quinoa? Het bevat geen verzadigde vetten of transvetten, geen cholestrol, het is natriumarm en kent een laag vetgehalte. Allemaal redenen om te kiezen voor quinoa als basis van je dagelijkse maaltijd. Maar het belangrijkste is misschien wel, dat quinoa vooral heel erg lekker is.

Waar smaakt quinoa naar? Dat is best lastig te omschrijven. Persoonlijk vind ik dat het wel wat wegheeft van couscous. Quinoa bestaat uit heel fijne korreltjes, net als couscous, een stuk kleiner dan bijvoorbeeld een rijstkorrel. De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos. Natuurlijk kun je het simpelweg gebruiken als vervanger voor rijst of pasta. Je maakt er eenvoudig een heerlijke nasi mee, gebruikt het als alternatief voor spaghetti in combinatie met een tomaten-gehaktsaus. Of je eet het met enkel wat peper en zout samen met een stukje vlees of vis en wat verse groente. Alles kan. Een van mijn favorieten is quinoa met spinazie en geitenkaas. Een eenvoudiger manier om supersnel een gezonde en vooral heerlijke maaltijd op tafel te zetten, is er bijna niet. Ik zal jullie het recept niet onthouden:

Rooster een flinke hand vol gemengde pitten (bijvoorbeeld zonnebloempitten en pijnboompitten) in wat olijfolie. Voeg hieraan een uitje met wat knoflook toe en laat dit even meebakken. Vervolgens doe je de spinazie erbij (vers of uit de diepvries kan allebei, maar kies je voor diepvries neem dan de bladspinazie, geen a la creme en laat het vocht er zoveel mogelijk uitlopen!). Daarna voeg je een zacht geitenkaasje toe en wat citroensap. Even laten bakken, zodat het kaasje mooi smelt. Ondertussen kook je de quinoa. Op de verpakking staat meestal dat je de quinoazaden eerst schoon moet spoelen, maar als ik het snel wil klaarmaken doe ik het heel simpel: ik gooi een kopje quinoa met een gelijke hoeveelheid water in een pannetje en breng dit aan de kook. Vervolgens laat ik het op laag vuur heel rustig droogkoken, waarna het klaar is om te gebruiken. Als de quinoa klaar is, meng je dit door het spinazie-geitenkaasmengsel. Peper en zout uit de molen naar smaak toevoegen. Eventueel nog wat pecorino of Parmezaanse kaas erover en klaar is je gezonde, overheerlijke maaltijd.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie eten-drinken

Recept: Makkelijke en snelle koekjes

Recept voor simpele maar lekkere koekjes.Snel en makkelijk te bereiden!

Smoothie gezond en voor iedereen

De beste smoothie ideeen. Iedereen kan ze maken.

Spaghetti met kruidenkaas

Het lekkerste en simpelste spaghetti recept die er is.

Recept voor Baklava

Traditioneel recept voor Baklava

Snel pikant wokgerechtje

in weinig tijd lekker en gezond eten