Eiwitrijke voedingsmiddelen: Ideaal voor spiermassa kweken of afslanken


Publicatie datum:

Kom je eiwitten tekort? Of wil je gewoon eens weten welke voedingsmiddelen veel eiwitten bevatten? Lees dan dit artikel!

Gesponsorde koppelingen

Eiwitten zijn naast vezels, koolhydraten, vitamines en vetten essentiële voedingsstoffen om je lichaam op peil te houden. Eiwitten heb je elke dag nodig. In dit artikel behandel ik de hoeveelheid die je ongeveer nodig hebt en welke producten eiwitrijk zijn!

Hoeveel gram eiwitten heb je ongeveer per dag nodig?

Dit verschilt per persoon omdat het namelijk van je lichaamsgewicht afhangt. Je hebt zo'n 0,8 tot 1,0 gram eiwitten per kilo dat je weegt per dag nodig. Als je bijvoorbeeld 65 kg weegt zul zo'n 55 tot 65 gram eiwitten per dag moeten binnenkrijgen. 

Eiwitrijk voedsel wordt gebruikt door sporters omdat het hun spieren laat herstellen zodat de spierkracht kan worden opgebouwd. Spieren worden namelijk beschadigd bij het intensieve gebruik ervan. Sporters en mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten hebben dus meer eiwitten nodig om deze beschadigingen te herstellen. Mensen die geen zware lichamelijke arbeid verrichten hebben er minder nodig. 

Je lichaam streeft ernaar elke beschadiging te supercompenseren: Alles wat jij door training of arbeid beschadigt, wordt door het lichaam sterker gemaakt dan het al was. Door dit principe bouw je spieren op, als je met gewichten traint. Voor deze supecompensatie zijn ook weer eiwitten nodig. Bij onvoldoende inname van eiwitten herstellen je spieren minder goed en groeien ze niet qua volume. Voor krachtsporters zijn eiwitrijke producten daarom erg van belang. 

Als krachtsporter zul je zo'n 1,5 tot 2 gram eiwitrijke per kilo vetvrije massa nodig hebben. Je vetvrije massa kun je berekenen met behulp van je lichaamsgewicht en vetpercentage. Neem niet meer of minder dan de optimale hoeveelheid eiwitten. Je kunt je spieren schade aanrichten!

Welke producten bevatten een hoog percentage aan eiwitten?

Het aantal eiwitten per voedingsmiddel is weergegeven in %. 

Vis:

Koolvis: 17 - 18 %

Tonijn: 21 - 26 %

Heilbot: 20 - 21 %

Kabeljauw: 16 - 22 %

Botervis: 18 - 19 %

Vlees:

Rosbief: 27 - 29 %

Tartaar: 22 %

Kipfilet: 22 - 30 %

Kalkoenfilet: 20 - 22 %

Lever (kip of varken): 22 - 28 %

Overig:

Walnoten: 14 %

Ei: 11 - 16 %

Kwark: 12 - 13 %

Sojabonen: 37 %

Naast deze producten heb je natuurlijk nog het eiwitrijke poeder waar je shakes mee kan maken, meestal in combinatie me melk. Dit eiwitrijke poeder kan wel tot 90 % aan eiwitten bevatten en is alleen aan te raden als je doet aan krachttraining of onvoldoende eiwitten binnenkrijgt

Helpen eiwitten bij het afslanken?

Naast het opbouwen van je spieren kunnen eiwitten ook een andere functie hebben: Het onderdrukken van je eetlust. Ideaal dus voor mensen die graag wat gewicht willen verliezen. 

Maar denk eraan: Eiwitrijk voedsel bevat vaak ook verzadigde vetten wat veel calorieën bevat. Teveel verzadigde vetten binnenkrijgen is slecht voor je lichaam. Je moet daarom kiezen voor de magere bronnen: Producten als mager vlees en magere zuivel. Ook zijn vis, peulvruchen en noten een goede eiwitbron. 

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Nathanja

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 64
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie eten-drinken

Recept broodje zalm

Een heerlijk recept voor een broodje zalm

Waar komt de Engelse Ham Sandwich vandaan?

Een eenvoudig recept voor de lekkerste Engelse Ham Sandwich naar aanleiding van een foto.

Zeeduivel saltimbocca

Een heerlijk Italiaans gerecht! Laat uw vrienden verassen!

Bara's maken

Hoe maak ik bara's

Spaghetti alla carbonara volgens traditioneel recept

het maken van spaghetti op een eenvoudige en goedkope manier

Heerlijke appeltaart met een crunchy bodem

Appeltaart met noten en krokante bodem van bastognekoeken

Italiaanse saus Salsa verde

Heerlijke Italiaanse saus in 2 stappen klaar!

Avocado-feta wraps

recept voor avocado-feta wraps

Falafel: Wat is het en hoe maak je het?

In dit artikel leer je wat falafel precies is en hoe je het thuis zelf kan maken

5 Populaire drankspelletjes

5 populaire drankspelletjes voor op een feestje

Kalfsfricassee

Een simpele, maar lekker recept voor de bereiding van Kalfsfricassee

Het geheime recept van Coca Cola ontrafelt.

Eindelijk, na meer dan 130 jaar, is het geheime recept van Coca Cola ontrafelt.

Cajun salade uit Louisiana

Eer rijpe tomaten-basilicumsalade voor in de zomer, zonder zout

Roomsaus voor bij pasta

Lekker saus voor bij pasta

Echte Zuid Franse Bouillabaisse het klassieke recept.

Heerlijke klassieke vissoep mooi zomer gerecht makkelijk en snel klaar

Chocolade en aardbeien roomijs

diverse recepten voor zelfgemaakt ijs in de ijsmachine

Gevulde appeltjes van oranje (Toetje)

gevulde sinasappel koud geserveerd

Recept - lamsvlees in marjoleinsaus - vleesgeriecht

Een overheerlijk vleesgerecht, lamsvlees in marjoleinsaus, aangevuld met verschillende groentjes

Marokkaanse amandelballetjes met pijnboompitten en sesamzaad

marokkaanse zoete lekkernij

Eenvoudige voorgerechten maken

Er zijn op internet vele recepten te vinden om voorgerechten te maken, maar waar vind ik het beste overzicht van recepten?

Kalfsvlees met tonijnsaus

Een heerlijk Italiaans vitello tonnato (kalfsvlees met tonijnsaus)

Ook bij regenachtige dagen lekker grillen met de grillpan

grillpan

Chocomelk De Enige Echte

mijn mening over de verschillen tussen de duren en goedkope chocomelkz

De echte groentebouillon!

Zo maak je gemakkelijk en snel een heerlijek groentebouillon!

Zelf je eigen likeur maken

Maak zelf 1,5l likeur in 30 minuten!