Eiwitrijke voedingsmiddelen: Ideaal voor spiermassa kweken of afslanken


Publicatie datum:

Kom je eiwitten tekort? Of wil je gewoon eens weten welke voedingsmiddelen veel eiwitten bevatten? Lees dan dit artikel!

Gesponsorde koppelingen

Eiwitten zijn naast vezels, koolhydraten, vitamines en vetten essentiële voedingsstoffen om je lichaam op peil te houden. Eiwitten heb je elke dag nodig. In dit artikel behandel ik de hoeveelheid die je ongeveer nodig hebt en welke producten eiwitrijk zijn!

Hoeveel gram eiwitten heb je ongeveer per dag nodig?

Dit verschilt per persoon omdat het namelijk van je lichaamsgewicht afhangt. Je hebt zo'n 0,8 tot 1,0 gram eiwitten per kilo dat je weegt per dag nodig. Als je bijvoorbeeld 65 kg weegt zul zo'n 55 tot 65 gram eiwitten per dag moeten binnenkrijgen. 

Eiwitrijk voedsel wordt gebruikt door sporters omdat het hun spieren laat herstellen zodat de spierkracht kan worden opgebouwd. Spieren worden namelijk beschadigd bij het intensieve gebruik ervan. Sporters en mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten hebben dus meer eiwitten nodig om deze beschadigingen te herstellen. Mensen die geen zware lichamelijke arbeid verrichten hebben er minder nodig. 

Je lichaam streeft ernaar elke beschadiging te supercompenseren: Alles wat jij door training of arbeid beschadigt, wordt door het lichaam sterker gemaakt dan het al was. Door dit principe bouw je spieren op, als je met gewichten traint. Voor deze supecompensatie zijn ook weer eiwitten nodig. Bij onvoldoende inname van eiwitten herstellen je spieren minder goed en groeien ze niet qua volume. Voor krachtsporters zijn eiwitrijke producten daarom erg van belang. 

Als krachtsporter zul je zo'n 1,5 tot 2 gram eiwitrijke per kilo vetvrije massa nodig hebben. Je vetvrije massa kun je berekenen met behulp van je lichaamsgewicht en vetpercentage. Neem niet meer of minder dan de optimale hoeveelheid eiwitten. Je kunt je spieren schade aanrichten!

Welke producten bevatten een hoog percentage aan eiwitten?

Het aantal eiwitten per voedingsmiddel is weergegeven in %. 

Vis:

Koolvis: 17 - 18 %

Tonijn: 21 - 26 %

Heilbot: 20 - 21 %

Kabeljauw: 16 - 22 %

Botervis: 18 - 19 %

Vlees:

Rosbief: 27 - 29 %

Tartaar: 22 %

Kipfilet: 22 - 30 %

Kalkoenfilet: 20 - 22 %

Lever (kip of varken): 22 - 28 %

Overig:

Walnoten: 14 %

Ei: 11 - 16 %

Kwark: 12 - 13 %

Sojabonen: 37 %

Naast deze producten heb je natuurlijk nog het eiwitrijke poeder waar je shakes mee kan maken, meestal in combinatie me melk. Dit eiwitrijke poeder kan wel tot 90 % aan eiwitten bevatten en is alleen aan te raden als je doet aan krachttraining of onvoldoende eiwitten binnenkrijgt

Helpen eiwitten bij het afslanken?

Naast het opbouwen van je spieren kunnen eiwitten ook een andere functie hebben: Het onderdrukken van je eetlust. Ideaal dus voor mensen die graag wat gewicht willen verliezen. 

Maar denk eraan: Eiwitrijk voedsel bevat vaak ook verzadigde vetten wat veel calorieën bevat. Teveel verzadigde vetten binnenkrijgen is slecht voor je lichaam. Je moet daarom kiezen voor de magere bronnen: Producten als mager vlees en magere zuivel. Ook zijn vis, peulvruchen en noten een goede eiwitbron. 

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Nathanja

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 64
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie eten-drinken

Ontspannend genieten van Pu-Erh thee : deel 1: geschiedenis en gezondheid

Ontspannend genieten van een bijzondere thee. Het kan met een heerlijke verfijnde Pu Erh Thee. Pu Erh thee is een bijzondere thee, waar veel over te vertellen is.

Afvallen voor dummies

Hoe kan je afvallen zonder veel hongergevoel?

Tomaten-basilicumsoep

Krijg nu binnen een paar stappen een heerlijk Italiaans tomaten-basilicumsoep!

Waar bestaat een Borrelgarnituur of Bittergarnituur uit?

In de volksmond worden Borrelgarnituur en Bittergarnituur door elkaar heen gebruikt maar waar bestaan ze eigenlijk uit?

Voor acht heerlijke pannenkoeken

Lekkere pannenkoeken met een simpel gerechtje

Overheerlijk appelwafeltje

maak in minder dan 5 minuten een heerlijk appelwafeltje

Gourmetten

Gezellig etentje met familie en vrienden. Gourmetten, vlees en groenten in kleine pannen.

Kalfsvlees met tonijnsaus

Een heerlijk Italiaans vitello tonnato (kalfsvlees met tonijnsaus)

Afvallen: Hoe moet het wel?

Tips voor blijvend gewichtverlies

Teveel gekookt? Eerst even afkoelen!

Bespaar energie: gebruik de koelkast en vriezer optimaal

Sushi

Alle informatie die u zou willen weten over sushi

Spagetti met zalm en spinazie

Heerlijk recept waarmee je je 'pastadag' kan varieren

Waarom is thee gezonder dan koffie?

Steeds meer mensen drinken thee in plaats van koffie omdat het gezonder is, waarom is thee gezonder dan koffie?

Eend in paprikasaus - gevogelte - recept

Eend in paprikasaus voor 4 à 6 personen

Bloemkool met peterseliesaus - 380 calorieën per persoon

Het verfijnde receptje voor een bloemkool met peterseliesaus.

Vispakketjes met pesto en groenten gestoomd in de oven

Vispakketjes met pesto en groenten, gestoomd in de oven

Wildzwijnkoteletten

Een heerlijk vleesgerecht, lekker met aardappelen en broccoli

Bonenschotel met salami

Een lekker en voedzaam gerecht met bonen en salami

Alles over alcohol!

Informatief artikel over alcohol.

Hoe bak je nou een goede pannenkoek

De manier om een goede pannenkoek te bakken

Campingmaaltijd: Sperziebonen schotel

Lekker koken op de camping maak een eenpasgerecht op de sköttelbraai

Leuke en gezonde traktaties

leuke en gezonde traktaties

Koffieverslaving

Wist je dat je serieus verslaafd kan zijn aan koffie? En weet je ook wat de gevolgen zijn?

Hoe maak je een Big Mac (recept)

De beste manier om een broodje te maken dat sterk lijkt op een big mac.

Olijftapenade (zonder poespas)

De meest overheerlijke olijftapenade vind je hier! Lees dit artikel en ga ermee aan de slag...