Gezonde eetpatronen


Publicatie datum:

Gezonde eetpatronen

Gesponsorde koppelingen

Door de juiste evenwicht van voedsel in gezonde porties te eten, kun je een gezond gewicht op peil houden. Maar jouw eetgewoonten, de manier waarop je eet, kunnen je ook helpen om een gezond gewicht te houden.

De veranderingen in de manier waarop wij leven hebben geleid tot veranderingen in onze eetgewoonten. Omdat wij voortdurend in beweging zijn en tijdens onregelmatige momenten eten, verliezen sommige van ons de bewustwording van wat, wanneer en hoe wij eten. Bovendien hebben wij ons verplaatst van de traditionele familiemaaltijd op de tafel naar staand eten tot voor de televisie eten. Het uitwerken van een dagelijkse maaltijdroutine en jij je richten op jouw eten zullen helpen jou meer bewust te maken van wat je eet en dat je hierdoor gezondere eetpatronen ontwikkelt.


Hou je op jouw maaltijdroutine

Probeer om in ruwweg dezelfde momenten te eten elke dag of dit nou twee of vijf keer per dag is. Als je een regelmatige routine creërt zal het jouw lichaam helpen om te signaleren wanneer jouw volgende maaltijd gepast is en verhindert jou om te hongerig te worden tussen maaltijden.

* Hou je aan dezelfde eetpatronen iedere dag.

* Neem een eetpatroon die bij je dagelijkse routine past en hou je hieraan. Als je al een tijdje niet op zo'n maniet heb gegeten of je hebt nog nooit zo'n eetgewoonte gehad, zal dat natuurlijk moeite vereisen.

* Als je iemand bent die een tussnedoortje neemt, probeer dan dat te doen op ongeveer dezelfde momenten elke dag.

* Probeer te plannen wat je gaat eten en ga na aan het eind van de dag of je dat volbracht hebt.

 

Richten op wat je eet

Focussen op wat je eet zal je helpen om goed op te letten naar de porties. Onderzoek heeft aangetoond dat je eerder meer calorieën binnenkrijgt terwijl je etend voor de buis zit. Wanneer je dat doet tijdens andere momenten, zoals wanneer je loopt, is het gemakkelijk om veel meer te eten dan je realiseert. De volgende punten kunnen je helpen om je te focussen op wat je eet en om minder te eten:

* Eet jouw maaltijd op de tafel. Je zult zien dat je meer gaat richten op de hoeveelheden die je eet.

* Neem je tijd wanneer je eet. Het vergt tijd voordat jouw lichaam heeft waargenomen hoeveel je binnengekregen hebt en hoe vol je bent.

* Eet niet terwijl je loopt, probeer te wachten totdat je aankomt op je bestemming en neem dan je tijd om te eten.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 56
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie eten-drinken

Zelf zoete/zoute drop maken

Hoe zelf zoute/zoete drop te maken

Het mooiste espresso apparaat, de mooiste espressomachine

Er zijn heel veel mooie espresso apparaten te koop maar welke espressomachine is nu het mooiste.

Heineken deel 2

Geschiedenis Heineken, ontstaan van Heineken. Brouwproces Heinekenbier, Brouwproces bier

whisky het proberen waard.

Whisky is een drank die je als zovelen moet leren waarderen, maar als het eenmaal zover is dan is er prima van te genieten.

Zomerse frisse pasta salade met limoen

Pasta salade met limoen olijfolie, verse basilicum en oregano

Antilliaanse Nasi (aros brua) voor ongeveer 10 personen

eigen recept bekendste rijstgerecht uit curaçao

Veelkleurige hapjes

Veelkleurige hapjes

Witte chocolademousse met pure chocoladesaus en frambozen

Hoe maak je witte chocolademousse?

Tagliatelle met artisjokken

Een heerlijk gerecht uit de Italiaanse keuken!

Mediterrane muffins

Mediterrane muffins

Exotisch kipgerecht met aardappelen

Een heerlijk kipgerecht met exotische smaken uit Marokko.

De smaak van geur

Hoe heerlijk de smaak van een bereiding ook, wanneer je neus weinig of niets waarneemt zullen je hersenen het gerecht als minder geslaagd registreren.

Gebraden haas met roomsaus

Een heerlijk hoofdgerecht!

Scampi's in een pikant tomaten-groentensausje, met tagliatelli

Een lekker recept op te dienen als voorgerecht zonder tagliatelli's of als hoofdgerecht met tagliatelli's

Griekse rijstsoep of Avgolemonosoep

Een lichte voedzame rijst-soep met ei-citroensaus.

Hoe kun je lekker koken met insecten, maden en wormen?

Steeds meer wetenschappers zijn het er over eens, insecten, maden en wormen worden in de toekomst de belangrijkste vleesvervangers. Hoe kun je deze lekker bereiden.

Heerlijke omakoekjes: Citroenkoekjesrecept

Een heerlijk koekjesrecept dat van generatie op generatie is doorgegeven.

Ook bij regenachtige dagen lekker grillen met de grillpan

grillpan

Een goed ontbijt is het beste begin van de dag

Een goed ontbijt zorgt voor voldoende energie om de ochtend goed door te komen.

Zelf wijn maken

Waarom dure wijn kopen als je zelf goedkoop wijn maken kan.

Pineberry, de witte aardbei die naar ananas smaakt

Er is sinds kort een nieuwe aardbei die naar ananas smaakt

Wat zit er in pepernoten, wat zit er in kruidnoten?

Vroeger strooide Zwarte Piet de pepernoten maar wist hij ook wat er allemaal in zit?

Appelkoek bakken

maak zelf een appelkoek

Noni fruit

Een niet zo bekende superfood uit Azië. De Noni staat bekend om haar heilzame en genezende werking. De plant geeft het hele jaar door vruchten.

Italiaanse ovenschotel

Heerlijke Italiaanse ovenschotel met courgette