Stoomoven


Publicatie datum:

Stoomoven, gezond en lekker koken op eigentijdse wijze

Gesponsorde koppelingen

Stomen is een oude kooktechniek, die met name in China al eeuwenlang wordt toegepast. Deze traditionele manier van voedsel bereiden is nu bij ons ook erg in trek. Stomen zorgt immers voor lichte, calorie-arme en gezonde bereidingen met behoud van pure smaak, allerlei redenen dus dat op dit moment veel mensen kiezen voor het stomen van voedsel.

Gesponsorde koppelingen

Stomen
Stomen is een manier van koken, alleen liggen de te bereiden ingrediënten niet IN het water, maar worden ze gaar door de stoom van het kokende water. De stoom blijft tussen het voedsel hangen, waardoor het gelijkmatig wordt verwarmd en gaar wordt.

Er zijn verschillende manieren om te stomen. De bekendste is de stoompan, een soort dubbele pan, waarin u onderin water aan de kook brengt en hierop een inzetpan met gaatjes zet waarin het te stomen produkt ligt. Op beide pannen ligt uiteraard een deksel om de stoom binnen te houden.
Een andere mogelijheid is een pan met water aan de kook te brengen en hierin een speciaal stoommandje te zetten, te koop bij o.a. toko's en huishoudelijke zaken. Ook hiervoor geldt: goed afsluiten met een deksel.
Verder zijn er elektrische stoomaapparaten verkrijgbaar, onderin vult u het apparaat met water en daarop kunt u een aantal inzetstukken op elkaar plaatsen. In elk stuk kunt u iets anders leggen, zodat u aardappels, groenten en vis of vlees kunt stomen.
Nog geavanceerder, het laatste nieuwe op het gebied van stomen, is de stoomoven. Hierin kunt u de te stomen gerechten zetten en door middel van een simpele druk op de juiste toets het stoomproces in gang zetten. De stoomoven regelt de hoeveelheid stoom en verdeelt deze gelijkmatig.

Voordelen van stomen
De gestoomde gerechten blijven mooi van vorm en structuur. Bovendien vallen de gerechten niet uit elkaar. Bij het pocheren van vis bijvoorbeeld wil het nog wel eens voorkomen dat vis niet meer heel uit de pan komt, dit probleem heeft u niet bij het gebruik van de stoomoven. Verder blijft de kleur van het voedsel fris, helder en puur. Gestoomde broccoli blijft prachtig groen en gestoomde zalm blijft mooi roze.
Omdat alle smaakstoffen in het product blijven zitten (u giet geen voedingsstoffen zoals vitamines weg met het kookvocht) blijft de smaak puur en authentiek en bovendien nog gezonder ook.
In de stoomoven kunnen meerdere gerechten tegelijkertijd worden bereid zonder dat er smaak- of kleuroverdracht plaatsvindt. Ook de hoeveelheid maakt niet uit, de kooktijd zal niet veranderen als u opeens een dubbele portie in de stoomoven doet.

Tijd
Verwacht niet dat het koken in een stoomoven een tijdsbesparing oplevert. Ook in de stoomoven moet het water verhit worden om stoom te creëren, dus verwacht niet dat worteltjes in 5 minuten gaar zijn.

Wat kunt u stomen?
Wat niet? U kunt allerlei groenten stomen, aardappelen, diverse vissoorten en vlees, zoals bijvoorbeeld kipfilet.
Heerlijke groentes om te stomen zijn: broccoli, (winter)wortel, boontjes, bloemkool, asperges en courgette.
Denk eraan dat als u én aardappelen én groente wilt stomen u of de aardappelen een stuk kleiner moet snijden dan de groente, of de groente later moet toevoegen om te zorgen dat alles tegelijkertijd klaar is. Dit vergt even wat uitproberen, maar als u eenmaal weet hoe het werkt, is het supergemakkelijk.
Het voordeel van de meeste stoomovens is dat ze een voorprogrammeertoets hebben, wat inhoudt dat u de te stomen ingrediënten in de oven plaatst, water in de daarvoor bestemde opening giet en de temperatuur en duur van het programma instelt. Verder geeft u aan hoe laat het gewenste voedsel klaar moet zijn en u kunt op uw gemak de hond gaan uitlaten terwijl uw oven het werk doet. Geen risico van droogkoken, geen open vuur als u op gas kookt terwijl u er niet bij bent, alles gaat gewoon veilig door zonder dat uw aanwezigheid vereist is.

Suggestie
Naast het 'standaard' stomen van groente en aardappelen kunt u ook nagerechten bereiden in de stoomoven. Hieronder volgt een recept hiervan.

Sinaasappel-citroenflan
ingrediënten: 110 gr suiker, 5 el sinaasappel- of citroenlikeur, 3 dl melk, 3 eieren, 3 eidooiers, 50 ml sinaasappelsap, 1 tl citroenrasp

bereiding: meng 60 gr suiker met 2 el likeur en karamelliseer de suiker op het vuur. Schenk de caramel in ingevette schaaltjes en laat het stollen.
Klop de resterende suiker en likeur, de mlek, eieren, eidooiers, sinaasappelsap en citroenrasp door elkaar en schenk dit over de gestolde caramel in de schaaltjes. Dek de schaaltjes af met huishoudfolie en zet ze op het rooster in de stoomoven. Stoom de flans op 96°C in ca. 25 minuten gaar.
Laat de flans 10 minuten rusten, snijd met een warm mes de rand rondom voorzichtig los en stort ze op een bordje. Versier eventueel met een schijf sinaasappel.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 33
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie eten-drinken

‘Verborgen’ calorieën

Verborgen calorieen in voedsel

Broodpudding - dessert

Recept voor de bereiding van een overheerlijke broodpudding aangevuld met krenten rozijnen.

Roodbaars met gedroogde tomaten en pijnboompitten

Een heerlijk Italiaans visgerecht!

Tzatziki maken

Tzatziki saus

Walnotentapenade

Recept van tapenade, waar je mee kunt variëren.