‘Verborgen’ calorieën


Publicatie datum:

Verborgen calorieen in voedsel

Gesponsorde koppelingen

Onze dagelijkse dieet kan bronnen van calorieën bevatten waar wij geen rekening mee houden. Sommige 'energierijke' voedsel bevat veel calorieën voor een klein bedrag. Tel deze ‘verborgen' calorieën op en het kan de positieve stappen tenietdoen die je elders in jouw dieet maakt.

Voedsel rijk aan vet

Het is gemakkelijk om overmatig te eten zoals brood met boter of smeersels, salade dressings, mayonaise, kaas, gebakjes, koekjes en chips. Dit komt omdat voedsel rijk aan vet bevat heel wat energie, zelfs in kleine porties. Eigenlijk zonder veel te eten, zou je meer calorieën binnenkrijgen dan dat je verbruikt. Bovendien, omdat je niet zoveel gegeten hebt, je zou toch wel weer snel honger krijgen.

 

Salades en vegetarische voedsel

Veel mensen zien salades en vegetarische schotels als iets gezonds. Het is waar dat zij een goede manier zijn om wat groente en fruit in je maaltijd te krijgen. Maar besteed aandacht aan de ingrediënten en de vullingen, zij kunnen vaak veel vet en suikers bevatten. Probeer salades te verminden met veel vet en romige vullingen en salades die vettige ingrediënten hebben zoals bacon, kaas of croutons bevatten. Vermijd vette ingrediënten bij vegetarische voedsel zoals kokosmelk, beslag en vette zuivelproducten zoals kaas of boter.

 

‘Vetarm' voedsel

Wees zorgvuldig met het lezen van voedselverpakkingen, zij kunnen misleidend zijn. ‘Diet', ‘Light', en ‘vetarme' voedsel kunnel wel minder vet bevatten dan een dergelijk product maar zij kunnen nog hoge calorieën en suikers bevatten. Voorbeelden als vetarme worsten, smeersels en chips bevatten nog veel vetten dan andere voedsel. Zelfs voor koekjes geldt dit: hun vetgehalte kunnen misschien wel verlaagd zijn maar ze kunnen nog altijd veel suiker en calorieën bevatten. Probeer ook in je gedachte te houden dat voedsel die 80% vetvrij is nog wel uit 20% vet bestaat, dat is nog vrij hoog!

 

Soft drinks

Dranken zijn niet calorie-vrij. Vele frisdranken (met inbegrip van bruisende en gezoete frisdranken) bevatten heel wat suiker. Deze dranken worden beschouwd als drankjes die veel lege calorieën bevatten, dat wil zeggen dat ze aan gewichtstoename kunnen bijdragen maar ze hebben amper voedingswaarde. Probeer dit soort drankjes te vermijden. Je zou dagelijks zes tot 8 kopjes van niet-alcoholische drank drinken zoals water. Het ongezoete vruchtensap bevat veel vitaminen en mineralen en kan meegeteld worden op jouw vijf dagelijkse porties van groente en fruit. Zij zijn echter vezelarm en hoog in natuurlijke suiker.

 

Koffie

Koffieshops worden steeds populairder en bieden een brede scala van dranken aan. De grote dranken kunnen veel room, melk of suiker bevatten en dus ook veel vet en calorieën. Probeer kleinere drankjes te nemen of probeer ook ‘skinny' drankjes met taptemelk (skimmed milk).

 

Alcoholische drankjes

Alcoholische dranken zijn zeer hoog in calorieën. Als je af wil vallen, zou je dus dit soort drankjes moeten vermijnden. De alcohol verhoogt ook je eetlust. Sommige mensen merken op dat zij meer gaan eten wanneer ze alcoholische drankjes nemen. Kies meer voor ‘droge' versies zoals droge witte wijn. Het wordt droge wijn genoemd omdat het heel weinig of geen (rest)suiker bevat.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 56
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie eten-drinken

Heerlijk recept broccolisoep

Een overheerlijk gerecht, broccolisoep heel gezond en lekker.

Griekse rijstsoep of Avgolemonosoep

Een lichte voedzame rijst-soep met ei-citroensaus.

Heerlijke salade

Heerlijke salade bij visgerechten!

Hét recept voor guacemole

recept

Hoe krijg je een lekkere spek pannenkoek

Hier lees je hoe je een heerlijke spek pannenkoek kan bakken

Salade met komkommer & tomaat

gemakkelijk te maken, salade van komkommer & tomaat

Watermeloen is gezond!

Goed voor de dorst, heerlijk verfrissend en vol met vitaminen.

Snelle gerechten

snel een gerecht op tafel?

Is deze plant giftig of niet?

in situaties zonder voedsel of om je tuin huisdierveilig te maken is het handig te weten welke planten giftig zijn of niet.

De waarheid rondom eieren

Supermarkten maken keuzes in welke eieren ze aanbieden. Wat zijn de verschillen tussen eieren en hoe worden de kippen gehouden?

Hoe maak je een voorgerecht met eendenborstfilet

Eendenborstfilet met cranberry's en groene pesto

Appel Cake

Zelf een appel cake bakken

De lekkerste knolseldersoep

De lekkerste knolseldersoep, gemakkelijk te bereiden en zeer gezond!

Vegetarisch driegangen menu

lekker recept voor vegetariërs of mensen die op dieet zijn.

Frutta con zabaglione

Een heerlijk Italiaans desert!

Rabarber in de moestuin

Rabarber, een frisse noot in de moestuin

Whisky

De eerste stappen in de wereld van whisky

Hoe moeilijk is vegetarisch eten

Tips en makkelijke recepten

Recept jachtsaus

Recept heerlijke jachtsaus

Gehaktballen

Gehaktballen op de ouderwetse wijze bereid

Boeuf Bourguignonne

Boeuf Bourguignonne

Onbekend fruit: de kweepeer

Kweepeer is onbekend fruit, familie van appel en peer. Hoewel rauw niet te eten is de kweepeer na koken heerlijk!

Appeltaart

Lekkere zelfgemaakte appeltaart voor verjaardagen of zomaar.

Ingewikkelde Vegetarische gerechten belasten het milieu.

Ingewikkelde vegetarische gerechten belasten het milieu doordat veel ingrediënten geïmporteerd moeten worden.

Heerlijke nachos

Hoe maak je zelf heerlijke nacho's? Lekker voor een feestje of voor thuis.