‘Verborgen’ calorieën


Publicatie datum:

Verborgen calorieen in voedsel

Gesponsorde koppelingen

Onze dagelijkse dieet kan bronnen van calorieën bevatten waar wij geen rekening mee houden. Sommige 'energierijke' voedsel bevat veel calorieën voor een klein bedrag. Tel deze ‘verborgen' calorieën op en het kan de positieve stappen tenietdoen die je elders in jouw dieet maakt.

Gesponsorde koppelingen

Voedsel rijk aan vet

Het is gemakkelijk om overmatig te eten zoals brood met boter of smeersels, salade dressings, mayonaise, kaas, gebakjes, koekjes en chips. Dit komt omdat voedsel rijk aan vet bevat heel wat energie, zelfs in kleine porties. Eigenlijk zonder veel te eten, zou je meer calorieën binnenkrijgen dan dat je verbruikt. Bovendien, omdat je niet zoveel gegeten hebt, je zou toch wel weer snel honger krijgen.

 

Salades en vegetarische voedsel

Veel mensen zien salades en vegetarische schotels als iets gezonds. Het is waar dat zij een goede manier zijn om wat groente en fruit in je maaltijd te krijgen. Maar besteed aandacht aan de ingrediënten en de vullingen, zij kunnen vaak veel vet en suikers bevatten. Probeer salades te verminden met veel vet en romige vullingen en salades die vettige ingrediënten hebben zoals bacon, kaas of croutons bevatten. Vermijd vette ingrediënten bij vegetarische voedsel zoals kokosmelk, beslag en vette zuivelproducten zoals kaas of boter.

 

‘Vetarm' voedsel

Wees zorgvuldig met het lezen van voedselverpakkingen, zij kunnen misleidend zijn. ‘Diet', ‘Light', en ‘vetarme' voedsel kunnel wel minder vet bevatten dan een dergelijk product maar zij kunnen nog hoge calorieën en suikers bevatten. Voorbeelden als vetarme worsten, smeersels en chips bevatten nog veel vetten dan andere voedsel. Zelfs voor koekjes geldt dit: hun vetgehalte kunnen misschien wel verlaagd zijn maar ze kunnen nog altijd veel suiker en calorieën bevatten. Probeer ook in je gedachte te houden dat voedsel die 80% vetvrij is nog wel uit 20% vet bestaat, dat is nog vrij hoog!

 

Soft drinks

Dranken zijn niet calorie-vrij. Vele frisdranken (met inbegrip van bruisende en gezoete frisdranken) bevatten heel wat suiker. Deze dranken worden beschouwd als drankjes die veel lege calorieën bevatten, dat wil zeggen dat ze aan gewichtstoename kunnen bijdragen maar ze hebben amper voedingswaarde. Probeer dit soort drankjes te vermijden. Je zou dagelijks zes tot 8 kopjes van niet-alcoholische drank drinken zoals water. Het ongezoete vruchtensap bevat veel vitaminen en mineralen en kan meegeteld worden op jouw vijf dagelijkse porties van groente en fruit. Zij zijn echter vezelarm en hoog in natuurlijke suiker.

 

Koffie

Koffieshops worden steeds populairder en bieden een brede scala van dranken aan. De grote dranken kunnen veel room, melk of suiker bevatten en dus ook veel vet en calorieën. Probeer kleinere drankjes te nemen of probeer ook ‘skinny' drankjes met taptemelk (skimmed milk).

 

Alcoholische drankjes

Alcoholische dranken zijn zeer hoog in calorieën. Als je af wil vallen, zou je dus dit soort drankjes moeten vermijnden. De alcohol verhoogt ook je eetlust. Sommige mensen merken op dat zij meer gaan eten wanneer ze alcoholische drankjes nemen. Kies meer voor ‘droge' versies zoals droge witte wijn. Het wordt droge wijn genoemd omdat het heel weinig of geen (rest)suiker bevat.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 56
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie eten-drinken

Hoe maak je simpel een Italiaanse visschotel

Vis met een kruidige en gevulde Italiaanse saus

Lekker en gezond eten met Quinoa

Quinoa als gezond alternatief

Pastinakencrèmesoep

Een heerlijke Pastinakencrèmesoep met pastinaakchips!!

Sushi serveren

Leer zelf sushi maken.

Lekkere fruitshakes/ smooties/ milkshakes zelf maken...!!

Hoe maak je nou heerlijke (al dan niet gezonde) fruitdrankjes zelf thuis? Hier de uitleg: heel eenvoudig en snel te maken!!