Kingdoms of Amalur: Reckoning


Publicatie datum:

Kopen of niet? Lees het hier!

Gesponsorde koppelingen

Wanneer een onsterfelijk leger genaamd the Tuanka het land Amalor binnentrek en begint te veroveren, lijkt niemand ze meer te kunnen stoppen. Voor tien lange jaren gaan zij onder leiding van Gadflow moordend en slachtend het land rond en branden alle dorpen en steden tot de grond. Ze vechten in de naam van hun nieuwe god: Tirnoch en wanneer er een word gedood, zal deze weer herrijzen. Want de Fae’s (soort elfen) kennen de dood niet zoals anderen dit kennen. Het einde voor de volkeren lijkt nabij.

Toch, diep in the Well of Souls, herreist the Fateless One. Zonder herinnering van zijn vorige leven, komt hij (of zij) terecht in deze wereld. Met krachten zoals magie en een uitermate goede gave voor vechten, lijkt hij erop aangewezen de wereld te redden van het moordende leger en deze zogenaamde leider een kopje kleiner te maken.

Gesponsorde koppelingen

Eindelijk een nieuwe Fantasy RPG waar ik weer uren game plezier van zal hebben. Een totaal nieuw verhaal in een compleet nieuwe wereld. Na World of Warcraft en Fable 3 kapot te hebben gespeeld, werd het voor mij toch wel tijd voor iets nieuws. Kingdoms of Amalur: Reckoning Sprak mij aan en ik zag een nieuwe uitdaging in de fantasy hack and slash versie.

Helaas, na 5 uur intensief questen en craften, gooide ik bijna mijn toetsenbord dwars door mijn beeldscherm heen toen mijn character iedere keer vastliep tijdens het rennen. Een zeer irritante bug die er niet uitgefilterd is dus.. En als klap op de vuurpijl ben ik tussendoor vergeten te saven waardoor ik helemaal opnieuw kon beginnen. Een zeer ergerlijk punt wat de game een heel stuk minder leuk maakt. Jammer, want Kingdoms of Amalur is een game waar je dagen, zo niet weken lang in kunt verdiepen en deel uitmaakt van een wereld waar elke fantasy gamer op zit te wachten.

 

De beste keuze wint

Voordat het plan van Kingdoms of Amalur: Reckoning bestond, had Curt Schilling, eigenaar van 38 studio’s, het plan om een MMORPG te maken van de Amalur wereld wat uiteindelijk Copernicus zou gaan heten.

In 2009 kocht 38 Studio’s Big Huge Games die bezig waren met het maken van een single-player RPG. De studio besloot (godzijdank) het plan van de RPG voort te zetten en het te laten afspelen in de wereld die eigenlijk gebruikt zou worden voor de MMORPG. Gelukkig maar, want MMORPG’s hebben we al zat, en als je de gameplay en de quests van Kingdoms of Amalur bekijkt, zou het al snel weer een flop worden waar niemand op zit te wachten.

 

Het pad van “the Fateless one”

Na een kort filmpje waarvan de stem geript lijkt te zijn van the Lord of the Rings, denk je eindelijk te kunnen beginnen. Helaas, zoals de meeste fantasy games zul je eerst je character moeten bouwen voordat je eindelijk je eerste mobs kunt slachten.

Je begint in the Well of Souls op een soort brancard dat word geduwd door twee gnomes. Na een klein verhaaltje krijg je de keuze welk ras je wilt spelen. Er zijn vier verschillende: de Almain (mens), de Dokkalfar (soort magische Elfen), de Ljosalfar (probeer het maar eens uit te spreken) en de Varani (piraten en sluipmoordenaars). Elk ras heeft zijn eigen voor en nadelen. Zo is de ene goed in magie en is de ander weer beter in vechten.

Na je keuze te hebben gemaakt zeg je of je een man of een vrouw wilt spelen, vervolgens krijg je de keuze waar je in wilt specialiseren. Dit kan bijvoorbeeld extra Fire damage zijn, extra mana, extra health, extra XP bonus etc.

Vervolgens ga je je character aanpassen en sluit je af met je naam (die in de rest van het spel niet van belang is.)

De gnomes zeggen dat je dood bent en gooien je in een put waar alle lijken in worden gegooid. Wanneer je neerkomt blijk je nog in leven te zijn en kan de tutorial in de grotten beginnen.

Al snel vind je een zwaard en slacht je wat grote ratten voordat je een gnome tegenkomt die word aangevallen door twee Tuanka’s. Nadat je hem hebt gered (helaas moet dit, na zijn eerste paar zinnen wenste je dat je dit nooit had gedaan), zal hij je door de rest van de tutorial leiden en leer je de drie wegen kennen die je uiteindelijk kunt bewandelen (might, finesse en sorcery, ofwel warrior, rogue en mage.)

De gnome verteld dat the Well of Souls word aangevallen door de Tuanka’s en dat jij de eerste bent die ooit weer tot leven is gekomen (wat ook de hele bedoeling van the Well of Souls is). Je doel is om hieruit te ontsnappen en de maker van de Well te vinden.

Wanneer je tienduizend keer hebt geklikt om het verhaal te snappen en eindelijk de vervelende eindbaas hebt verslagen, kan je avontuur in Amalor beginnen.

 

 

Feitwevers en nutteloze quests

Na je avontuur in The well of Souls, kruist je pad met Agarth, een fate-weaver die niet schijnt te snappen waarom hij jouw toekomst niet kan zien. Agarth geeft je fate-cards. Met deze fate-cards kun je je specialiteit upgraden. Tijdens de game kun je altijd van specialiteit veranderen zodra je een fate-weaver opzoekt. Je hoeft dan alleen wat geld te betalen en je skills staan weer op nul. Op deze manier kun je testen wat het beste bij je past zonder telkens een nieuwe game te hoeven beginnen. Easy-peasy dus.

Wanneer je eindelijk het geklik met Agarth achter de rug hebt (want met de muis klikken lijkt af en toe je main-objective te zijn) en zijn quest om iemand op te zoeken hebt aangenomen, kom je uit in het eerste dorpje genaamd Odarath. Hier zie je een aantal NPC’s lopen met uitroeptekens boven hun hoofd die je nieuwe quests geven.

Opmerkelijk is dat deze quests vaak niets met het verhaal te maken hebben. Zo moet je bijvoorbeeld koppen van dieren verzamelen, kisten van bandieten slopen of mensen zoeken en kom je op deze manier aan je nieuwe uitrusting en geld. Erg jammer, want veel mensen zullen de quests al snel saai vinden en gauw doorgaan met de main objective.

Wat leuk kan zijn voor een hardcore RPG gamer, is dat je bij elke quest giver verschillende vragen kunt stellen die je meer informatie geven over je missie en over de wereld. Daarnaast krijg je af en toe ook tegenquests. Dit houd in dat je bijvoorbeeld een quest hebt aangenomen om iemand te zoeken, en zodra je deze persoon hebt gevonden, kun je kiezen of je met dat nieuws naar de eerste questgiver teruggaat. Doe je dit, dan krijg je van die persoon goud, doe je dit niet, krijg je van die andere persoon goud.

Ook kun je slechte daden uitvoeren zoals het moorden van NPC’s. Je word dan aangehouden door de wacht van het desbetreffende dorp en krijg je de keuze om ze te betalen, de gevangenis in te gaan of te vechten. (Doe dit laatste en je komt het dorp nauwelijks nog in voordat je de te hoge bedragen hebt afbetaald.)

 

 

 

Verzamelen en craften

Naast het questen heeft de game ook nog extra opties waarmee de gameplay uren uitgesteld kan worden. Zo kun je bijvoorbeeld kruiden verzamelen die je later weer kunt gebruiken voor alchemie om potions te maken. Daarnaast kun je ook nog je eigen wapens maken en stenen craften die je weer in je uitrusting kunt verwerken.

Ook een leuke toevoeging is het lockpicken. Hiermee kun je kisten openmaken waar weer spullen inzitten die je kunt gebruiken. (Let wel, lockpicken in dorpen word gezien als stelen, wanneer een NPC dicht in de buurt is zal hij je opmerken en zullen de wachters van het dorp je opzoeken.)

Helaas vervelen deze opties al vrij snel. Kruiden verzamelen duurt ontzettend lang aangezien er ontzettend veel (verschillende) groeien en maar de helft je echt iets geeft. Lockpicken is altijd hetzelfde en craften wil je eigenlijk niet eens aan beginnen omdat de spullen die je ervoor nodig hebt ook nog plaatsen in je bags innemen. Bovendien heb je de meeste dingen niet eens nodig tijdens het vechten, want winnen doe je toch wel wanneer je genoeg potions bij je draagt.

Reckoning

Een echte hack en slash fanaat zal dit spel waarschijnlijk waardeloos vinden. De vijanden staan erg verspreid over de kaart en na maximaal vijf vijanden houdt het vechten alweer op. Hierna moet je vaak echt op zoek gaan naar nieuwe mobs voordat je lekker verder kunt rammen. Jammer, want zowel de vecht als de finishing moves zijn erg gaaf gemaakt. Zo heeft elk wapen weer andere moves en kun je extra moves unlocken door je skills te levelen.

Bovenin je scherm staan 3 bars: je health, je mana en je fate. Wanneer je vijanden slacht krijg je fate erbij en wanneer deze bar vol is, kom je in de reckoning mode. De reckoning mode wil zeggen dat je een vijand op een brute manier af kunt maken en daar extra XP voor krijgt. Ook deze moves zijn erg gaaf gemaakt en het is het dan ook waard om het zo vaak mogelijk te gebruiken. Jammer is wel dat als je in reckoning mode zit, dat je je vijanden ook erg snel afslacht waardoor je soms niet eens de mogelijkheid krijgt voor de extra XP. Je loopt dan nutteloos rond terwijl je scherm paars met wit is en moet je wachten tot je uit de reckoning mode bent.

 

 

Rennen in plaats van je paard

Naast de fijne gameplay ga je toch wel snel je mount (paard) missen. De wereld is zeer uitgebreid en je moet daardoor ook ontzettend veel en grote stukken afleggen. Je kunt (godzijdank) vrij snel rennen, maar vaak is dat niet snel genoeg en ben je dus weer een paar nutteloze minuten kwijt om te rennen en vervolgens je quest in te leveren. Een paard was hier dus zeker wel fijn geweest.

Niet iedereen zal dit een groot probleem vinden. De wereld is mooi afgewerkt (hier en daar hadden ze wel wat mogen toevoegen) en door de relatief goede graphics kun je er soms helemaal in verzinken. Tel daar de fantastische Fable achtige muziek bij op, en je hebt een wereld waar je honderden uren gameplay aan over houd.  

 

Plus en minpunten

Dus, kopen of niet? Hier nog even wat voor en nadelen op een rij.

Als je op zoek bent naar non-stop aktie, zoek dan een ander spel uit dat beter bij je past. Het is veel lopen (gelukkig niet veel zoeken aangezien je quests op de kaart worden aangegeven) maar als je van een mooie fantasy omgeving houd, is het zeker wel aan te raden.

Een groot pluspunt is dat je je helm kunt verbergen. Niemand heeft zin om na zijn eerste level al constant tegen een blikken kop aan te kijken. Je wil je character goed kunnen zien zoals jij hem hebt gebouwd.

Opties als craften en alchemie zijn zeer vervelend en de meesten zullen dit al vrij snel achterwege laten. De spullen die je hiervoor nodig hebt nemen veel ruimte in beslag en je vraagt je al snel af waar het net opgeraapte item nu weer voor is.

Hou je niet van games waar je veel bij moet klikken? Laat dit spel dan achterwege. De makers hebben veel tijd in het verhaal gestoken en schijnbaar moet iedereen daar de dupe van zijn. Gelukkig heb je nog altijd de skipknop die je al vrij snel gaat gebruiken en gaat denken dat dit de beste toevoeging in het hele spel is.

 

Het spel zou van mij (als fantasy fanaat) een 8 krijgen, maar omdat die zeer vervelende bug er niet is uitgefilterd, zakt het cijfer naar een slappe 7.    


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie games

Just dance, Feel the groove, Hit the move!

Just dance met onder andere: Fame!, U can't touch this en I like to move it!

Geruchten over een PlayStation 4... Komt'ie d'r?

Er zijn inmiddels al weer 5 jaar verstreken: de introductie van de PlayStation 3, een geheel nieuwe gameconsole van Sony. Wordt het dan geen tijd om de PS4 in ontvangst te nemen?

Tips pokemon heart gold/soul silver

hierin vind je tips en hints voor het spelen van Pokemon heart gold of soul silver

Gosupermodel

Gosupermodel: een site waar meiden zich kunnen ontplooien

World of Warcraft of Waardig ouder Worden?....deel 2

Een reisje naar het verleden, naar koude vochtige krotten waar een betoverend schouwspel van elektronische beelden je in vervoering bracht....de arcade