Gedragsverandering bij overgewicht


Publicatie datum:

Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Gesponsorde koppelingen

Overgewicht wordt een steeds groter probleem in Nederland. In Europa heeft meer dan de helft van de bevolking overgewicht en 15 % is zelfs obees (een BMI hoger dan 30). Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Precontemplatie

Dit is het eerste stadium van gedragsverandering, of beter gezegd, zonder gedragsverandering. In dit stadium zijn mensen zich namelijk niet bewust van hun probleem. Mensen in deze fase hebben er nooit bij stilgestaan dat ze overgewicht hebben, en dat ze misschien eens wat meer op hun voeding moeten gaan letten of meer moeten gaan bewegen. Ongemerkt komen deze mensen per jaar enkele kilo's aan. Maar omdat ze zich niet bewust zijn hiervan, zal het niet in hun opkomen om er iets aan te veranderen. Is dit het struisvogeleffect, of terwijl "de kop in het zand steken?" Misschien. Maar vaak leven mensen al jaren op deze manier, en sluipen de kilo's er geleidelijk aan. Mensen in hun omgeving zijn misschien ook niet bewust met hun gezondheid bezig. En op deze manier is het overgewicht geen issue. Totdat iemands ogen worden geopend.

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/974b8b2b6818370ce4cdaab5c89abc55.jpg

Contemplatie

Dit is het tweede stadium en het begin van een gedragsverandering. In deze fase worden mensen zich bewust, dat er een probleem is. Nu is probleem wel gelijk een dramatisch woord. Je zou ook kunnen zeggen, dat mensen zich beseffen dat er iets in hun leven speelt, waar ze eigenlijk wat aan zouden moeten veranderen. Het zou kunnen gaan om een documentaire op televisie over overgewicht, waar ook de risico's van overgewicht naar voren komen. Iets wat nog confronterender is, is een bezoek aan de huisarts waaruit blijkt dat iemands bloedsuiker, cholesterol of bloeddruk veel te hoog is, ten gevolge van het overgewicht. Iemand wordt zich bewust dat het overgewicht een probleem is, maar verder is er in deze fase nog geen actie.

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/1ff4005ce4e7e368eddf45060cc75923.jpg

Voorbereiding

In het derde stadium zijn mensen zich bewust, dat er iets moet veranderen, én zij willen wat aan hun overgewicht doen. Het is van groot belang dat iemand zélf gemotiveerd is om met het overgewicht aan de slag te gaan. Opmerkingen van mensen uit de omgeving maken iemand misschien bewust, maar de motivatie moet je uit jezelf halen! Voordat mensen in actie komen, gaan ze eerst na, wat ze er precies aan willen doen. Maken ze een afspraak met een diëtist om hun eetpatroon onder de loep te nemen? Of schaffen ze een dieetboek aan? Gaan ze surfen op het Internet om te kijken welk dieet bij ze past? Of overwegen ze een crash-dieet? Deze fase is erg belangrijk om de gedragsverandering te laten slagen. Een gedegen voorbereiding is namelijk het halve werk! Ineens vijf keer per week gaan sporten, terwijl je nooit gesport hebt, is wel een heel grote verandering. Beter is het om realistische en haalbare doelen te stellen. Denk je dat je fanatiek sporten lang gaat volhouden, of is twee keer per week een uurtje wandelen beter haalbaar? Ga je de komende maanden leven op maaltijdvervangers, of denk je dat een gezond eetpatroon waarin je toch lekker en normaal kunt eten, beter bij jou past?

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/bbc8b69ffd628573684d7cc575700348.jpg

Actie

In dit stadium zal de werkelijke verandering in gedrag plaatsvinden. Iemand begint met een dieet, of gaat naar de diëtist om het eetpatroon te bespreken een een dieetadvies te krijgen. Het is van groot belang dat de actie ook op langere termijn goed uit te voeren is en daarom is de voorbereidingsfase zo belangrijk! Het is heel variabel hoe lang de actiefase duurt. Sommige mensen haken na twee weken al af, andere mensen kunnen hun nieuwe gedrag maandenlang volhouden. Echt succesvol wordt de gedragsverandering, als iemand in het laatste stadium terechtkomt. Dit stadium bereik je, als je ook écht achter je beslissing staat om een verandering te ondergaan. En niet omdat de omgeving het van je verlangt!

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/3bef0231606178a1dbc8722f00568360.jpg

Onderhoud

Het laatste stadium heet de onderhoudsfase. In dit stadium komt iemand, als het gelukt is de gedragsverandering minstens zes maanden vol te houden. Iemand eet gezonder, en beweegt meer. Waarschijnlijk ziet die persoon een heel mooi resultaat op de weegschaal! Ook is het mogelijk dat iemand terugvalt, bijvoorbeeld naar het tweede of derde stadium. Dit is niet erg, als het maar weer lukt om in de actiefase te komen! Het is belangrijk dat iemand zich er niet bij neerlegt dat een poging om af te slanken, niet gelukt is. De aanhouder wint en het is een compliment waard, dat je je bewust bent geworden van je overgewicht, dat je er werkelijk wat aan bent gaan doen, en dat je ondanks tegenslagen gewoon doorgaat om je doel te bereiken!

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/f523aadc7df02c60ef6c1a493204bb39.jpg

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker DietistJanneke

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Avodart

Beschrijving van het medicament Avodart.

Tandpasta: wie gebruikt het niet?

Informatie over tandpasta

Depressief?

Voelen we ons een beetje down of depressief worden? Hier enkele tips

vitamine D

wat gebeurt er met je als je te weinig vitamine D binnenkrijgt?

Alles over het mortons neuroom

Hier kunt u alles lezen over het mortons neuroom

Is suiker verboden bij een dieet?

Uit onderzoek blijkt dat je zelfs bij het gebruik van suiker ook kan afvallen.

Slaapproblemen

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je moet de volgende ochtend vroeg op, bent hartstikke moe, maar je valt niet in slaap of je wordt steeds weer wakker.

hoe kom je het snelst van je kater af

een paar tips die je helpen om snel van je kater af te komen.

Graviola, wondermiddel uit het regenwoud ?

Steeds meer in de belangstelling staat de tropische boom Graviola of Guanábana.

Top vijf redenen voor het innemen van vitamine C

vitamine C voor je gezondheid

Wat zijn de oorzaken van longkanker?

Roken is de bekendste oorzaak van longkanker, wat zijn nog meer oorzaken van longkanker.

stoppen met roken

artikel over stoppen met roken

Koffie en je gezondheid

De werking en effecten van koffie op ons lichaam

Tanden en kiezen bij kinderen

Tanden en kiezen van jonge kinderen

Oorzaken van autisme: een ontdekking

Dit artikel biedt inzicht in de oorzaken van autisme en richt zich voornamelijk op een nieuw ontdekte oorzaak van autisme: een verminderde werking van het spiegelneuronensysteem.

Virus - Soorten en veranderingen

Soorten virussen en de antivirale middelen

Hoge bloeddruk

Informatief artikel over hoge bloeddruk.

Dingen die je niet moet doen om af te vallen

Dingen die je niet moet doen om af te vallen...

Fit met Manon 3 - stevige bovenarmen

Hoe kom je van die slappe bovenarmen af?

De kracht van centreren

Centreren of gronden is de basis voor de ontwikkeling van gezondheid, persoonlijkheid en spiritualiteit.

Hou je tanden gezond

Hoe u uw tanden gezond houdt

Succesvol afvallen heb je in eigen hand

Hoe moet je succesvol afvallen? Waar moet je aan denken? Hoe bereken ik kcal? Wat heb ik nodig?

KISS syndroom

Van huilbaby naar een gezond kind

Is Artemisinine een Chinees wonder kruid tegen kanker?

Regelmatig lees je berichten dat Artemisinine een Chinees wonderkruid tegen kanker is, wat is daar van waar?

Werkstuk over AIDS

Alles over AIDS (acquired immune deficiency syndrome) en HIV (Human immunodeficiency virus).