Gedragsverandering bij overgewicht


Publicatie datum:

Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Gesponsorde koppelingen

Overgewicht wordt een steeds groter probleem in Nederland. In Europa heeft meer dan de helft van de bevolking overgewicht en 15 % is zelfs obees (een BMI hoger dan 30). Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Gesponsorde koppelingen

Precontemplatie

Dit is het eerste stadium van gedragsverandering, of beter gezegd, zonder gedragsverandering. In dit stadium zijn mensen zich namelijk niet bewust van hun probleem. Mensen in deze fase hebben er nooit bij stilgestaan dat ze overgewicht hebben, en dat ze misschien eens wat meer op hun voeding moeten gaan letten of meer moeten gaan bewegen. Ongemerkt komen deze mensen per jaar enkele kilo's aan. Maar omdat ze zich niet bewust zijn hiervan, zal het niet in hun opkomen om er iets aan te veranderen. Is dit het struisvogeleffect, of terwijl "de kop in het zand steken?" Misschien. Maar vaak leven mensen al jaren op deze manier, en sluipen de kilo's er geleidelijk aan. Mensen in hun omgeving zijn misschien ook niet bewust met hun gezondheid bezig. En op deze manier is het overgewicht geen issue. Totdat iemands ogen worden geopend.

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/974b8b2b6818370ce4cdaab5c89abc55.jpg

Contemplatie

Dit is het tweede stadium en het begin van een gedragsverandering. In deze fase worden mensen zich bewust, dat er een probleem is. Nu is probleem wel gelijk een dramatisch woord. Je zou ook kunnen zeggen, dat mensen zich beseffen dat er iets in hun leven speelt, waar ze eigenlijk wat aan zouden moeten veranderen. Het zou kunnen gaan om een documentaire op televisie over overgewicht, waar ook de risico's van overgewicht naar voren komen. Iets wat nog confronterender is, is een bezoek aan de huisarts waaruit blijkt dat iemands bloedsuiker, cholesterol of bloeddruk veel te hoog is, ten gevolge van het overgewicht. Iemand wordt zich bewust dat het overgewicht een probleem is, maar verder is er in deze fase nog geen actie.

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/1ff4005ce4e7e368eddf45060cc75923.jpg

Voorbereiding

In het derde stadium zijn mensen zich bewust, dat er iets moet veranderen, én zij willen wat aan hun overgewicht doen. Het is van groot belang dat iemand zélf gemotiveerd is om met het overgewicht aan de slag te gaan. Opmerkingen van mensen uit de omgeving maken iemand misschien bewust, maar de motivatie moet je uit jezelf halen! Voordat mensen in actie komen, gaan ze eerst na, wat ze er precies aan willen doen. Maken ze een afspraak met een diëtist om hun eetpatroon onder de loep te nemen? Of schaffen ze een dieetboek aan? Gaan ze surfen op het Internet om te kijken welk dieet bij ze past? Of overwegen ze een crash-dieet? Deze fase is erg belangrijk om de gedragsverandering te laten slagen. Een gedegen voorbereiding is namelijk het halve werk! Ineens vijf keer per week gaan sporten, terwijl je nooit gesport hebt, is wel een heel grote verandering. Beter is het om realistische en haalbare doelen te stellen. Denk je dat je fanatiek sporten lang gaat volhouden, of is twee keer per week een uurtje wandelen beter haalbaar? Ga je de komende maanden leven op maaltijdvervangers, of denk je dat een gezond eetpatroon waarin je toch lekker en normaal kunt eten, beter bij jou past?

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/bbc8b69ffd628573684d7cc575700348.jpg

Actie

In dit stadium zal de werkelijke verandering in gedrag plaatsvinden. Iemand begint met een dieet, of gaat naar de diëtist om het eetpatroon te bespreken een een dieetadvies te krijgen. Het is van groot belang dat de actie ook op langere termijn goed uit te voeren is en daarom is de voorbereidingsfase zo belangrijk! Het is heel variabel hoe lang de actiefase duurt. Sommige mensen haken na twee weken al af, andere mensen kunnen hun nieuwe gedrag maandenlang volhouden. Echt succesvol wordt de gedragsverandering, als iemand in het laatste stadium terechtkomt. Dit stadium bereik je, als je ook écht achter je beslissing staat om een verandering te ondergaan. En niet omdat de omgeving het van je verlangt!

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/3bef0231606178a1dbc8722f00568360.jpg

Onderhoud

Het laatste stadium heet de onderhoudsfase. In dit stadium komt iemand, als het gelukt is de gedragsverandering minstens zes maanden vol te houden. Iemand eet gezonder, en beweegt meer. Waarschijnlijk ziet die persoon een heel mooi resultaat op de weegschaal! Ook is het mogelijk dat iemand terugvalt, bijvoorbeeld naar het tweede of derde stadium. Dit is niet erg, als het maar weer lukt om in de actiefase te komen! Het is belangrijk dat iemand zich er niet bij neerlegt dat een poging om af te slanken, niet gelukt is. De aanhouder wint en het is een compliment waard, dat je je bewust bent geworden van je overgewicht, dat je er werkelijk wat aan bent gaan doen, en dat je ondanks tegenslagen gewoon doorgaat om je doel te bereiken!

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/f523aadc7df02c60ef6c1a493204bb39.jpg


Foobie gebruiker DietistJanneke

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Verhalen over kanker: Deel I

Verhalen over kanker in de media

Vitamine B1: Thiamine

Informatief artikel over Thiamine (vitamine B1)

Waar komt het Ebola virus vandaan?

Opeens is er weer een uitbraak van het Ebola virus, waar komt het Ebola virus vandaan?

Een bittere smaak in je mond

Is een bittere smaak schadelijk? Waar komt die bittere smaak eigenlijk vandaan en hoe kom ik er vanaf?

Alcohol en de effecten op je lichaam.

De korte en lange termijn effecten van alcohol op je lichaam.