Gedragsverandering bij overgewicht


Publicatie datum:

Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Gesponsorde koppelingen

Overgewicht wordt een steeds groter probleem in Nederland. In Europa heeft meer dan de helft van de bevolking overgewicht en 15 % is zelfs obees (een BMI hoger dan 30). Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Precontemplatie

Dit is het eerste stadium van gedragsverandering, of beter gezegd, zonder gedragsverandering. In dit stadium zijn mensen zich namelijk niet bewust van hun probleem. Mensen in deze fase hebben er nooit bij stilgestaan dat ze overgewicht hebben, en dat ze misschien eens wat meer op hun voeding moeten gaan letten of meer moeten gaan bewegen. Ongemerkt komen deze mensen per jaar enkele kilo's aan. Maar omdat ze zich niet bewust zijn hiervan, zal het niet in hun opkomen om er iets aan te veranderen. Is dit het struisvogeleffect, of terwijl "de kop in het zand steken?" Misschien. Maar vaak leven mensen al jaren op deze manier, en sluipen de kilo's er geleidelijk aan. Mensen in hun omgeving zijn misschien ook niet bewust met hun gezondheid bezig. En op deze manier is het overgewicht geen issue. Totdat iemands ogen worden geopend.

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/974b8b2b6818370ce4cdaab5c89abc55.jpg

Contemplatie

Dit is het tweede stadium en het begin van een gedragsverandering. In deze fase worden mensen zich bewust, dat er een probleem is. Nu is probleem wel gelijk een dramatisch woord. Je zou ook kunnen zeggen, dat mensen zich beseffen dat er iets in hun leven speelt, waar ze eigenlijk wat aan zouden moeten veranderen. Het zou kunnen gaan om een documentaire op televisie over overgewicht, waar ook de risico's van overgewicht naar voren komen. Iets wat nog confronterender is, is een bezoek aan de huisarts waaruit blijkt dat iemands bloedsuiker, cholesterol of bloeddruk veel te hoog is, ten gevolge van het overgewicht. Iemand wordt zich bewust dat het overgewicht een probleem is, maar verder is er in deze fase nog geen actie.

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/1ff4005ce4e7e368eddf45060cc75923.jpg

Voorbereiding

In het derde stadium zijn mensen zich bewust, dat er iets moet veranderen, én zij willen wat aan hun overgewicht doen. Het is van groot belang dat iemand zélf gemotiveerd is om met het overgewicht aan de slag te gaan. Opmerkingen van mensen uit de omgeving maken iemand misschien bewust, maar de motivatie moet je uit jezelf halen! Voordat mensen in actie komen, gaan ze eerst na, wat ze er precies aan willen doen. Maken ze een afspraak met een diëtist om hun eetpatroon onder de loep te nemen? Of schaffen ze een dieetboek aan? Gaan ze surfen op het Internet om te kijken welk dieet bij ze past? Of overwegen ze een crash-dieet? Deze fase is erg belangrijk om de gedragsverandering te laten slagen. Een gedegen voorbereiding is namelijk het halve werk! Ineens vijf keer per week gaan sporten, terwijl je nooit gesport hebt, is wel een heel grote verandering. Beter is het om realistische en haalbare doelen te stellen. Denk je dat je fanatiek sporten lang gaat volhouden, of is twee keer per week een uurtje wandelen beter haalbaar? Ga je de komende maanden leven op maaltijdvervangers, of denk je dat een gezond eetpatroon waarin je toch lekker en normaal kunt eten, beter bij jou past?

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/bbc8b69ffd628573684d7cc575700348.jpg

Actie

In dit stadium zal de werkelijke verandering in gedrag plaatsvinden. Iemand begint met een dieet, of gaat naar de diëtist om het eetpatroon te bespreken een een dieetadvies te krijgen. Het is van groot belang dat de actie ook op langere termijn goed uit te voeren is en daarom is de voorbereidingsfase zo belangrijk! Het is heel variabel hoe lang de actiefase duurt. Sommige mensen haken na twee weken al af, andere mensen kunnen hun nieuwe gedrag maandenlang volhouden. Echt succesvol wordt de gedragsverandering, als iemand in het laatste stadium terechtkomt. Dit stadium bereik je, als je ook écht achter je beslissing staat om een verandering te ondergaan. En niet omdat de omgeving het van je verlangt!

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/3bef0231606178a1dbc8722f00568360.jpg

Onderhoud

Het laatste stadium heet de onderhoudsfase. In dit stadium komt iemand, als het gelukt is de gedragsverandering minstens zes maanden vol te houden. Iemand eet gezonder, en beweegt meer. Waarschijnlijk ziet die persoon een heel mooi resultaat op de weegschaal! Ook is het mogelijk dat iemand terugvalt, bijvoorbeeld naar het tweede of derde stadium. Dit is niet erg, als het maar weer lukt om in de actiefase te komen! Het is belangrijk dat iemand zich er niet bij neerlegt dat een poging om af te slanken, niet gelukt is. De aanhouder wint en het is een compliment waard, dat je je bewust bent geworden van je overgewicht, dat je er werkelijk wat aan bent gaan doen, en dat je ondanks tegenslagen gewoon doorgaat om je doel te bereiken!

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/f523aadc7df02c60ef6c1a493204bb39.jpg

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker DietistJanneke

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Eenvoudig ontgiften

Met eenvoudige olie een goede gezondheid bekomen

Gedragsverandering bij overgewicht

Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Fytotherapie: een geschenk van Moeder Natuur

Dit artikel beschrijft hoe je met een gezonde levenswijze, onder andere gebaseerd op fytotherapie, gewicht en vet zou kunnen kwijtraken.

stoppen met roken

De eerste dagen na het stoppen met roken zijn het moeilijkst en denk je vaak constant aan roken. Het stoprokenblog biedt uitkomst en een prettig samenzijn met mede stoppers.

Ontbijten

Waarom ontbijten we? Hoe verschilt het ontbijt van land tot land?

Prenataal onderzoek, kort beschreven.

Prenataal onderzoek het hoe en wat.

Alles over osteoporose

Informatie over botontkalking (osteoporose)

Mannen en vrouwenbreinen: heel verschillend in werking!

Verschil tussen linker en rechter hersenhelft, brein-functies en belangrijke verschillen tussen het mannen- en vrouwenbrein.

Snurken - apneu - tips - gezondheid

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor snurken, maar voor de partner van een snurker is het altijd een vervelende zaak. Hier enkele tips.

Klierkoorts

Een brede waaier over klierkoorts.

De ontwikkeling van normale en afwijkende angst

Welke angsten horen bij welke leeftijd, en wanneer is angst abnormaal? Dat wordt besproken in dit artikel.

Zonlicht, goed of slecht?

Kan het nou wel of niet kwaad om af en toe te zonnen?

Slapeloosheid

Informatie over slapeloosheid

Vitamine B5: Pantotheenzuur

Informatief artikel over Pantotheenzuur (vitamine B5)

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

Afvallen zonder dieet

Als je wilt afvallen zonder dieet, staan hier de tips die je nodig zult hebben!

Zwangerschapsklachten

Omschrijving van de zwangerschapsklachten die je kunt krijgen.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven IV

Samenstelling van voedingsmiddelen en de rol van koolhydrater

Mogelijke oplossingen voor Insomnie

Tips om de slaap beter te kunnen vatten

Koolhydraatarm Dieet

Koolhydraatarm dieet, effectief of niet?

Gewrichtspijn

Voedingstips bij gewrichtspijn, Artritis en Artrose, wat is het en wat kan ik doen tegen de pijn.

Borstkanker, gemener dan u denkt.

De gevaarlijkste vorm van Borstkanker

Haargroei bevorderen

Weg met die kale plekken op je hoofd!

PLN-gen Deel 2

Drager PLN-gen en nu?

Overweegt u Chiropractie?

Informatief artikel over Chiropractie