Wat te doen tegen symptomen van de overgang?


Publicatie datum:

Ben je vlug geïrriteerd, heb je regelmatig last van hoofdpijn en van vervelende opvliegers? Dan wenkt je overgang en menopauze, een periode waarin het lichaam van iedere vrouw een nieuw lichamelijk en geestelijk evenwicht zoekt.

Gesponsorde koppelingen

Je kan je er maar best op voorbereiden, want het duurt gemiddeld zes jaar voor deze belangrijke levensfase definitief achter de rug is. Al deze ongemakken zijn het gevolg van je hormonenhuishouding die in deze periode compleet op zijn kop staat. Gelukkig kun je met een aangepaste voeding en een gezond levenspatroon veel zelf doen om deze symptomen van de naderende menopauze te verzachten.

 

Hormonen uit evenwicht

Tijdens de overgang dalen je oestrogeen en progestageen en dat heeft een nadelig effect op je humeur, op je warmteregeling, je blaas en je urinewegen. De klachten en hun intensiteit verschillen van vrouw tot vrouw. Vrouwen maken gemiddeld vanaf hun veertigste minder hormonen aan en krijgen met sterke hormoonschommelingen af te rekenen. De productie van het vrouwelijke hormoon oestrogeen loopt gemiddeld met zo’n veertig procent en van het mannelijke hormoon testosteron met ruim de helft terug. De aanmaak van progesteron valt zelfs bijna helemaal stil.

 

Deze gezonde voeding beperkt je klachten tijdens de overgang:

  •  Groenten en fruit: net zoals in ieder gezond dieet, staan ook hier groenten en fruit centraal. Vooral peulvruchten zoals erwten, bonen, linzen en kikkererwten spelen een hoofdrol. Zij bevatten een bepaalde stof die het gehalte aan het vrouwelijke hormoon oestrogeen doet stijgen. Groenten, fruit en peulvruchten zijn ook een belangrijke bron van fyto- oestrogenen, stoffen die veel gelijkenis met oestrogenen vertonen.
  • Zeekruiden en - groenten: waaronder nori en zeewier salades zijn rijk aan jodium, een stof dat je lichaam tijdens de overgang goed kan gebruiken
  • Granen, soja en sojaproducten: zoals tempeh, tofu, seitan en quorn (vegetarische vleesvervangers) bevatten stoffen die je oestrogeenspiegel op peil houden. Dat is eveneens het geval met alle koolsoorten, rode klaver, lijnzaad en luzerne
  •  Maca wortel: deze brengt in een minimum aan tijd je hormonen weer in evenwicht. Dankzij zijn vele gezonde voedingsstoffen heeft deze maca wortel ook een positief effect op je geestelijke gezondheid. De maca wortel barst van de gezonde eiwitten en voedingsvezels en is rijk aan sterolen en mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium, jodium en kalium. Maca poeder beperkt je overgangsklachten, herstelt je hormonenbalans, en zorgt voor een jeugdige, stralende en fluweelzachte huid.  Daarnaast voorkomt het bloedarmoede en verkleint je risico op hart- en vaatziekten en kanker.
  • Kokos- en kokosproducten: kokosboter, crème, kokoswater, kokosvlees en kokosolie brengen je hormonen zoveel mogelijk in evenwicht, helpen je van je overgewicht af, en brengt je cholesterolgehalte in balans
  • Pine Pollen: dit superfood heeft de grootste concentratie aan testosteron van alle gezonde voedingsproducten.  Dit mannelijk hormoon geeft extra kracht en zelfvertrouwen en is doeltreffend tegen typische overgangsklachten zoals stress, stemmingswisselingen, depressie, opvliegers en onzekerheid. Pine pollen helpen ook tegen hart- en vaatziekten, overgewicht, vroegtijdige veroudering, concentratieproblemen, en osteoporose.
  • Groene bladgroenten: zoals spinazie, sla, andijvie, broccoli, waterkers, postelein en allerlei koolsoorten, maar ook lijnzaad, rode bieten en bietensap, bonen en voeding met veel vitamine D zijn efficiënt tegen de symptomen van de overgang. Vitamine D versterkt ook je natuurlijke weerstand.
  • Rauwe cacao en magnesiumolie: voorkomen botontkalking, dat vooral vrouwen tijdens de menopauze treft
  • Gezonde vetten: houden je fit en gezond. Kies bij voorkeur gezonde vetten van plantaardige oorsprong. Gezonde vetten (omega 3 - 6 - 7 en 9 vetzuren) vind je vooral in noten (amandelen, walnoten en cashewnoten, in oliën (zonnebloem- , olijf- , soja- , koolzaad-  en maisolie), zaden, pitten (zonnebloem- en pompoenpitten), groenten, fruit en in vette vis zoals paling, zalm, makreel, forel, tong, haring, sardienen en ansjovis
  • Chinese engelwortel: goed tegen opvliegers en jeuk en voor een goede doorbloeding van alle organen
  • Hop, valeriaan en passiebloem: helpen tegen nervositeit en zorgen voor een deugddoende en gezonde slaap
  • Ginseng en zwarte bessen: zorgen voor geestelijk evenwicht en stimuleren de werking van je bijnieren
  • Voldoende lichaamsbeweging: dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo geniet de voorkeur op wekelijks enkele uren te trainen als een topatleet. Yoga kan je de onmisbare rust en kracht bezorgen
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Herken ADHD: de kenmerken

Waaraan kun je ADHD herkennen? In dit artikel geef ik je de kenmerken.

Alles over chlamydia

Informatie over chlamydia

Doof door gehoorverlies

Uitleg over de oorzaken van gehoorverlies.

Help, mijn kleintje stottert

Informatief artikel over stotteren

Roken is geestelijk gezond, roken is lekker

In dit artikel wordt met roken het verbranden van bepaalde stoffen en het vervolgens inhaleren van de daarbij ontstane rook van deze stoffen bedoelt. De meest gangbare brandbare stof die hiervoor gebruikt wordt is tabak.

Zwangerschapssignalen

Soms voel je, dat je zwanger bent, want er zijn allerlei signalen

Buikspieroefeningen zijn nog nooit zo motiverend geweest!

Waar zijn je buikspieren goed voor, welke oefening kun je doen om ze sterker te maken. Creeer een wasbordje!

IVF

Ook jouw gevoelens zijn belangrijk in het IVF-proces.

Van volledig verlamd tot prima prestaties op de golfbaan

Hoe iemand met een ernstig herseninrfarct en behoorlijk hartproblemen met een enorme wilskracht tot behoorlijke prestaties komen kan.

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

Autisme bij jonge kinderen

Autisme word steeds vaker vastgesteld, ook bij jonge kinderen.

Bloeddonatie, waarom zou je het niet doen?

De positieve aspecten van het doneneren van bloed.

Er moet iets gedaan worden aan het overgewicht in Nederland

Nederlanders worden steeds dikker en dit is een ernstig probleem, maar wat zijn nu eigenlijk de oorzaken? Wat kunt u doen om te voorkomen dat u met dit soort problemen komt te zitten? En hoe kunt u die problemen oplossen?

Vetverbranding en lichaamsbeweging

Een vergelijking tussen trainingen van vroeger en nu om vet te verbranden.

De ontwikkeling van normale en afwijkende angst

Welke angsten horen bij welke leeftijd, en wanneer is angst abnormaal? Dat wordt besproken in dit artikel.

Graviola, wondermiddel uit het regenwoud ?

Steeds meer in de belangstelling staat de tropische boom Graviola of Guanábana.

Automutilatie

Dit artikel gaat over de ziekte/verslaving automutilatie, ook wel bekend als zelf beschadiging

De werking van het menselijk geheugen en zijn achteruitgang in verdere levensfasen

Hoe werkt het menselijk geheugen en hoe voltrekt zich de achteruitgang van het geheugen in de laatste levensfasen

Help, wat moet ik met mijn haar?

Problemen met je haar, wat kun je er aan doen?

De voor- en nadelen van antidepressiva

de voor- en nadelen van antidpressiva

Sekseverschillen in de associatie tussen vriendschappen en alcoholgebruik

Op welke manieren heeft sekse invloed op de associatie tussen vriendschappen en alcoholgebruik?

Genderdysforie

Alles over de aandoenining genderdysforie

Verlies 4 kilo in 3 dagen

Met dit (tonijn) crashdieet is het mogelijk.

Het belang van een EHBO cursus

EHBO, iedereen is er bekend mee, maar wie kan het uiteindelijk?

Lastige babykwaaltjes en kinderziektes.

Wat heeft mijn kind, en wat nu?!!