Wat te doen tegen symptomen van de overgang?


Publicatie datum:

Ben je vlug geïrriteerd, heb je regelmatig last van hoofdpijn en van vervelende opvliegers? Dan wenkt je overgang en menopauze, een periode waarin het lichaam van iedere vrouw een nieuw lichamelijk en geestelijk evenwicht zoekt.

Gesponsorde koppelingen

Je kan je er maar best op voorbereiden, want het duurt gemiddeld zes jaar voor deze belangrijke levensfase definitief achter de rug is. Al deze ongemakken zijn het gevolg van je hormonenhuishouding die in deze periode compleet op zijn kop staat. Gelukkig kun je met een aangepaste voeding en een gezond levenspatroon veel zelf doen om deze symptomen van de naderende menopauze te verzachten.

 

Hormonen uit evenwicht

Tijdens de overgang dalen je oestrogeen en progestageen en dat heeft een nadelig effect op je humeur, op je warmteregeling, je blaas en je urinewegen. De klachten en hun intensiteit verschillen van vrouw tot vrouw. Vrouwen maken gemiddeld vanaf hun veertigste minder hormonen aan en krijgen met sterke hormoonschommelingen af te rekenen. De productie van het vrouwelijke hormoon oestrogeen loopt gemiddeld met zo’n veertig procent en van het mannelijke hormoon testosteron met ruim de helft terug. De aanmaak van progesteron valt zelfs bijna helemaal stil.

 

Deze gezonde voeding beperkt je klachten tijdens de overgang:

  •  Groenten en fruit: net zoals in ieder gezond dieet, staan ook hier groenten en fruit centraal. Vooral peulvruchten zoals erwten, bonen, linzen en kikkererwten spelen een hoofdrol. Zij bevatten een bepaalde stof die het gehalte aan het vrouwelijke hormoon oestrogeen doet stijgen. Groenten, fruit en peulvruchten zijn ook een belangrijke bron van fyto- oestrogenen, stoffen die veel gelijkenis met oestrogenen vertonen.
  • Zeekruiden en - groenten: waaronder nori en zeewier salades zijn rijk aan jodium, een stof dat je lichaam tijdens de overgang goed kan gebruiken
  • Granen, soja en sojaproducten: zoals tempeh, tofu, seitan en quorn (vegetarische vleesvervangers) bevatten stoffen die je oestrogeenspiegel op peil houden. Dat is eveneens het geval met alle koolsoorten, rode klaver, lijnzaad en luzerne
  •  Maca wortel: deze brengt in een minimum aan tijd je hormonen weer in evenwicht. Dankzij zijn vele gezonde voedingsstoffen heeft deze maca wortel ook een positief effect op je geestelijke gezondheid. De maca wortel barst van de gezonde eiwitten en voedingsvezels en is rijk aan sterolen en mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium, jodium en kalium. Maca poeder beperkt je overgangsklachten, herstelt je hormonenbalans, en zorgt voor een jeugdige, stralende en fluweelzachte huid.  Daarnaast voorkomt het bloedarmoede en verkleint je risico op hart- en vaatziekten en kanker.
  • Kokos- en kokosproducten: kokosboter, crème, kokoswater, kokosvlees en kokosolie brengen je hormonen zoveel mogelijk in evenwicht, helpen je van je overgewicht af, en brengt je cholesterolgehalte in balans
  • Pine Pollen: dit superfood heeft de grootste concentratie aan testosteron van alle gezonde voedingsproducten.  Dit mannelijk hormoon geeft extra kracht en zelfvertrouwen en is doeltreffend tegen typische overgangsklachten zoals stress, stemmingswisselingen, depressie, opvliegers en onzekerheid. Pine pollen helpen ook tegen hart- en vaatziekten, overgewicht, vroegtijdige veroudering, concentratieproblemen, en osteoporose.
  • Groene bladgroenten: zoals spinazie, sla, andijvie, broccoli, waterkers, postelein en allerlei koolsoorten, maar ook lijnzaad, rode bieten en bietensap, bonen en voeding met veel vitamine D zijn efficiënt tegen de symptomen van de overgang. Vitamine D versterkt ook je natuurlijke weerstand.
  • Rauwe cacao en magnesiumolie: voorkomen botontkalking, dat vooral vrouwen tijdens de menopauze treft
  • Gezonde vetten: houden je fit en gezond. Kies bij voorkeur gezonde vetten van plantaardige oorsprong. Gezonde vetten (omega 3 - 6 - 7 en 9 vetzuren) vind je vooral in noten (amandelen, walnoten en cashewnoten, in oliën (zonnebloem- , olijf- , soja- , koolzaad-  en maisolie), zaden, pitten (zonnebloem- en pompoenpitten), groenten, fruit en in vette vis zoals paling, zalm, makreel, forel, tong, haring, sardienen en ansjovis
  • Chinese engelwortel: goed tegen opvliegers en jeuk en voor een goede doorbloeding van alle organen
  • Hop, valeriaan en passiebloem: helpen tegen nervositeit en zorgen voor een deugddoende en gezonde slaap
  • Ginseng en zwarte bessen: zorgen voor geestelijk evenwicht en stimuleren de werking van je bijnieren
  • Voldoende lichaamsbeweging: dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo geniet de voorkeur op wekelijks enkele uren te trainen als een topatleet. Yoga kan je de onmisbare rust en kracht bezorgen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Gilles de la Tourette syndroom

ziekte

over smaak valt niet te twisten

over smaak valt niet te twisten. Maar wat is smaak nu eigenlijk

Gezondheidsgeheimen uit Okinawa

De inwoners van Okinawa leven gemiddeld genomen langer dan waar ook ter wereld. Dit artikel onthult hun geheimen!

Overgewicht/obestitas bij kinderen: oorzaken en gevolgen (1)

We kunnen het niet ontkennen dat meer en meer van onze kinderen te kampen heeft of krijgt met overgewicht. Wat zijn de oorzaken en de gevolgen ervan?

Afvallen

Afvallen doe je maar op een manier en dat is bewegen.

Beschrijving van het buikvlies

Beschrijving van het buikvlies.

Afvallen met Weight Watchers

Een korte tekst die een idee geeft van hoe Weight Watchers werkt

Is Artemisinine een Chinees wonder kruid tegen kanker?

Regelmatig lees je berichten dat Artemisinine een Chinees wonderkruid tegen kanker is, wat is daar van waar?

Ontwikkeling van ToM bij kinderen met autisme

in hoeverre kunnen kinderen volgens verscheidene onderzoeken een Theory of Mind ontwikkelen?

Klaplong

Wat is het en hoe krijg je het?

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XVI

Het Dieet Fase 3

De ziekte van Meniere

De ziekte van Meniere is een evenwichtstoornis die wordt genoemd naar de Franse dokter Prosper Meniere, die de ziekte in 1861 voor het eerst ontdekte. Hij noemde de ziekte een afwijking in het binnen oor (meer bepaald het evenwichtsorgaan).

Sekseverschillen in de associatie tussen vriendschappen en alcoholgebruik

Op welke manieren heeft sekse invloed op de associatie tussen vriendschappen en alcoholgebruik?

Alles over hyperventilatie

Wat is hyperventilatie en wat kun je eraan doen.

Nuchter voor een operatie

Waarom moet je nuchter zijn voor een operatie? Lees het hier!

IVF

Ook jouw gevoelens zijn belangrijk in het IVF-proces.

Omgaan met chronische pijn

hoe omgaan met chronische pijn

Allergie voor ei / eieren

Allergie voor eieren

Heeft mijn kind ADHD?

wat moet je als ouders doen als je denkt dat je kind ADHD heeft?

Bloeddonatie, waarom zou je het niet doen?

De positieve aspecten van het doneneren van bloed.

Alles over prolaps

Informatie over prolapsen in het genitale gebied

Morbide obesitas, dodelijke vetzucht.

Er komen steeds meer gevallen van dodelijk overgewicht, zwaarlijvigheid, corpulentie en adipositas?

Hoe raak ik overtollig vet blijvend kwijt!

Slank worden en slank blijven is een gevolg van de combinatie van een verstandig eetpatroon en een goed trainingsprogramma. En nu niet zeggen van

Wat zijn de eerste tekenen van een beginnende bevalling?

Geeft een omschrijving wat de eerste tekenen zijn van een bevalling

Afvallen met sporten

Steeds meer mensen willen afvallen, maar hoe pak je dit goed aan? Een goede manier als je af wilt vallen is afvallen met sporten. J