Gezond afvallen


Publicatie datum:

Een artikel over hoe je kunt beginnen met afvallen en hoe je dat het best vol kunt houden.

Gesponsorde koppelingen

Heb je goede voornemens voor 2015?
De meeste mensen zouden wel graag een paar kilo lichter zijn, maar dat is makkelijker gezegt als gedaan...

Of toch niet?

Afvallen is heel erg simpel.
Je valt af als je meer verbruikt als dat je eet of terwijl je (vet) reserves gebruiken.

* Zorg voor structuur.
Eet iedere dag rond de zelfde tijd je ochtend , middag en avond eten, vooral als je moeite hebt met één van deze maaltijden want ze zijn belangrijk voor je energie gedurende dag.
* Eet kleine gezonde tussendoortjes om de spijsvertering op gang te houden (Snoep tomaatjes, een wortel, een appel ect.) en zodat je minder last hebt van wreetbuien omdat je geen honger hebt.
* Beperk dierlijk vet ,verzadigde en trans vetten ( gebruik bijvoorbeeld olijfolie i.p.v. margarine)
* Eet meergranen brood met gezond beleg ( sommige salades, mager vlees of je maakt zelf beleg je rookt/grilled bijvoorbeeld een kipfilet)
* Als je vlees eet kies dan voor rund of gevogelte, dat bevat van nature minder vet dan varken.
* Eet een dagje vis of vegatarisch.
* Eet liever een boterham meer , dan honger te krijgen tussendoor en iets te snacken.
* Als je "gezondigd" hebt ga dan een keer sporten! Je maakt dopamine aan waardoor je je weer happy voelt en je brand de calorieën er weer af! (Het ligt er natuurlijk aan hoeveel je eet in vergelijking met hoeveel je sport).


Stap 1: Zelfdiagnose

Je gaat een aantal dagen opschrijven wat je eet.
Om een beter overzicht te krijgen voor jezelf waar en wanneer het mis gaat of waar je kunt minderen met eten. Als er een onderliggende oorzaak is dat je veel eet of wreetbuien hebt ga dan naar iemand die je kan helpen ( een familielid, een vriend/vriendin of een psycholoog)

Ook kun je je richten op hoeveel je nu eigelijk verbruikt van wat je eet?

Ben je bijvoorbeeld vaak thuis en doe je niet zoveel, maar eet je elke dag wel een hele zak chips of heb je wreetbuien?
Dan is het duidelijk niet in balans, want je verbruikt weinig energie met bank hangen, maar je geeft je lichaam wel veel energie. Wat het lichaam niet opmaakt en wat dus als reserve opgeslagen word.

Stap 2: Doelen stellen

Wat wil je nu eigelijk bereiken? Is het haalbaar wat je wil bereiken? Wat ga je doen om het te bereiken?
Maak het jezelf niet te moeilijk door onhaalbare doelen te stellen, want die doelen stellen je alleen maar teleur.
Bekijk in hoeveel tijd je het wilt bereiken en verzin ook een beloning voor jezelf waar je naar toe kan werken.
Een wekelijkse beloning als je het goed hebt gedaan en een beloning voor als je het doel behaald hebt.
Dit zorgt voor meer motivatie. Je kunt ook een vriend/vriendin vragen met je mee te doen, zodat jullie elkaar kunnen motiveren!

Stap 3: Planning maken

Nu ga je de planning maken.
* Geef jezelf de tijd (bijvoorbeeld 6 weken).
* Een haalbaar doel (bijvoorbeeld 1 kg per week. Hoe dikker je bent , hoe sneller je afvalt. Aan het begin zul je ook meer afvallen dan op langer termijn , omdat je lichaam gewend raakt aan het dieet en hoe dunner je bent hoe moeilijker je gewicht verliest).
* Stel een wekelijks doel wat je moet doen om het uiteindelijke doel te bereiken.
* Gebruik een dagboek/agenda waar je elke dag iets op kan schrijven over hoe het gaat.
* Plan een beloning in elke week op een vaste dag , voor áls je je doel behaald hebt.

Stap 4: Uitvoering

*Zorg voor genoeg onspanning en afleiding zodat je niet heel de dag aan je dieet of eten denkt.
*Zorg dat je met iemand kan praten die je eventueel kan helpen.
*Motiveer jezelf dagelijks door naar je doelen te blijven kijken en te denken aan het langer termijn i.p.v. ik kan vandaag niks lekkers eten. Denk bijvoorbeeld : Ik kan vandaag niks lekkers eten , maar volgende maand pas ik die mooie jurk wel weer aan!
*Stop niet meteen als het tegen zit, want dan zijn alle dagen die je er aan hebt besteed voor niks geweest, als je een keer teveel eet , eet dan de volgende dag wat gezonder of minder of ga sporten.

Ik wens iedereen heel veel succes met afvallen!

 

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker donehv

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 6
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

De cognitieve, psychodynamische en humanistische benadering over persoonlijkheid

In dit artikel wordt besproken hoe de cognitieve, psychodynamische en humanistische benadering over persoonlijkheid denken

Bukken en tillen: zo doe je het goed!

Het lijkt zo makkelijk, maar bukken is een kunst om goed te doen. En meestal weet je pas als je het fout doet als het inmiddels te laat is en je door je rug heengegaan bent.....

Flesvoeding of Borstvoeding: wat past bij jou

Laat je niet gek maken door je omgeving. Hoe jij je kindje wil voeden is jouw keuze! In dit artikel vind je alle voor- en nadelen op een rij

Ontbijten

Waarom ontbijten we? Hoe verschilt het ontbijt van land tot land?

Culturele variatie in psychische gezondheid

Culturele variatie in psychische gezondheid

Herrie... In hoeverre is dit schadelijk voor je oren?

Je oren krijgen vaak te maken met een oorverdovend geluid. Welke impact kan dit hebben op je gehoor?

Spierspanningshoofdpijn

Dit onderwerp gaat over hoofdpijn, tips, klachten en oorzaken.

Hyperventilatie en chronische hyperventilatie

Er zijn in Nederland meer dan een miljoen mensen die last hebben van hyperventilatie. Tijd dus om er wat aandacht aan te besteden..

Vitamine boost voor vijftig plussers pure noodzaak!

zijn extra vitaminen voor vijftigplussers noodzakelijk of overbodig?

Snurken - apneu - tips - gezondheid

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor snurken, maar voor de partner van een snurker is het altijd een vervelende zaak. Hier enkele tips.

Help, mijn kind heeft RSV!

10 vragen over het Respiratoir Syncytiaal Virus (RSV)

Afvallen door water te drinken

Afvallen met water. Hoe doe je dat nu precies?

Dikkedarmkanker

Wat is dikkedarmkanker? Waar ontstaat het, wat is de groeiwijze en wat zijn de behandelmethoden?

Wat zijn de gevolgen van ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees ziet er niet fris uit en kan ook problemen veroorzaken, maar welke?

Herinneringstape. Dé truc voor een rechte houding

Bukken, zitten, staan….je buigt je rug veel vaker dan je denkt. Met deze tape zal je je bewust worden van alle “foute” bewegingen die je maakt. Ideaal voor het corrigeren van je houding

Een goede diagnose dankzij de Osteopaat

Een Osteopaat is meer dan een veredelde fysiotherapeut, zijn kracht zit hem in het doen van de juiste diagnose.

Werkstuk over AIDS

Alles over AIDS (acquired immune deficiency syndrome) en HIV (Human immunodeficiency virus).

Mens erger je niet!

5 tips voor minder stress in je leven.

Hoe kom je aan een sixpack

Heel veel mensen wil graag een sixpack maar hoe boks je dat nu voor elkaar.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XVI

Het Dieet Fase 3

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding.

Bactroban

Beschrijving van het medicijn Bactroban.

Veel klachten na vaccinatie tegen de Mexicaanse Griep.

wel of niet om de tweede inenting tegen de Mexicaanse Griep?

Reisziekte

Wat is reisziekte, hoe komt het, hoe herken ik het en wat kan ik eraan doen?

Wat velen niet weten over cola drinken!

Cola light: een dikmaker!