Ga eens goed achter je bureau zitten!


Publicatie datum:

Zitten op je werk valt niet mee, tenminste niet om het goed te doen. Hoe voorkom je RSI-klachten?

Gesponsorde koppelingen

In ons werk heeft zich de laatste decennia een opmerkelijke verschuiving voorgedaan. Typemachines ordners en notitieblokken hebben plaats gemaakt voor laptops, tablets en desktopcomputers. Vaak een beetje scheef naar de zijkant van het bureau weggedrukt zodat je ook nog in gesprek kunt blijven met iemand aan de andere kant van het bureau. De ontwikkeling heeft een flinke invloed gehad op onszelf en ons lijf. Het gaat om de manier waarop we zitten. Daar klopt vaak niets meer van.

Gesponsorde koppelingen

Het is een lange zit

Moest je vroeger regelmatig van je plaats af om papieren te halen, orders in of uit de kast te halen of om koffie te halen, met de moderne computertechniek blijft eigenlijk alleen de koffie over. Alles wat je nodig hebt, alle aantekeningen, verslagen en archieven zijn met enkele muisklikken op te vragen. En dus blijven we zitten, heel lang. Want er is ook aan het halen en drinken van nieuwe koppen koffie een fysieke grens.

 

Eentonige houding en RSI

De eentonige houding waarin we vele uren achtereen ons werk doen heeft invloed op ons lijf. De hele dag in dezelfde zittende houding, dat moet ergens fout gaan. Ons eigen bewegingsapparaat gaat op slot en de risico’s op RSI-klachten wordt steeds groter. RSI is een afkorting die staat voor Repetitive Strain Injury. Ofwel: beschadiging door zich herhalende belasting op de spieren. RSI-klachten zijn het gevolg van teveel, te eenzijdig bewegen, van een chronische overbelasting. Als het over RSI-klachten gaat denken veel mensen dat zoiets uitsluitend wordt veroorzaakt door het herhaaldelijk scrollen en klikken met de computermuis en het typen op het toetsenbord. Op zich is dat correct, dat zijn belangrijke oorzaken. Maar er kunnen meer oorzaken zijn.

 

Ga er maar eens bij zitten

We zitten vele uren op een dag, steeds dezelfde houding, steeds dezelfde handelingen. Als je zithouding een beetje onhandig of verkeerd is kan dat de oorzaak zijn van veel vervelende klachten.  Standaardmeubilair helpt je van de regen in de drup. Een goede zithouding kan helpen om de klachten voor te blijven. We zijn nu eenmaal niet allemaal even lang, hebben niet allemaal dezelfde arm- en beenlengtes. Om werkelijk goed te kunnen zitten is het belangrijk dat de stoel en dus de manier van zitten op ieder persoonlijk afgesteld moet kunnen worden. Denk aan de zithoogte, de hoogte van het bureaublad, de afstand tot de monitor, de hoogte waarop het beeldscherm staat. OP veel plaatsen zie je mensen achter het beeldscherm zitten met een naar voren gebogen rug om bij de toetsen en de muis te kunnen en een hoofd dat weer naar boven  is gericht. Dat krijg je alleen maar voor elkaar als je druk en spanning op de nek zet. Bij een goede zithouding wordt een spanning op de nek voorkomen. En dat scheelt al meteen een stuk in de klachten. Met een goede ergonomische bureaustoel los je al heel wat op.

 

Een ergonomische bureaustoel

Een gewone bureaustoel voldoet niet. Het gaat erom dat de zit, de stoel, het bureau en hetgeen op het bureau staat of ligt optimaal op elkaar wordt afgestemd. Een ergonomische bureaustoel is helemaal op de juiste maat af te stellen. Niet alleen de zithoogte, ook de steun in de rug, de hoogte van de armleuningen. Het is belangrijk dat alles zo wordt afgestemd dat de armen en benen in de juiste afwisseling spanning en ontspanning krijgen. Denk maar aan een rugleuning, die ondersteuning biedt bij het computerwerk, maar ook als je achterover zit als je een telefoongesprek voert.

 

Voorkomen is altijd beter

Het voorkomen van RSI-klachten is niet alleen voor de werknemer van belang. Het is ook belangrijk voor de werkgever omdat de juiste voorwaarden en voorzieningen voor het personeel een belangrijk punt is in de bestrijding van ziekte. Naast alle voorzieningen die een goede werkgever zal verstrekken is er natuurlijk ook de verantwoordelijkheid van de werknemer zelf. Blijf niet de hele dag op die stoel zitten, maar kom ook regelmatig overeind. Door je taken evenwichtig te plannen kun je ervoor zorgen dat je regelmatig in beweging komt. Dus niet alleen om koffie te halen.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 59
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over ADHD

Informatie over ADHD

Slapen met rug-, en/of bekkenpijn.

Het vervelende van rug- of bekkenpijn is dat iedere houding pijnlijk is. Maar een goede nachtrust is zó belangrijk! Dus hoe kan je dan het beste liggen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden…

Anorexia nervosa

In dit artikel staat beschreven wat anorexia nervosa is.

Afvallen zonder dieet

Als je wilt afvallen zonder dieet, staan hier de tips die je nodig zult hebben!

Wordt je voor altijd high door een trepanatie?

Een trepanatie wordt meestal gebruikt bij een hersenoperatie, kun je er ook voor altijd high mee worden?