Broccoli en Tomaten. Samen zijn ze een superstel.


Publicatie datum:

Broccoli en Tomaten zijn ieder voor zich heel gezond, maar samen zijn een ijzersterke combinatie.

Gesponsorde koppelingen

Misschien weet je het al, Broccoli is ontzettend goed voor je gezondheid en tomaten zijn dat ook. Maar samen...zijn ze megagoed. De gezondheidsvoordelen nemen dan massaal toe en het is nog lekker ook. Waarom en hoe? lees verder...

Broccoli en Tomaat.

Broccoli is een ontzettend gezonde groente die gelauwerd word als zijnde een ‘Supergroente’ omdat deze groente glucosinolaten bevat, dat kankerverwekkende stoffen uit het lichaam verwijdert. Ook tomaten zijn heel erg gezond. En dat komt o.a. doordat tomaten vol zitten met Lycopeen en dat zorgt voor een betere weerstand tegen kanker en dan vooral prostaatkanker.

Wanneer deze beiden super soorten worden samengevoegd word het een ijzersterke combinatie. Het is dus sterk aan te raden om deze combinatie zeker 1x per week te eten en dat is gemakkelijk te realiseren door ze samen kort te wokken. Bekent is ook over Tomaten dat bewerkte tomaten meer werkende voedingsstoffen opleveren dan de rauwe tomaat. Waarbij je dus kunt denken aan tomatensap, tomatenpuree e.d.

Meer gezonde combinaties.

 Maar er zijn nog meer combinaties van voedingmiddelen die samen sterker zijn dan alleen. zoals bijvoorbeeld: Sardines en wit brood. Sardines voorzien het lichaam van vitamine D en dat is een belangrijke vitamine die je lichaam heel moeilijk uit voeding kan halen. In de zomer wordt vitamine D aangemaakt door zonlicht, maar in de winter kan er dus al snel een tekort ontstaan. Vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden en verbeterd ook de opname van calcium en fosfor in het lichaam.

Een artikel afkomstig van www.HLN.be geeft aan dat als je sardine combineert met wit brood(dat op zich een bron van calcium is) dat het samen zorgt voor een wondermiddel voor sterke beenderen. Calcium kan namelijk niet opgenomen worden zonder vitamine D. Andere combinaties zijn: een salade van zalm met sperziebonen, een omelet met kaas en yoghurt van schapenmelk met muesli.

Een vitamine C- bom.

Kikkererwten zijn een bron van plantaardig ijzer. Dit samen met taboulé, dat veel vitamine C bevat, is een goede combinatie omdat de vitamine C de opnamen van het ijzer bevordert in het lichaam. Plantaardig ijzer wordt door het lichaam meestal niet zo goed opgenomen als dierlijke varianten. Voeg daar dan ook nog eens look, tomaten, couscous en veel peterselie aan toe en je hebt een vitamine-C bom. Voor wie niet weet wat Taboulé is: dit is een Peterseliesalade van Libanese afkomst.

 Wortelen en olijfolie.

 Een bron van caroteen zijn wortelen. Wanneer je deze roostert met olijfolie dan helpt het verhitten en de olijfolie bij het vormen van caroteen en word dit gemakkelijker in het bloed opgenomen. Betacaroteen helpt kanker te voorkomen, helpt ons te beschermen tegen schade door de zon en maakt dat we beter in het donker kunnen zien.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Wat zijn de oorzaken van longkanker?

Roken is de bekendste oorzaak van longkanker, wat zijn nog meer oorzaken van longkanker.

Buikspieroefeningen zijn nog nooit zo motiverend geweest!

Waar zijn je buikspieren goed voor, welke oefening kun je doen om ze sterker te maken. Creeer een wasbordje!

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een syndroom waar vele tienduizenden mensen in Nederland last van hebben. het wordt ook wel omschreven als weke delen reuma. wat is fibromyalgie?

Wat is Binge Eating Disorder?

Bijna iedereen eet weleens te veel. Maar er zijn mensen die last hebben van onbeheersbare eetbuien.

Hoe gezond afvallen

hoe op gewicht te blijven door middel van gezonde voeding en lichaamsbeweging

Zwanger worden en stoppen met voorbehoedsmiddelen

Zwanger worden en stoppen met voorbehoedsmiddelen

Sauna en sport

Een uitleg over de voordelen van de sauna voor sporters zowel als sedentairen. Evenals een overzicht voor het juiste gebruik van de sauna.

Extra vitamines tijdens de zwangerschap

Heb ik tijdens mijn zwangerschap extra vitamines nodig? Welke vitamines heb ik nodig?

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven V

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven V

Behandeling van acné (jeugdpuistjes)

Lees hier alles over de behandeling van acné

Alles over waterpokken

Informatie over waterpokken

Huilbabies en hechtingsproblemen

Overal kan je lezen dat ouders met huilbabies hun babies te veel verwennen. Maar is dit eigenlijk wel waar of is het net omgekeerd?

Als spanning een Burn-Out wordt.

Hoe voorkom en herken je een burn-out?

Geneeskrachtige kruiden die een zwangerschap bevorderen bestaan echt !

Vrouwen bij wie zwanger raken niet vanzelf gaat , geef de moed niet op

Alles over beroertes

Lees hier alles over beroertes: TIA's en CVA's wat is het en wat kun je eraan doen.

Creatiever door studie

Artikel over de invloed van studeren op creativiteit. Word je meer of juist minder creatief van studeren?

Dag GGZ, het was leuk je gekend te hebben!

Door bezuinigingen de GGZ de nek omgedraaid

Suiker, geraffineerde boosdoener

Waarom geraffineerde suiker slecht voor je is en wat je eraan kunt doen

Spierspanningshoofdpijn

Dit onderwerp gaat over hoofdpijn, tips, klachten en oorzaken.

Levende bloed analyse

Op zoek naar een alternatieve manier van genezing van gezondheidsklachten?

Voedingsopvoeding en eetproblemen bij kinderen van 2 tot 12 jaar.

Voedingsopvoeding en eetproblemen bij kinderen van 2 tot 12 jaar.

Reiki - De tweede graad : Handboek voor het werken met tweedegraads-Reiki.-Eckart Warnecke (recensie)

suggesties om met Reiki 2 te werken

De huid

Anatomie van de huid

Meer seks met deze voedingsmiddelen

Wees zekerder van je stuk in je seksleven met deze voedingswaren

Genderdysforie

Alles over de aandoenining genderdysforie