Broccoli en Tomaten. Samen zijn ze een superstel.


Publicatie datum:

Broccoli en Tomaten zijn ieder voor zich heel gezond, maar samen zijn een ijzersterke combinatie.

Gesponsorde koppelingen

Misschien weet je het al, Broccoli is ontzettend goed voor je gezondheid en tomaten zijn dat ook. Maar samen...zijn ze megagoed. De gezondheidsvoordelen nemen dan massaal toe en het is nog lekker ook. Waarom en hoe? lees verder...

Gesponsorde koppelingen

Broccoli en Tomaat.

Broccoli is een ontzettend gezonde groente die gelauwerd word als zijnde een ‘Supergroente’ omdat deze groente glucosinolaten bevat, dat kankerverwekkende stoffen uit het lichaam verwijdert. Ook tomaten zijn heel erg gezond. En dat komt o.a. doordat tomaten vol zitten met Lycopeen en dat zorgt voor een betere weerstand tegen kanker en dan vooral prostaatkanker.

Wanneer deze beiden super soorten worden samengevoegd word het een ijzersterke combinatie. Het is dus sterk aan te raden om deze combinatie zeker 1x per week te eten en dat is gemakkelijk te realiseren door ze samen kort te wokken. Bekent is ook over Tomaten dat bewerkte tomaten meer werkende voedingsstoffen opleveren dan de rauwe tomaat. Waarbij je dus kunt denken aan tomatensap, tomatenpuree e.d.

Meer gezonde combinaties.

 Maar er zijn nog meer combinaties van voedingmiddelen die samen sterker zijn dan alleen. zoals bijvoorbeeld: Sardines en wit brood. Sardines voorzien het lichaam van vitamine D en dat is een belangrijke vitamine die je lichaam heel moeilijk uit voeding kan halen. In de zomer wordt vitamine D aangemaakt door zonlicht, maar in de winter kan er dus al snel een tekort ontstaan. Vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden en verbeterd ook de opname van calcium en fosfor in het lichaam.

Een artikel afkomstig van www.HLN.be geeft aan dat als je sardine combineert met wit brood(dat op zich een bron van calcium is) dat het samen zorgt voor een wondermiddel voor sterke beenderen. Calcium kan namelijk niet opgenomen worden zonder vitamine D. Andere combinaties zijn: een salade van zalm met sperziebonen, een omelet met kaas en yoghurt van schapenmelk met muesli.

Een vitamine C- bom.

Kikkererwten zijn een bron van plantaardig ijzer. Dit samen met taboulé, dat veel vitamine C bevat, is een goede combinatie omdat de vitamine C de opnamen van het ijzer bevordert in het lichaam. Plantaardig ijzer wordt door het lichaam meestal niet zo goed opgenomen als dierlijke varianten. Voeg daar dan ook nog eens look, tomaten, couscous en veel peterselie aan toe en je hebt een vitamine-C bom. Voor wie niet weet wat Taboulé is: dit is een Peterseliesalade van Libanese afkomst.

 Wortelen en olijfolie.

 Een bron van caroteen zijn wortelen. Wanneer je deze roostert met olijfolie dan helpt het verhitten en de olijfolie bij het vormen van caroteen en word dit gemakkelijker in het bloed opgenomen. Betacaroteen helpt kanker te voorkomen, helpt ons te beschermen tegen schade door de zon en maakt dat we beter in het donker kunnen zien.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Multiple sclerose

In dit artikel wordt de ziekte Multiple Sclerose (MS) beschreven.

Farynxkanker

Uit recente onderzoeken blijkt dat het frequente bedrijven van orale seks, het drinken van alcohol of roken de kans op farynxkanker vergroot.

Zwanger worden en stoppen met voorbehoedsmiddelen

Zwanger worden en stoppen met voorbehoedsmiddelen

Dieetpillen, te mooi om waar te zijn?

Dieetpillen lijkt de oplossing om af te vallen zonder al te veel moeite, maar wat is nou de waarheid hierachter?

Plastische chirurgie: borstvergroting en borstverkleining.

Het hoe en wat van een borstoperatie met daarnaast de ontwikkeling van de borsten.