Yoga Oefeningen Voor Rug- en Nekklachten


Publicatie datum:

Zit u verkeerd of loopt u scheef? Of heeft u gewoon veel last van nek en rug doordat u op het werk de hele dag achter een computer zit? Geen tijd en geld voor een therapeut, dan zijn yoga oefeningen een ideale oplossing dat u thuis kunt uitvoeren.

Gesponsorde koppelingen

Voor veel mensen is het een probleem: last van rug en nek. Dus kan verschillende oorzaken hebben zoals verkeerd staan, lopen, bewegen of door veel stress uit privésferen of werk. Met name mensen die wat langer zijn, kunnen hier veel last van ondervinden. Één van de meest gebruikte oplossingen is het nemen van een massage of op bezoek bij een therapeut. Deze alternatieven kosten veel geld, tijd en moeten altijd op afspraak. In Nederland is er maar een selecte groep die gebruikt maakt van andere mogelijkheden. Wilt u zelf oefeningen doen om van de rug- en nekklachten af te komen? En daarnaast veel geld en tijd besparen? Dan is yoga ideaal.

Gesponsorde koppelingen

Yoga is wereldwijd bekend en zorgt ervoor dat men door bepaald bewegingen te maken meer souplesse en lenigheid verwerven. Daarnaast is het ook erg bevorderlijk voor de doorbloeding en klachten aan gewrichten. Het is namelijk erg belangrijk dat men het lichaam in optimale conditie houdt, zodat het leven een stuk eenvoudiger wordt. Er iets niets vervelender dan dat als je je bed uitstapt met een zere rug of nek en dat de dag dan nog moet beginnen. Door yoga oefeningen te doen direct na het opstaan of vlak voor het slapen gaan, kan je de pijn verminderen. Ik zal naar mijn mening de drie beste oefeningen uitleggen om de klachten aan rug en nek te laten verdwijnen. Bevalt het doen van yoga oefeningen? Dan raad ik u aan om een yogamat en een yoga oefeningenboek te kopen zodat u nog meer uw techniek kan verfijnen.

 

- Ploeg (Halasana): Ga op de grond liggen met gestrekte benen en uw armen langs uw lichaam. Til vervolgens uw benen langzaam omhoog tot over uw hoofd en probeer met uw tenen de grond te raken. Let op: houd uw benen gestrekt, dus geen knik in de knieën. Hierbij zal uw in de taille moeten buigen. Als uw benen de grond niet kunnen raken, dan blijft u gewoon in deze houding liggen en probeer dit één minuut vol te houden. Als het ongemakkelijk wordt of pijn gaat doen, stop dan eerder. Een belangrijk aspect is echter wel om normaal te blijven ademen, ook al is dat soms lastig. Als u de oefening heeft afgerond, kom dan heel rustig uit deze houding door de omgekeerde kant op te bewegen. Doe dit ook weer langzaam en laat uw benen over uw hoofd terug gaan.

Laat u niet ontmoedigen als het niet in eens lukt. Na een aantal keer proberen zal er meer souplesse in komen en komen de tenen wel op de grond. Zorg dat uw ademhaling onder controle blijft. Doordat u jarenlang verkeerd heeft gezeten, is de ruggenwervel in elkaar gedrukt en kan pijn gaan doen. Na het doen van deze oefening zal u merken dat de ruggenwervel ontspannen wordt en het kan zijn dat u het gevoel heeft een paar centimeter groter te zijn. De ploeg zorgt voor het oprekken van de wervelkolom.

Wanneer doet men de ploeg en waar is het zoal goed voor? De ploeg maakt de wervelkolom leniger, activeert de schildklier (goed voor afvallen), buikspieren sterker en strakker, dijen en heupen worden slanker, vastzittende spieren komen los, vermindert eventuele hoofdpijn, geeft zenuwstelsel minder weerstand, bevordert de bloedsomloop, masseert organen in de buikstreek, geeft energie en vitaliteit en maakt nek krachtiger.

 

- Kaars (Sarvangasana): Ga op de grond liggen met gestrekte benen en uw armen langs uw lichaam. Til vervolgens uw benen langzaam omhoog tot ze in een recht hoek met uw lichaam staan. Door uw zitvlak en het onderste deel van uw rug op te tillen, kunt uw naar de juiste positie komen. Strek uw benen kaarsrecht omhoog en zorg dat uw in evenwicht bent. Zet uw handen in uw rug met de ellebogen op de grond zodat u een goede steun heeft. Als laatste strekt u de benen en tenen goed verticaal. Probeer dit drie minuten vol te houden, als u voor het eerst begint, is dit te lang en gaat u tot de 60 seconden. Net als bij de ploeg, blijf normaal ademhalen. Als u de oefening heeft afgerond, gaat u langzaam weer terug naar de begin positie. De essentie ligt ook hier weer op het gecontroleerd terugbewegen. U zult wat licht in uw hoofd worden doordat het bloed naar de hersenen stroomt. Daarnaast worden de aderen wijder. Als u een te hoge of lage bloeddruk heeft, raad ik deze oefening af. De kracht van deze oefening is dat u elk deel van het lichaam aanspant en dus ook traint. Heb geduld met de kaars en het resultaat is onmiddellijk voelbaar.

Wanneer doet men de kaars en waar is het zoal goed voor? De kaars traint het hele lichaam, zorgt voor een goede doorbloeding, zorgt voor gewichtsvermindering, verjongt, sterker ontwikkeld zenuwstelsel, stimuleert hormoonklieren, bevrijd organen in de buikstreek, helpt bij moeilijkheden met urineren (ook menstrueren en aambeien), verlicht de spataderen, strekt kolomwervel, verstevigd de spieren. 

 

- Berg: Ga rechtop in de kleermakerszit zitten. Plaats uw handen plat tegen elkaar aan, alsof u aan het bidden bent. Bouw enig druk op tussen de handen en beweeg deze langzaam boven uw hoofd (probeer de hemel te raken). Houdt dit zo'n 30 seconden vol en controleer uw ademhaling. Na het voltooien van de berg laat u uw handen rustig zakken en zorg voor optimale ontspanning. Belangrijk is dat u uw rug recht houdt en de ademhaling rustig is. Als u uw adem inhoud heeft dit alles geen zin en is alleen maar lastiger. Dit lijkt een rustige en ontspannen oefening, maar dat valt vies tegen. Het vraagt veel discipline om vol te houden. De oefening werkt bevrijdend als het strekken goed wordt gedaan.

Wanneer doet men de berg en waar is het zoal goed voor? De berg kalmeert het zenuwstelsel, bevordert spijsvertering, spieren in buik en rug worden steviger, wervelkolom krachtiger, beter zuurstoftoevoer in het bloed, krachtigere longen, vermindert stress. 

 

Er zijn nog veel meer oefeningen in de yoga te vinden. Kijk eens voor een yogaboek op internet (of zie advertenties bij dit artikel). U merkt daarnaast dat uw humeur ook verbeterd wordt. Je zit lekkerder in je vel en dat beïnvloed je dagelijkse leven onbewust. Je gaat met meer energie naar je werk, je kan je beter concentreren, werkt efficiënter, kan commentaar beter verwerken, verbeterd uw relatie (ook op seksueel gebied), meer geduld voor uw kinderen, en ga zo maar door. Het grootste probleem bij yoga is dat u zelfdiscipline moet hebben. Maak wat tijd vrij voordat u gaat slapen en stel een eigen programma samen van ongeveer een half uurtje. Doe dit in plaats van TV kijken of tijdens TV kijken. Zet ontspannende muziek op of juist rappe motiverende muziek. Kunt u het toch niet opbrengen om 3 keer per week uw oefeningen uit te voeren? Er zijn in Nederland genoeg yogaklassen die een aantal keer per week de oefening in een groep doen. Een groepsles bevordert de motivatie dan. Het is dan wel aan te bevelen om dit met nog minimaal iemand te doen, vriend, vriendin, man, vrouw, neef, nicht, etc.

Ik hoop dat ik u een beetje in de goede richting heb geholpen. Bij mij zijn mijn rug- en nekklachten volledig verdwenen. En ik zou willen dat ik het eerder had ontdek en probeer mensen met dezelfde klachten te helpen. Succes!


Foobie gebruiker WWagner

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 35
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Flauwvallen: oorzaken en symptomen

Wat is flauwvallen? Wat zijn de oorzaken en symptomen? Wat te doen bij flauwvallen? Lees het hier.

Eczeem

Alles over eczeem

CVS

ME CVS, de controverse

Afvallen zonder dieet

Als je wilt afvallen zonder dieet, staan hier de tips die je nodig zult hebben!

Alles over beroertes

Lees hier alles over beroertes: TIA's en CVA's wat is het en wat kun je eraan doen.