Vetten


Publicatie datum:

Wat zijn vetten? Hoeveel heb je ervan nodig en waarom heb je ze nodig?

Gesponsorde koppelingen

Vetten bestaan voor het grootste deel uit triglyceriden. Triglyceriden bestaan uit glycerol en vetzuren. Vet zorgt ervoor dat voedsel smakelijk is. Maar hoeveel heb je ervan nodig en waarom?

Gesponsorde koppelingen

De aanbeveling voor vetten is als volgt: als je een gezond gewicht hebt moet je tussen de 20 en 40 % van je dagelijkse energie-inname aan vetten eten, oftewel 40 energieprocent (en%). Heb je overgewicht dan moet je tussen de 20 en 30/35 procent van je dagelijke energie- inname aan vetten eten. Ook mag je in beide gevallen maximaal 10 procent verzadigd vet binnenkrijgen. Verzadigd vet is het slechte vet dat het risico op het krijgen van hart en vaatziekten verhoogt. Ook transvetzuren verhogen de kans op hart en vaatziekten. Het maximum voor transvetzuren is gesteld op 1 en%. Onverzadigde vetzuren verlagen juist de kans op het krijgen van hart en vaatziekten. Er is geen maximum gesteld voor de hoeveelheid cholesterol die men binnenkrijgt. Dit komt omdat de hoeveelheid cholesterol dat men met voeding binnenkrijgt, in verband staat met de hoeveelheid cholesterol die het lichaam aanmaakt. Om je cholesterolgehalte te verlagen heeft het dus niet veel nut om cholesterol geheel te vermijden, aangezien je lichaam dan meer aan zal maken. Wel kan je het gebruik een beetje minderen en verzadigde en transvetzuren (vooral in dierlijke producten) vervangen door onverzadigde vetzuren. En uiteraard is het ook belangrijk om voldoende te bewegen.

In Nederland eten wij gemiddeld voldoende vet. Het zit in de volgende producten: vetten, oliën, vlees(waren), gevogelte, melk(producten), kaas, hartige snacks, noten, koek, gebak.

Er zijn producten met zichtbaar en onzichtbaar vet. Producten met zichtbare vetten zijn: roomboter, margarine, halvarine, oliën, mayonaise, slasaus, dressing, bak en braadvet, frituurvet.

Producten met onzichtbare vetten zijn: vet vlees, noten, gebak, zoutjes, kant en klaarmaaltijden, kaas, slagroom, vette vis en vleeswaren, volle melk(producten).

Sinds WOII is het gebruik van tussendoortjes toegenomen en is dus ook het gebruik van onzichtbaar vet in de voeding gestegen. De laatste tijd worden er steeds vaker kant en klaarmaaltijden gegeten, die ook veel onzichtbaar vet kunnen bevatten. Ook wordt er vaker kaas als snack of toetje gebruikt.

Een gevulde koek bevat 9 gram vet. Een saucijzenbroodje bevat 17 gram vet. Een reep melk chocolade bevat 16 gram vet. Een eetlepel gezouten pinda's bevat 10 gram vet. Dit zijn allemaal producten met onzichtbaar vet. Dus pas goed op wat je allemaal eet.

De functies van vetten in het lichaam zijn:

  • Energie leveren. 1 gram vet levert 9 kcal (27 kJ). Vooral bij langdurige arbeid gaat het lichaam van koolhydraatverbranding over op vetzuurverbranding. Vetzuren kunnen ook opgeslagen worden in het lichaam. Mannen bestaan gemiddeld voor 10-25% uit vet en vrouwen tussen de 20 en 35%.
  • Transporteren van energie door het lichaam.
  • Warmte isolator. Onderhuids vetweefsel zorgt ervoor dat het lichaam niet te sterk afkoelt.
  • Dragen van in vet oplosbare vitamines (vitamine A, D, E en K).
  • Hoge verzadigingswaarde. Je hebt dus minder snel weer honger.
  • Leveren van essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur). Deze vetzuren zijn onmisbaar voor je lichaam.

Lees ook de artikelen Koolhydraten en Eiwitten.


Foobie gebruiker foobielady

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 29
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

De huid.

De huid eens nader beschreven

Het verloop van cocaïneverslaving

Dit artikel geeft een schematische weergave van een mogelijk verloop van experimenteel naar geïntegreerd cocaïnegebruik

Diabetes type I en diabetes type 2; de verschillen!

Media misleidend over diabetes! Lees over de verschillen!

Alles over psp

Informatie over de ziekte PSP: oorzaak, symptomen, behandeling en erfelijkheid

Behandeling ingegroeide teennagel.

Waar bestaat de behandeling van een ingegroeide teennagel uit?