Vetten


Publicatie datum:

Wat zijn vetten? Hoeveel heb je ervan nodig en waarom heb je ze nodig?

Gesponsorde koppelingen

Vetten bestaan voor het grootste deel uit triglyceriden. Triglyceriden bestaan uit glycerol en vetzuren. Vet zorgt ervoor dat voedsel smakelijk is. Maar hoeveel heb je ervan nodig en waarom?

De aanbeveling voor vetten is als volgt: als je een gezond gewicht hebt moet je tussen de 20 en 40 % van je dagelijkse energie-inname aan vetten eten, oftewel 40 energieprocent (en%). Heb je overgewicht dan moet je tussen de 20 en 30/35 procent van je dagelijke energie- inname aan vetten eten. Ook mag je in beide gevallen maximaal 10 procent verzadigd vet binnenkrijgen. Verzadigd vet is het slechte vet dat het risico op het krijgen van hart en vaatziekten verhoogt. Ook transvetzuren verhogen de kans op hart en vaatziekten. Het maximum voor transvetzuren is gesteld op 1 en%. Onverzadigde vetzuren verlagen juist de kans op het krijgen van hart en vaatziekten. Er is geen maximum gesteld voor de hoeveelheid cholesterol die men binnenkrijgt. Dit komt omdat de hoeveelheid cholesterol dat men met voeding binnenkrijgt, in verband staat met de hoeveelheid cholesterol die het lichaam aanmaakt. Om je cholesterolgehalte te verlagen heeft het dus niet veel nut om cholesterol geheel te vermijden, aangezien je lichaam dan meer aan zal maken. Wel kan je het gebruik een beetje minderen en verzadigde en transvetzuren (vooral in dierlijke producten) vervangen door onverzadigde vetzuren. En uiteraard is het ook belangrijk om voldoende te bewegen.

In Nederland eten wij gemiddeld voldoende vet. Het zit in de volgende producten: vetten, oliën, vlees(waren), gevogelte, melk(producten), kaas, hartige snacks, noten, koek, gebak.

Er zijn producten met zichtbaar en onzichtbaar vet. Producten met zichtbare vetten zijn: roomboter, margarine, halvarine, oliën, mayonaise, slasaus, dressing, bak en braadvet, frituurvet.

Producten met onzichtbare vetten zijn: vet vlees, noten, gebak, zoutjes, kant en klaarmaaltijden, kaas, slagroom, vette vis en vleeswaren, volle melk(producten).

Sinds WOII is het gebruik van tussendoortjes toegenomen en is dus ook het gebruik van onzichtbaar vet in de voeding gestegen. De laatste tijd worden er steeds vaker kant en klaarmaaltijden gegeten, die ook veel onzichtbaar vet kunnen bevatten. Ook wordt er vaker kaas als snack of toetje gebruikt.

Een gevulde koek bevat 9 gram vet. Een saucijzenbroodje bevat 17 gram vet. Een reep melk chocolade bevat 16 gram vet. Een eetlepel gezouten pinda's bevat 10 gram vet. Dit zijn allemaal producten met onzichtbaar vet. Dus pas goed op wat je allemaal eet.

De functies van vetten in het lichaam zijn:

  • Energie leveren. 1 gram vet levert 9 kcal (27 kJ). Vooral bij langdurige arbeid gaat het lichaam van koolhydraatverbranding over op vetzuurverbranding. Vetzuren kunnen ook opgeslagen worden in het lichaam. Mannen bestaan gemiddeld voor 10-25% uit vet en vrouwen tussen de 20 en 35%.
  • Transporteren van energie door het lichaam.
  • Warmte isolator. Onderhuids vetweefsel zorgt ervoor dat het lichaam niet te sterk afkoelt.
  • Dragen van in vet oplosbare vitamines (vitamine A, D, E en K).
  • Hoge verzadigingswaarde. Je hebt dus minder snel weer honger.
  • Leveren van essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur). Deze vetzuren zijn onmisbaar voor je lichaam.

Lees ook de artikelen Koolhydraten en Eiwitten.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker foobielady

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 29
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Hoe overleef je een hittegolf?

Hulp bij een goede nachtrust in extreme hitte

Leven met de ziekte van Crohn

Van deze ziekte kom je de rest van je leven niet meer af, maar is dit het einde van de wereld?

Depressie aanpakken

hoe ga je om met een depressie?

Gezond afvallen

Een artikel over hoe je kunt beginnen met afvallen en hoe je dat het best vol kunt houden.

PLN-gen

Wat is het PLN-gen en wat voor gevolgen heeft het.

Alles over endometriose

Informatie over endometriose

Afasie.

Afasie.Wat is het, hoe komt het en communicatietips.

Bewegen met baby's

Bewegen met baby's

Ziekte van Crohn

Crohn is een chronische en ongeneeslijke darmziekte

Help, blaaspoliepen.

Blaaspoliepen wat houdt dat in en wat zijn de consuqenties

Cera, de derde generatie epo.

Wat is cera?

Bieslook makkelijk en heel erg lekker

Bieslook heel erg mooi in de kruidentuin en lekker in gebruik

ADHD in de adolescentie: Druktemakers en Dagdromenr

Heldere, wetenschappelijke beschrijving van ADHD

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding.

Waarheid over suiker

Veel is al geschreven over suiker, is het gezond of schadelijk voor de gezondheid? Wat is suiker precies?

Gewrichtspijn

Voedingstips bij gewrichtspijn, Artritis en Artrose, wat is het en wat kan ik doen tegen de pijn.

Klaplong

Wat is het en hoe krijg je het?

Alcohol en de effecten op je lichaam.

De korte en lange termijn effecten van alcohol op je lichaam.

'Man without a memory'

Het geheugenverlies van Clive Wearing

Afslanken zonder weegschaal, schulgevoelens en frustraties

Dit artikel helpt je om zonder frustraties af te slanken maar bovenal om de grip op je eetgewoonten te krijgen.

Morbide obesitas, dodelijke vetzucht.

Er komen steeds meer gevallen van dodelijk overgewicht, zwaarlijvigheid, corpulentie en adipositas?

Gezonder leven zonder suiker

De nadelige gevolgen van suiker voor onze gezondheid

Chronische hoofdpijn

Chronische hoofdpijn is erg vervelend en ook vaak een belemmering in ’t dagelijks leven.

Dag GGZ, het was leuk je gekend te hebben!

Door bezuinigingen de GGZ de nek omgedraaid

Sigaret

Algemene informatie over sigaret