Eiwitten


Publicatie datum:

Wat zijn eiwitten? Hoeveel heb je ervan nodig? En wat is de functie van eiwitten?

Gesponsorde koppelingen

Eiwitten, oftewel proteïnen, zijn opgebouwd uit de elementen koolstof, waterstof, zuurstof en stikstof. De mens heeft eiwitten absoluut nodig, maar waarom en hoeveel heb je er dan van nodig?

Eiwitten heb je nodig voor de groei, herstel en instandhouding van de cellen in je lichaam en weefsels. Ook zijn eiwitten een bestanddeel van je bloed, enzymen en een aantal hormonen. Eiwitten worden de 'bouwstenen' van het lichaam genoemd.

Eiwitten leveren ook energie, namelijk 4 kcal (17kJ) per gram eiwit. Die energie wordt echter pas aangesproken door je lichaam als het niet genoeg uit koolhydraten of vetten heeft kunnen halen. (Lees ook de artikelen Koolhydraten en Vetten).

Er wordt aan volwassen geadviseert dagelijks 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht te gebruiken. Jongvolwassenen en ouderen hebben meer nodig in verband met groei en juist de afbraak van het lichaam. Deze mensen hebben minstens 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht nodig. Ook vegetariërs, die vaak producten eten met een slechte eiwitkwaliteit, hebben een hogere eiwitbehoefte. De aanbeveling moet voor hen met 1,2 of 1,4 vermenigvuldigd worden. In Nederland is de eiwitinname hoog. U zult dus niet snel tekorten aan eiwit oplopen als u een normaal eetpatroon heeft. We gebruiken in Nederland namelijk veel eiwitrijke dierlijke producten. Denk hierbij aan melkproducten, kaas, vlees, vis, ei. Producten die plantaardig zijn en veel eiwit bevatten zijn: brood, graanproducten, peulvruchten, aardappelen, sojabonen en noten.

ei

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Er zijn ongeveer 20 verschillende aminozuren. Hier kunnen echter veel meer eiwitten van gemaakt worden. Voedseleiwitten zijn opgebouwd volgens een voor ieder eiwit specifiek aminozurenpatroon. Er zijn essentiële, semi-essentiële en niet-essentiële aminozuren. Voor de mens zijn 9 aminozuren essentieel. Het lichaam kan deze zelf niet maken en moet ze dus met de voeding binnenkrijgen. Niet-essentiële aminozuren kan je lichaam zelf maken, maar bij bepaalde ziektebeelden kan de productie hiervan tekort schieten. Semi-essentiële aminozuren kunnen uit bepaalde andere essentiële aminozuren worden gevormd als deze voldoende aanwezig zijn. Eiwitten die door het lichaam gemaakt worden heten endogene eiwitten. De endogene opname is ongeveer 80 gram per dag. Eiwitten die met de voeding opgenomen worden heten exogene eiwitten. De exogene opname bedraagt 80-100 gram per dag. Met de feces gaat per dag ongeveer 10 gram eiwit verloren. 


Foobie gebruiker foobielady

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 29
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Veilig de auto in met baby autostoeltjes

Informatie over autostoeltjes en veiligheid van baby's in de auto

Een depressie, wat is dat nu precies?

wat is een depressie? Hoe herken je het en hoe kom je er vanaf?

Alles over wratten

Informatie over wratten

Alles over psp

Informatie over de ziekte PSP: oorzaak, symptomen, behandeling en erfelijkheid

Opvoeden

Opvoeden van kinderen 0 tot 5

Tabak

uitleg over tabak

Wat voor soorten verband zijn er?

Iedereen kent het drukverband en het snelverband maar wat voor soorten verband zijn er nog meer.

Blaarpreventie en behandeling

Iedereen weet hoe pijnlijk en vervelend blaren onder je voeten kunnen zijn tijdens het wandelen. Maar weet iedereen ook hoe je ze kan voorkomen of behandelen?

Alles over voetschimmel

Informatie over voetschimmel (zwemmerseczeem)

Fibromyalgie

Een uitleg over de chronische ziekte fibromyalgie

Dromen verklaard; je ex

Wat betekent het als je droomt over je ex partner of geliefde?

Pillen de oplossing of een nog ergere kwaal

Tegenwoordig word er voor alles en nog wat pillen geslikt maar maakt dit het allemaal wel beter?

Een basismodel van het geheugen

In dit artikel wordt een basismodel van het werken van het menselijk geheugen gegeven

Een lekker kopje koffie

Heerlijke koffie met je dagelijkse voedingstoffen

De eerste zwangerschapsverschijnselen na de bevruchting

Een negatieve zwangerschapstest hoeft niet per definitie te betekenen dat je niet zwanger bent. Toch is een positieve zwangerschapstest de enige manier om met zekerheid te weten of je zwanger bent of niet.

Gezonde voeding + afvallen

Gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, hier geef ik een aantal tips en voorbeelden van gezonde voeding.

Wat zijn de gevolgen van ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees ziet er niet fris uit en kan ook problemen veroorzaken, maar welke?

Fytotherapie

Fytotherapie is een ander woord voor kruidengeneeskunde.

Derde trimester zwangerschap

Het derde trimester van week tot week

Alles over ogen laseren

Hoe kun je Ebola snel de wereld uit helpen?

Zolang Ebola alleen in een paar landen in Afrika voorkomt grijpt de wereld niet doortastend in. Hoe kun je Ebola snel de wereld uit helpen?

Handhaving rookverbod in de horeca

Op weg naar een gezonde leefstijl overal en voor iedereen!

Het einde van kanker en het begin van het eeuwige leven, of is dat iets te optimistisch? Wat is de rol van de telomeren en telomerase in ons genoom?

Er is steeds meer bekend over telomeren en telomerase en hun rol bij celveroudering.

Automutilatie

Dit artikel gaat over de ziekte/verslaving automutilatie, ook wel bekend als zelf beschadiging

Wetenschappelijk bewezen: lichamelijke beweging is beste middel om je beter te voelen

Diverse studies tonen aan dat bewegen de kwaliteit van je leven aanzienlijk verhoogt. Een half uur per dag wandelen is al voldoende om je welzijn op peil te houden.