Eiwitten


Publicatie datum:

Wat zijn eiwitten? Hoeveel heb je ervan nodig? En wat is de functie van eiwitten?

Gesponsorde koppelingen

Eiwitten, oftewel proteïnen, zijn opgebouwd uit de elementen koolstof, waterstof, zuurstof en stikstof. De mens heeft eiwitten absoluut nodig, maar waarom en hoeveel heb je er dan van nodig?

Eiwitten heb je nodig voor de groei, herstel en instandhouding van de cellen in je lichaam en weefsels. Ook zijn eiwitten een bestanddeel van je bloed, enzymen en een aantal hormonen. Eiwitten worden de 'bouwstenen' van het lichaam genoemd.

Eiwitten leveren ook energie, namelijk 4 kcal (17kJ) per gram eiwit. Die energie wordt echter pas aangesproken door je lichaam als het niet genoeg uit koolhydraten of vetten heeft kunnen halen. (Lees ook de artikelen Koolhydraten en Vetten).

Er wordt aan volwassen geadviseert dagelijks 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht te gebruiken. Jongvolwassenen en ouderen hebben meer nodig in verband met groei en juist de afbraak van het lichaam. Deze mensen hebben minstens 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht nodig. Ook vegetariërs, die vaak producten eten met een slechte eiwitkwaliteit, hebben een hogere eiwitbehoefte. De aanbeveling moet voor hen met 1,2 of 1,4 vermenigvuldigd worden. In Nederland is de eiwitinname hoog. U zult dus niet snel tekorten aan eiwit oplopen als u een normaal eetpatroon heeft. We gebruiken in Nederland namelijk veel eiwitrijke dierlijke producten. Denk hierbij aan melkproducten, kaas, vlees, vis, ei. Producten die plantaardig zijn en veel eiwit bevatten zijn: brood, graanproducten, peulvruchten, aardappelen, sojabonen en noten.

ei

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Er zijn ongeveer 20 verschillende aminozuren. Hier kunnen echter veel meer eiwitten van gemaakt worden. Voedseleiwitten zijn opgebouwd volgens een voor ieder eiwit specifiek aminozurenpatroon. Er zijn essentiële, semi-essentiële en niet-essentiële aminozuren. Voor de mens zijn 9 aminozuren essentieel. Het lichaam kan deze zelf niet maken en moet ze dus met de voeding binnenkrijgen. Niet-essentiële aminozuren kan je lichaam zelf maken, maar bij bepaalde ziektebeelden kan de productie hiervan tekort schieten. Semi-essentiële aminozuren kunnen uit bepaalde andere essentiële aminozuren worden gevormd als deze voldoende aanwezig zijn. Eiwitten die door het lichaam gemaakt worden heten endogene eiwitten. De endogene opname is ongeveer 80 gram per dag. Eiwitten die met de voeding opgenomen worden heten exogene eiwitten. De exogene opname bedraagt 80-100 gram per dag. Met de feces gaat per dag ongeveer 10 gram eiwit verloren. 

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker foobielady

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 29
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over de koortslip

Informatie over de ooraken en behandeling van een koortslip

Vitamine B6: Pyridoxine

Informatief artikel over Pyridoxine (vitamine B6)

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

Kun je met Nontox goedkoop kanker genezen?

Kun je met het anti bacteriële en anti virale desinfectiemiddel Nontox ook goedkoop kanker genezen?

Vitamine D gebrek een sluipmoordenaar

Veel mensen heb een tekort aan vitamine D zonder dat ze het door hebben.

Help! ik heb een huilbaby!

Huilbaby wat te doen?

Een ouder met borderline...

Gevolgen voor de opvoedingssituatie bij een psychiatrische stoornis

Graviola, wondermiddel uit het regenwoud ?

Steeds meer in de belangstelling staat de tropische boom Graviola of Guanábana.

Leven met Borderline

psychologie,borderline

Reumatoïde Artritis

Het biosociaal probleem: Reumatoïde Artritis

Samsung ziet toekomst in gezondheidsmarkt

Samsung wil investeren in technologieën met betrekking tot gezondheid

Milieuvervuiling hoogovens staalbedrijf Corus

milieuvervuiling hoogovens staalbedrijf Corus

Alles over epilepsie

Informatie over epilepsie, wat is het, hoe kun je het herkennen en wat is de behandeling

Zout en Peper, smaakmakers met een verhaal

Zout, peper, suiker en azijn. Belangrijke smaakmakers in voedsel met grote verschillen qua gezondheid en oorsprong. Het zijn conserveringsmiddelen zonder zo genoemd te worden en zonder dat er duidelijke regels of normen voor zijn.

Alles over migraine

Migraine is een vervelende kwaal. Lees hier alles over migraine en wat je eraan kunt doen.

Gevolgen, oorzaken en tekenen van Binge Eating Disorder (deel 1)

De gevolgen en biologische, sociale en culturele oorzaken van BED.

Alles over anorexia

Informatie over anorexia nervosa

Snurken,,, Hoe kom ik er van af?

Het is een veelvoorkomend ongemak. Mannen hebben er gemiddeld vaker last van dan vrouwen. Maar wat kun je ertegen doen?

Hoge bloeddruk

Informatief artikel over hoge bloeddruk.

Zwangerschapssignalen

Soms voel je, dat je zwanger bent, want er zijn allerlei signalen

Astma

Een beschrijving over wat astma is, waarom het behandeld wordt en welke therapiemogelijkheden er zijn.

Hoge bloeddruk hoe kom je eraan en hoe kom je eraf

Hoge bloeddruk kan van invloed zijn op de rest van je gezondheid

Hoe werkt het landelijk Elektronisch Patiënten Dossier

Er is veel te doen geweest om het landelijk Elektronisch Patiëntendossier maar hoe werkt het landelijk Elektronisch Patiënten Dossier nu eigenlijk?

Alles over tenniselleboog

Informatie over de tenniselleboog

Autisme bij jonge kinderen

Autisme word steeds vaker vastgesteld, ook bij jonge kinderen.