Aambeien


Publicatie datum:

Hoe je met de aanpassing van je voeding aambeien kunt vermijden / genezen

Gesponsorde koppelingen

Aambeien zijn jeukende, pijnlijke en gezwollen aderen in of rond de anus. Deze worden meestal veroorzaakt door een slechte doorbloeding van de buik (voornamelijk wegens te weinig beweging) of door langdurige constipatie.

Overgewicht is een belangrijke oorzaak van aambeien. Deze kunnen ook ontstaan bij een zwangerschap (meestal als deze kwaal in je familie voorkomt).

Bij obstipatie (langdurig uitblijven van de ontlasting) is het vaak zo dat de ontlasting hard is. Dit komt voornamelijk doordat met geen of te weinig vezels opneemt, of te weinig drinkt.

Gesponsorde koppelingen

Wat kan helpen?

Bij lichte gevallen kan een wijziging in uw voedingspatroon hulp bieden. Bij hevige last van aambeien is het toch aan te raden een geneesheer te consulteren of eventueel zetpillen of een laxeermiddel gebruiken.

Indien uw voedselpatroon veel vezels bevat, zowel oplosbare (zoals groenten, fruit, haver) als onoplosbare (volkorenproducten), en u voldoende water drinkt (min.2 literper dag), kan dit verholpen worden. De oplosbare vezels zorgen er bijvoorbeeld voor dat de ontlasting zachter wordt.

Het is best dat u pittige en gekruide gerechten vermijdt. Dit zorgt enkel voor een verergering van de ongemakken tijdens de stoelgang.

Gevolgen van de aambeien

Langdurig bloedende aambeien kunnen een ijzertekort en eventueel ook bloedarmoede veroorzaken. Dan moet u ook zien dat u de nodige ijzerbronnen aanwendt om uw ijzer op peil te houden. Dit kunnen bijvoorbeeld peulvruchten en noten zijn. Eventueel ook lever (maar mag niet gebruikt worden door zwangere vrouwen)!

U kan dit best in combinatie met fruit doen. De voedingswaarden van het fruit zorgen ervoor dat het ijzer beter wordt opgenomen.

Aambeien worden tegenwoordig niet meer operatief verwijderd, enkel in extreme gevallen, maar meestal behandeld door injecties of afgebonden met elastiekjes.

Overzicht

Gebruik veel:

Fruit (appels en peren), bonen, (gekookte) groene bladgroenten, volkorenbrood, bruine rijst, water.

Beperk:

Geraffineerde suikers

Vermijd:

Sterk gekruide gerechten


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 43
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Vergeten in het lange termijn geheugen

In dit artikel wordt besproken hoe vergeten op de lange termijn verloopt

Pilates

Pilatus, de weg die geen ruimte neemt, maar die ruimte geeft.

Vetten

Wat zijn vetten? Hoeveel heb je ervan nodig en waarom heb je ze nodig?

Zindelijkheidstraining: wanneer beginnen? Tips en trucs

Een kind zindelijk maken kan een hele klus zijn. Wanneer moet je beginnen? En hoe pak je dit aan?

Alcoholverslaving - Hoe weet je of je verslaafd bent?

Alcohol kan een probleem worden voor sommigen. Lees meer over alcoholverslaving en kom te weten of jij misschien uit moet kijken.