Alles over BMI


Publicatie datum:

Een gezond gewicht is belangrijk. Lees hier alles over een gezond gewicht.

Gesponsorde koppelingen

Met een gezond gewicht zit je lekkerder in je vel. Wat is nu precies een gezond gewicht en hoe behaal je dat gewicht. Dat lees je in dit artikel

BMI

Wat is een gezond gewicht?

Een gezond gewicht valt het beste te berekenen aan de hand van een body mass index (BMI). Deze wordt ook wel quotelett index genoemd. De BMI bereken je als volgt: het gewicht in kilo's gedeeld door de lengte in het kwadraat.

Voor een persoon van 1,50 m en 50 kg is de BMI dus 50 gedeeld door 1.50 x 1.50 = 50/2,25 = 22,22. De BMI is dus 22,22.

  • Een BMI tussen de 20 en de 25 is gezond
  • Onder de 20 heb je een te laag gewicht
  • Onder de 17 zelfs een veel te laag gewicht
  • Boven de 25 overgewicht
  • Boven de 30 obesitas (ernstig overgewicht)
  • Boven de 35 morbide obesitas (zeer ernstig overgewicht)

De BMI is betrouwbaar vanaf een leeftijd van 18 jaar. Hoe hoger de BMI hoe groter het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Een hele lage BMI geeft weer risico's op andere aandoeningen.

In Nederland is 55% van de Nederlands mannen te dik, terwijl 50% van de Nederlandse vrouwen overgewicht heeft. Deze mensen hebben dus allemaal een BMI boven de 25.

Hoe bereik ik een gezond gewicht?

Een gezond gewicht wordt bereikt door goed te eten (dus voldoende groente en fruit, weinig verzadigde vetten en veel vezels) en genoeg te bewegen. In Nederland wordt iedereen aangeraden tenminste 1/2 uur per dag matig intensief te bewegen.

Op gewicht blijven is veel makkelijker dan afvallen. Dus bij afvallen zul je moeten proberen om minder caloriën binnen te krijgen of om meer te gaan bewegen. Het beste resultaat heb je natuurlijk bij een combinatie van die twee.

Nog een paar belangrijke tips:

  • Het is beter om langzaam af te vallen en dan dat gewicht te behouden dan te gaan "jo-joën 
  • Eet zo min mogelijk verzadigde vetten
  • Als je trek hebt, neem dan een verantwoord tussendoortje, zoals een stukje fruit
  • Eet iedere dag 2 ons groente en 2x fruit
  • Drink minstens 1,5 L op een dag, bij voorkeur veel water
  • Eet rustig, dan heb je sneller het gevolg dat je vol zit
  • Probeer zo min mogelijk suiker binnen te krijgen
  • Probeer iedere dag iets meer te bewegen. Stap bijvoorbeeld eens een halte eerder uit bij de bus of parkeer je auto iets verder. Ga eens lopen of fietsen naar de supermarkt.
  • Matig het alcoholgebruik. Alcohol bevat veel caloriën en is van zichzelf ook nog eens extra ongezond.

Hulp bij afvallen:

Zelf proberen af te vallen is erg lastig. Wanneer het niet lukt zijn er talloze cursussen, boeken en andere zaken die je kunnen helpen. Verder kun je altijd voor advies naar de huisarts gaan. De huisarts kan je doorsturen naar een diëtist. De diëtist kijkt vervolgens samen met jou naar een dieet dat je wel goed kunt volhouden.

Zonder te rekenen mijn BMI meten?

Dat kan ook. Een goede stelregel is dat jouw lengte in meters - 1 meter ongeveer het maximum gewicht is dat je zou mogen hebben. Iemand van 1,60 meter mag dus ongeveer 60 kg wegen. Op internet staan vele BMI-meters waarbij je alleen je lengte en gewicht hoeft in te vullen. Je BMI wordt dan voor je uitgerekend.

Bronvermelding

Voedingscentrum


Foobie gebruiker Nicole2

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 149
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Homeopathie bij de zwangerschap

Waarom veel vrouwen hun toevlucht zoeken in de natuurlijke geneeskunde

behandeling hoog cholesterol

informatie over de behandeling van cholesterol

Primaire efflorescenties

Een overzicht van de primaire efflorescenties (dermatologie)

Galactosemie

het gaat over een erfelijke stofwisselingsziekte.

Lichaamsgewicht onder controle houden tijdens zwangerschap

Het is niet altijd gemakkelijk om je gewicht onder controle te houden bij een zwangerschap

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven I

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven

Alles over migraine

Migraine is een vervelende kwaal. Lees hier alles over migraine en wat je eraan kunt doen.

Extra verzorging voor uw gebit en het gebit van uw kinderen.

Een stukje extra verzorging voor het gebit

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Gezondheidszorg in Nederland

Een samenvatting van de gezondheidszorg in Nederland

Alles over etalagebenen

Informatie over claudicatio intermittens (etalagebenen)

Roken is geestelijk gezond, roken is lekker

In dit artikel wordt met roken het verbranden van bepaalde stoffen en het vervolgens inhaleren van de daarbij ontstane rook van deze stoffen bedoelt. De meest gangbare brandbare stof die hiervoor gebruikt wordt is tabak.

Burnout

Invloed van werkstress op de geestelijke gezondheid

Ayurveda: Basisbeginselen en de persoonlijke constitutie

Wat is Ayurveda? Wat kan kennis over de 'persoonlijke constitutie' voor mij betekenen ter bevordering van 'gezondheid'?

Verschillende soorten slechthorendheid

er zijn verschillende soorten slechthorendheid, hier een aantal soorten weergegeven.

vlooienbeten bij de mens: hoe bestrijden

vlooienbeten bij de mens komen ook voor bij mensen zonder huisdieren... hoe bestrijden?

Slapeloosheid en slaapproblemen

Wat zijn de oorzaken en gevolgen van slapeloosheid en wat kan je er tegen doen?

Alles over haaruitval

Lees hier alles over haaruitval en kaal worden (en wat je er tegen kunt doen).

Huiduitslag

Wat zijn de verschillende oorzaken van huiduitslag

Geneeskrachtige kruiden die een zwangerschap bevorderen bestaan echt !

Vrouwen bij wie zwanger raken niet vanzelf gaat , geef de moed niet op

Hou je tanden gezond

Hoe u uw tanden gezond houdt

Alles over depressie

Informatie over depressies, soorten depressie, symptomen en behandeling

Slechte adem

Help ik hem een slechte adem! wat nu?

Wat is Raw Food?

Wat is het raw food dieet?

HIV besmet en in een relatie.

Een aantal jonge vrouwen besmet met het HIV virus door toerist.