Alles over BMI


Publicatie datum:

Een gezond gewicht is belangrijk. Lees hier alles over een gezond gewicht.

Gesponsorde koppelingen

Met een gezond gewicht zit je lekkerder in je vel. Wat is nu precies een gezond gewicht en hoe behaal je dat gewicht. Dat lees je in dit artikel

BMI

Wat is een gezond gewicht?

Een gezond gewicht valt het beste te berekenen aan de hand van een body mass index (BMI). Deze wordt ook wel quotelett index genoemd. De BMI bereken je als volgt: het gewicht in kilo's gedeeld door de lengte in het kwadraat.

Voor een persoon van 1,50 m en 50 kg is de BMI dus 50 gedeeld door 1.50 x 1.50 = 50/2,25 = 22,22. De BMI is dus 22,22.

  • Een BMI tussen de 20 en de 25 is gezond
  • Onder de 20 heb je een te laag gewicht
  • Onder de 17 zelfs een veel te laag gewicht
  • Boven de 25 overgewicht
  • Boven de 30 obesitas (ernstig overgewicht)
  • Boven de 35 morbide obesitas (zeer ernstig overgewicht)

De BMI is betrouwbaar vanaf een leeftijd van 18 jaar. Hoe hoger de BMI hoe groter het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Een hele lage BMI geeft weer risico's op andere aandoeningen.

In Nederland is 55% van de Nederlands mannen te dik, terwijl 50% van de Nederlandse vrouwen overgewicht heeft. Deze mensen hebben dus allemaal een BMI boven de 25.

Hoe bereik ik een gezond gewicht?

Een gezond gewicht wordt bereikt door goed te eten (dus voldoende groente en fruit, weinig verzadigde vetten en veel vezels) en genoeg te bewegen. In Nederland wordt iedereen aangeraden tenminste 1/2 uur per dag matig intensief te bewegen.

Op gewicht blijven is veel makkelijker dan afvallen. Dus bij afvallen zul je moeten proberen om minder caloriën binnen te krijgen of om meer te gaan bewegen. Het beste resultaat heb je natuurlijk bij een combinatie van die twee.

Nog een paar belangrijke tips:

  • Het is beter om langzaam af te vallen en dan dat gewicht te behouden dan te gaan "jo-joën 
  • Eet zo min mogelijk verzadigde vetten
  • Als je trek hebt, neem dan een verantwoord tussendoortje, zoals een stukje fruit
  • Eet iedere dag 2 ons groente en 2x fruit
  • Drink minstens 1,5 L op een dag, bij voorkeur veel water
  • Eet rustig, dan heb je sneller het gevolg dat je vol zit
  • Probeer zo min mogelijk suiker binnen te krijgen
  • Probeer iedere dag iets meer te bewegen. Stap bijvoorbeeld eens een halte eerder uit bij de bus of parkeer je auto iets verder. Ga eens lopen of fietsen naar de supermarkt.
  • Matig het alcoholgebruik. Alcohol bevat veel caloriën en is van zichzelf ook nog eens extra ongezond.

Hulp bij afvallen:

Zelf proberen af te vallen is erg lastig. Wanneer het niet lukt zijn er talloze cursussen, boeken en andere zaken die je kunnen helpen. Verder kun je altijd voor advies naar de huisarts gaan. De huisarts kan je doorsturen naar een diëtist. De diëtist kijkt vervolgens samen met jou naar een dieet dat je wel goed kunt volhouden.

Zonder te rekenen mijn BMI meten?

Dat kan ook. Een goede stelregel is dat jouw lengte in meters - 1 meter ongeveer het maximum gewicht is dat je zou mogen hebben. Iemand van 1,60 meter mag dus ongeveer 60 kg wegen. Op internet staan vele BMI-meters waarbij je alleen je lengte en gewicht hoeft in te vullen. Je BMI wordt dan voor je uitgerekend.

Bronvermelding

Voedingscentrum

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Nicole2

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 149
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Innerlijke rust

Hoe kun je innerlijke rust bereiken?

Aangezichtsverlamming op jonge leeftijd

Hoe ontstaat een aangezichtsverlamming precies, wat is het verloop en wat kan je er tegen doen?

Huiduitslag

Wat zijn de verschillende oorzaken van huiduitslag

Lage rugklachten, hoe kom je aan een diagnose

Zonder medische kennis is het vinden van een oorzaak vreselijk moeilijk, daarom help ik je op weg!

ADHD: Ritalin of gedragstherapie?

Het is soms moeilijk om te beslissen of een kind met ADHD beter ritalin kan krijgen of gedragstherapie.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven X

De glycemische index

Is het mogelijk een speciaal trainingsprogramma op te stellen voor COPD-patiënten om zo hun conditie (blijvend) te verbeteren?

Wat zal er veranderen als COPD-patiënten een trainingsprogramma gaan volgden? Zou de kwaliteit van leven vooruit gaan?

Winterdip / Winterdepressie

Sommige mensen hebben in de winter (dan alleen) last van een dip of depressie.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XVIII

Het Koolhydraatarm Dieet Recepten voor fase 1

Gezond bruin worden

De voor en nadelen van een tintje kweken.

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

De eerste zwangerschapsverschijnselen na de bevruchting

Een negatieve zwangerschapstest hoeft niet per definitie te betekenen dat je niet zwanger bent. Toch is een positieve zwangerschapstest de enige manier om met zekerheid te weten of je zwanger bent of niet.

Astma

Een beschrijving over wat astma is, waarom het behandeld wordt en welke therapiemogelijkheden er zijn.

Twee jaar zindelijkheidstraining en nog altijd poepen in de luier!

Wie weet voor jullie de oplossing voor het stoppen van poepen in de luier ('s nachts).

Slapeloosheid - deel 2

aanvullende informatie over slapeloosheid

Zwangerschapssignalen

Soms voel je, dat je zwanger bent, want er zijn allerlei signalen

Vitamine B11: Foliumzuur

Informatief artikel over Foliumzuur (vitamine B11)

Bloemen ongewenst in ziekenhuizen

Bloemen in het ziekenhuis, is het gevaarlijk voor de patiënten of kan er onbezorgd van worden genoten?

Wat zijn de oorzaken van longkanker?

Roken is de bekendste oorzaak van longkanker, wat zijn nog meer oorzaken van longkanker.

Versla cellulitis in 5 stappen

5 tips om cellulitis te verminderen of zelfs te verwijderen.

Obesitas en overgewicht

Wat is obesitas en hoe kun je deze aandoening herkennen?

KISS syndroom

Van huilbaby naar een gezond kind

Basis gezichtsbehandeling

Hoe een basis gezichtsbehandeling geven

Meloenen zijn gezonde en lekkere dorstlessers

Meloenen zijn de ideale dorstlessers op warme zomerdagen en bevatten bovendien nauwelijks calorieën.

Gezonde oppepper : Na een energizer weer fit aan de slag

Energizers zijn leuke korte oppeppende activiteiten die je tussendoor doet zodat je weer fit verder kunt met wat je aan het doen was