Buikspieroefeningen zijn nog nooit zo motiverend geweest!


Publicatie datum:

Waar zijn je buikspieren goed voor, welke oefening kun je doen om ze sterker te maken. Creeer een wasbordje!

Gesponsorde koppelingen

Iedereen is wel eens begonnen, thuis of in een sportschool, maar het is lastig vol te houden als je het alleen moet doen. Misschien dat je meer gemotiveerd raakt, als je wat meer te weten komt over de anatomie van je buikspieren en hoe je het beste resultaat kan behalen door middel van buikspieroefeningen.

Je buikspieren

Je buikspieren vormen samen met je onderrug ‘De Core’ van je lichaam , wat letterlijk’ de kern’ betekent. Je buikspieren bevatten verschillende soorten spieren:

  1. Rectus abdominis(wasbord)
  2. Obliguus abdominis externus(buitenste schuine buikspier)
  3. (meest oppervlakkig gelegen)
  4. Obliquus abdominis internus(binnenste schuine buikspier)
  5. Transversus abdominis (dwarse buikspier)
  6. (diepst gelegen)

Je buikspieren zijn er om je bekken naar achteren te kunnen kantelen, zo kan je je wervelkolom weer voorover buigen. En met je bekken naar voren gekanteld kan je je wervelkolom achterover buigen. Ook kan je je wervelkolom zijwaarts buigen en naar links en rechts draaien. Ook kan je in samenwerking met het diafragma, ofwel je middenrif, een zogenaamde buikpers geven bij hoesten of niezen.

Waarom trainen?

Waarom is het nu juist zo belangrijk om deze spieren te trainen? Het is allereerst belangrijk om deze spieren aan te sterken om blessures te voorkomen van de zwakkere spiergroepen in je romp.  Een goede houding, evenwicht en stabiliteit zijn resultaat van sterke rompspieren. Een andere reden om buikspieroefeningen te doen is het verkrijgen van het welbekende: ‘wasbordje’ of ’six pack’.

   

Welke oefeningen?

Helaas gaat het vetlaagje over je buikspieren niet weg door het doen van buikspieroefeningen. Je verbrand geen vet, ja maakt je spieren alleen maar sterker en groter. Wat het beste is om te doen is: gezond eten, voldoende bewegen om de vetverbranding wat op gang te brengen en dat in combinatie met buikspieroefeningen. Zo kan je uiteindelijk wel dat ‘wasbordje ‘creëren.

Je kan dit gewoon thuis doen, zonder dure apparaten. Het enige wat je nodig hebt is een matje, eventueel een fitnessbal een stoel, wees creatief!

Dan nu een aantal voorbeelden van oefeningen met een korte uitleg erbij.

Op de afbeeldingen kun je goed zien welke bewegingen je kan maken om je buikspieren te trainen. Om een nog beter beeld te geven zijn hieronder drie filmpjes weergegeven van Trainer Andy. Hij doet buikspieroefeningen voor en noemt ze het 'buikspierkwartier'. Dit zijn basissessies, maar hij traint ook gevorderden! heel motiverend om het filmpje af te spelen en tegelijkertijd te trainen, dan is het net alsof je het samen doet!

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Secrea

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 19
Leden aangebracht: 5

Meer uit de categorie gezondheid

Thuiszitten met psychische problemen

Wat te doen als je thuiszit met psychische problemen

Overgewicht

Teveel mensen hebben er last van, en te weinig mensen weten hoe ze er vanaf kunnen komen, overgewicht.

Hoe omgaan met een chronische ziekte?

Hoe leer je leven met een chronische ziekte?

Ziekte van crohn

darmaandoening

Fit met Manon 1 - strakke billen deel 2.

Een vervolg op deel 1.

Wat te doen tegen brandend maagzuur?

brandend maagzuur is een irritante kwaal maar met de juiste aanpassingen kun je er wat aan doen.

Het gevaar van spastische darm klachten

tot wat de klachten van een spastische darm kunnen leiden

Alles over de maagzweer

Wat is een maagzweer, hoe ontstaat en het en wat kun je eraan doen

Alles over dieetpillen

De zin en onzin van dieetpillen

Wie komt oma douchen?

Wie komt oma douchen wanneer ouderenzorg door de gemeente wordt georganiseerd?

Verkoudheid vermijden of bestrijden

Ben je vaak verkouden in de herfst of winter? Wil je weten hoe je ervan kunt komen of hoe je het een volgende keer kunt vermijden? Lees dat dit artikel!

Kun je met Nontox goedkoop kanker genezen?

Kun je met het anti bacteriële en anti virale desinfectiemiddel Nontox ook goedkoop kanker genezen?

Vitaminen en hun effecten.

Vitaminen en mineralen zijn essentieel voor een gezond menselijk lichaam. Lees er in dit artikel alles over.

alles voor beginnende contactlenzen dragers

je wil contactlenzen, maar je durft niet goed. Vandaar hier enkele tips om optimaal en lang van je lenzen te genieten

Betrokkenen bij eczeem

Eczeem is lastig voor degene die het heeft, maar het heeft ook invloed op familieleden en partners. Hier een impressie.

Asbest

algemene informatie over asbest

Het belang van een EHBO cursus

EHBO, iedereen is er bekend mee, maar wie kan het uiteindelijk?

Zwanger: wordt het een jongetje of een meisje

zwanger, hoe weet je of het een jongetje of een meisje wordt?

Gehoorschade

De impact van luide muziek op onze oren.

Telefoonkleuters en mobiele piepkuikens

In dit artikel word beschreven wat telefoonangst is. De oorzaken komen aan bod en tips over hoe je ermee om kan gaan.

Kilo'tjes kwijtraken zonder moeite? Dat kan!

Je hoeft niet altijd te dieëten of veel te sporten als je wilt afvallen. Dat kan ook veel gemakkelijker zonder moeite!

Oil pulling, waarvoor en waarmee?

Oil pulling is in. Wat is oil pulling eigenlijk en waarom zou je dit toepassen?

Zweethanden, iets voor te schamen?

Zweethanden zijn vreselijk, veel mensen schamen zich hiervoor. Maar is dit terecht?

Gedragsverandering bij overgewicht

Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Runners high bij de oermens

Dat er bij het sporten een hormoon vrijkomt waardoor je je goed voelt, horen we tegenwoordig wel vaker. Maar waarom komt het dat er tijdens het hardlopen meer van dit hormoon vrijkomt dan bij andere sporten?