Bukken en tillen: zo doe je het goed!


Publicatie datum:

Het lijkt zo makkelijk, maar bukken is een kunst om goed te doen. En meestal weet je pas als je het fout doet als het inmiddels te laat is en je door je rug heengegaan bent.....

Gesponsorde koppelingen

Bukken en tillen. Wist je dat je dat ongemerkt tientallen keren per dag doet? Bij het zitten, opstaan, uit bed komen, bij het huishouden, op je werk... Dus als je dat niet goed doet kan je ongemerkt rugproblemen veroorzaken bij jezelf. Voorkóm problemen en leer het goed!

Het belangrijkste bij het leren bukken en tillen is het rechthouden van je rug. Recht je rug, schouders naar achteren, buikspieren aanspannen en je hoofd trots omhoog. En dan nog bewegen. Dat is niet zo makkelijk om aan te leren, maar oefening baart kunst!

Maar hoe weet je nu zeker dat je je rug tijdens het bewegen echt recht houdt? Een handig hulpmiddel is een herinneringstape (voor het aanbrengen: zie mijn artikel "herinneringstape...dé truc voor een rechte houding")

Kont naar achteren!

Begin deze oefening door te gaan zitten en op te staan. Dat gebruik je toch het meeste op een dag. Zet je benen iets uit elkaar, rug recht, benen licht buigen, en dan....kont naar achteren. Blijf je rug recht houden terwijl je je achterwerk verder naar achteren brengt. Net zolang totdat je zit. Sterke beenspieren zijn vereist en het vergt wat oefening. Opstaan werkt precies omgekeerd, maar het is hetzelfde principe. Hoofd recht houden (goed naar voren blijven kijken). Met rechte rug naar voren buigen, dan opstaan, en langzaam je achterwerk naar voren brengen terwijl je je rug recht houdt. Naarmate staan en zitten beter en beter lukt, kan je beginnen met dieper naar de grond gaan en iets van de grond op te pakken. Doe dat door je benen nog iets verder uit elkaar te zetten en de oefening herhalen. Hoe vaker je dit oefent, hoe sterker je spieren worden en je uiteindelijk makkelijk iets van de totdat je grond kan pakken.

Stapje vooruit

 Een andere techniek is door een stap naar voren te zetten terwijl je je achterste been gestrekt houdt. Ook hierbij heel belangrijk: hou je rug recht. Buig vervolgens voorzichtig je voorste been totdat je het item op kan pakken (met rechte rug!!!). Ja...ook dat vergt wat spierkracht van het voorste been. Dus oefenen oefenen oefenen. Door de stap minder groot te maken kan je de oefening minder zwaar maken. Opstaan is bij deze oefening wel iets zwaarder. Verplaats je gewicht op je achterste been, buig dat licht en kom met rechte rug weer omhoog. Opstaan doe je dus met de kracht van je achterste been.

Wat je NIET moet doen: iets van de grond afpakken terwijl je op een stoel zit of "even snel" iets van een onderste kastplank pakken. Sta even op van je stoel en gebruik een van bovenstaande technieken om het item op te rapen. En neem even de tijd om het item van de onderste kastplank te pakken. Een goede houding spaart je lichaam, en daar heb je de rest van je leven profijt van.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Hormonen van de Hypofyse

De Hypofyse zorgt voor de afscheiding van veel hormonen, waaronder het groeihormoon. Maar dit onderdeel van de hersenen werkt niet uit zichzelf, het wordt namelijk aangestuurd door de hypothalamus ( onderdeel van de hersenen).

Wat is je Hypothalamus eigenlijk?

Ik heb vandaag mijn Hypothalamus ontdekt, hoe is het mogelijk dat ik die nu pas ontdekt heb?

Avodart

Beschrijving van het medicament Avodart.

Extra vitamines tijdens de zwangerschap

Heb ik tijdens mijn zwangerschap extra vitamines nodig? Welke vitamines heb ik nodig?

ADHD-kinderen

Hebben we niet met zijn allen last van ADHD

Hartaanval of hartinfarct.

Beschrijving van hoe een hartinfarct ontstaat en wat er precies gebeurd.

De invloed van de persoonlijkheid van ouders op de opvoeding

Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek wordt bekeken in hoeverre de persoonlijkheid van ouders invloed heeft op de manier waarop zij hun kinderen opvoeden.

De cognitieve, psychodynamische en humanistische benadering over persoonlijkheid

In dit artikel wordt besproken hoe de cognitieve, psychodynamische en humanistische benadering over persoonlijkheid denken

Hoe wordt je gezond oud? Tips om lichamelijk en geestelijk gezond oud te worden.

Iedereen wil wel oud worden maar dan wel gezond maar hoe wordt je gezond oud?

Ziekte van Pfeiffer

Informatie over de ziekte van Pfeiffer

Reiki - De tweede graad : Handboek voor het werken met tweedegraads-Reiki.-Eckart Warnecke (recensie)

suggesties om met Reiki 2 te werken

Alles over SNOT

Snot... Misschien een smerig onderwerp? Maar laten we aan dit slijmerige goedje toch maar wat aandacht besteden. Het zal je neus uitkomen!

Wordt je voor altijd high door een trepanatie?

Een trepanatie wordt meestal gebruikt bij een hersenoperatie, kun je er ook voor altijd high mee worden?

Voedingsopvoeding en eetproblemen bij kinderen van 2 tot 12 jaar.

Voedingsopvoeding en eetproblemen bij kinderen van 2 tot 12 jaar.

Fit met Manon 2 - Platte buik

Oefeningen voor thuis, voor een strakke, platte buik

de waarheid over afvallen

een inzicht in hoe afvallen echt werkt.

Huiduitslag

Wat zijn de verschillende oorzaken van huiduitslag

Alles over hielspoor

Informatie over hielspoor

Top vijf redenen voor het innemen van vitamine C

vitamine C voor je gezondheid

Bewegen met baby's

Bewegen met baby's

Alles over rughernia

Alle informatie over een rughernia

Atopie

Wat is atopie en waarom veroorzaakt het astma, eczeem en hooikoorts

Cellulitis - anti-cellulitis behandelingen - getest - oplossingen

Het komt er bijna op neer dat 9 op de 10 vrouwen geconfronteerd wordt met cellulitis of sinaasappelhuid. Verschillende oplossingen worden aangeboden, maar werken ze ook?

Opdrukken

Opdrukken doe je zo? De effectieve manier, probeer het!

Hoe raak ik overtollig vet blijvend kwijt!

Slank worden en slank blijven is een gevolg van de combinatie van een verstandig eetpatroon en een goed trainingsprogramma. En nu niet zeggen van