Bukken en tillen: zo doe je het goed!


Publicatie datum:

Het lijkt zo makkelijk, maar bukken is een kunst om goed te doen. En meestal weet je pas als je het fout doet als het inmiddels te laat is en je door je rug heengegaan bent.....

Gesponsorde koppelingen

Bukken en tillen. Wist je dat je dat ongemerkt tientallen keren per dag doet? Bij het zitten, opstaan, uit bed komen, bij het huishouden, op je werk... Dus als je dat niet goed doet kan je ongemerkt rugproblemen veroorzaken bij jezelf. Voorkóm problemen en leer het goed!

Het belangrijkste bij het leren bukken en tillen is het rechthouden van je rug. Recht je rug, schouders naar achteren, buikspieren aanspannen en je hoofd trots omhoog. En dan nog bewegen. Dat is niet zo makkelijk om aan te leren, maar oefening baart kunst!

Maar hoe weet je nu zeker dat je je rug tijdens het bewegen echt recht houdt? Een handig hulpmiddel is een herinneringstape (voor het aanbrengen: zie mijn artikel "herinneringstape...dé truc voor een rechte houding")

Kont naar achteren!

Begin deze oefening door te gaan zitten en op te staan. Dat gebruik je toch het meeste op een dag. Zet je benen iets uit elkaar, rug recht, benen licht buigen, en dan....kont naar achteren. Blijf je rug recht houden terwijl je je achterwerk verder naar achteren brengt. Net zolang totdat je zit. Sterke beenspieren zijn vereist en het vergt wat oefening. Opstaan werkt precies omgekeerd, maar het is hetzelfde principe. Hoofd recht houden (goed naar voren blijven kijken). Met rechte rug naar voren buigen, dan opstaan, en langzaam je achterwerk naar voren brengen terwijl je je rug recht houdt. Naarmate staan en zitten beter en beter lukt, kan je beginnen met dieper naar de grond gaan en iets van de grond op te pakken. Doe dat door je benen nog iets verder uit elkaar te zetten en de oefening herhalen. Hoe vaker je dit oefent, hoe sterker je spieren worden en je uiteindelijk makkelijk iets van de totdat je grond kan pakken.

Stapje vooruit

 Een andere techniek is door een stap naar voren te zetten terwijl je je achterste been gestrekt houdt. Ook hierbij heel belangrijk: hou je rug recht. Buig vervolgens voorzichtig je voorste been totdat je het item op kan pakken (met rechte rug!!!). Ja...ook dat vergt wat spierkracht van het voorste been. Dus oefenen oefenen oefenen. Door de stap minder groot te maken kan je de oefening minder zwaar maken. Opstaan is bij deze oefening wel iets zwaarder. Verplaats je gewicht op je achterste been, buig dat licht en kom met rechte rug weer omhoog. Opstaan doe je dus met de kracht van je achterste been.

Wat je NIET moet doen: iets van de grond afpakken terwijl je op een stoel zit of "even snel" iets van een onderste kastplank pakken. Sta even op van je stoel en gebruik een van bovenstaande technieken om het item op te rapen. En neem even de tijd om het item van de onderste kastplank te pakken. Een goede houding spaart je lichaam, en daar heb je de rest van je leven profijt van.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Tonsil stones

Uitleg over tonsilstones en wat je eraan kunt doen

Obesitas en overgewicht

Wat is obesitas en hoe kun je deze aandoening herkennen?

Overgewicht en zelfwaardering

Hier wordt de invloed van overgewicht op de zelfwaardering besproken.

ME CVS

ME CVS onderzoek klachten diagnose myalgische ecefalomyelitis chronisch vermoeidheidssyndroom vermoeidheid klachten ontsteking immuunsysteem neurologisch patient cognitieve gedragstherapie wetenschappelijk psychologisch geestelijk lichamelijk oorzaak erkenning ziek klachtenpatroon onbegrip controverse stromingen onzeke

Milieuvervuiling hoogovens staalbedrijf Corus

milieuvervuiling hoogovens staalbedrijf Corus

vlooienbeten bij de mens: hoe bestrijden

vlooienbeten bij de mens komen ook voor bij mensen zonder huisdieren... hoe bestrijden?

ADHD volksziekte nummer 1

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig ADHD heeft of een variant hierop, maar is dit ook zo..

Wat is Hyperventilatie / Paniek aanval

Hier kun je lezen wat hyperventilatie is + Paniek aanval

Waar let ik op bij het Cambridge Dieet?

Alles wat je maar moet weten over het zogenaamde Cambridge dieet. Is dit een effectieve en gezonde manier van afvallen..?

Bubbelbaden en je gezondheid

Bubbelbaden en goede gezondheid, gaat dat samen?

Alles over een hartinfarct

Informatie over een hartinfarct en angina pectoris. Wat is het en wat kun je eraan doen?

Zelfbevrediging goed voor de gezondheid, masturberen goed voor de gezondheid

Uit onderzoek is gebleken dat masturberen buitengewoon goed is voor de gezondheid en het welzijn van de mens.

Slaapapneu

Gevaarlijk syndroom dat tijdens het slapen optreedt

Passief roken. Wat zijn de gevolgen voor je gezondheid?

De gevolgen van passief roken bij kinderen en volwassenen

Vetten

Wat zijn vetten? Hoeveel heb je ervan nodig en waarom heb je ze nodig?

Hoe kom je van je diarree af?

Handige tips om je diarree snel te laten stoppen

Huilbabies en hechtingsproblemen

Overal kan je lezen dat ouders met huilbabies hun babies te veel verwennen. Maar is dit eigenlijk wel waar of is het net omgekeerd?

Nuchter voor een operatie

Waarom moet je nuchter zijn voor een operatie? Lees het hier!

Alles over polio

Informatie over poliomyelitis

Bewustzijn en bewusteloosheid.

Bewusteloosheid is een veelvoorkomend fenomeen, waarin men besef van zichzelf en omgeving verliest.

Vitamine B2: Riboflavine

Informatief artikel ober Riboflavine (vitamine B2).

Koolhydraatarm Dieet

Koolhydraatarm dieet, effectief of niet?

Neurobiologie van slaap

Uitleg van de neurobiologie van slaap en hoe dat in zijn werking gaat

Het gevaar van spastische darm klachten

tot wat de klachten van een spastische darm kunnen leiden

Bloeddonatie, waarom zou je het niet doen?

De positieve aspecten van het doneneren van bloed.