Eten en overgewicht: Wat zijn de 'dikmakers'?


Publicatie datum:

Welke producten zijn echte dikmakers? Als je er tenminste te veel van binnenkrijgt. Dat kom je in dit artikel te weten!

Gesponsorde koppelingen

Ben je bang dat je te dik wordt? Of vindt je jezelf te gewichtig? Vraag je je wel eens af hoe je het kan vermijden?

Wat je eet moet in verhouding staan met wat je verbrandt d.m.v. te bewegen. Zo blijf je als het goed is mooi op gewicht en kan je de zorgen wel vergeten.

Welke producten zorgen voor de meeste vetopslag of calorieën?

De eerste echte dikmaker is gefrituurd eten. Door patat of een kroketje te frituren wordt een hoeveelheid vet in dit voedsel getrokken. Dit is te vergelijken met een spons die water opneemt. Daarnaast staan ook de sauzen (mayonaise/pindasaus) die erbij geserveerd worden bekend om hun 'dikmakende' eigenschap. Een bakje patat met een klodder mayo bevat al gauw zo'n 600 calorieën en een frikadel zonder mayo al gauw 200!  

Softijs staat ook bekend om zijn calorieën. Per portie in een beker kan het wel 400 calorieën bevatten en 22 gram vet! Het is daarom beter om de volgende zomer het alternatief te nemen: waterijs. 

Desserts zoals vanillevla en volle yoghurt bevatten meestal zo'n 80 tot 100 calorieën per 100 gram. Als er op een verpakking staat 'minder dan 1 % vet' betekent dit niet meteen of het product wel zo gezond is.

Zoute snacks als chips en borrelnootjes kun je beter niet eten als je op gewicht of lijn wilt blijven. Zoute snacks bevatten vaak (verkeerde) vetten (verzadigde vetten) en zijn rijk aan calorieën. Chips bevat als snel 70 calorieën als je er een handje vol van neemt. Borrelnootjes bevatten per hand wel twee x zoveel 

Bepaalde soorten kaas kunnen ook een ongezonde werking hebben op ons lichaam. 48+-kazen, roomkazen,Cheddar en Bluefort zijn voorbeelden van kazen die een grote hoeveelheid vet bevatten, waaronder veel verzadigde vetten die zich snel omzetten in lichaamsvet. Het eten van deze kaassoorten kun je beter maar vermijden als je niet wilt aankomen of wilt afvallen. 

Suikerrijke dranken

Een glaasje appelsap hoeft helemaal niet gezond te zijn. Het hangt ervan af hoeveel suiker er is toegevoegd om het drankje zoeter te maken. Vooral zoete, alcoholische dranken kunnen dikmakers zijn. Denk maar 's aan een mixdrankje of Breezer waarin al gauw 200 calorieën zitten per flesje. 

Chocolade mag echt niet ontbreken in dit rijtje. Vooral de chocolade in combinatie met caramel of koek is slecht. Een reep Snickers of Mars bevat al gauw 300 calorieën! Deze kan je dus maar beter niet elke dag nemen. Chocolade en ook snoep bevatten geen belangrijke voedingsstoffen. 

Zout

Een aantal Britse onderzoekers beweert dat kinderen minder dik zouden zijn als ze minder zout binnenkregen. Zout zorgt er namelijk voor dat kinderen tussen de 4 en 18 jaar meer gaan drinken. Ze krijgen meer dorst, en er worden daardoor meer frisdranken genuttigd die veel calorieën bevatten. Als kinderen minder zout zouden eten hebben ze simpelweg ook minder dorst. 

Zout dat door Amerikanen en Engelsen genuttigd wordt zit vooral in de volgende producten:

Soep, tomatensaus, blikvoeding & kant-en-klare maaltijden.

Door het eten vaker zelf te bereiden met weinig zout of het zoutpotje niet meer op tafel te zetten kan men de zoutinname van kinderen verminderen.

Fructose

Veel mensen die proberen af te vallen vermijden het eten van stukken fruit en vruchtensappen. Fruit bevat suikers zoals glucose en fructose die het lichaam als brandstof gebruikt. Fructose blijkt na enig onderzoek eerder als vet te worden opgeslagen als andere suikers. Om deze reden mijden mensen het eten van fruit tijdens hun dieet... Maar dat is helemaal niet nodig:

Fruit bevat namelijk maar een klein percentage fructose. Er zijn naast fruit nog genoeg andere eetwaren die dit bevatten. Denk maar aan frisdranken, koekjes, snoepjes en tafelsuiker. Fruit levert in verhouding met deze voedingsmiddelen relatief weinig calorieën maar juist meer vezels, vitaminen en mineralen. Je kan dus best 2 stuks fruit per dag eten. Als je toch nog twijfelt kun je altijd nog 1 van de volgende vruchten eten die gemiddeld wat minder suiker bevatten: Watermeloen, aardbeien of mandarijnen.


Foobie gebruiker Nathanja

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 64
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Slapeloosheid

slapeloosheid, wat kan ik er aan doen??

Herinneringstape. Dé truc voor een rechte houding

Bukken, zitten, staan….je buigt je rug veel vaker dan je denkt. Met deze tape zal je je bewust worden van alle “foute” bewegingen die je maakt. Ideaal voor het corrigeren van je houding

Colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn

Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn

Slaappillen

de medicamenteuze behandeling van slaapproblemen

Fit met Manon 3 - stevige bovenarmen

Hoe kom je van die slappe bovenarmen af?

Waarom ben ik dik?

Dit verklaard een hoop over overgewicht.

De kracht van centreren

Centreren of gronden is de basis voor de ontwikkeling van gezondheid, persoonlijkheid en spiritualiteit.

Afvallen zonder dieet

Als je wilt afvallen zonder dieet, staan hier de tips die je nodig zult hebben!

Hoe reageer jij op stress?

Kan jij stress bij jezelf herkennen? Weet jij hoe je jezelf weer onder controle kan krijgen? In dit artikel leg ik het je uit,

Posttraumatische stress-stoornis (PTSS) bij burgers en militairen.

PTSS is een angststoornis die ontstaat omdat iemand een bepaald trauma niet kan verwerken. Wat gebeurt er met iemand die PTSS krijgt en kan het iedereen gebeuren? Dat lees je in dit artikel.

Herrie... In hoeverre is dit schadelijk voor je oren?

Je oren krijgen vaak te maken met een oorverdovend geluid. Welke impact kan dit hebben op je gehoor?

Geneesmiddelenverkoop op internet

Tegenwoordig is het niet moeilijk om aan geneesmiddelen te komen via het internet. Maar wat zijn nou de voor en nadelen van dit nieuwe concept?

Melatonine, en dan lekker slapen

Melatonine wordt gebruikt om beter in slaap te kunnen vallen. Is melatonine veilig en verstandig?

Afvallen met sporten

Steeds meer mensen willen afvallen, maar hoe pak je dit goed aan? Een goede manier als je af wilt vallen is afvallen met sporten. J

Detoxen,ontslakken lichaam reinigen

informatie over het steeds bekender wordende detoxen.

Gezonde voeding + afvallen

Gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, hier geef ik een aantal tips en voorbeelden van gezonde voeding.

Psychosociale Ontwikkeling bij Broertjes en Zusjes van Kankerpatiëntjes

De positieve en negetieve gevolgen worden beschreven van het hebben van een brusje met kanker

Alles over tetanus

Informatie over tetanus en tentanusvaccinatie

Zweethanden, iets voor te schamen?

Zweethanden zijn vreselijk, veel mensen schamen zich hiervoor. Maar is dit terecht?

Wat voor soorten verband zijn er?

Iedereen kent het drukverband en het snelverband maar wat voor soorten verband zijn er nog meer.

Mooie goedkope bril, mooie voordelige bril

Is er echt voor iedereen een mooie goedkope bril of mooie voordelige bril.

Rugpijn door verkeerde schoenen

Wist je dat er veel mensen met langdurige rugpijn zijn simpelweg omdat ze verkeerde schoenen dragen?

Het verleden is passief, de toekomst actief.

Goed omgaan met deze tijdzones en daardoor bewuster en zonder stress verder leven. Dat kan als je door middel van het verleden het heden en toekomst meer in eigen hand neemt.

Huiduitslag

Wat zijn de verschillende oorzaken van huiduitslag

Coeliakie, een dunne darmziekte.

Een beschrijving van de ziekte Coeliakie, wat het is, diagnose en meer.