Goede nachtrust


Publicatie datum:

tips voor een goede nachtrust

Gesponsorde koppelingen

Tips voor een goede nachtrust.

Zorg ervoor dat je minimaal 1 uur voor je gaat slapen geen koffie of thee meer drinkt. Na het avondeten een kopje koffie of thee kan geen kwaad maar daarna kun je beter water drinken. Veel frisdranken bevatten ook caffeïne dus pas ook daar mee op. Bovendien bevatten ze veel suiker en dat geeft energie. Als je wilt gaan slapen, wil je niet vol energie zitten.

Tips voor een goede nachtrust.

  • Zorg ervoor dat je minimaal 1 uur voor je gaat slapen geen koffie of thee meer drinkt. Na het avondeten een kopje koffie of thee kan geen kwaad maar daarna kun je beter water drinken. Veel frisdranken bevatten ook caffeïne dus pas ook daar mee op. Bovendien bevatten ze veel suiker en dat geeft energie. Als je wilt gaan slapen, wil je niet vol energie zitten.
  • Voor je naar bed gaat, kun je een glas warme melk met anijs of honing nemen. Warme melk helpt omdat het een stofje in het lichaam aanmaakt, dat de slaap bevordert. Het is een slaapmiddel dat bijna niets kost en niet verslavend werkt. Je wordt er ook niet suf van, zoals met de meeste slaapmiddelen wel het geval is.
  • Lees een ontspannend boek. Geen spannend boek dus, maar wel een boek dat je een prettig gevoel geeft. Het kan een verhaal zijn, of een boek over een hobby van je, bijvoorbeeld planten, reizen, de natuur. Lezen in bed veroorzaakt vaak dat je ogen dichtvallen. Zodra je dat merkt, leg je het boek weg.
  • Lichaambeweging tijdens de dag bevordert het in slaap vallen. Als je moeilijkheden hebt met in slaap vallen, werkt het niet meteen. Toch helpt het om er een gewoonte van te maken om dagelijks een half tot een uur flink te bewegen. Je kunt een eindje hardlopen maar ook een stevige  wandeling heeft effect. Dansen doet hetzelfde, maar dansen doe je meestal 's avonds, en lichamelijke inspanning 's avonds werkt juist de slaap tegen.
  • Ga op een regelmatige tijd naar bed en doe als je overdag moe bent, geen dutje. Een dutje overdag versterkt namelijk het 's avonds niet in slaap kunnen komen. Als je erg slaperig bent overdag, kun je beter een klusje doen dat toch al moest gebeuren maar dat geen geestelijke inspanning vereist. Doe de afwas bijvoorbeeld of ga even op je gemak stofzuigen.
  • En ten slotte: maak je niet druk als je een keer moeilijk in slaapt valt. Je druk maken, versterkt namelijk het probleem. Bovendien: goed slapen is goed en prettig, maar we kunnen veel meer aan, dan we denken. Een licht slaaptekort hoeft geen probleem te zijn.
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

De donkere kant van wetenschap

Er is een discussie over de wetenschappers, zijn ze verantwoordelijk voor de negatieve gevolgen voor hun werk?

Gevaar/Bestrijding van een koortslip

Het gevaar en de bestrijding van een koortslip

alles voor beginnende contactlenzen dragers

je wil contactlenzen, maar je durft niet goed. Vandaar hier enkele tips om optimaal en lang van je lenzen te genieten

Omgaan met een gekneusde pols

Wat is een gekneusde pols? Wat zijn de klachten? Hoe ga je er mee om?

de lintworm

wat is een lintworm precies hoe ziet hij eruit en waarom leeft hij in menselijke darmen?

Hartaanval of hartinfarct.

Beschrijving van hoe een hartinfarct ontstaat en wat er precies gebeurd.

Depressie aanpakken

hoe ga je om met een depressie?

Hoogbegaafdheid, een aangeboren geschenk of probleem?

Wat de kenmerken, voor- en nadelen zijn van hoogbegaafdheid.

Lijmoor bij kinderen

Geeft een omschrijving wat lijmoor is, wat de oorzaken zijn en hoe te behandelen.

Tips om zwanger te raken

Handige tips om de natuur een beetje te helpen!

Suiker, geraffineerde boosdoener

Waarom geraffineerde suiker slecht voor je is en wat je eraan kunt doen

Baby's eerste dagen

de eerste dagen van een pasgeboren wonder.

Behandeling van acné (jeugdpuistjes)

Lees hier alles over de behandeling van acné

Het elektronisch patiëntendossier

Lees hier alles over het elektronisch patiëntendossier (EPD)

Hyperventilatie

Vragen en antwoorden over hyperventilatie. Wat gebeurt er en wat kun je doen?

Plastische chirurgie: borstvergroting en borstverkleining.

Het hoe en wat van een borstoperatie met daarnaast de ontwikkeling van de borsten.

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

Gezond afvallen

Een artikel over hoe je kunt beginnen met afvallen en hoe je dat het best vol kunt houden.

Als spanning een Burn-Out wordt.

Hoe voorkom en herken je een burn-out?

Een plat buikje of een sixpack? Tips voor het trainen van je buikspieren

Tips voor het trainen van je buikspieren vindt je hier! Misschien handig om je buikje kwijt te raken!?

Winterdipje? Zo ga je het tegen!

Kom met een simpele tip van je sombere gevoelens af

Bloeddonatie, waarom zou je het niet doen?

De positieve aspecten van het doneneren van bloed.

Invloed van licht (lichttherapie op slaapritme).

Een informerend artikel over de invloed van licht op het slaap en waakritme.

Hypertensie of hoge bloeddruk

Een jaarlijkse bloeddrukmeting is voor ieder van belang. Zonder het te weten kan je aan hypertensie of hoge bloeddruk lijden.

Hoe kom ik over een angststoornis of depressie heen?

Angststoornissen en depressies zijn veelvoorkomende ziektes, waar gaat het mis en hoe kun je ze overwinnen?