Goede nachtrust


Publicatie datum:

tips voor een goede nachtrust

Gesponsorde koppelingen

Tips voor een goede nachtrust.

Zorg ervoor dat je minimaal 1 uur voor je gaat slapen geen koffie of thee meer drinkt. Na het avondeten een kopje koffie of thee kan geen kwaad maar daarna kun je beter water drinken. Veel frisdranken bevatten ook caffeïne dus pas ook daar mee op. Bovendien bevatten ze veel suiker en dat geeft energie. Als je wilt gaan slapen, wil je niet vol energie zitten.

Tips voor een goede nachtrust.

  • Zorg ervoor dat je minimaal 1 uur voor je gaat slapen geen koffie of thee meer drinkt. Na het avondeten een kopje koffie of thee kan geen kwaad maar daarna kun je beter water drinken. Veel frisdranken bevatten ook caffeïne dus pas ook daar mee op. Bovendien bevatten ze veel suiker en dat geeft energie. Als je wilt gaan slapen, wil je niet vol energie zitten.
  • Voor je naar bed gaat, kun je een glas warme melk met anijs of honing nemen. Warme melk helpt omdat het een stofje in het lichaam aanmaakt, dat de slaap bevordert. Het is een slaapmiddel dat bijna niets kost en niet verslavend werkt. Je wordt er ook niet suf van, zoals met de meeste slaapmiddelen wel het geval is.
  • Lees een ontspannend boek. Geen spannend boek dus, maar wel een boek dat je een prettig gevoel geeft. Het kan een verhaal zijn, of een boek over een hobby van je, bijvoorbeeld planten, reizen, de natuur. Lezen in bed veroorzaakt vaak dat je ogen dichtvallen. Zodra je dat merkt, leg je het boek weg.
  • Lichaambeweging tijdens de dag bevordert het in slaap vallen. Als je moeilijkheden hebt met in slaap vallen, werkt het niet meteen. Toch helpt het om er een gewoonte van te maken om dagelijks een half tot een uur flink te bewegen. Je kunt een eindje hardlopen maar ook een stevige  wandeling heeft effect. Dansen doet hetzelfde, maar dansen doe je meestal 's avonds, en lichamelijke inspanning 's avonds werkt juist de slaap tegen.
  • Ga op een regelmatige tijd naar bed en doe als je overdag moe bent, geen dutje. Een dutje overdag versterkt namelijk het 's avonds niet in slaap kunnen komen. Als je erg slaperig bent overdag, kun je beter een klusje doen dat toch al moest gebeuren maar dat geen geestelijke inspanning vereist. Doe de afwas bijvoorbeeld of ga even op je gemak stofzuigen.
  • En ten slotte: maak je niet druk als je een keer moeilijk in slaapt valt. Je druk maken, versterkt namelijk het probleem. Bovendien: goed slapen is goed en prettig, maar we kunnen veel meer aan, dan we denken. Een licht slaaptekort hoeft geen probleem te zijn.
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Prenataal onderzoek, kort beschreven.

Prenataal onderzoek het hoe en wat.

'Man without a memory'

Het geheugenverlies van Clive Wearing

Koorts

Koorts , wijzigen er meestal op dat ons lichaam een infectie aan het bestrijden is.

Aloë Vera en zijn positieve eigenschappen - huidkwaaltjes - gezondheidkwaaltjes

De positieve krachten van de Aloë Vera.

Dru Yoga

Een nadere uitleg over Dru Yoga, wat is het precies, en voor wie?

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven VI

Goede en slechte vetten

Wie weet nu werkelijk wat gezond is en wat niet?

Als ik boodschappen ga doen voor mijn dagelijkse voeding weet ik somsvan gekkigheid niet meer wat ik moet kopen.

Tips tegen slapeloosheid

Een aantal handige tips tegen slapeloosheid!

Psoriasis een vervelende huidziekte

Een beschrijving van de huidziekte psoriasis

Alcoholische drank

Alcohol en gezondheidsrisico's

Homeopathie bij de zwangerschap

Waarom veel vrouwen hun toevlucht zoeken in de natuurlijke geneeskunde

De ontwikkeling van normale en afwijkende angst

Welke angsten horen bij welke leeftijd, en wanneer is angst abnormaal? Dat wordt besproken in dit artikel.

De geschiedenis van de keizersnede

De geschiedenis van de keizersnede hier beschreven

Het elektronisch patiëntendossier

Lees hier alles over het elektronisch patiëntendossier (EPD)

Snel afvallen en op gewicht blijven

Hoe je snel en effectief kunt afvallen en op je streefgewicht kunt blijven

Psychiatrie

informatie over Psychiatrie

Chronische hoofdpijn

Chronische hoofdpijn is erg vervelend en ook vaak een belemmering in ’t dagelijks leven.

Koolhydraatarm Dieet

Koolhydraatarm dieet, effectief of niet?

Bukken en tillen: zo doe je het goed!

Het lijkt zo makkelijk, maar bukken is een kunst om goed te doen. En meestal weet je pas als je het fout doet als het inmiddels te laat is en je door je rug heengegaan bent.....

De cognitieve benadering in de psychologie

In dit artikel wordt het ontstaan en de kernideeën van de cognitieve benadering in de psychologie besproken

Alles over psoriasis

Alles wat je wil weten over psoriasis

Slaap en de regulatie van slaap.

Een overzicht over welke soorten slaap er zijn en hoe slaap gereguleerd wordt.

Consultvoering.

Consultvoering wordt gedaan volgens een stappenplan en dit stappenplan wordt hier besproken.

Diagnose ‘De ziekte van Crohn’, wat nu?

Wat te doen bij de ziekte van Crohn.

Alles over rugpijn

Informatie over oorzaken, diagnostiek en behandeling van rugpijn