Herinneringstape. Dé truc voor een rechte houding


Publicatie datum:

Bukken, zitten, staan….je buigt je rug veel vaker dan je denkt. Met deze tape zal je je bewust worden van alle “foute” bewegingen die je maakt. Ideaal voor het corrigeren van je houding

Gesponsorde koppelingen

Een rechte houding...je vergeet snel hoe belangrijk dat is...totdat je door je rug gaat. En dan wordt het tijd om aan je houding te werken.

 

Gesponsorde koppelingen

Waarom een herinneringstape?

Ongemerkt buig je je rug veel vaker dan je denkt. Bij het gaan zitten, gaan staan, bukken, in de auto zitten, tijdens het huishouden, even iets oppakken... Om je bewust te maken van je "foute houding" is een herinneringstape een heel effectieve methode. Iedere keer als je je rug buigt, trekt de tape aan je huid en wordt je herinnert aan het letten op je houding.

Wat heb je nodig:

Bij iedere drogisterij en sportzaak kan je witte sporttape kopen. Deze is verkrijgbaar in 2 en 3,5 cm breed. Neem de breedste.

Zo doe je het:

Je kan aan je fysiotherapeut of aan je sportmasseur vragen om een tape aan te leggen. Maar je kan deze tape ook zelf aanleggen.

Je brengt 3 horizontale banen aan. De breedtes zijn een indicatie, geen voorschrift

  1.  halverwege het heiligbeen, ca. 7 cm breed
  2. net boven het heiligbeen (in de holling), ca. 10cm breed
  3. ca. 15cm boven het heiligbeen, ca. 7 cm breed

Dan breng je 2 verticale banen aan over de horizontale banen aan. Hou je rug recht! Doe dat links en rechts van de ruggengraat op ca. 2-3 cm afstand van de ruggengraat. Daar zit namelijk de "spierbuik" van de lange rugstrekker, je verticale rugspier. Als je precies wilt weten waar je de tape moet plakken: trek je schouders dan naar achteren. Dan voel/zie je de spier goed. Begin net boven of op de bovenste tape, dan over de huid strak naar de middelste tape en strak over de huid over de onderste tape. De lengte is afhankelijk van je ruglengte en afstand van de horizontal tapes.

Laat de tape niet langer dan 3 uur zitten.

Niet omdat de tape niet langer mag blijven zitten, maar omdat het je op een gegeven moment gaat irriteren. Eraan herinnert worden wat je fout doet is prima, maar na een paar uur is het wel fijn om weer "gewoon" je ding te doen. Het kost een paar maanden. Maar naarmate je verder gevorderd bent met je houding verbeteren zal je de tape niet meer nodig hebben en automatisch de goede houding aannemen.

Voor tips over rug/bekkenpijn/werken aan een goede houding: zie mijn andere artikelen.

 


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Bloemen ongewenst in ziekenhuizen

Bloemen in het ziekenhuis, is het gevaarlijk voor de patiënten of kan er onbezorgd van worden genoten?

Gonorroe

Informatieve artikel over aandoening Gonorroe

Snel afvallen en op gewicht blijven

Hoe je snel en effectief kunt afvallen en op je streefgewicht kunt blijven

Ik heb ADHD en nu...?

ADHD vanuit eigen ervaring. Als ervaringsdeskundige vertel ik de ins en outs ervan en mijn kijk erop.

KIDD Syndroom

U heeft een kind dat ander gedrag vertoont dan andere kinderen. Vaak hoofdpijn, is onrustig, problemen met haren wassen, wil vaak niet mee doen aan spelletjes, is laat met allerlei normale zaken zoals fietsen, lopen, hinkelen, praten, moeite met leren.