Het huishouden doen met rug-en/of bekkenpijn


Publicatie datum:

Het huishouden doen met pijn is vreselijk: maar wel mogelijk! Hier zijn tips om de belasting tot een minimum te beperken

Gesponsorde koppelingen

Leven met rug en/of bekkenpijn is al vervelend genoeg. Maar ja, het huishouden moet wel gedaan. Dus dan is het handig om te weten hoe je je rug en/of bekken zo min mogelijk hoeft te belasten. Hier zijn tips!

Je kan moeilijk lopen, zitten, staan. En dan zie je die afwas....zucht. En er moet ook nog een stofzuiger door het huis. Hoe kan je dat zelf doen op een manier waarop je je zo min mogelijk belast.

Allereerst zijn oefeningen erg belangrijk: een goede houding sterkt je en belast minder.(zie mijn andere artikelen)

Voor alle huishoudelijke taken geldt: verspreid de taken over de dag/week. Stofzuig niet je hele huis, maar doe bijvoorbeeld iedere dag een kamer. Doe twee keer per dag de afwas in plaats van een keer een grote afwas.

Afwassen met de hand:

Zet de afwasbak niet in de gootsteen, maar op het aanrecht. Daardoor sta je rechter op. Ga tegen het aanrecht aanstaan: leun met beide bekkenranden tegen het aanrecht om steun te krijgen.

Afwassen met de afwasmachine:

Goed je rug recht houden. Zodra je afwas hebt, direct in de vaatwasser zetten totdat deze vol is. Daardoor oefen je de hele dag door met bukken. Hierdoor combineer je oefenen met huishouden. (voor omschrijving over correct bukken: zie mijn andere artikelen)

Stofzuigen:

Niet te lang achter elkaar (bijv. 1 kamer per keer). De trillingen van de stofzuiger zullen snel pijnklachten geven in rug en bekken. Je kan fietshandschoenen of andere handschoenen met schuimbescherming in de handpalm aantrekken zodat de trillingen iets minder doordringen in je lichaam. Zet de stang zo lang mogelijk zodat je rechtop kan blijven staan terwijl je stofzuigt. Moet je tóch bukken voor een plintje of voor een kastrand, let dan goed op je houding.

Dweilen:

Maak de steel zo lang mogelijk zodat je je rug recht kan houden. Je kan dweilen met een oefening combineren. Let dan goed op bij de zijwaartse dweilbewegingen dat je NIET je rug draait, maar dat je met je hele lichaam meedraait. Als je op stijldansen hebt gezeten: draai zoals bij de slowfoxtrot of de wals met je hele lichaam-niet alleen met je rug. Dit ontlast je bekken en rug, en is een hele goede spieroefening. Wat je ook kan doen is de dweilbewegingen ALLEEN vanuit de armen te maken, zodat je je lichaam niet hoeft te draaien. Dit werkt iets lichter, maar is zwaarder voor schouder en armspieren.

Badkamer/toilet:

Is uitstekend te combineren met oefeningen. Je zal toch moeten bukken, dus dit is een goede oefening. Let erop dat je je rug zo recht mogelijk houdt. Niet je rug draaien. Gebruik evt. een krukje om op te zitten als je wanden schoonmaakt. Voor de vloer kan je op handen en voeten werken. Trek voor de ontspanning je rug regelmatig even hol en dan bol.

Ramen lappen:

Ga indien nodig op een verhoging staan of op een trappetje recht voor het raam zitten zodat je op ooghoogte kan werken. Hou je rug goed recht en maak de schoonmaakbewegingen vanuit je armen, niet vanuit je rug. Emmertje tillen: niet doen. Zet het emmertje op een bureaustoel of plantentrolley (zo'n plankje op wieltjes). Voor de hogere amen: gebruik een wat langere steel zodat je wat verder vanaf de gevel kan staan en niet met een holle rug hoeft te werken. Ter ondersteuning van de steel kan je bijv. de parasolstandaard gebruiken.

Opruimen:

Veel lopen geeft pijn? Ga lekker op een bureaustoel door het huis heen rollen. Afhankelijk van je klachten duw je vooruit, of rij je achteruit door je huis heen. Gebruik een doos of rugzak op schoot om zoveel mogelijk in een keer mee te nemen. Geen problemen met lopen? Verplaats zware dingen met de bureaustoel. En weer: let op je houding. Voor tips over hoe je pijnvrij kan bukken of tillen: zie mijn andere artikelen

Uiteindelijk zal je zelf moeten uitvinden wat bij jou werkt. Probeer de tips uit en ondervind zelf het verschil. Ik heb er zelf erg veel baat bij gehad, maar iedereen is anders. Ik hoop dat door deze kennis te delen ik jou een beetje op weg kan helpen!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Augmentin

Beschrijving van het medicament Augmentin.

Bewustzijn en bewusteloosheid.

Bewusteloosheid is een veelvoorkomend fenomeen, waarin men besef van zichzelf en omgeving verliest.

Relatietherapie en psychotherapie: verschil?

Begrijp wat een relatietherapie anders maakt dan een psychotherapie.

De werking van het menselijk geheugen en zijn achteruitgang in verdere levensfasen

Hoe werkt het menselijk geheugen en hoe voltrekt zich de achteruitgang van het geheugen in de laatste levensfasen

Zwanger: wordt het een jongetje of een meisje

zwanger, hoe weet je of het een jongetje of een meisje wordt?

Koorts

Koorts , wijzigen er meestal op dat ons lichaam een infectie aan het bestrijden is.

Aambeien: veel volwassenen hebben er last van

Hoewel er eenderde van alle volwassenen wel eens last heeft van aambeien, blijft het een lacherig gespreksonderwerp dat nog steeds in de taboesfeer ligt.

Een andere waarheid achter hart- en vaatziekten

De relatie tussen vitamine C tekort en hart- en vaatziekten.

Alzheimer uitgelicht

wat is alzheimer en wat is het verloop van de ziekte

Geef winterkwaaltjes geen kans.

Enkele tips om winterkwaaltjes te voorkomen en te bestrijden.

ME CVS

ME CVS onderzoek klachten diagnose myalgische ecefalomyelitis chronisch vermoeidheidssyndroom vermoeidheid klachten ontsteking immuunsysteem neurologisch patient cognitieve gedragstherapie wetenschappelijk psychologisch geestelijk lichamelijk oorzaak erkenning ziek klachtenpatroon onbegrip controverse stromingen onzeke

Stoppen met roken

Praktische tips om daadwerkelijk te kunnen stoppen met roken!

Hoe kom je van je diarree af?

Handige tips om je diarree snel te laten stoppen

Hoe werkt zonnebrandcreme?

Het mechanisme van zonnebrandcreme

Mobiele telefoons en gezondheid

Gezondheidsrisico's van mobiele telefoons

Dementie bij jonge mensen

Een artikel over Frontotemporale dementie en het belangrijkste verschil met de ziekte van Alzheimer. Met name afstotend gedrag zijn de eerste symptomen van deze ziekte. Hoe uit zich deze ziekte en welke invloed heeft het op de omgeving van iemand die eraan lijdt.

Wie weet nu werkelijk wat gezond is en wat niet?

Als ik boodschappen ga doen voor mijn dagelijkse voeding weet ik somsvan gekkigheid niet meer wat ik moet kopen.

Snel Afvallen Zonder Dieet

Wanneer je online gaat zoeken naar manieren om snel af te vallen vind je talloze pagina's.

Zweethanden, iets voor te schamen?

Zweethanden zijn vreselijk, veel mensen schamen zich hiervoor. Maar is dit terecht?

Verhalen over kanker: Deel II

Verhalen over kanker in de media

Alles over de koortslip

Informatie over de ooraken en behandeling van een koortslip

Wintermoeheid

Winterse invloeden op uw humeur

Tabak

uitleg over tabak

Alles over kanker

Informatie over kanker (maligniteiten): uitleg, soorten en behandeling

Tips en adviezen om verantwoord en gezond af te vallen.

Afvallen doe je toch door minder te eten? Dit is een veelgehoorde misverstand . Honger uzelf niet uit.