Een plat buikje of een sixpack? Tips voor het trainen van je buikspieren


Publicatie datum:

Tips voor het trainen van je buikspieren vindt je hier! Misschien handig om je buikje kwijt te raken!?

Gesponsorde koppelingen

Het trainen van je buikspieren is heel simpel. Er zijn vele oefeningen voor. Het kost alleen wat tijd! In dit artikel vind je tips om je buikspieren op een goede manier te trainen tot een platte buik of tot een afgetrainde sixpack. 

Hoe kom ik van mijn buikje af?

Ben je ontevreden over je buik. Staat'ie wat bol? Wil je weer een platte, slanke buik, alleen weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Hieronder enkele tips.

- Ga niet direct je buikspieren intensief trainen in de hoop om je buikomtrek te laten afnemen. Want waaruit bestaat zo'n buikje? Uit spiermassa of lichaamsvet. Juist, uit vet. 

Waarom train je dan je buikspieren? Zal het lichaamsvet vanzelf verdwijnen als je je buikspieren maar lang genoeg traint? Nee, dat beslist niet. Ook is het niet zo dat het overtollige lichaamsvet zal worden omgezet in spiermassa. Dit is allemaal een bedenksel. 

- Concentreer je in de eerste instantie op de verbranding van je lichaamsvet door andere oefeningen te doen, die niet direct inwerking hebben op je buikspiermassa. Pas hierbij ook je dagelijkse eetpatroon aan. Doe regelmatig niet al te intensieve bewegingsoefeningen (zoals steppen, fitnessen of even joggen). Oefeningen waarbij je jezelf niet volledig uitput. Het is meestal moeilijk om regelmatige beweging vol te houden maar het zal zeker resultaat hebben. 

Het percentage vetmassa zal dan op den duur veranderen en dalen. Wanneer het is gedaald kun je je gaan concentreren op je buikspieren. Het is niet erg als je het combineert. Je kan natuurlijk ook direct je buikspieren gaan trainen maar dan wel in combinatie met vetverbrandende oefeningen: Want door alleen je buikspieren te trainen, verbrandt je geen opgeslagen lichaamsvet!

- Als je je buikspieren al aan het trainen bent worden ze steviger en zullen ze strakker gaan hangen. Hierdoor lijkt je vroegere buikje ook al enigszins op een platte buik: De buikspieren hangen nu niet meer zo slap.

Conclusie: Probeer eerst wat lichaamsvet kwijt te raken en concentreer je daarna pas op het trainen van je buikspieren!

Hoe kom ik aan een sixpack (wasbord)?

Het krijgen van een sixpack vergt heel wat training, tijd en doorzettingsvermogen. Dit verschilt natuurlijk per persoon. Het schijnt dat sommige van nature al een sixpack hebben zonder er echt voor te hebben getraind. Resultaat is soms snel te zien, op korte termijn maar soms pas na enkele tijd, op lange termijn. 

De volgende tips/richtlijnen zullen nuttig voor je zijn, ben je van plan om voor een sixpack te gaan:

-Om te beginnen zul je veel buikspieroefeningen moeten verrichten. Een paar keer per week even je buikspieren een flinke opdonder geven maakt ze sterk. Maar trainen alleen, is niet genoeg. De voeding die je dagelijks neemt en het verbranden van lichaamsvet is minstens zo belangrijk. 

-Daarnaast is het aan te raden om spiermassa op te bouwen. Niet alleen in je buik maar over je hele lichaam. Des te meer spiermassa, des te meer energie verbruik je. Je vetmassa zal afnemen. Laat je lichaam dagelijks energie verbranden. 

-Ten derde zul je je metabolisme (stofwisseling) hoog moeten houden. Om de 3 uur iets eten geeft je energie wat je lichaam vervolgens weer kan verbruiken. Voorbeelden van een stofwisselingsproces zijn de omzetting van eiwitten in aminozuren en koolhydraten die worden omgezet in glucose (suiker). 

-Zorg ervoor dat je vetpercentage ongeveer rond de 12% blijft schommelen. Dit kun je in stand houden d.m.v. een vetarm dieet zodat vervetting tegengegaan wordt. De spieren onder de vetlaag van je buik worden steeds beter zichtbaar naarmate je vetpercentage daalt. 

-Doe er verstandig aan en eet kleine porties verdeeld over de hele dag. Het nadeel van te grote porties is dat je lichaam maar een deel van het voedsel kan verwerken. De rest wordt opgeslagen als bijvoorbeeld lichaamsvet.

Bij kleinere porties is het verwerken ervan geen probleem. Eet liever 6 kleinere porties eten per dag dan 2 of 3 grotere porties. Je eet evenveel maar verminderd het lichaamsvet. 

-Vezels zijn belangrijk om het lichaamsvetpercentage laag te houden. Ze geven je een voldaan gevoel en zorgen voor een verbeterde werking van je darmen. Volkorenproducten, muesli, fruit en groenten bevatten relatief veel vezels. 

-Het drinken van water kan invloed hebben op het zichtbaar worden van je buikspieren (sixpack). Het is belangrijk om voldoende water binnen te krijgen... Minstens 1,5 tot 2,5 liter per dag!

Daarnaast zorgt water voor een betere vetverbranding. Het is dus aan te raden, om dit voldoende te drinken!

 


Foobie gebruiker Nathanja

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 64
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Verhalen over kanker: Deel II

Verhalen over kanker in de media

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Hoe raak ik overtollig vet blijvend kwijt!

Slank worden en slank blijven is een gevolg van de combinatie van een verstandig eetpatroon en een goed trainingsprogramma. En nu niet zeggen van

Alles over tenniselleboog

Informatie over de tenniselleboog

Het Humaan Cytomegalovirus als belangrijk target in kankertherapie

Het HCMV virus wordt steeds vaker geopperd als target in de bestrijding van kanker. Hier leg ik uit wat dit virus precies is en hoe het kanker kan veroorzaken.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XVII

Het Koolhydraatarm Dieet Fase 4

39 weken zwanger

39 weken zwanger, zwangerschap week 39

Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)

Niet Aangeboren Hersenletsel verandert het leven van de persoon in kwestie vaak totaal, maar ook dat van zijn familie en vrienden. Is iemand nog dezelfde en hoe ga je met elkaar om?

Aambeien: veel volwassenen hebben er last van

Hoewel er eenderde van alle volwassenen wel eens last heeft van aambeien, blijft het een lacherig gespreksonderwerp dat nog steeds in de taboesfeer ligt.

Tandvlees ontsteking, hoe ontstaat het

Veel mensen hebben last van ontstoken tandvlees. Hoe komt dit nu precies.

Even vergeten,maar wat was dementie

Hoe herken ik dementie en wat zijn de verschijnselen?

Voetwratten hoe kom je er van af?

Een nieuwe simpele manier om van je voetwratten af te komen!

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XII

Oppassen met suikers

Kilo'tjes kwijtraken zonder moeite? Dat kan!

Je hoeft niet altijd te dieëten of veel te sporten als je wilt afvallen. Dat kan ook veel gemakkelijker zonder moeite!

Het wondermiddel Citroensap

Hoe gezond citroensap is en hoe makkelijk je het toe kan passen in je dagelijks leven

Tandpasta: wie gebruikt het niet?

Informatie over tandpasta

Welke voordelen geven een life coach opleiding

Hoe vind je nu een life coach opleiding die bij je past?

Koorts, set-point en de lichaamstemperatuur.

Wat koorst is en hoe het tot stand komt samen met een korte omschrijving van het set-point en de levenstemperatuur.

KIDD Syndroom

U heeft een kind dat ander gedrag vertoont dan andere kinderen. Vaak hoofdpijn, is onrustig, problemen met haren wassen, wil vaak niet mee doen aan spelletjes, is laat met allerlei normale zaken zoals fietsen, lopen, hinkelen, praten, moeite met leren.

Huilbabies en hechtingsproblemen

Overal kan je lezen dat ouders met huilbabies hun babies te veel verwennen. Maar is dit eigenlijk wel waar of is het net omgekeerd?

Een burn out training

Een burn out komt steeds vaker voor. Gelukkig weten we ook steeds beter wat de symptomen zijn en wat de juiste behandeling is

Dromen verklaard; je ex

Wat betekent het als je droomt over je ex partner of geliefde?

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven VII

Koolhydraat Evenwicht

Creatiever door studie

Artikel over de invloed van studeren op creativiteit. Word je meer of juist minder creatief van studeren?

Anorexia is een verslaving

anorexia is een verslaving.