Hoe raak ik overtollig vet blijvend kwijt!


Publicatie datum:

Slank worden en slank blijven is een gevolg van de combinatie van een verstandig eetpatroon en een goed trainingsprogramma. En nu niet zeggen van

Gesponsorde koppelingen

December is weer begonnen, feestmaand bij uitstek, sinterklaas, kerstdagen, oud en nieuw viering. Dus de maand waar de kilo's er aan vliegen. En dan is het januari en voor je het weet komt de zomer eraan, vandaar dat januari een uitstekende maand is om jezelf klaar te stomen voor het mooie weer... Je wilt natuurlijk niet het strand op met een figuur waar je jezelf voor schaamt, met een laagje vet rond je middel. En een laagje vet kan je ruim nemen... sommigen zijn van nature al redelijk slank of hebben het schone eten onder de knie. Anderen, hebben zich te veel laten gaan het laatste jaar of de laatste jaren waardoor hun vetpercentage drastisch is gestegen.

HOE RAAK IK OVERTOLLIG VET BLIJVEND KWIJT?

December is weer begonnen, feestmaand bij uitstek, sinterklaas, kerstdagen, oud en nieuw viering. Dus de maand waar de kilo's er aan vliegen. En dan is het januari en voor je het weet komt de zomer eraan, vandaar dat januari een uitstekende maand is om jezelf klaar te stomen voor het mooie weer... Je wilt natuurlijk niet het strand op met een figuur waar je jezelf voor schaamt, met een laagje vet rond je middel. En een laagje vet kan je ruim nemen... sommigen zijn van nature al redelijk slank of hebben het schone eten onder de knie. Anderen, hebben zich te veel laten gaan het laatste jaar of de laatste jaren waardoor hun vetpercentage drastisch is gestegen. De grootste meerderheid van de mensen hebben nog niet door hoe je het beste kunt eten en trainen, en hebben gedurende de winter een redelijke laag opgebouwd. Er zijn natuurlijk ook mensen die nog nooit slank geweest zijn. Dat zijn de mensen die als kind al te veel wogen, en dat is niet veranderd toen ze volwassen werden...Hoe kom je nu aan al dat vet? Het klinkt misschien vreemd, maar het is vaak niet het vette eten. Het probleem ligt tegenwoordig op een ander vlak: een teveel aan koolhydraten. Koolhydraten worden omgezet in glycogeen, wat na de vertering als glucose in het bloed komt en wordt opgenomen door de weefsels waar het verbrand wordt. Ook wordt glucose in de spieren opgenomen als brandstof voor latere inspanning.

Een teveel aan koolhydraten - glucose kan dus niet in zijn geheel opgenomen worden door spieren, weefsels en andere organen en wordt dus opgeslagen als vet! Je lichaam kan dus maar een bepaalde hoeveelheid koolhydraten gebruiken op een dag, en de rest wordt door het lichaam opgeslagen als vet. Nu komt dat niet door alle koolhydraten, maar zaken als wit brood, witte rijst en snoep kan je het beste vermijden. Vervang deze koolhydraten door de gezonde soort, zoals bruine rijst, bruin brood en havermout.En hoe kom je weer van dat vet af? Wat kan je nu doen aan dat vet? Moet je heel streng gaan diëten en gaan hardlopen om alles snel kwijt te raken? Moet je iedere dag duizenden situps gaan doen om een sixpack te krijgen. Het antwoord is: geen van deze opties is een goede optie! Slank worden en slank blijven is een gevolg van de combinatie van een verstandig eetpatroon en een goed trainingsprogramma. En nu niet zeggen van "ja maar ik heb geen tijd om te sporten" Dit is het meest zwakke excuus dat er is. Iedereen heeft per week wel een aantal uurtjes beschikbaar om te werken aan zijn of haar gezondheid. Als je dat goed onder de knie hebt zal je nooit meer te zwaar (in vet, ten minste) worden! Zoals ik al zei, de combinatie van eten en sporten is het geheim. Waar moet je nu op gaan letten? De basisregels van vetverliesJezelf uithongeren is niet het antwoord Vooral bij vrouwen is dit een favoriete methode, maar het werkt averechts. Diegenen die zichzelf uithongeren krijgen regelmatig vreetbuien, waarbij alles wat ze tegenkomen naar binnen wordt gewerkt. Geen goed idee. Een ander nadeel van uithongeren is, dat je verbranding naar beneden gaat, zodat je minder voedsel verbrandt. Ook missen mensen die zich uithongeren meestal de juiste vitaminen en mineralen in hun voeding, wat weer tot ziektes leidt. Als je wilt afvallen, dan moet je eten! Zoek je calorie-grens Wil je afvallen, dan moet je meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Dat is eigenlijk te simpel voor woorden. Maar hoeveel moet je nu eten om net onder dat aantal verbrande calorieën uit te komen? Dit is iets wat je door proberen uit moet vinden. De beste manier om te weten hoeveel je verbrandt - zodat je weet hoeveel je moet eten - is om de verhouding tussen vet en spier in je lichaam te weten. Een trainer of een sportarts kan dat voor je uitzoeken.Kleine rekensom: je basisbehoefte is de hoeveelheid energie die je per dag nodig hebt om te ademen, slapen denken, en herstellen van weefsel in je lichaam.

Basisbehoefte is je vetvrijemassa x 24: dus je vetvrijemassa = je lichaamsgewicht (kilo's) - je vetmassa dit x 24 = je basisbehoefte.

Laat je echter niet misleiden door die zogenaamde vetmeetapparaten. Die berekenen alleen maar je gewicht ten opzichte van je lengte en je leeftijd en komen dan met een percentage. Niks geen 'stroompje door je lichaam' om je percentage te meten!Doe aan krachttraining en Cardiotraining! We worden door reclame wijsgemaakt dat je met een drankje of een pilletje kunnen afvallen, zonder dat we moeten sporten. Sorry, maar dat is helaas niet waar. Maakt tijd voor krachttraining/fitness. Spieren verbranden calorieën hoe meer spieren hoe meer calorieën je verbrandt, ook al zit je op de bank t.v. te kijken. 2 a 3 kilo aan spiermassa winnen, betekend al meer dan 200 kcal per dag aan verbranding. Intensieve krachttraining geeft 24 uur na de training nog een behoorlijke kcal verbranding. Omdat het lichaam de spieren dient te herstellen met voedingstoffen uit het lichaam.

Hoewel cardio training niet leuk is - voor de meesten dan - is het wel een noodzaak om dit te doen. Cardio training zorgt er voor dat je hartslag omhoog gaat, waardoor je lichaam meer calorieën verbrandt. De beste tijd om je cardio workout te doen is 's morgens op een nuchtere maag. Niet makkelijk in het begin, maar wel de beste tijd als je vet af wilt vallen. Dit komt doordat je lichaam gedurende de nacht veel koolhydraten (bloedsuiker) heeft verbrandt, en je in de ochtend dus eigenlijk bij moet tanken. Door nu te gaan trainen voor je gaat eten zal je lichaam snel door de koolhydraten heen zijn en eerder aan je vet beginnen! Probeer je cardiotraining op te bouwen naar 3 tot 6 keer per week minstens een half uur, langer als het mogelijk is. Drink veel water Veel water drinken zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller je lichaam kunnen verlaten. Ook zorgt het ervoor dat je geen lege maag hebt. Hoeveel water is genoeg? Probeer minstens drie liter water te drinken, en houd de kleur van je urine in de gaten (sorry.). Als deze geel is, dan drink je te weinig. Als je urine eruit ziet als water (dus kleurloos) is zit je op de goede weg.Houd je aan je eetpatroon Blijf van de snacks af! Verwen jezelf niet steeds omdat je, je aan je dieet hebt gehouden! Neem geen supplementen in plaats van eten! Het is de bedoeling dat je eetpatroon blijvend wordt gewijzigd. De meeste mensen die dik worden na een dieet worden dik omdat ze weer teruggaan naar hun oude eetgewoonten.Snacks en verwenmaaltijden gooien je steeds weer van het 'rechte pad'! Ja, natuurlijk mag je wel eens een lekkere hap, maar als uitzondering en niet als vaste zaterdagavondsnack. Wacht eerst tot je hebt bereikt wat je wilt bereiken. Het is toch dom om alles te vergooien omdat je wel 'een beloning hebt verdiend'?Probeer zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je voeding te halen, en ga niet rekenen op voedingssupplementen om de benodigde voedingsstoffen te leveren. Dit leidt niet tot een goed voedingspatroon! Supplementen zijn een aanvulling, geen vervanger.Wees geduldig! Sorry, maar vet raak je niet snel kwijt. Ik wou dat het anders was, maar helaas. Het is niet mogelijk om meer dan maximaal twee pond vet kwijt te raken per week, en dat is in optimale condities. Ja, je kunt wel sneller gewicht kwijtraken, maar dat is gewicht (meestal water), geen vet! Als je sneller afvalt dan een kilo per week, dan kun je ervan uitgaan dat je spiermassa verliest. Pas dan je eetpatroon aan tot je weer op die kilo per week zit. Over de weken en maanden telt alles bij elkaar echt wel aan, en raak je geleidelijk je vet kwijt.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Mobiele telefoons en gezondheid

Gezondheidsrisico's van mobiele telefoons

Lijmoor bij kinderen

Geeft een omschrijving wat lijmoor is, wat de oorzaken zijn en hoe te behandelen.

Veilig de auto in met baby autostoeltjes

Informatie over autostoeltjes en veiligheid van baby's in de auto

Wat doet alcohol met je lichaam?

Alcohol kan je gezondheid in gevaar brengen en je wordt er ook niet knapper op!

Behandeling van psoriasis

Informatie over de behandeling van psoriasis

Invloed van licht (lichttherapie op slaapritme).

Een informerend artikel over de invloed van licht op het slaap en waakritme.

Dromen verklaard; schoenen

Wat betekend het als je droomt over schoenen?

Tandheelkunde: Elektrisch tandenpoetsen

We doen het allemaal: tandenpoetsen, maar hoe krijg je witte tanden? En is elektrisch poetsen wel echt beter?

Dromen verklaard; achtervolgd worden

Wat betekent het als je droomt dat je wordt achtervolgd?

Slapen met rug-, en/of bekkenpijn.

Het vervelende van rug- of bekkenpijn is dat iedere houding pijnlijk is. Maar een goede nachtrust is zó belangrijk! Dus hoe kan je dan het beste liggen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden…

Impact van doorbraakpijn

Onderzoek naar de impact van doorbraakpijn bij kanker

Help! ik heb een huilbaby!

Huilbaby wat te doen?

Leven met de ziekte van Crohn

Van deze ziekte kom je de rest van je leven niet meer af, maar is dit het einde van de wereld?

Wat is het oorgasme en hoe kun je dat bereiken met oorstimulatie?

Het spreekwoord luidt, wie niet horen wil moet maar voelen, maar hoe gevoelig zijn je oren?

Zwangerschapssignalen

Soms voel je, dat je zwanger bent, want er zijn allerlei signalen

Gezonder leven zonder suiker

De nadelige gevolgen van suiker voor onze gezondheid

Revalideren voor kinderen

Revalideren saai? Als het aan onderzoekers van Georgia Institute of Technology ligt niet!

Het verleden is passief, de toekomst actief.

Goed omgaan met deze tijdzones en daardoor bewuster en zonder stress verder leven. Dat kan als je door middel van het verleden het heden en toekomst meer in eigen hand neemt.

Een te trage schildklier

een te trage schildklier, wat is dat nou? en hoe ga je er mee om?

Oil pulling, waarvoor en waarmee?

Oil pulling is in. Wat is oil pulling eigenlijk en waarom zou je dit toepassen?

Vetweefsel in het menselijke lichaam.

Een inzicht in vetweefsel in het lichaam, de taken van vet, soorten en percentage in het lichaam.

Farynxkanker

Uit recente onderzoeken blijkt dat het frequente bedrijven van orale seks, het drinken van alcohol of roken de kans op farynxkanker vergroot.

Alles over baarmoederhalskanker en hoe het te voorkomen

in dit artikel word verteld wat baarmoederhalskanker is, welke gevolgen het kan hebben en hoe je het heel simpel kan voorkomen doormiddel van 3 gratis prikjes

De knie.

De knie en overgewicht een slechte combinatie.

Hoe kun je Ebola snel de wereld uit helpen?

Zolang Ebola alleen in een paar landen in Afrika voorkomt grijpt de wereld niet doortastend in. Hoe kun je Ebola snel de wereld uit helpen?