Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven III


Publicatie datum:

Waarom een koolhydraatarm dieet wel werkt

Gesponsorde koppelingen

Waarom een koolhydraatarm dieet wel werkt. Dit heeft voor een groot deel te maken met de keuze van de voedingsmiddelen die wel en niet in het dieet zijn toegestaan. Koolhydraatarm eten legt de nadruk op het zoveel mogelijk vermijden van het eten van (slechte) koolhydraten.

 

Probleem: ze zitten verstopt in allerlei gewone, dagelijkse

 

voedingsmiddelen, waardoor we ze ongemerkt binnen krijgen.

Het is wetenschappelijk bewezen dat niet vetten maar koolhydraten (suikers) zorgen voor extra lichaamsvet.

Minder vet eten betekent meer van het andere eten. Of… waarom een vetarm dieet of vasten niet werkt.

Ons voedsel bestaat uit slechts 3 bestanddelen: koolhydraten, eiwitten en vetten. De som van deze afzonderlijke delen is altijd 100%. Dat wil dus zeggen dat hoe méér van een bepaald product aanwezig is, des te mínder er van een ander bestanddeel in zit.

Een vetarm dieet

U eet dan producten waarin de hoeveelheid vetten drastisch beperkt wordt. Wat is hiervan het gevolg? Vetten worden grotendeels vervangen door suikers en andere slechte koolhydraten. Deze koolhydraten worden in het lichaam bijna onmiddellijk omgezet in glucose. Dit leidt weer tot een enorme insulineaanmaak. Gevolg: de kans op een overproductie aan insuline is groot. Is dat het geval, dan heeft dat schadelijke gevolgen voor het lichaam. De kans op verhoogde bloeddruk en hartstoornissen neemt enorm toe.

Het best waarneembare effect is echter zwaarlijvigheid, omdat het teveel aan insuline immers rechtstreeks wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Conclusie: een vetarm dieet kan leiden tot zwaarlijvigheid.

De suikerspiegel

Er is nog een reden om niet over te gaan op een vetarm dieet. Niet alle energiebronnen worden namelijk omgezet naar glucose. Vetten en eiwitten zijn namelijk voedingsstoffen die rechtstreeks door het lichaam kunnen worden opgenomen.Vetten en eiwitten hebben geen extra insuline nodig. Ze worden heel geleidelijk en op natuurlijke wijze door het lichaam opgenomen. Voldoende vetten en eiwitten houden dus de suikerspiegel (en dus ook uw eetbuien) onder controle.

En dat is nou het grote verschil bij suiker en andere (slechte) koolhydraten. Suikers en andere slechte koolhydraten worden bijna onmiddellijk door het lichaam omgezet in glucose. Vervolgens wordt een enorme hoeveelheid insuline aangemaakt om de glucose naar de cellen te transporteren. Gevolg; uw suikerspiegel stijgt meteen na het eten spectaculair en u voelt zich dan even heel energiek. Dat energieke gevoel is echter snel uitgewerkt. Uw suikerspiegel daalt enige tijd later weer net zo snel als dat hij steeg. Gevolg: u voelt zich slap en krijgt opnieuw zin in eten.

Vetten zijn noodzakelijk voor het lichaam

Als u vetarm eet, krijgt uw lichaam een aantal vitaminen die onmisbaar zijn niet. Maar er is nog een probleem. Het eten van vetten zorgt namelijk snel voor een gevoel van verzadiging. In tegenstelling tot (bijvoorbeeld) 50 gram koolhydraten, die u zó naar binnen werkt, zult u 50 gram vet waarschijnlijk niet verorberd krijgen. 

Conclusie: u eet dan wel vet maar u eet ook veel minder! En… de vetten die u eet worden langzaam door het lichaam opgenomen waardoor u minder snel weer honger krijgt.

Vasten of minder (te weinig) eten

Als u een tijd niets of weinig eet verliest u gewicht doordat u minder calorieën binnenkrijgt. Maar uw lichaam gaat hierop reageren. Omdat er tijdelijk minder energie (voedsel) aanwezig is, zal uw lichaam vrij snel automatisch overschakelen naar een tragere verbranding. Gaat u vervolgens weer wat meer eten dan blijft uw lichaam nog een tijdje dat trage ritme aanhouden. Niet alle energiebronnen zullen gebruikt worden, maar daarentegen worden opgeslagen in de vorm van lichaamsvet.

Het menselijk lichaam is een ingenieus systeem dat zichzelf automatisch regelt. Het is onmogelijk om je lichaam te misleiden. Het is daarom van groot belang om te weten welke producten je wel of niet (minder) kan eten om je gewicht onder controle te houden.

Minder koolhydraten werkt WEL!

Laten we nog even terug gaan naar het begin van dit hoofdstuk waar we de stelling poneerden: koolhydraten + vetten + eiwitten = 100%. Ofwel: eten we minder koolhydraten, dan zullen we (om op 100% uit te komen) meer vetten en eiwitten consumeren. We zagen ook al dat vetten en eiwitten rechtstreeks door de cellen gebruikt worden zonder omzetting naar glucose. Grote voordeel daarvan is, dat er geen overproductie van insuline gebeurt en dat de insuline dus ook niet als lichaamsvet wordt opgeslagen. Voordat het lichaam het teveel aan lichaamsvetten gaat 'opbranden', zal eerst gestopt moeten worden met de extra aanmaak van lichaamsvet als gevolg van een teveel aan insuline. Ofwel: stoppen met het gebruiken van suikers (koolhydraten). 

Worden er geen suikers meer gegeten dan wordt op een gegeven moment geen extra insuline meer aangemaakt en zal ook de omzetting in lichaamsvet stoppen. Heeft u eenmaal dat stadium bereikt dan schakelt het lichaam over op vetverbranding en gaat u afvallen. U bent dan al een eind op weg! Sterker nog: de staat waarin uw lichaam zich dan bevindt, noemen we ketosis.

Ketosis

Is uw lichaam eenmaal 'in ketosis', dan gebruikt het alleen nog maar brandstoffen die uit vetten komen. Deze brandstoffen noemen we ketonen. Let op! Ketosis mogen we niet verwarren met ketoacidosis. Dat is een - enkel bij diabetici voorkomende - gevaarlijke staat waarin het lichaam komt te verkeren. 'In ketosis zijn' is daarentegen een natuurlijke functie van het lichaam, die zeker niet gevaarlijk is. Het bestaat er slechts uit dat energie wordt vrijgemaakt door middel van verbranding van vetten die eerder in het lichaam zijn opgeslagen.

Koolhydraatarm eten werkt omdat

De omschakeling wordt gemaakt van een status van suikerverbranding naar een status van vetverbranding. Daarvoor is het nodig om de koolhydraatconsumptie te beperken. Dat gebeurt in de eerste fase van het koolhydraatarme dieet. Die is nogal drastisch maar dat is met opzet zo gedaan: het lichaam moet duidelijk voelen dat het een omschakeling moet maken. Omdat de koolhydraatinname in deze fase echt heel laag is, zal het lichaam geen andere keuze hebben dan vet te verbranden. In korte tijd verliest u daardoor veel gewicht (vet).

Na de eerste fase worden geleidelijk meer en meer 'goede' koolhydraten aan het dieet toegevoegd, tot een niveau is bereikt, waarop u niet meer afvalt en niet meer aankomt. De eerste dagen van het koolhydraatarme dieet voelt u zich misschien wat slap. Dat is een logische reactie omdat het lichaam moet overschakelen naar vetverbranding. Na een 2 à 3-tal dagen is de flauwte volledig voorbij en voelt u zich energieker dan ooit.

Groot voordeel van een koolhydraatarm dieet is, dat vetten en eiwitten slechts langzaam worden opgenomen door het lichaam. Daardoor blijft de suikerspiegel beter onder controle en heeft u de hele dag voldoende energie.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Gevaar/Bestrijding van een koortslip

Het gevaar en de bestrijding van een koortslip

Klierkoorts

Een brede waaier over klierkoorts.

Kinderziekten: Darmkrampjes

Wat zijn de symptomen bij darmkrampjes en wat kan je er tegen doen?

De knie.

De knie en overgewicht een slechte combinatie.

Passief roken. Wat zijn de gevolgen voor je gezondheid?

De gevolgen van passief roken bij kinderen en volwassenen

Geschiedenis van de bipolaire stoornis (voorheen manisch-depressieve psychose)

Wanneer is de term bipolaire stoornis ontstaan en wat zijn de symptomen?

Wandelen een simpele maar effectieve manier om je conditie te verbeteren

Wandelen is een goedkope en makkelijke manier om sportief bezig te zijn.

Massage zin en onzin

Massage en het nut ervan

Anesthesie

Anesthesie: het hoe en waarom.

Lijmoor bij kinderen

Geeft een omschrijving wat lijmoor is, wat de oorzaken zijn en hoe te behandelen.

Geluk

Wat is geluk? Waar is geluk van afhankelijk?

Puistjes bestrijden

Acne is een vervelende aandoening waar veel mensen last van hebben. In dit artikel zijn tips te lezen over hoe het ontstaat en hoe jij het kan voorkomen.

Last van een dipje? Of toch een depressie?

Wanneer heb je een dipje of een depressie?

stoppen met roken

De eerste dagen na het stoppen met roken zijn het moeilijkst en denk je vaak constant aan roken. Het stoprokenblog biedt uitkomst en een prettig samenzijn met mede stoppers.

Dementie bij jonge mensen

Een artikel over Frontotemporale dementie en het belangrijkste verschil met de ziekte van Alzheimer. Met name afstotend gedrag zijn de eerste symptomen van deze ziekte. Hoe uit zich deze ziekte en welke invloed heeft het op de omgeving van iemand die eraan lijdt.

De geschiedenis van de keizersnede

De geschiedenis van de keizersnede hier beschreven

Help, mijn kind heeft RSV!

10 vragen over het Respiratoir Syncytiaal Virus (RSV)

Waarheid over suiker

Veel is al geschreven over suiker, is het gezond of schadelijk voor de gezondheid? Wat is suiker precies?

Dromen verklaard; schoenen

Wat betekend het als je droomt over schoenen?

Astma door televisie kijken

Televisie kijken kan astma veroorzaken bij kinderen!

Virus - Soorten en veranderingen

Soorten virussen en de antivirale middelen

Alles over diarree

Informatie over diarree, de oorzaken, gevolgen en behandeling.

Neefjes of muggen, wat maakt ze zo vervelend?

Ieder jaar opnieuw, zijn ze er weer; die irritante zoemende muggen. Ze prikken je lek en houden je uit je slaap. Wat maakt hen zo vervelend en wat kun je ertegen doen?

Rugpijn door verkeerde schoenen

Wist je dat er veel mensen met langdurige rugpijn zijn simpelweg omdat ze verkeerde schoenen dragen?

Alcohol en de effecten op je lichaam.

De korte en lange termijn effecten van alcohol op je lichaam.