Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven IV


Publicatie datum:

Samenstelling van voedingsmiddelen en de rol van koolhydrater

Gesponsorde koppelingen

Samenstelling van voedingsmiddelen en de rol van koolhydraten. Een koolhydraatarm dieet stelt de rol van koolhydraten centraal. Een koolhydraatarm dieet is echter veel méér dan alleen maar een dieet. Het is een manier van leven. Daarbij staat in eerste instantie een omschakeling binnen ons voedingspatroon centraal.

Uw lichaam

Het lichaam bestaat uit cellen die energie nodig hebben om te kunnen functioneren. Die energie kan worden 'opgewekt' uit vetten, eiwitten of glucose. Vetten en eiwitten komen als zodanig in al onze voeding voor. Het lichaam kan die stoffen dan ook rechtstreeks opnemen. Glucose vormt geen direct bestanddeel van onze voeding. Het wordt later gevormd doordat het lichaam koolhydraten 'verwerkt' tot glucose. In tegenstelling tot vetten en eiwitten kan glucose ook niet rechtstreeks worden opgenomen. Om glucose naar de cellen te vervoeren, is weer een andere stof nodig: de al eerder besproken insuline.

Samenstelling van voedingsmiddelen

Het lichaam haalt energie uit het voedsel dat we eten. Daarbij onderscheiden we drie grote groepen voedingsstoffen: koolhydraten, vetten en eiwitten.  

Vetten

Er bestaan onverzadigde vetten (uit plantaardig voedsel) en verzadigde vetten (uit dierlijk voedsel). Vetten worden door het lichaam verbrand zonder dat er insulineaanmaak voor nodig is. Ze kunnen dus onmiddellijk door het lichaam worden opgenomen.

Eiwitten

Deze groep voedingsmiddelen is belangrijk voor de weefselopbouw en de groei (of het herstel) van het lichaam. Ze komen voornamelijk voor in vlees, melkproducten, eieren en noten. Net als vetten, worden eiwitten rechtstreeks door het lichaam opgenomen. De productie van insuline wordt daardoor dus niet ontregeld.

Koolhydraten

In enorm veel voedingsmiddelen komen koolhydraten voor. Onder meer in brood, pasta, aardappelen en rijst. Het zijn in feite aaneenschakelingen van suikers, die bijna onmiddellijk worden omgezet in glucose en zorgen voor een (over)productie van insuline. Er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen 'goede' en 'slechte' koolhydraten. Goede koolhydraten vinden we terug in bijvoorbeeld groenten, noten en zaden. De slechte zijn vooral de suikers en witte bloem.

De meeste producten die we eten bevatten bouwstoffen uit alle drie de groepen. Brood bevat bijvoorbeeld veel koolhydraten, maar ook eiwitten en zelfs een beetje vet. Als we naar koekjes, gebak en andere bewerkte producten kijken, dan zien we dat deze - naast eiwitten en veel vet - ook enorm veel slechte koolhydraten bevatten.

Suikerspiegel

Niet alle voeding die we eten wordt door het lichaam hetzelfde behandeld. Pure suiker wordt bijvoorbeeld heel snel omgezet in glucose. Die glucosestijging kennen we beter als de stijging van de suikerspiegel. Dit gaat als volgt in z'n werk: de suiker die we eten wordt snel omgezet in glucose (de suikerspiegel stijgt). Om de glucose naar de cellen te transporteren, wordt een grote hoeveelheid insuline aangemaakt. Die zorgt ervoor dat de glucose in korte tijd uit het bloed verdwijnt (de suikerspiegel daalt). Door het dalen van de suikerspiegel gaan we ons flauw voelen en krijgen we honger, wat zich vaak uit in het 'plunderen' van de kast met producten die onze suikerspiegel - al is het maar voor een tijdje - doen stijgen.

Maar er is iets nog veel erger...!

Dit ongecontroleerde eetgedrag ontregelt de evenwichtige werking van het lichaam. Er ontstaat een overproductie van insuline en die wordt rechtstreeks opgeslagen als lichaamsvet. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, zorgt dus niet de vetconsumptie voor aangroei van lichaamsvet maar juist de overproductie van insuline. De beste manier om die overproductie onder controle te houden, is het eten van producten die ofwel geleidelijk worden omgezet naar glucose, ofwel helemáál niet omgezet worden. Er wordt dan slechts langzaam (of zelfs helemaal geen) insuline afgescheiden. Bovendien wordt er maar net zoveel geproduceerd als nodig is om de glucose te transporteren.

Een constante suikerspiegel is een belangrijke factor in de strijd tegen de weegschaal. Het zal dus zaak zijn om slechts die producten te eten, die maar een beperkte invloed hebben op de suikerspiegel. Dat is het beste voor het menselijk lichaam.

Een koolhydraatarm dieet en de koolhydraten

Uitgangspunt van een koolhydraatarm dieet is om zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten te eten. Zo sluit u uit dat u toch de 'verborgen' stoffen binnenkrijgt die u eigenlijk beter niet kunt eten. Met verborgen stoffen bedoelen we ingrediënten (zoals suikers) die deel uitmaken van kant-en-klare producten.

Kijkt u bijvoorbeeld op het etiket van een potje magere yoghurt met fruit, dan ziet u dat er ongeveer 10% suiker in zit. Ofwel: 10% puur vergif voor het lichaam.

Neemt u als basisprincipe, dat u zoveel mogelijk onbewerkte, natuurlijke producten eet, zonder de 'slechte' koolhydraten zoals suikers en witte bloem die door fabrikanten aan voedingsmiddelen worden toegevoegd. Op die manier wordt uw suikerspiegel niet verstoord en ontstaat er geen overproductie van insuline.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Rugpijn door verkeerde schoenen

Wist je dat er veel mensen met langdurige rugpijn zijn simpelweg omdat ze verkeerde schoenen dragen?

Fit met Manon 2 - Platte buik

Oefeningen voor thuis, voor een strakke, platte buik

Runningtherapie voor groepen

Runningtherapie met groepen. Inzichtgevende of ondersteunende therapie?

Alles over osteoporose

Informatie over botontkalking (osteoporose)

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XVIII

Het Koolhydraatarm Dieet Recepten voor fase 1

Als spanning een Burn-Out wordt.

Hoe voorkom en herken je een burn-out?

Hyperventilatie en chronische hyperventilatie

Er zijn in Nederland meer dan een miljoen mensen die last hebben van hyperventilatie. Tijd dus om er wat aandacht aan te besteden..

Zuiver en bescherm je lichaam met Chlorella

Chlorella, een uniek groen algje met vele vitamines en mineralen die in staat is om uw lichaam te zuiveren, te beschermen, te helpen bij studies en is een bron van energie.

Anorexia is een verslaving

anorexia is een verslaving.

Van volledig verlamd tot prima prestaties op de golfbaan

Hoe iemand met een ernstig herseninrfarct en behoorlijk hartproblemen met een enorme wilskracht tot behoorlijke prestaties komen kan.

Vergeten in het lange termijn geheugen

In dit artikel wordt besproken hoe vergeten op de lange termijn verloopt

Kan ik leren leven met een Angststoornis?

leren leven met Angst is zeer goed mogelijk

Posttraumatische stress-stoornis (PTSS) bij burgers en militairen.

PTSS is een angststoornis die ontstaat omdat iemand een bepaald trauma niet kan verwerken. Wat gebeurt er met iemand die PTSS krijgt en kan het iedereen gebeuren? Dat lees je in dit artikel.

Lichaamsgewicht onder controle houden tijdens zwangerschap

Het is niet altijd gemakkelijk om je gewicht onder controle te houden bij een zwangerschap

De ontwikkeling van geslachtsrollen volgens de biologische en cognitieve benadering

In dit artikel wordt besproken hoe de biologische en cognitieve benadering over geslachtsrollen denken

Alles over hyperventilatie

Wat is hyperventilatie en wat kun je eraan doen.

Cera, de derde generatie epo.

Wat is cera?

Is suiker verboden bij een dieet?

Uit onderzoek blijkt dat je zelfs bij het gebruik van suiker ook kan afvallen.

Verhalen over kanker: Deel II

Verhalen over kanker in de media

Wanneer koesteren hoop betekent : de helende kracht van het kind in jezelf.-John Bradshaw

Uitleg en handleiding voor het helen van het

Spierspanningshoofdpijn

Dit onderwerp gaat over hoofdpijn, tips, klachten en oorzaken.

De invloed van ouders op alcoholgebruik en roken bij jongeren

Een artikel over de invloed van ouders en vrienden op het drink- en rookgedrag van jongeren.

De invloed van de persoonlijkheid van ouders op de opvoeding

Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek wordt bekeken in hoeverre de persoonlijkheid van ouders invloed heeft op de manier waarop zij hun kinderen opvoeden.

Cellulitis - anti-cellulitis behandelingen - getest - oplossingen

Het komt er bijna op neer dat 9 op de 10 vrouwen geconfronteerd wordt met cellulitis of sinaasappelhuid. Verschillende oplossingen worden aangeboden, maar werken ze ook?

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Prikkelbare Darm Sydroom, wat is dit nu precies??