Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven IX


Publicatie datum:

Plateaus en hoe ze te overwinnen

Gesponsorde koppelingen

Plateaus en hoe ze te overwinnen

Er is niemand die hier beweert dat afvallen met een koolhydraatarm dieet een eenvoudige opgave is. Iedereen zal in de diverse fases van het dieet geconfronteerd worden met tegenslagen. Dat zijn vooral de momenten waarop de weegschaal dagen achtereen hetzelfde gewicht laat zien. Ofwel: ondanks dat u uzelf streng aan het koolhydraatvrije dieet houdt, valt u toch niet af.

Geen paniek!

De momenten van stilstand vormen geen aanleiding tot paniek. Ze geven aan dat u op een bepaald niveau binnen het koolhydraatarm dieet bent aangekomen. Dat moment - een periode waarin u (tijdelijk) niet meer afvalt - noemen we een (eveneens tijdelijk) plateau. Een normaal verschijnsel dus. Meestal treedt dit voor het eerst op na zo'n 4 à 5 weken. Zijn die weken voor u al voorbij - en bent u weliswaar in centimeters afgevallen maar nog niet in gewicht - dat zit u nog niet op het betreffende plateau. Nog even geduld dus.

Ga na… Doet u het wel goed? Aan het begin van het koolhydraatarm dieet is het het beste om AL uw eetgewoontes eens op een rijtje te zetten. Om te beginnen, natuurlijk, wat u eet. Maar gaat u voor uzelf ook eens na wanneer u eet, hoeveel en wat u - naast uw gewone maaltijden - nog méér eet aan tussendoortjes zoals koekjes en chocolade. Vraag uzelf ook even af hoeveel water u dagelijks drinkt. Het is uiteraard belangrijk dat u hierbij volstrekt eerlijk bent naar uzelf toe. U heeft er natuurlijk niets aan als u uzelf voor de gek houdt. Elke verkeerde gram is er één en u zult er genadeloos mee geconfronteerd worden. Heel nauwkeurig meten!

Mogelijk dat uw lichaam slechts heel kleine hoeveelheden koolhydraten nodig heeft om op een plateau terecht te komen en te blijven. Let dan vooral heel scherp op wat u eet. Wees heel streng op uzelf met wat u eet en houd dat minstens twee weken vol. Noteer in die periode echt alles wat u eet. Het zal u daarbij verbazen hoeveel gram extra koolhydraten u toch nog binnenkrijgt, zonder dat u het weet. 

Drinken!

Zeker weten dat u absoluut niet meer heeft gegeten dan mag? Echt alles bij elkaar opgeteld? Ook die verborgen koolhydraten die onder meer zitten in lever, eieren en slagroom? Kijkt u dan eens naar de hoeveelheid water die u drinkt. Is dat wel genoeg? Zorg in elk geval dat u dagelijks minstens zo'n 2 liter water drinkt PLUS een kwart liter per pond gewicht dat u nog teveel weegt boven uw streefgewicht.

LET OP! Dit geldt alleen voor water. Dus niet voor thee, koffie of dieetdrankjes. Die mág u drinken maar ze tellen niet mee in de totale, dagelijkse hoeveelheid water.

Controle

  • U eet minder dan 20 gram koolhydraten per dag
  • U drinkt genoeg water
  • U speelt niet vals

Dan past u het koolhydraatarm dieet goed toe.

Blijft u toch op een plateau steken, dan is er wat anders aan de hand. Waarschijnlijk eet u van een bepaald (bewerkt) voedingsmiddel te veel of te weinig.

Eten dat gewichtsverlies tegenhoudt

Bewerkte voedingsmiddelen zijn in principe de grootste vijanden van het Koolhydraatarm dieet. Ze bevatten vaak bepaalde toevoegingen waarop sommige mensen meteen (verkeerd) reageren. Het zou ons te ver voeren om hier een complete lijst van deze producten te geven. Let u in elk geval op met dieetdrankjes, kaas, gezouten pinda's, koffie en alcohol.

Denkt u dat u van een bepaald product te veel eet, stopt u dan gedurende 1 of 2 weken met eten van dat product (maar ga ondertussen wel heel strikt door met het koolhydraatarm dieet). Gaat u weer afvallen, dan weet u waar het aan ligt. Eet u dat product dan voorlopig niet meer. En… u bent op weg naar het volgende plateau.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Hoe te handelen bij een beroerte?

Beknopte handleiding om een beroerte te herkennen en adequaat te handelen

Zout en Peper, smaakmakers met een verhaal

Zout, peper, suiker en azijn. Belangrijke smaakmakers in voedsel met grote verschillen qua gezondheid en oorsprong. Het zijn conserveringsmiddelen zonder zo genoemd te worden en zonder dat er duidelijke regels of normen voor zijn.

Tips voor een stralende huid

Tips om een stralende huid te krijgen, of te behouden!

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een syndroom waar vele tienduizenden mensen in Nederland last van hebben. het wordt ook wel omschreven als weke delen reuma. wat is fibromyalgie?

Alles over hyperventilatie

Wat is hyperventilatie en wat kun je eraan doen.

Beter in je vel in 9 stappen.

Beter in je vel zitten is makkelijker te bereiken dan je zelf denkt.In de volgende 9 stappen leer je hoe je dit het beste kan bereiken.

Zwijg over eten bij een eetstoornis behandeling!

Eetproblemen behandeling betekent spreken over de relatie met moeder, seksualiteit, verlangens, vrouw worden of meisje blijven, controle en perfectionisme.

Alles over staar

Hier kunt u alles lezen over staar (cataract)

Draagbare apparaten, mobiele devices en Wireless implantable medical devices.

Een beter leven dankzij draagbare apparaten en mobiele medische devices?

De donkere kant van wetenschap

Er is een discussie over de wetenschappers, zijn ze verantwoordelijk voor de negatieve gevolgen voor hun werk?

Het Schoonheidsideaal van het hebben van Witte Tanden

Dit is een artikel over het schoonheidsideaal van het hebben van mooie witte tanden.

Nachtlenzen

Uitleg over wat een nachtlens doet, de kosten en mijn ervaring

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XVII

Het Koolhydraatarm Dieet Fase 4

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven II

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven

Alles over ogen laseren

Wat is apneu?

Wat is apneu, als aandoening of door een andere oorzaak? Is een apneu gevaarlijk en is er een geneesmiddel tegen?

Decubitus

De oorzaken, symptomen, behandeling en preventie van decubitus

De paniekstoornis bij adolescenten: oorzaken en behandeling

Dit artikel geeft inzicht in de oorzaken (etiologie) van de paniekstoornis bij adolescenten en de behandelingmogelijkheden. Het artikel is gebaseerd op wetenschappelijke literatuur.

Overgewicht/obestitas bij kinderen: oorzaken en gevolgen (1)

We kunnen het niet ontkennen dat meer en meer van onze kinderen te kampen heeft of krijgt met overgewicht. Wat zijn de oorzaken en de gevolgen ervan?

Poep weetjes: Kan jouw maag het aan?

Een artikel vol met uitgewerkte weetjes over het alledaagse tafereel: Poepen!

Asbest

algemene informatie over asbest

Zweethanden, iets voor te schamen?

Zweethanden zijn vreselijk, veel mensen schamen zich hiervoor. Maar is dit terecht?

Basis gezichtsbehandeling

Hoe een basis gezichtsbehandeling geven

Wie weet nu werkelijk wat gezond is en wat niet?

Als ik boodschappen ga doen voor mijn dagelijkse voeding weet ik somsvan gekkigheid niet meer wat ik moet kopen.

Afvallen

Afvallen doe je maar op een manier en dat is bewegen.