Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven V


Publicatie datum:

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven V

Gesponsorde koppelingen

Goede en slechte koolhydraten. Het koolhydraatarm dieet is geen verbieder van koolhydraten. Dat zou ook nooit kunnen want via koolhydraten komt het lichaam aan glucose, één van de noodzakelijke voedingsmiddelen.

Gesponsorde koppelingen

Wat het koolhydraatarm dieet echter wél doet, is een onderscheid maken tussen goede en slechte koolhydraten. Ons lichaam heeft - om te beginnen - namelijk maar een bepaalde hoeveelheid glucose (en dus ook koolhydraten) nodig. Die worden in voldoende mate geleverd door de 'goede' koolhydraten. De slechte koolhydraten zijn daardoor niet alleen overbodig, ze zorgen ook nog eens voor een teveel aan extra glucose.

En... teveel glucose betekent... teveel insuline. Teveel insuline zorgt voor omzetting in de vorm van lichaamsvet.

Metabolisme

De manier waarop het lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen, noemen we het metabolisme. We hebben al gezien dat die reactie bij lang niet alle soorten voedsel hetzelfde is. In normale omstandigheden zal het metabolisme goed functioneren. Komen er koolhydraten het lichaam binnen, dan worden die omgezet naar glucose en wordt een hoeveelheid insuline geproduceerd die net voldoende is om de glucose naar de cellen te transporteren. In een dergelijk geval doen zich geen problemen voor. Alle geproduceerde insuline wordt immers netjes gebruikt waarvoor het dient.

Verstoord metabolisme

Problemen ontstaan bij een verstoord metabolisme. In de meeste gevallen zal dezelfde hoeveelheid voedsel daarbij zorgen voor een overproductie aan insuline. Een overschot, dat rechtstreeks wordt opgeslagen als lichaamsvet!  

Hoe kan het gebeuren, dat het metabolisme bij sommige mensen 'opeens' verstoord is? Om te beginnen: er is geen 'opeens'! We hebben hier zelfs te maken met een geleidelijk proces waar je niks van merkt ...tot het niveau bereikt is waarvan de gevolgen wel degelijk te merken (en te zien!) zijn...namelijk: overgewicht.

Oorzaak

Grootste boosdoeners (oorzaken van overgewicht) zijn sommige voedingsstoffen, die zorgen voor een enorme verstoring van het metabolisme. Eén daarvan kennen we allemaal: suiker. Dat wordt in ontzettend veel bewerkte producten gebruikt.

Als u bijvoorbeeld op de verpakking van 'gezonde' ontbijtgranen kijkt, dan ziet u dat een zeer grote hoeveelheid suikers is toegevoegd. Niet alleen pure suiker, maar ook dextrose, lactose, fructose, honing, maïssiroop en andere siropen. Al deze stoffen heten weliswaar anders, door het lichaam worden ze gewoon geïdentificeerd als suiker.

Een koolhydraatarm dieet gaat uit van een herstel van het metabolisme, waardoor weer een gecontroleerde insulineproductie ontstaat. Dit wordt mogelijk gemaakt door de consumptie van koolhydraten (suikers) te beperken. In de eerste fase van een koolhydraatarm dieet zal die beperking heel drastisch zijn, waarna geleidelijk meer en meer goede koolhydraten gebruikt mogen worden.

De ene koolhydraat is de andere niet!

Koolhydraten vormen een grote, complexe groep energiebronnen. Ze komen in de meest uiteenlopende soorten etenswaren voor. Fruit, groenten en granen bevatten koolhydraten. Maar ze zitten ook in zetmeelhoudende producten.

Niet alle koolhydraten gedragen zich hetzelfde. Er zijn verschillende groepen koolhydraten, die zich allemaal anders gedragen als ze in het lichaam komen. Op het moment dat u weet welke koolhydraten welke invloed hebben op uw suikerspiegel, is het mogelijk om te bepalen welk voedsel u wel of niet mag eten. Op die manier is het eenvoudig om het koolhydraatarm dieet in uw dagelijks leven in te voegen. Niet als een 'crashdieet' met jojo-effecten, maar als een gezonde levenswijze. 


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over baarmoederhalskanker en hoe het te voorkomen

in dit artikel word verteld wat baarmoederhalskanker is, welke gevolgen het kan hebben en hoe je het heel simpel kan voorkomen doormiddel van 3 gratis prikjes

Als spanning een Burn-Out wordt.

Hoe voorkom en herken je een burn-out?

stoppen met roken

De eerste dagen na het stoppen met roken zijn het moeilijkst en denk je vaak constant aan roken. Het stoprokenblog biedt uitkomst en een prettig samenzijn met mede stoppers.

Oorzaken van angst, risicofactoren en protectieve factoren

Dit artikel bespreekt oorzaken van angstproblemen en angststoornissen, alsmede de risico- en protectieve factoren.

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik