Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven VIII


Publicatie datum:

De eerste ketosis-stap

Gesponsorde koppelingen

De eerste ketosis-stap. Het koolhydraatarme dieet stelt een zeer afgewogen gebruik van koolhydraten centraal. Uiteindelijk doel is het uitkomen op een ideaal streefgewicht. Een eerste, belangrijke stap daarin is het reduceren van de hoeveelheid glucose in het lichaam. Dat kan alleen door weinig of geen koolhydraten te eten. 

Vooral in de eerste fase van het koolhydraatarme dieet is het zelfs het beste om helemaal geen voedingsmiddelen met koolhydraten te eten.  

De gevolgen van koolhydraatvrij eten

Doel van het koolhydraatarme dieet is om, meteen in het begin al, er voor te zorgen dat er geen glucose meer uit koolhydraten beschikbaar komt. Het lichaam zal daardoor gaan overschakelen op de verbranding van ketonen. Ketonen komen vrij op het moment dat lichaamsvet verbrand wordt. De meeste mensen denken dat het verbranden van vet alleen mogelijk is door te sporten en door oefeningen te doen. Dat is niet waar. Wel is sporten, zonder twijfel, uitermate belangrijk voor de vetafname. Door te sporten wordt namelijk het metabolisme (het proces dat de omzetting van voedsel naar energie regelt) versneld.

Maar ook het lichaam zelf beschikt over een eigen functie om opgeslagen vet te verbranden. Door onze manier van eten lijkt het evenwel of ons lichaam die functie is 'vergeten'. We zullen er voor moeten zorgen - door op een andere manier te gaan eten - dat we ons lichaam weer 'herinneren' aan de eigen functie van vetverbranding.

Nu niet nodig!

Op dit moment eten we te veel koolhydraten. Die worden bijna onmiddellijk omgezet in glucose. Om die glucose naar de cellen te vervoeren maakt het lichaam insuline aan. Te veel insuline! En dat 'teveel' moet ergens heen: het wordt opgeslagen in de vorm van lichaamsvet.

U leeft momenteel dus waarschijnlijk 100% op de verbranding van suikers (glucose). Vet wordt niet verbrand. Het neemt, door de overbodige insuline, juist toe! De ideale oplossing zou zijn als u tegen uw lichaam kon zeggen: 'Hier zitten nog enorme hoeveelheden vet. Verbrand die eerst maar!'.

Zorgen dat het wél nodig wordt!

We willen dat ons lichaam overschakelt van de verbranding van suikers naar de verbranding van vetten. Dat kan, heel eenvoudig zelfs, door minder suikers (koolhydraten) te eten.

Eten we minder koolhydraten dan gaan we automatisch meer vetten en eiwitten consumeren. Die worden rechtstreeks door de cellen gebruikt, zonder omzetting naar glucose. Er ontstaat dan ook geen overproductie van insuline en uw lichaam wordt verplicht om over te schakelen op vetverbranding.

In Ketosis

Is het lichaam eenmaal overgeschakeld op vetverbranding, dan komt het in - wat we noemen - een 'staat van ketosis' terecht. Om aan voldoende energie te komen, moet het lichaam nu wel lichaamsvet verbranden. De brandstoffen die daarbij vrijkomen noemen we ketonen.

Het is mogelijk om uit te vinden of uw lichaam inderdaad ketonen afscheidt. Op de eerste plaats kan ketosis worden aangetoond met zogenoemde ketosticks. Dat zijn lipolyse-teststrips. Elke strip heeft aan het einde een testvierkantje, dat u in uw urine houdt. Blijft de kleur hetzelfde, dan bent u niet in ketose. Verandert de kleur (in licht roze of paars), dan bent u in ketose.

Deze test is mogelijk, omdat bij ketosis vet niet geheel door het lichaam wordt opgenomen. De niet-gebruikte deeltjes worden afgevoerd via de urine. 

Maar er zijn meer tekenen dat u in ketose bent. Een voor velen van ons opmerkelijk feit is dat je 'in ketose' geen hongergevoel hebt! Ook krijgt u in het begin een wat slechte adem en een vreemde, metaalachtige smaak in de mond. Dat laatste is volkomen normaal en het zal al na een paar dagen aanzienlijk minder worden.

Ketosis: een natuurlijk proces

Wat er in uw lichaam gebeurt na de overschakeling van suiker- naar vetverbranding, is een gezond en natuurlijk proces. Van oorsprong is de mens namelijk 'gebouwd' voor een onregelmatig leven. Om in vroegere, barre tijden te kunnen overleven, legde het lichaam op momenten van overvloed reservevoorraden aan in de vorm van vet. Brak de tijd aan dat er minder eten gevonden kon worden dan werd dat vet weer verbrand.

Ook bij dieren komen we deze functie tegen. Denkt u maar eens aan beren die hun winterslaap houden. Zij 'leven' tijdens die periode op hun vetreserves en ondervinden daarvan geen enkele hinder.

Tegenwoordig eten we, zomer en winter, dagelijks meer dan voldoende. Het gevaar dat daardoor ontstaat, is dat het systeem van reservevoorraden zich tegen ons gaat keren. Het is dus goed om ervoor te zorgen dat er een evenwicht ontstaat tussen activiteiten en voedselopname EN dat we niet méér dan de noodzakelijke voedingsmiddelen binnenkrijgen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Angststoornissen

alles over angsstoornissen en fobiën

De geschiedenis van de keizersnede

De geschiedenis van de keizersnede hier beschreven

Plastische chirurgie en borstverkleining

De voordelen en nadelen van borstverkleining overzichtelijk op eem rij.

Ontstoken ogen bij kinderen

Wat zijn de symptomen bij ontstoken ogen? Wat is de oorzaak en hoe behandel je ontstoken ogen?

Chronische Sinusitis (neusbijholte(n)ontsteking)

Ontsteking in de neusbijholten

Honger en verzadiging.

Een overzicht over honger en verzadiging ontstaan.

Problemen met de stoelgang, waar kan het aan liggen?

Darmstoornissen en problemen met de stoelgang

Spierspanningshoofdpijn

Dit onderwerp gaat over hoofdpijn, tips, klachten en oorzaken.

FitBit activity tracker - De fitness gadget van het jaar!

Je kent het vast wel, je zit de hele dag op kantoor en ’s avonds ben je te moe om nog te sporten. Je hebt chronisch bewegingstekort. Met de FitBit Flex is dit verleden tijd.

Hoogbegaafdheid, een aangeboren geschenk of probleem?

Wat de kenmerken, voor- en nadelen zijn van hoogbegaafdheid.

De invloed van ouders op alcoholgebruik en roken bij jongeren

Een artikel over de invloed van ouders en vrienden op het drink- en rookgedrag van jongeren.

Huilbabies en hechtingsproblemen

Overal kan je lezen dat ouders met huilbabies hun babies te veel verwennen. Maar is dit eigenlijk wel waar of is het net omgekeerd?

Ontbijten

Waarom ontbijten we? Hoe verschilt het ontbijt van land tot land?

Dromen verklaard; schoenen

Wat betekend het als je droomt over schoenen?

Alles over oogontstekingen

Alles over bacteriële en virale oogontstekingen

Abilify

Beschrijving van het medicament Abilify.

Een ouder met borderline...

Gevolgen voor de opvoedingssituatie bij een psychiatrische stoornis

Zwanger: wordt het een jongetje of een meisje

zwanger, hoe weet je of het een jongetje of een meisje wordt?

Top vijf redenen voor het innemen van vitamine C

vitamine C voor je gezondheid

Buikvet op een gemakkelijke manier verliezen

Niemand vindt het leuk om buikvet te hebben. Met dank aan de mode van vandaag zijn er minder mogelijkheden om je buik vet te verbergen en verliezen is het voordeel van

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XIV

Het Koolhydraatarm Dieet: FASE 1

Hersenen krimpen door overgewicht.

Hersenen krimpen door overgewicht. Hoe komt dat?

Alles over ADHD

Informatie over ADHD

Hoofdluis, feiten en fabels

Wat helpt wel en niet tegen hoofdluis?

Bukken en tillen: zo doe je het goed!

Het lijkt zo makkelijk, maar bukken is een kunst om goed te doen. En meestal weet je pas als je het fout doet als het inmiddels te laat is en je door je rug heengegaan bent.....