Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven X


Publicatie datum:

De glycemische index

Gesponsorde koppelingen

De Glycemische Index

Sommige voedingsmiddelen - en we bedoelen dan met name koolhydraten - zorgen ervoor dat de suikerspiegel snel stijgt. Daarnaast is er, zoals we gezien hebben, voedsel dat geen of weinig impact heeft op de glucosewaarde in het bloed. Dat zijn vooral de vetten en eiwitten. 

Waarom is dit zo belangrijk om te weten?

Het is vooral een snel wisselende suikerspiegel die ervoor zorgt dat we onregelmatig (en dus vaak slecht) eten. Kijkt u maar: 

Hongergevoel => reactie: koolhydraatrijk eten => gevolg: suikerspiegel stijgt snel => hongergevoel over…

ECHTER…

Hongergevoel komt net zo snel (of sneller) terug => gevolg: de hele cyclus begint opnieuw…

Met een langzaam wisselende suikerspiegel zal geen acuut hongergevoel optreden. Daardoor zal er tussendoor ook minder snel naar (koolhydraatrijke) snacks gegrepen worden. Als we dit allemaal weten, dan is het ook logisch, dat we bij ons eten goed gaan letten op welke voedingsmiddelen een verhoging van de suikerspiegel veroorzaken.

Om dit na te kunnen gaan, is er de glycemische index. Deze index is in feite een numerieke schaal waarop elk product een bepaalde waarde heeft. Hoe hoger een bepaald voedingsmiddel scoort op de glycemische index, des te sneller wordt het door het lichaam omgezet in glucose. Wetenschappers hebben geconstateerd, dat pure suiker het snelst wordt opgenomen door het lichaam (en dus ook het snelst in glucose wordt omgezet). Daarom is aan suiker de waarde 100 gegeven.

Let op! De index zegt niets over het totaal aantal koolhydraten in een product. Daarom moeten we de glycemische index altijd combineren met het tellen van koolhydraten.

Waardevol hulpmiddel

Voor iedereen die het koolhydraatverbruik onder controle wil houden, is de glycemische index een zeer waardevol hulpmiddel. Hij biedt immers de mogelijkheid om vooraf al te controleren hoe de suikerspiegel (en de bijhorende insulineproductie) zal reageren op een bepaald voedingsmiddel.

Door producten te kiezen die laag op de glycemische ladder staan, is het heel goed mogelijk om de suikerspiegel en de insulineproductie onder controle te houden. Dit vertaalt zich in meer energie en is de basis voor een levenslange gezondheid.

Het voedsel dat u tijdens de eerste 3 fases van het koolhydraatarm dieet mag eten (de fases waarin u gewicht verliest) scoort zeer laag op de glycemische index. Het 'geheim': veel voedingswaarde en een lage suikerspiegel. Een product als een gebakken aardappel scoort uitzonderlijk hoog op de glycemische index. De reden hiervoor is dat zetmeel razendsnel in glucose wordt getransformeerd. Dit verklaart ook de hoge waarde voor een andere groente, namelijk de wortel. Daarnaast eindigen, bijvoorbeeld, witte rijst, witbrood en vele ontbijtgranen zeer hoog op de ladder. Bananen en pasta's komen uit tussen hoog en midden.

Tot nu toe werd algemeen aangenomen dat simpele koolhydraten (zoals pure suiker en witte bloem) veel sneller door het bloed werden opgenomen dan complexe koolhydraten (fruit, aardappelen, granen). Studies tonen echter aan dat met name producten als gebakken aardappelen en ontbijtgranen de meeste impact hadden op de suikerspiegel. En het waren nu juist deze voedingsmiddelen die algemeen werden aangezien als complex. Toch gedragen ze zich precies hetzelfde als simpele koolhydraten.

Het doel (het 'geheim') van het koolhydraatarm dieet is om voedsel te kiezen dat een hoge voedingswaarde heeft, maar tegelijkertijd ook slechts van zeer beperkte invloed is op de suikerspiegel. Combineert u de informatie, die u kunt aflezen uit de glycemische index én uit het tellen van koolhydraten, met uw persoonlijke voorkeuren, dan komt u in een ideale situatie om gewicht te verliezen en het gewicht er uiteindelijk ook af te houden.

 In de eerste fase van het koolhydraatarm dieet zijn uw voedingskeuzes daarbij beperkt, maar naarmate u gewicht verliest (en in de volgende fases komt) worden uw voedingskeuzes steeds uitgebreider.

Bewezen door onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek, onder meer aan de universiteit van Harvard, bevestigt dat de glycemische index van groot belang kan zijn in de strijd om de kilo's. Zo onderzochten wetenschappers gedurende 10 jaar de eetgewoonten en de gezondheid van meer dan 75.000 verpleegsters. Het onderzoeksteam stelde vast dat de consumptie van koolhydraten met een hoge glycemische waarde leidt tot verhoogde kansen op hart- en vaatziekten. Bovendien ontdekte men dat personen die meer koolhydraten eten (in plaats van vetten) een aanzienlijk grotere kans hebben op een hartaanval.

De onderzoekers concludeerden hieruit dat het eten van voedsel met een hoge glycemische waarde - behalve tot een verhoogde suikerspiegel en hogere insulineproductie - ook leidt tot hoge bloeddruk, een hoger cholesterolgehalte en meer triglyceriden. En dat zijn nu juist de meest voorkomende oorzaken van hartziekten.

De glycemische index in de strijd tegen diverse ziekten

Het kiezen van producten die laag op de glycemische index staan is - zoals we zagen - niet alleen belangrijk om gewicht te verliezen. Een groot voordeel is ook dat het risico op hartziekten afneemt. Verder zullen ook mensen die symptomen vertonen van een onstabiele suikerspiegel, zich aanmerkelijk beter voelen als ze leven volgens het Koolhydraatarm dieet en zich houden aan de glycemische index.

Om te beginnen: het gewicht

Een dieet, dat de inname van koolhydraten controleert, stelt u in staat om energierijke voeding te eten, terwijl uw suikerspiegel toch stabiel blijft. Tegelijk gaat uw lichaam verder met het verbranden van dat lelijke lichaamsvet. U zult daarvoor dus wel uw eetgewoontes moeten wijzigen. Maar… dat houdt niet meer in dan het kiezen van de juiste voedingsmiddelen.

Het is vooral belangrijk om natuurlijke producten te verkiezen boven bewerkte producten. Dat zal prima lukken, als u bedenkt wat de slechte voedingsstoffen allemaal met uw lichaam kunnen doen. De keuze tussen een stukje chocolade of een stukje kaas zal dan vlug gemaakt zijn.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Fytotherapie: een geschenk van Moeder Natuur

Dit artikel beschrijft hoe je met een gezonde levenswijze, onder andere gebaseerd op fytotherapie, gewicht en vet zou kunnen kwijtraken.

Vergeten in het lange termijn geheugen

In dit artikel wordt besproken hoe vergeten op de lange termijn verloopt

De cognitieve, psychodynamische en humanistische benadering over persoonlijkheid

In dit artikel wordt besproken hoe de cognitieve, psychodynamische en humanistische benadering over persoonlijkheid denken

Verschillende soorten slechthorendheid

er zijn verschillende soorten slechthorendheid, hier een aantal soorten weergegeven.

Graviola, wondermiddel uit het regenwoud ?

Steeds meer in de belangstelling staat de tropische boom Graviola of Guanábana.

vitamine D

wat gebeurt er met je als je te weinig vitamine D binnenkrijgt?

Hoe te handelen bij een beroerte?

Beknopte handleiding om een beroerte te herkennen en adequaat te handelen

HSP

Steeds vaker ontdekt men de HSP'er in zichzelf. Dit kan uiteenlopen van het ervaren van andermans emoties tot aan het ontdekken van je eigen geestelijk oog.

Anafylactische shock

Wat is een anafylactische shock en wat kun je eraan doen?

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

Visualisatie (energie)

visualisatie oefening om energie te krijgen

Keelontsteking (angina)

Een keelontsteking, of angina, kan heel pijnlijk zijn. Het is geen ernstige ziekte, ook al kan het soms angstaanjagend zijn.

De huid

Anatomie van de huid

Uw Natuurlijk gewicht!

De praktijk is vaak weerbarstig en draagt meer risico met uw keuze om (weer) naar uw gewicht en figuur te streven die het eerder had.

Snel Afvallen Zonder Dieet

Wanneer je online gaat zoeken naar manieren om snel af te vallen vind je talloze pagina's.

Decubitus

De oorzaken, symptomen, behandeling en preventie van decubitus

Ice Bucket Challenge: Geld doneren voor Stichting ALS

Bij de Ice Bucket Challenge draait het om de ziekte ALS. Wat houdt deze ziekte nou eigenlijk in?

Gezonde oppepper : Na een energizer weer fit aan de slag

Energizers zijn leuke korte oppeppende activiteiten die je tussendoor doet zodat je weer fit verder kunt met wat je aan het doen was

Eiwitrijke dieten

Informatief artikel over eiwitrijke dieten.

Kun je met Nontox goedkoop kanker genezen?

Kun je met het anti bacteriële en anti virale desinfectiemiddel Nontox ook goedkoop kanker genezen?

Zuiver en bescherm je lichaam met Chlorella

Chlorella, een uniek groen algje met vele vitamines en mineralen die in staat is om uw lichaam te zuiveren, te beschermen, te helpen bij studies en is een bron van energie.

Wat zijn de oorzaken van longkanker?

Roken is de bekendste oorzaak van longkanker, wat zijn nog meer oorzaken van longkanker.

Herinneringstape. Dé truc voor een rechte houding

Bukken, zitten, staan….je buigt je rug veel vaker dan je denkt. Met deze tape zal je je bewust worden van alle “foute” bewegingen die je maakt. Ideaal voor het corrigeren van je houding

Eenvoudig stoppen met roken, gratis stoppen roken

Lees hier hoe je snel en eenvoudig kunt stoppen met roken.

De eerste zwangerschapsverschijnselen na de bevruchting

Een negatieve zwangerschapstest hoeft niet per definitie te betekenen dat je niet zwanger bent. Toch is een positieve zwangerschapstest de enige manier om met zekerheid te weten of je zwanger bent of niet.