Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XII


Publicatie datum:

Oppassen met suikers

Gesponsorde koppelingen

Oppassen met suikers

We hoeven er geen doekjes om te winden: suiker is vijand nummer 1 voor het lichaam. Sterker nog: honderden studies bewijzen dat suiker geen enkele voedingskundige waarde heeft en gewoon schadelijk (of zelfs dodelijk, in het geval van diabetes) is voor de gezondheid. Als je dit weet dan zou een mogelijke reactie kunnen zijn om te kiezen voor een caloriearm dieet. De kans dat overgewicht daardoor blijvend wordt tegengegaan is echter klein. Calorieën tellen betekent namelijk nog niet dat er geen suiker of andere geraffineerde producten, die zorgen voor een verhoogde insulineaanmaak, worden gegeten. 

Het Koolhydraatarm dieet stelt voorop dat, in plaats van naar de hoeveelheid voedsel te kijken, er veel meer naar de samenstelling gekeken moet worden.

 Vetarm betekent dikwijls: rijk aan suiker

 Suiker is 'de vriend van de voedingsindustrie' De helft van de winkelrekken is ermee gevuld. Suiker, suiker en nog eens suiker: vetarme dieetkoekjes, roomijs, cake en taartjes, frisdranken en wit brood… het zit allemaal boordevol suiker. Het gevolg zien we steeds meer om ons heen. Er is een ware epidemie van zwaarlijvigheid en diabetes ontstaan, die alleen maar verder uitdijt. Ga de strijd aan met suiker!

Nu we weten hoe slecht suiker voor ons is, kunnen we 'ten strijde' trekken. Veel zaken zijn heel eenvoudig:

  • Verwijder, om te beginnen, alle suiker en andere producten die suikerbevatten uit je keuken. Gebruik in plaats daarvan zoetstoffen die geen aspartaam bevatten. Deze zijn in korrelvorm verkrijgbaar voor het bakken en in tabletvorm voor drankjes. Het beste gebruikt u sucralose of sacharine.
  • Er bestaan suikervrije siropen, die voortreffelijk geschikt zijn om desserts en drankjes te zoeten.
  • Koop alternatieven voor vetarme, suikerrijke voedingsstoffen. Letdaarbij op een zo laag mogelijk koolhydraatgehalte. Tegenwoordig zijn er steeds meer van deze etenswaren te koop in natuurwinkels, maar zeker ook in supermarkten.
  • Controleer voedingslabels op suikers. Let vooral op de verborgensuikers. Deze komen meestal voor in de vorm van honing, siroop, sucrose, fructose en dextrose.
  • Als u gaat winkelen, blijf dan - zo mogelijk - aan de randen van de winkel. Bijna alle winkels plaatsen hun junkfood en bewerkte producten namelijk in het midden.
  • Vermijd kauwgom en snoepjes, maar ook producten als - bijvoorbeeld -hoestsiroop, die suiker bevatten.

Op zoek naar verborgen suikers

De aanbevolen, dagelijkse hoeveelheid koolhydraten is, volgens regeringen en voedingsdeskundigen, 300 gram per dag. Daar maken suikers tegenwoordig meer dan 60% deel van uit. En dat gebeurt vaak zonder dat we het merken. Zelfs zogenaamde gezonde vetarme snacks zitten boordevol (dikmakende) suikers, zoals (we nemen als voorbeeld een willekeurig etiket): suiker, haver, dextrose, tarwevlokken, rijst, gedroogde limoen, sojabonen, fructose, maïssiroop, gedeeltelijk gehydreerde pinda- en sojaolie (industrieel bewerkte vetten), magere melk, amandelen, mout, sorbitol en smaakstoffen.

Kijkt u nog eens een keer! Dit staat op het etiket van een zogenaamde 'gezondheidsreep'. Je denkt 'gezond' te eten, maar krijgt ongewild enorm veel suikers binnen. Laat u niet bedotten! Eenvoudig, door etiketten goed te lezen! De producenten zijn immers verplicht om de ingrediënten (in grammen) op het etiket te vermelden. Het is nodig! In het geval van onze 'gezondheidsreep' aten we gewoon suikers en bewerkte vetten in een aantrekkelijk papiertje.

En… let dus vooral op 'verborgen' suikers zoals honing, dextrose, fructose, maïssiroop, sorbitol, vruchtensapconcentraat, galactose, lactose, polidextrose, minnitol, sorbitol en xylitol.

Tot slot

Het echte gezonde voedsel, is dat wat u zelf bereidt uit verse producten. Wilt u een snack waar u vlug weer energie van krijgt? Neem dan een stukje kaas, een appel, of een handvol noten. Daarmee bent u vele malen beter af dan met een gesuikerde, vette, overbewerkte 'tijdbom' in een aantrekkelijk papiertje.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

De oorzaken van een hartinfarct

Wanneer iemand een hartinfarct krijgt betekent dit dat er een deel van het hart afsterft. Dit veroorzaakt een verminderde pompkracht, soms zoveel dat je eraan kunt overlijden.

Seroquel, de effecten en bijwerkingen

Over seroquel en wat niet in de bijwerkingen staat

Mooie goedkope bril, mooie voordelige bril

Is er echt voor iedereen een mooie goedkope bril of mooie voordelige bril.

Leren leven met een afweerstoornis

Leren leven met een Afweerstoornis

Honger en verzadiging.

Een overzicht over honger en verzadiging ontstaan.

KIDD Syndroom

U heeft een kind dat ander gedrag vertoont dan andere kinderen. Vaak hoofdpijn, is onrustig, problemen met haren wassen, wil vaak niet mee doen aan spelletjes, is laat met allerlei normale zaken zoals fietsen, lopen, hinkelen, praten, moeite met leren.

Het einde van kanker en het begin van het eeuwige leven, of is dat iets te optimistisch? Wat is de rol van de telomeren en telomerase in ons genoom?

Er is steeds meer bekend over telomeren en telomerase en hun rol bij celveroudering.

Succesvol afvallen heb je in eigen hand

Hoe moet je succesvol afvallen? Waar moet je aan denken? Hoe bereken ik kcal? Wat heb ik nodig?

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

De cyclus en symptomen van Binge Eating Disorder

Artikel over de cyclus van BED en de tekenen en symptomen van binge- eating.

Ik heb ADHD en nu...?

ADHD vanuit eigen ervaring. Als ervaringsdeskundige vertel ik de ins en outs ervan en mijn kijk erop.

Verslaving en gewoonte

Verslaving en gewoonte

GRIEP

Wat is griep, is het ernstig en wat kan je er aan doen.

Kinderziekten: Darmkrampjes

Wat zijn de symptomen bij darmkrampjes en wat kan je er tegen doen?

Wat beter niet eten bij darmklachten?

aangepaste voeding helpt bij darmklachten

Fit met Manon 1 - strakke billen

Strak in vorm-billen

Verschillende nierziekten

Normaal gesproken heeft een mens twee nieren, die achter het buikvlies, zijdelings van de wervelkolom liggen en die omgeven zijn door een min of meer grote hoeveelheid vet.

Gonorroe

Informatieve artikel over aandoening Gonorroe

Afvallen

Afvallen doe je maar op een manier en dat is bewegen.

Eiwitrijke dieten

Informatief artikel over eiwitrijke dieten.

Voetwratten hoe kom je er van af?

Een nieuwe simpele manier om van je voetwratten af te komen!

De ziekte van Meniere

De ziekte van Meniere is een evenwichtstoornis die wordt genoemd naar de Franse dokter Prosper Meniere, die de ziekte in 1861 voor het eerst ontdekte. Hij noemde de ziekte een afwijking in het binnen oor (meer bepaald het evenwichtsorgaan).

Wat is het oorgasme en hoe kun je dat bereiken met oorstimulatie?

Het spreekwoord luidt, wie niet horen wil moet maar voelen, maar hoe gevoelig zijn je oren?

Anticonceptie

Wat is nu de beste oplossing voor de vrouw wat betreft anticonceptie? Hierbij alles op een rij.

Een lekker kopje koffie

Heerlijke koffie met je dagelijkse voedingstoffen