Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XII


Publicatie datum:

Oppassen met suikers

Gesponsorde koppelingen

Oppassen met suikers

We hoeven er geen doekjes om te winden: suiker is vijand nummer 1 voor het lichaam. Sterker nog: honderden studies bewijzen dat suiker geen enkele voedingskundige waarde heeft en gewoon schadelijk (of zelfs dodelijk, in het geval van diabetes) is voor de gezondheid. Als je dit weet dan zou een mogelijke reactie kunnen zijn om te kiezen voor een caloriearm dieet. De kans dat overgewicht daardoor blijvend wordt tegengegaan is echter klein. Calorieën tellen betekent namelijk nog niet dat er geen suiker of andere geraffineerde producten, die zorgen voor een verhoogde insulineaanmaak, worden gegeten. 

Het Koolhydraatarm dieet stelt voorop dat, in plaats van naar de hoeveelheid voedsel te kijken, er veel meer naar de samenstelling gekeken moet worden.

 Vetarm betekent dikwijls: rijk aan suiker

 Suiker is 'de vriend van de voedingsindustrie' De helft van de winkelrekken is ermee gevuld. Suiker, suiker en nog eens suiker: vetarme dieetkoekjes, roomijs, cake en taartjes, frisdranken en wit brood… het zit allemaal boordevol suiker. Het gevolg zien we steeds meer om ons heen. Er is een ware epidemie van zwaarlijvigheid en diabetes ontstaan, die alleen maar verder uitdijt. Ga de strijd aan met suiker!

Nu we weten hoe slecht suiker voor ons is, kunnen we 'ten strijde' trekken. Veel zaken zijn heel eenvoudig:

  • Verwijder, om te beginnen, alle suiker en andere producten die suikerbevatten uit je keuken. Gebruik in plaats daarvan zoetstoffen die geen aspartaam bevatten. Deze zijn in korrelvorm verkrijgbaar voor het bakken en in tabletvorm voor drankjes. Het beste gebruikt u sucralose of sacharine.
  • Er bestaan suikervrije siropen, die voortreffelijk geschikt zijn om desserts en drankjes te zoeten.
  • Koop alternatieven voor vetarme, suikerrijke voedingsstoffen. Letdaarbij op een zo laag mogelijk koolhydraatgehalte. Tegenwoordig zijn er steeds meer van deze etenswaren te koop in natuurwinkels, maar zeker ook in supermarkten.
  • Controleer voedingslabels op suikers. Let vooral op de verborgensuikers. Deze komen meestal voor in de vorm van honing, siroop, sucrose, fructose en dextrose.
  • Als u gaat winkelen, blijf dan - zo mogelijk - aan de randen van de winkel. Bijna alle winkels plaatsen hun junkfood en bewerkte producten namelijk in het midden.
  • Vermijd kauwgom en snoepjes, maar ook producten als - bijvoorbeeld -hoestsiroop, die suiker bevatten.

Op zoek naar verborgen suikers

De aanbevolen, dagelijkse hoeveelheid koolhydraten is, volgens regeringen en voedingsdeskundigen, 300 gram per dag. Daar maken suikers tegenwoordig meer dan 60% deel van uit. En dat gebeurt vaak zonder dat we het merken. Zelfs zogenaamde gezonde vetarme snacks zitten boordevol (dikmakende) suikers, zoals (we nemen als voorbeeld een willekeurig etiket): suiker, haver, dextrose, tarwevlokken, rijst, gedroogde limoen, sojabonen, fructose, maïssiroop, gedeeltelijk gehydreerde pinda- en sojaolie (industrieel bewerkte vetten), magere melk, amandelen, mout, sorbitol en smaakstoffen.

Kijkt u nog eens een keer! Dit staat op het etiket van een zogenaamde 'gezondheidsreep'. Je denkt 'gezond' te eten, maar krijgt ongewild enorm veel suikers binnen. Laat u niet bedotten! Eenvoudig, door etiketten goed te lezen! De producenten zijn immers verplicht om de ingrediënten (in grammen) op het etiket te vermelden. Het is nodig! In het geval van onze 'gezondheidsreep' aten we gewoon suikers en bewerkte vetten in een aantrekkelijk papiertje.

En… let dus vooral op 'verborgen' suikers zoals honing, dextrose, fructose, maïssiroop, sorbitol, vruchtensapconcentraat, galactose, lactose, polidextrose, minnitol, sorbitol en xylitol.

Tot slot

Het echte gezonde voedsel, is dat wat u zelf bereidt uit verse producten. Wilt u een snack waar u vlug weer energie van krijgt? Neem dan een stukje kaas, een appel, of een handvol noten. Daarmee bent u vele malen beter af dan met een gesuikerde, vette, overbewerkte 'tijdbom' in een aantrekkelijk papiertje.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Eet jezelf mooi

Eet je mooi door te kiezen voor voedingmiddelen die je lichaam goed doen.

Antibiotica

Hoe werken antibiotica en welke soorten zijn er?

Het uitstrijkje

De baarmoedermond en de schede kunnen eenvoudig onderzocht worden. Dit gebeurd met een uitstrijkje.

Psoriasis een vervelende huidziekte

Een beschrijving van de huidziekte psoriasis

Gilles de la Tourette syndroom

ziekte

Geluk

Wat is geluk? Waar is geluk van afhankelijk?

Hermafroditisme

Hermafroditisme: Defintie, oorzaken, enkele ziektes, identiteit en sekse-beleving.

Wat te doen tegen brandend maagzuur?

brandend maagzuur is een irritante kwaal maar met de juiste aanpassingen kun je er wat aan doen.

Wat zijn de eerste tekenen van een beginnende bevalling?

Geeft een omschrijving wat de eerste tekenen zijn van een bevalling

De ziekte van Meniere

De ziekte van Meniere is een evenwichtstoornis die wordt genoemd naar de Franse dokter Prosper Meniere, die de ziekte in 1861 voor het eerst ontdekte. Hij noemde de ziekte een afwijking in het binnen oor (meer bepaald het evenwichtsorgaan).

Suiker, geraffineerde boosdoener

Waarom geraffineerde suiker slecht voor je is en wat je eraan kunt doen

Gedragsverandering bij overgewicht

Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

De huid.

De huid eens nader beschreven

Roken tijdens de zwangerschap

Wat doet roken tijdens de zwangerschap nou eigenlijk met met de vruchtbaarheid en het ongeboren kind?

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven III

Waarom een koolhydraatarm dieet wel werkt

Wat zijn de oorzaken van Anorexia?

Er is niet zomaar een oorzaak aan te wijzen voor het ontwikkelen van Anorexia Nervosa. Wel zijn er factoren die het risico op het krijgen van de ziekte kunnen vergroten.

Alles over homeopathie

Alles wat u moet weten over homeopathie. Hoe het ontstaan is hoe het werkt en hoe het in het hedendaags leven nog toepasbaar is om de algehele gezondheidstoestand te verbeteren.

Dieetpillen, te mooi om waar te zijn?

Dieetpillen lijkt de oplossing om af te vallen zonder al te veel moeite, maar wat is nou de waarheid hierachter?

over smaak valt niet te twisten

over smaak valt niet te twisten. Maar wat is smaak nu eigenlijk

Alles over herpes

Informatie over herpes genitalis

De donkere kant van wetenschap

Er is een discussie over de wetenschappers, zijn ze verantwoordelijk voor de negatieve gevolgen voor hun werk?

Stamcellen en stamcelonderzoek de toekomst?

Antwoorden op vragen over stamcellen, stamcelonderzoek en klonen.

Alles over facelifts

Informatie over facelifts

Instabiel SI-gewricht

Lage rugpijn met uitstraling naar je been. Talloze onderzoeken, maar niemand kan de oorzaak vinden. Klinkt bekend? Laat eens testen of je een instabiel SI-gewricht hebt!

Inzicht meditatie

Verander uw levenshouding door inzicht meditatie