Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XIV


Publicatie datum:

Het Koolhydraatarm Dieet: FASE 1

Gesponsorde koppelingen
  1. Het dieet: fase 1

Uitgangspunt van het Koolhydraatarm dieet is, dat we ervoor willen zorgen dat ons lichaam overschakelt van de verbranding van suikers naar de verbranding van vetten. Dat kan eenvoudig, door minder suikers (koolhydraten) te eten. Het lichaam wordt daardoor verplicht om over te schakelen op vetverbranding.  

Fase 1 van het Koolhydraatarm dieet is speciaal ontworpen om het lichaam deze omschakeling te laten maken. Het is een nogal drastische fase. Dat is met opzet zo gedaan: het lichaam moet duidelijk voelen dat het de omschakeling moet maken. De koolhydraatinname gedurende deze fase is echt tot een minimum beperkt. 

4 stappen

We spraken tot nu toe steeds over fase 1. Dat houdt dus in, dat er méér fases zijn. Dat klopt. Het Koolhydraatarm dieet bestaat uit 4 fases (of: stappen). De eerste stap is erop gericht om snel veel gewicht te verliezen: tot 5 kilo binnen 2 weken is geen uitzondering.

De tweede fase dient ervoor om op een langzamere manier gewicht teverliezen. De derde fase van het dieet bereidt u voor op continuïteit voor de restvan uw leven. Na die ‘voorbereidingen’ komt u tenslotte terecht in de vierde en laatste fase. Ofwel: hoe u de rest van uw leven kunt eten, zonder aan te komen in gewicht.

Tijdens alle stappen eet u gezond en gevarieerd, op een wijze zoals de natuur heeft voorzien dat de mens zich zou voeden: met natuurlijke, verse producten, vrij van toegevoegde suikers, slechte vetten en andere chemische troep.

Fase 1: snel gewicht verliezen

De omschakeling van suikerverbranding naar vetverbranding duurt ongeveer 2 à 3 dagen. Het lichaam kan namelijk maar voor ongeveer 48 uur koolhydraten opstapelen. Is die voorraad koolhydraten eenmaal opgebruikt, dan schakelt het lichaam over op verbranding van vetten, teneinde te voorzien in de energiebehoefte.

Het beste beperkt u uw koolhydraatverbruik in de eerste fase tot maximaal 20 gram per dag. Dat moeten bovendien ‘goede’ koolhydraten zijn. Het lichaam zal gaan teren op de vetten en eiwitten die u via uw voeding binnenkrijgt. Maar… (en dat is veel belangrijker – want daar gaat het u immers om)… het zal ook lichaamsvet verbranden.

Volhouden!

Het begin van de eerste fase is het moeilijkste traject binnen het Koolhydraatarm dieet. Gedurende minstens twee weken is het aantal voedingsmiddelen namelijk wat beperkt. Dat is nodig om het lichaam de omschakeling van suiker- naar vetverbranding te laten maken. Is die omschakeling eenmaal een feit, dan gaat u veel gewicht (lichaamsvet en dus geen vocht!) verliezen. Bent u op 5 kilo van uw streefgewicht aangekomen, dan mag u overschakelen naar de tweede fase.

Deze manier van eten is absoluut niet schadelijk. Sommige mensen doen het gedurende vele maanden. Het kan dus. En… tijdens deze fase gloort er ook hoop! U zult zien, dat het aantal toegestane voedingsmiddelen met iedere fase toeneemt, terwijl u gewicht blijft verliezen. Dat is ook het grote voordeel van het Koolhydraatarm dieet: u eet producten die vroeger absoluut taboe waren. En als u honger krijgt, eet u gewoon lekker, terwijl ondertussen uw lichaamsgewicht spectaculair afneemt.

Voedingsmiddelen eerste fase (producten die niet in de lijst voorkomen, zijn in de eerste fase absoluut verboden!!)

Vlees

  1. Rundvlees
  2. Varkensvlees
  3. Kip
  4. Kalkoen
  5. Konijn
  6. Wild
  7. Gevogelte

Vis

  1. Zalm
  2. Kabeljauw
  3. Sardines
  4. Zeevruchten
  5. Schelpdieren
  6. Tonijn
  7. Garnalen
  8. Scampi's

Kaas

  1. Jonge kaas
  2. Oude kaas
  3. Franse kazen
  4. Geraspte kaas
  5. Roomkaas
  6. Verse kaas
  7. Blauwe kazen

Eieren

  1. Gebakken
  2. Gekookt
  3. Gepocheerd
  4. Omelet
  5. Roereieren

Groenten

  1. Alle slasoorten
  2. Andijvie
  3. Radijsjes
  4. Witlof
  5. Komkommer
  6. Paprika
  7. Bleekselderij
  8. Champignons
  9. Olijven
  10. Knoflook
  11. Asperges
  12. Groene boontjes
  13. Kool
  14. Bloemkool
  15. Aubergine
  16. Boerenkool
  17. Uien
  18. Prei
  19. Spinazie
  20. Courgette
  21. Zuurkool
  22. Broccoli
  23. Tomaten
  24. Rabarber
  25. Spruitjes

Drinken

  1. Water
  2. Koffie
  3. Thee
  4. Bouillon

Zoetstoffen

  1. Lightfrisdranken
  2. Sacharine
  3. Sucralose
  4. Cyclamaat
  5. Asesulfame-K

Let op! Geen 'light' kaas, smeerkaas of kaasvervangers. Geen Sorbitol, Manitol en overige producten die eindigen op '-ose' (zoals fructose, Maltose, enzovoorts).

Algemene regels eerste fase

  1. Niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag. Deze moeten vooral komen uit groenten. Blijft u onder de 20 gram, dan heeft u de meeste kans om 'in ketosis' te komen.
  2. Voedingsmiddelen die geen koolhydraten bevatten (zoals vlees, vis of kaas) mag u zoveel eten als u wilt. Zorg ervoor dat u geen honger lijdt, maar overeet u niet.
  3. Producten die niet op de lijst staan moet u absoluut niet eten! Denk eraan dat uw lichaam moet overschakelen van suikerverbranding naar vetverbranding. Dat kan alleen door de juiste producten te eten.
  4. Producten die u voornamelijk mag eten zijn pure proteïnen, pure vetten (boter, olijfolie, mayonaise) of combinaties van vetten en proteïnen. Dus geen koolhydraten, met uitzondering van groenten en sla!
  5. Er zijn boekjes in de handel waarin de samenstellingen van producten staan. Deze zijn heel handig om de hoeveelheden koolhydraten per dag te berekenen.
  6. Geen suiker! Suiker is vijand nummer 1 van ons lichaam. Kijk goed op etiketten of er geen verborgen suikers in de voedingsmiddelen zitten. Dus ook dextrose, lactose (melk), honing, siropen, enzovoorts zijn absoluut verboden!
  7. Dus: geen brood, aardappelen, rijst, pasta, fruit, melk en tal van andere voedingsstoffen die u gewend bent.    
  8. Geen brood, omdat het zeer veel koolhydraten bevat. Dit staat de verbranding van vetten (lichaamsvet) in de weg.
  9. Geen aardappelen, omdat ze voor een groot deel uit zetmeel bestaan. En zetmeel wordt pijlsnel omgezet in glucose, wat we juist sterk moeten vermijden.
  10. Geen pasta's, omdat deze worden gemaakt van witte bloem, met dezelfde kwalijke eigenschappen als bij aardappelen.
  11. Geen rijst, omdat dit dezelfde negatieve effecten heeft als aardappelen en pasta's.
  12. Geen fruit, omdat het veel natuurlijke suikers bevat. En voor het lichaam maakt dat geen verschil: suiker = suikers!
  13. Geen melk, omdat het lactose bevat: een natuurlijke suiker.
Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Gevolgen, oorzaken en tekenen van Binge Eating Disorder (deel 2)

Psychologische oorzaken, hoe kan je het stoppen en test of je BED hebt.

Alles over kinkhoest

Informatie over kinkhoest

Anesthesie

Anesthesie: het hoe en waarom.

Tips tegen slapeloosheid

Een aantal handige tips tegen slapeloosheid!

Koffie en je gezondheid

De werking en effecten van koffie op ons lichaam

De eerste zwangerschapsverschijnselen na de bevruchting

Een negatieve zwangerschapstest hoeft niet per definitie te betekenen dat je niet zwanger bent. Toch is een positieve zwangerschapstest de enige manier om met zekerheid te weten of je zwanger bent of niet.

Eerste trimester zwangerschap

Eerste trimester zwangerschap van week tot week

Hooikoorts

ieder jaar hebben weer veel mensen last van de klachten van hooikoorts.

Tandpasta: wie gebruikt het niet?

Informatie over tandpasta

Afvallen met sporten

Steeds meer mensen willen afvallen, maar hoe pak je dit goed aan? Een goede manier als je af wilt vallen is afvallen met sporten. J

Homeopathie bij de zwangerschap

Waarom veel vrouwen hun toevlucht zoeken in de natuurlijke geneeskunde

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven X

De glycemische index

Bewegen met baby's

Bewegen met baby's

Super fruit en ORAC “goed nieuws en slecht nieuws!”

Wel eens gehoord van super fruit en van ORAC? In dit artikel meer over wat superfruit is en hoe het bijdraagt aan de gezondheid.

Milieu en vervuiling: effecten op de mens

Wat zijn de effecten van het milieu en vervuiling op de mens?

Wat doet alcohol met je lichaam?

Alcohol kan je gezondheid in gevaar brengen en je wordt er ook niet knapper op!

Eczeem

Geeft een omschrijving van eczeem, de oorzaken, symtomen en behandeling van eczeem

Slaapproblemen en hypnose

Slaapproblemen zijn vervelend en zorgen voor gezondheidsklachten. Hypnose kan een oplossing zijn.

Tonsil stones

Uitleg over tonsilstones en wat je eraan kunt doen

Suiker, geraffineerde boosdoener

Waarom geraffineerde suiker slecht voor je is en wat je eraan kunt doen

stoppen met roken

De eerste dagen na het stoppen met roken zijn het moeilijkst en denk je vaak constant aan roken. Het stoprokenblog biedt uitkomst en een prettig samenzijn met mede stoppers.

De behavioristische benadering over persoonlijkheid

In dit artikel wordt besproken hoe de behavioristische benadering over persoonlijkheid denkt

BMI berekenen

U wilt de BMI berekenen van uzelf of uw gezin? Onze BMI Meter is de snelste en meest betrouwbare op het internet. Meteen inzicht. Klik hier! Let op: uw BMI berekenen met onze BMI meter kan vandaag nog

Hoge bloeddruk

Informatief artikel over hoge bloeddruk.

Klierkoorts

Een brede waaier over klierkoorts.