Krampen, ze kunnen een nachtmerrie zijn.


Publicatie datum:

Veel mensen hebben last van kramp. Wat is het en wat kun je doen.

Gesponsorde koppelingen

Je bent heerlijk in dromenland en je ligt zo lekker, tot je opschrikt en recht overeind zit in je bed van de pijn. Die vreselijke pijn, je hebt kramp. Maar wat gebeurd er eigenlijk als je kramp hebt? Maar het allerbelangrijkste, wat kun je dan het beste doen?

Gesponsorde koppelingen

Waar kun je allemaal kramp hebben.

Je kan over zo ongeveer je hele lichaam kramp hebben, je namelijk door je hele lichaam heen spieren. De meest voorkomende plekken zijn:

  • Tenen
  • Voeten
  • Kuiten
  • Benen
  • Billen
  • Buik
  • Rug
  • Vingers / Handen
  • Armen
  • Schouders
  • Hals
  • Nek

Maar hoe komt het dan?

Om bijvoorbeeld je voet te bewegen heb je al meerdere spieren. Heel simpel gezegd heb je aan de voorkant van je been en aan de achterkant een spier. Wanneer de ene spier samentrekt ontspant de ander en dus ook andersom. Wanneer er een kramp is trekt een spier onwillekeurig alle vezels waardoor de spier inkort. Er is een foutief signaal, de zenuw zegt dat de spier moet samentrekken. Dit terwijl je hier zelf niet aan denkt. De oorzaak van dit foutieve signaal is meestal belemmerde of inefficiënte bloedcirculatie.

Een dergelijke verstoring kan komen door:

  • Zuurstoftekort in de spier
  • Verstopte of vernauwde aders
  • Aderverkalking
  • Lage bloedsuikerspiegel
  • Langdurig liggen / staan / zitten
  • Een ongemakkelijke houding
  • Een geforceerde of ongewone beweging
  • Of juist het gebrek aan beweging
  • Een te zware belasting op de spier
  • Uitputting
  • Gebrek aan natrium, zink, calcium en / of magnesium
  • Gebrek aan Vitaminde D, E en / of B.
  • Artritis (een kraakbeenslijtage of gewrichtontsteking)Hoge bloeddruk
  • Overmatig zoutverlies ( dit kan door bijvoorbeeld transpiratie)
  • Overgang
  • Zwangerschap
  • Infectieziekten

Behandelen en voorkomen

Oké, nu weten we waar het vandaan kan komen maar je zit nog steeds met de pijn. Maar door dat we oorzaken weten kunnen we juist gaan voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel eens.

Waar moet je dus op letten:

  • Zorg dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Denk vooral aan calcium en magnesium
  • Drink voldoende water
  • Een uitgebalanceerd dieet
  • Beweging, pas wel op dat het niet overmatig wordt en / of geforceerd
  • Bij warm weer kun je een zout dropje nemen, zout houdt vocht vast
  • Genoeg warmte in bed
  • Voor het sporten een goede warming up en erna een cooling-down doen

En als je dan toch kramp krijgt?

Probeer de spiersamentrekking te doorbreken. Dit kan door een massage, wrijven over de spier en beetje bij beetje te rekken. Wanneer je dit rustig doet gaan de spiervezels weer in de normale patroon aanspannen en ontspannen. Let er wel op dat je dit rustig doet, wanneer je in een keer een ruk geeft kun je een spierscheuring oplopen.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 19
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Spataderen - ontsierde benen - bloedcirculatie - tips - gezondheid

Hier enkele eenvoudige tips die je zelf kan toepassen indien je last zou hebben van spataderen.

Zout en Peper, smaakmakers met een verhaal

Zout, peper, suiker en azijn. Belangrijke smaakmakers in voedsel met grote verschillen qua gezondheid en oorsprong. Het zijn conserveringsmiddelen zonder zo genoemd te worden en zonder dat er duidelijke regels of normen voor zijn.

Het uitstrijkje

De baarmoedermond en de schede kunnen eenvoudig onderzocht worden. Dit gebeurd met een uitstrijkje.

Diabetes 2

Een heftige stofwisselingsziekte.

Runners high bij de oermens

Dat er bij het sporten een hormoon vrijkomt waardoor je je goed voelt, horen we tegenwoordig wel vaker. Maar waarom komt het dat er tijdens het hardlopen meer van dit hormoon vrijkomt dan bij andere sporten?