Kruiden maken je gezond


Publicatie datum:

Het gebruik van verse kruiden in de keuken pept niet enkel smaakloze gerechten op, maar betekent ook een ware energieboost voor je lichaam.

Gesponsorde koppelingen

Iedereen voelt zich wel eens futloos of slapjes. Vooral tijdens de koude en donkere wintermaanden heeft elk van ons wel eens last van een winterdipje. Het gebruik van verse kruiden in de keuken is hier een perfecte remedie tegen. 

Gesponsorde koppelingen

Je eigen kruidentuintje

In de tijd van onze grootouders werd wel eens gezegd: "een bussel peterselie vervangt drie uur slaap". Een volkswijsheid die in deze tijden van fastfood en vitaminenpillen aan bekendheid heeft verloren.

In elke supermarkt kan je bloempotjes met verse kruiden kopen, die je op je balkon, in de tuin of aan een zonnig venster kan bewaren. Indien je de kruiden overplant in de tuin of in een grotere bloempot, gaan ze nog heel lang mee. Ook zelf zaadjes kopen en die planten is een leuke bezigheid voor jong en oud. Je kan best zaaien in de lente en dan kan je de hele zomer genieten van verse kruiden. Dit is een goedkope en gemakkelijke manier om je eigen kruidentuintje aan te leggen.

Enkele dingen waarop je moet letten als je een kruidentuintje aanlegt:

  • Gebruik bloempotjes met gaatjes, zodat het overschot aan water kan wegvloeien.
  • Regelmatig water geven. Best ´s ochtends met lauwwarm water.
  • Regelmatig de blaadjes wat uitdunnen. In de lente en de zomer elke 2 weken, in de herfst 1 keer per jaar en in de winter niet.
  • Basilikum, tijm en salie hebben veel zon nodig.
  • Dille en bieslook kunnen niet goed tegen de hitte.
  • Rozemarijen en peterselie hebben veel licht nodig.

Kruiden zijn niet enkel leuk en lekker om te gebruiken in de keuken, ze hebben ook elk een eigen effekt op de gezondheid. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste kruiden en hun functie.

De belangrijkste kruiden en hun functie

Basilikum: bevat etherische oliën die de maag versterken en helpt dus bij maagproblemen. Daarnaast wakkert het de honger aan en helpt tegen nerveusiteit en slapeloosheid.                                            

In de keuken is basilikum lekker bij tomaten, visgerechten en in kruidensausen en groentensoepen.

Dille: is rijk aan mineraalstoffen en heeft een rustgevend effekt. Dille is ook eetlustopwekkend en helpt bij spijsverteringsproblemen en winderigheid.

In de keuken is dille lekker bij komkommer-, tomaten-, aardappel- en visgerechten.

Peterselie: is rijk aan vitamine B, C en E en aan kalium. Peterselie bevordert de stofwisseling en de doorbloeding.

Peterselie is een kruid dat je in elk gerecht kan gebruiken. Platte peterselie heeft een sterker aroma dan krulpeterselie.

Bieslook: is rijk aan vitamine C en mineralen. Bieslook bevordert de spijsvertering en helpt bij ademhalingsmoeilijkheden en slijmen.

In de keuken is bieslook lekker in platte kaas, salades, soepen en aardappelgerechten.

Tijm: versterkt de darmen en het hart. Tijm verzacht ook de pijn bij keelontstekingen. Verder werkt tijm rustgevend voor de maag en helpt tegen winderigheid en spijsverteringsproblemen.

In de keuken is tijm lekker bij kip, vis en vlees. Ook aan tomatengerechten geeft het een goede smaak.

Tuinkers: is rijk aan vitamine C en mineralen. Tuinkers versterkt het immuunsysteem, reinigt de nieren en de galblaas en helpt tegen vermoeidheid.

In de keuken is tuinkers lekker in kruidensausen, platte kaas of gewoon als slaatje tussen een broodje.

Kervel: is rijk aan vitamine C, ijzer en magnesium. Kervel werkt bloedreinigend en spijsverteringsbevorderend. Kervel helpt tegen koorts, verkoudheden en hoge bloeddruk.

In de keuken is het lekker in soepen en bij kip, vis en eieren.

Rozemarijn: wekt de eetlust op en versterkt de maag. Rozemarijn is aldus een goed hulpmiddel tegen winderigheid en spijsverteringsmoeilijkheden.

In de keuken is het lekker bij kip-, vlees- en visgerechten.

Salie: bevordert de spijsvertering en de stofwisseling. Salie helpt tegen ontstekingen, van onder andere de keel, en bestrijdt vermoeidheid.

In de keuken is het lekker bij Italiaanse vleesgerechten of als salieboter bij pastagerechten.

Zelf kruidenolie maken

Door verse kruiden aan olijfolie toe te voegen, krijgt deze niet enkel een lekker aroma, maar verrijk je de olie ook met waardevolle voedingsstoffen. Zelf kruidenolie maken is zeer gemakkelijk. Je vermengt goed gewassen en afgedroogde verse kruiden met olijfolie in een fles. De fles goed afsluiten en minstens twee weken op een donkere plaats laten staan. Schud de fles een keer per dag goed. Na twee weken kan je de olie zeven en als sausje voor al je gerechten gebruiken.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Wat is je Hypothalamus eigenlijk?

Ik heb vandaag mijn Hypothalamus ontdekt, hoe is het mogelijk dat ik die nu pas ontdekt heb?

Een burn out training

Een burn out komt steeds vaker voor. Gelukkig weten we ook steeds beter wat de symptomen zijn en wat de juiste behandeling is

Kruidenthee en zijn toepassingen voor de gezondheid

Kruidenthee heeft heilzame eigenschappen en smaakt verrassend lekker van smaak

Rimpels: wat doe je er tegen?

Rimpels, bijna iedereen krijgt ze wel, maar hoe kom je er van af?

Stoppen met roken, gaat vanzelf door dit geheime plan.

Stoppen met roken wordt in de toekomst heel gemakkelijk, lees hier hoe.