Kruiden maken je gezond


Publicatie datum:

Het gebruik van verse kruiden in de keuken pept niet enkel smaakloze gerechten op, maar betekent ook een ware energieboost voor je lichaam.

Gesponsorde koppelingen

Iedereen voelt zich wel eens futloos of slapjes. Vooral tijdens de koude en donkere wintermaanden heeft elk van ons wel eens last van een winterdipje. Het gebruik van verse kruiden in de keuken is hier een perfecte remedie tegen. 

Je eigen kruidentuintje

In de tijd van onze grootouders werd wel eens gezegd: "een bussel peterselie vervangt drie uur slaap". Een volkswijsheid die in deze tijden van fastfood en vitaminenpillen aan bekendheid heeft verloren.

In elke supermarkt kan je bloempotjes met verse kruiden kopen, die je op je balkon, in de tuin of aan een zonnig venster kan bewaren. Indien je de kruiden overplant in de tuin of in een grotere bloempot, gaan ze nog heel lang mee. Ook zelf zaadjes kopen en die planten is een leuke bezigheid voor jong en oud. Je kan best zaaien in de lente en dan kan je de hele zomer genieten van verse kruiden. Dit is een goedkope en gemakkelijke manier om je eigen kruidentuintje aan te leggen.

Enkele dingen waarop je moet letten als je een kruidentuintje aanlegt:

  • Gebruik bloempotjes met gaatjes, zodat het overschot aan water kan wegvloeien.
  • Regelmatig water geven. Best ´s ochtends met lauwwarm water.
  • Regelmatig de blaadjes wat uitdunnen. In de lente en de zomer elke 2 weken, in de herfst 1 keer per jaar en in de winter niet.
  • Basilikum, tijm en salie hebben veel zon nodig.
  • Dille en bieslook kunnen niet goed tegen de hitte.
  • Rozemarijen en peterselie hebben veel licht nodig.

Kruiden zijn niet enkel leuk en lekker om te gebruiken in de keuken, ze hebben ook elk een eigen effekt op de gezondheid. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste kruiden en hun functie.

De belangrijkste kruiden en hun functie

Basilikum: bevat etherische oliën die de maag versterken en helpt dus bij maagproblemen. Daarnaast wakkert het de honger aan en helpt tegen nerveusiteit en slapeloosheid.                                            

In de keuken is basilikum lekker bij tomaten, visgerechten en in kruidensausen en groentensoepen.

Dille: is rijk aan mineraalstoffen en heeft een rustgevend effekt. Dille is ook eetlustopwekkend en helpt bij spijsverteringsproblemen en winderigheid.

In de keuken is dille lekker bij komkommer-, tomaten-, aardappel- en visgerechten.

Peterselie: is rijk aan vitamine B, C en E en aan kalium. Peterselie bevordert de stofwisseling en de doorbloeding.

Peterselie is een kruid dat je in elk gerecht kan gebruiken. Platte peterselie heeft een sterker aroma dan krulpeterselie.

Bieslook: is rijk aan vitamine C en mineralen. Bieslook bevordert de spijsvertering en helpt bij ademhalingsmoeilijkheden en slijmen.

In de keuken is bieslook lekker in platte kaas, salades, soepen en aardappelgerechten.

Tijm: versterkt de darmen en het hart. Tijm verzacht ook de pijn bij keelontstekingen. Verder werkt tijm rustgevend voor de maag en helpt tegen winderigheid en spijsverteringsproblemen.

In de keuken is tijm lekker bij kip, vis en vlees. Ook aan tomatengerechten geeft het een goede smaak.

Tuinkers: is rijk aan vitamine C en mineralen. Tuinkers versterkt het immuunsysteem, reinigt de nieren en de galblaas en helpt tegen vermoeidheid.

In de keuken is tuinkers lekker in kruidensausen, platte kaas of gewoon als slaatje tussen een broodje.

Kervel: is rijk aan vitamine C, ijzer en magnesium. Kervel werkt bloedreinigend en spijsverteringsbevorderend. Kervel helpt tegen koorts, verkoudheden en hoge bloeddruk.

In de keuken is het lekker in soepen en bij kip, vis en eieren.

Rozemarijn: wekt de eetlust op en versterkt de maag. Rozemarijn is aldus een goed hulpmiddel tegen winderigheid en spijsverteringsmoeilijkheden.

In de keuken is het lekker bij kip-, vlees- en visgerechten.

Salie: bevordert de spijsvertering en de stofwisseling. Salie helpt tegen ontstekingen, van onder andere de keel, en bestrijdt vermoeidheid.

In de keuken is het lekker bij Italiaanse vleesgerechten of als salieboter bij pastagerechten.

Zelf kruidenolie maken

Door verse kruiden aan olijfolie toe te voegen, krijgt deze niet enkel een lekker aroma, maar verrijk je de olie ook met waardevolle voedingsstoffen. Zelf kruidenolie maken is zeer gemakkelijk. Je vermengt goed gewassen en afgedroogde verse kruiden met olijfolie in een fles. De fles goed afsluiten en minstens twee weken op een donkere plaats laten staan. Schud de fles een keer per dag goed. Na twee weken kan je de olie zeven en als sausje voor al je gerechten gebruiken.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over migraine

Migraine is een vervelende kwaal. Lees hier alles over migraine en wat je eraan kunt doen.

Zwanger: wordt het een jongetje of een meisje

zwanger, hoe weet je of het een jongetje of een meisje wordt?

Super fruit en ORAC “goed nieuws en slecht nieuws!”

Wel eens gehoord van super fruit en van ORAC? In dit artikel meer over wat superfruit is en hoe het bijdraagt aan de gezondheid.

Burnout

Invloed van werkstress op de geestelijke gezondheid

Alles over astma

Wat is astma, wat is er aan te doen?

Homeopathie bij de zwangerschap

Waarom veel vrouwen hun toevlucht zoeken in de natuurlijke geneeskunde

De beste hoestdrank of hoestsiroop

De herfst staat weer voor de deur dus het hoestseizoen is weer geopend.

Nachtlenzen

Uitleg over wat een nachtlens doet, de kosten en mijn ervaring

Alweer de griep?

Wanneer heb je echt de griep?

stoppen met roken

artikel over stoppen met roken

Alles over herpes

Informatie over herpes genitalis

Aloë Vera fit gezond gebit

Andere vorm van gebitsverzorging

Vetweefsel in het menselijke lichaam.

Een inzicht in vetweefsel in het lichaam, de taken van vet, soorten en percentage in het lichaam.

Wanneer koesteren hoop betekent : de helende kracht van het kind in jezelf.-John Bradshaw

Uitleg en handleiding voor het helen van het

Leven met epilepsie

Het leven met epilepsie, epilepsie en beperkingen

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Prikkelbare Darm Sydroom, wat is dit nu precies??

Alles over voetschimmel

Informatie over voetschimmel (zwemmerseczeem)

Wat is de beste manier om gewicht te verliezen?

Niet iedereen gebruik de juiste manieren om gewicht te verliezen. Hier kan je lezen hoe dat wel moet.

Melatonine, en dan lekker slapen

Melatonine wordt gebruikt om beter in slaap te kunnen vallen. Is melatonine veilig en verstandig?

Anticonceptie

Wat is nu de beste oplossing voor de vrouw wat betreft anticonceptie? Hierbij alles op een rij.

Chronische hoofdpijn

Chronische hoofdpijn is erg vervelend en ook vaak een belemmering in ’t dagelijks leven.

Angststoornissen

alles over angsstoornissen en fobiën

Eerste trimester zwangerschap

Eerste trimester zwangerschap van week tot week

Winterdip / Winterdepressie

Sommige mensen hebben in de winter (dan alleen) last van een dip of depressie.

Alles over hart en vaatziekten

Informatie over hart- en vaatziekten en de risicofactoren hierop. Voorkom dat je een hartaanval krijgt!