Mens erger je niet!


Publicatie datum:

5 tips voor minder stress in je leven.

Gesponsorde koppelingen

Stress is een grote aanslag op je lichaam.
Stress kan je zowel mentaal als fysiek helemaal uitputten.
Het is natuurlijk moeilijk om je niet te stressen , als er veel dingen om je heen gebeuren
waar je bijvoorbeeld geen controle over hebt. Daarom heb ik wat tips opgeschreven die misschien
wel van pas zouden kunnen komen.

5 Tips voor minder stress in je leven

1. Zorg voor voldoende slaap.

Gemiddeld heeft een volwassen 8 uur slaap per nacht nodig. Als je slaaptekort komt is dat al snel te merken. Als je een paar dagen niet goed hebt geslapen kun je het al merken aan:

  • Slecht humeur
  • Korter lontje
  • Concentratie problemen
  • Minder goede reactiesnelheid
  • Werken op de automatische piloot
  • Minder behoefte aan sociale contacten
  • Veel koffie drinken en zoetigheid eten
Maar heb je al voor een langere tijd slaaptekort komt krijgt u te maken met veel ergere symptomen:
  • Moeite met functioneren
  • Geen eetlust
  • Geen zin in sex
  • Depressieve gevoelens
  • Stemmingswisselingen
  • Minder weerstand
  • Kans op overgewicht en diabetes
Zorg daarom dat je voldoende slaap hebt én een dagritme, want als je iedere dag laat naar bed gaat en laat opstaat en iedere dag ook op een andere tijd. Kan je lichaam niet wennen en komt het ook niet volledig tot rust. Het beste is om niet te laat naar bed te gaan en vroeg op te staan op (ongeveer) dezelfde tijd.
 
2. Eet gezond!

Gezond eten is belangrijk voor een goed humeur en voor een gezond lichaam. Als je bepaalde vitamines te kort komt kun je dat merken aan je humeur. Als je vitamine D tekort komt heb je bijvoorbeeld meer kans op een depressie. Vitamine D krijg je van de zon en het is ook te vinden in boter. Lees mijn vorige artikel voor meer tips over gezond eten!
 
3. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Sport is een uitstekend middel om je stress eruit te laten. Dat kun je bijvoorbeeld heel goed merken als je boos bent en je gaat een 1 km hardlopen. De ergste boosheid is dan al voorbij, maar dit is slechts een voorbeeld. Ook voor stress over het algemeen is het heel erg goed. Na een half uurtje actief bezig zijn met sport dat je leuk vind voel je je al een heel stuk beter. Dat komt omdat er door sport een stofje vrij komt in je lichaam genaamd dopamine dat speelt een rol speelt bij het ervaren van genotblijdschap en welzijn.

4. Gun jezelf tijd om te ontspannen.

Natuurlijk zit je van stress niet lekker in je vel en ben je mentaal niet optimaal, maar stress verminderd ook je weerstand en kan daardoor dus ook ziektes veroorzaken. Het is daarom van belang dat je tijd neemt om te ontspannen. Je kunt ontspanning vinden in allerlei dingen. Maak bijvoorbeeld een lekker bad klaar en zet wat onspannende muziek aan . Of steek wierook aan en probeer te mediteren. Ga in een relaxte houding zitten en probeer te denken aan helemaal niks onder het genot van een ontspannende melodie. Of probeer yoga als meditatie te moeilijk is. Door de verschillende houdingen die je tijdens yoga aanneemt ontspannen je spieren en  je word er ook nog eens lenig van. Is dit allemaal toch niks voor u? Probeer dan een avondje geen tv te kijken of op de computer te gaan, maar ga een een boek lezen ook heel erg ontspannend.

5. Praat over je problemen.

Sommige dingen die je meemaakt kun je niet zelf oplossen. Soms is het belangrijk dat je met iemand over dingen kunt praten waar je mee zit, omdat diegene misschien een net iets andere kijk op dingen heeft als jij en je er misschien verder mee kunt helpen. Je kunt praten met je beste vriend/vriendin , met je familie , met je buurman ect. Vind je het niet fijn om iemand anders met je probleem op te zadelen of om het te bespreken met iemand die dicht bij je staat? Maak dan een afspraak met een psycholoog. Het is niet alleen voor mensen die mentaal niet helemaal in orde zijn, maar ook voor mensen die hulp willen en dat in hun vriendenkring niet kunnen vinden.

Ik hoop dat ik u met dit artikel genoeg geïnformeerd heb.

Foobie gebruiker donehv

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 6
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

GRIEP

Wat is griep, is het ernstig en wat kan je er aan doen.

Gezond leven door een goed eetpatroon

Met een gezond eetpatroon verwen je je lichaam en je leven.

Leven in de waan van een psychose

Artikel over mogelijke oorzaken en gevolgen van een (postnatale) psychose.

De huid

Anatomie van de huid

Autisme bij jonge kinderen

Autisme word steeds vaker vastgesteld, ook bij jonge kinderen.

Alles over wratten

Informatie over wratten

Consultvoering.

Consultvoering wordt gedaan volgens een stappenplan en dit stappenplan wordt hier besproken.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven VII

Koolhydraat Evenwicht

Vitaminesupplementen, noodzaak of overbodige luxe?

Informatief artikel over het gebruik van voedingssupplementen.

Zout en Peper, smaakmakers met een verhaal

Zout, peper, suiker en azijn. Belangrijke smaakmakers in voedsel met grote verschillen qua gezondheid en oorsprong. Het zijn conserveringsmiddelen zonder zo genoemd te worden en zonder dat er duidelijke regels of normen voor zijn.

Zwangerschapsdiabetes : Wat is het?

Je hoort regelmatig verhalen van zwangere vrouwen die getest moeten worden voor hun suikers tijdens de zwangerschap. Zelfs vrouwen die plotseling spreken van het leiden aan diabetes tijdens de zwangerschap.

Aceclofenac

Beschrijving van het medicament Aceclofenac.

Koffie en je gezondheid

De werking en effecten van koffie op ons lichaam

Slaapproblemen en hypnose

Slaapproblemen zijn vervelend en zorgen voor gezondheidsklachten. Hypnose kan een oplossing zijn.

Nachtlenzen

Uitleg over wat een nachtlens doet, de kosten en mijn ervaring

Verhalen over kanker: Deel II

Verhalen over kanker in de media

Telefoonkleuters en mobiele piepkuikens

In dit artikel word beschreven wat telefoonangst is. De oorzaken komen aan bod en tips over hoe je ermee om kan gaan.

Veilig de auto in met baby autostoeltjes

Informatie over autostoeltjes en veiligheid van baby's in de auto

Overweegt u Chiropractie?

Informatief artikel over Chiropractie

Dromen verklaard; honden

Wat betekend het als je droomt over honden?

Relatietherapie en psychotherapie: verschil?

Begrijp wat een relatietherapie anders maakt dan een psychotherapie.

De ziekte: Huntington

Informatie over de ziekte Huntington

Slapeloosheid en slaapproblemen

Wat zijn de oorzaken en gevolgen van slapeloosheid en wat kan je er tegen doen?

Maaltijdsalade besmet met salmonellazalm

Maaltijdsalade met gerookte zalm besmet met salmonella

Alcoholische drankjes en kanker

Alcoholische drankjes kunnen leiden tot allerlei soorten kanker