Mens erger je niet!


Publicatie datum:

5 tips voor minder stress in je leven.

Gesponsorde koppelingen

Stress is een grote aanslag op je lichaam.
Stress kan je zowel mentaal als fysiek helemaal uitputten.
Het is natuurlijk moeilijk om je niet te stressen , als er veel dingen om je heen gebeuren
waar je bijvoorbeeld geen controle over hebt. Daarom heb ik wat tips opgeschreven die misschien
wel van pas zouden kunnen komen.

Gesponsorde koppelingen

5 Tips voor minder stress in je leven

1. Zorg voor voldoende slaap.

Gemiddeld heeft een volwassen 8 uur slaap per nacht nodig. Als je slaaptekort komt is dat al snel te merken. Als je een paar dagen niet goed hebt geslapen kun je het al merken aan:

  • Slecht humeur
  • Korter lontje
  • Concentratie problemen
  • Minder goede reactiesnelheid
  • Werken op de automatische piloot
  • Minder behoefte aan sociale contacten
  • Veel koffie drinken en zoetigheid eten
Maar heb je al voor een langere tijd slaaptekort komt krijgt u te maken met veel ergere symptomen:
  • Moeite met functioneren
  • Geen eetlust
  • Geen zin in sex
  • Depressieve gevoelens
  • Stemmingswisselingen
  • Minder weerstand
  • Kans op overgewicht en diabetes
Zorg daarom dat je voldoende slaap hebt én een dagritme, want als je iedere dag laat naar bed gaat en laat opstaat en iedere dag ook op een andere tijd. Kan je lichaam niet wennen en komt het ook niet volledig tot rust. Het beste is om niet te laat naar bed te gaan en vroeg op te staan op (ongeveer) dezelfde tijd.
 
2. Eet gezond!

Gezond eten is belangrijk voor een goed humeur en voor een gezond lichaam. Als je bepaalde vitamines te kort komt kun je dat merken aan je humeur. Als je vitamine D tekort komt heb je bijvoorbeeld meer kans op een depressie. Vitamine D krijg je van de zon en het is ook te vinden in boter. Lees mijn vorige artikel voor meer tips over gezond eten!
 
3. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Sport is een uitstekend middel om je stress eruit te laten. Dat kun je bijvoorbeeld heel goed merken als je boos bent en je gaat een 1 km hardlopen. De ergste boosheid is dan al voorbij, maar dit is slechts een voorbeeld. Ook voor stress over het algemeen is het heel erg goed. Na een half uurtje actief bezig zijn met sport dat je leuk vind voel je je al een heel stuk beter. Dat komt omdat er door sport een stofje vrij komt in je lichaam genaamd dopamine dat speelt een rol speelt bij het ervaren van genotblijdschap en welzijn.

4. Gun jezelf tijd om te ontspannen.

Natuurlijk zit je van stress niet lekker in je vel en ben je mentaal niet optimaal, maar stress verminderd ook je weerstand en kan daardoor dus ook ziektes veroorzaken. Het is daarom van belang dat je tijd neemt om te ontspannen. Je kunt ontspanning vinden in allerlei dingen. Maak bijvoorbeeld een lekker bad klaar en zet wat onspannende muziek aan . Of steek wierook aan en probeer te mediteren. Ga in een relaxte houding zitten en probeer te denken aan helemaal niks onder het genot van een ontspannende melodie. Of probeer yoga als meditatie te moeilijk is. Door de verschillende houdingen die je tijdens yoga aanneemt ontspannen je spieren en  je word er ook nog eens lenig van. Is dit allemaal toch niks voor u? Probeer dan een avondje geen tv te kijken of op de computer te gaan, maar ga een een boek lezen ook heel erg ontspannend.

5. Praat over je problemen.

Sommige dingen die je meemaakt kun je niet zelf oplossen. Soms is het belangrijk dat je met iemand over dingen kunt praten waar je mee zit, omdat diegene misschien een net iets andere kijk op dingen heeft als jij en je er misschien verder mee kunt helpen. Je kunt praten met je beste vriend/vriendin , met je familie , met je buurman ect. Vind je het niet fijn om iemand anders met je probleem op te zadelen of om het te bespreken met iemand die dicht bij je staat? Maak dan een afspraak met een psycholoog. Het is niet alleen voor mensen die mentaal niet helemaal in orde zijn, maar ook voor mensen die hulp willen en dat in hun vriendenkring niet kunnen vinden.

Ik hoop dat ik u met dit artikel genoeg geïnformeerd heb.

Foobie gebruiker donehv

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 6
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Farynxkanker

Uit recente onderzoeken blijkt dat het frequente bedrijven van orale seks, het drinken van alcohol of roken de kans op farynxkanker vergroot.

Snurken, knap lastig maar wat doe je ertegen

Iedereen kent wel een voorbeeld van iemand die 's nachts hele bossen omzaagt. Waar komt snurken door? En nog belangrijker wat doe je ertegen?

Lastige babykwaaltjes en kinderziektes.

Wat heeft mijn kind, en wat nu?!!

Alles over EHEC

Informatie over EHEC: symptomen, behandeling, preventie

Rauwe of gekookte groenten? Wat is gezonder?

De voordelen en nadelen van het eten van rauwe groenten en gekookte groenten.