Mogelijke oplossingen voor Insomnie


Publicatie datum:

Tips om de slaap beter te kunnen vatten

Gesponsorde koppelingen

Chronische vermoeidheid, ook wel Insomnie genoemd, is een welbekend en zeer vervelend probleem waar iedereen wel een oplossing voor wil hebben toch? Natuurlijk worden de gebruikelijke dingen eerst even op een rijtje gezet. Misschien staan er dingen tussen die je nog niet eerder hebt geprobeerd


Wat is Insomnie?

Insomnie is het moeite hebben met inslapen of doorslapen. Met als gevolg overdag vaker moe, overdag bijslapen en ’s nachts dan weer niet kunnen doorslapen of heel licht slapen. Iedereen slaapt wel eens slecht, maar hebben het over insomnie als de klachten minstens drie keer per week optreden en als men ook nog eens klachten overdag heeft.. 

Oorzaken

Een lichamelijke aandoening kan de onderliggende oorzaak zijn van deze slaapstoornis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld jeuk, pijn of hormonale veranderingen en schommelingen. Ook medicijngebruik kan de slaap verstoren. Verder staat een psychiatrische aandoening als depressie bekend als oorzaak van slaapproblematiek.

Daarnaast heb je ook nog dingen als alcoholgebruik, chocola, cafeïne en suiker voor het slapen gaan die problemen veroorzaken. Evenals een verstoord dag- nachtritme door het draaien van ploegendiensten en nachtdiensten. Of het feit dat je elke dag op verschillende tijden naar bed gaat.

Methoden

Mensen vragen de huisarts snel om slaappillen, of halen deze zonder recept bij apotheek of drogist. Maar is dit nu wel de oplossing? Welke methoden bestaan er nog meer?

  1. Allereerst spelen Melatonine en Cortisol (hormonen) een belangrijke rol bij het slapen en ontwaken. Melatonine maakt je slaperig en Cortisol maakt je wakker. Dit wordt geregeld door licht die je ogen waarnemen, al dan niet gesloten. Belangrijk is dus om overdag voldoende daglicht te zien en ’s avonds zo weinig mogelijk kunstlicht en alles goed verduisteren in je slaapkamer.
  2. Ook is een goed dag- nachtritme van belang. Ga dus op vaste tijden uit en naar bed. Om uit te proberen kun je eens twee weken lang op vaste tijden naar bed gaan en op vaste tijden er weer uit.
  3. Gouden tip: slaap nooit tussendoor!  Hierdoor slaap je ’s nachts slechter.
  4. Bedenk een routine voor het slapen gaan. Eentje speciaal op jou aangepast. Een stukje wandelen, je haren kammen, een glas warme melk drinken enz. Zo kun je je langzaam voorbereiden op het slapen gaan.
  5. Bedenk dat je slaapkamer is om in te slapen, dus geen elektra of werkspullen in je slaapkamer. Geen fel licht. Zorg voor voldoende ventilatie.

Alternatieve methoden

Naast de gebruikelijke handelingen zijn er ook nog de alternatieve methoden die zouden kunnen helpen  bij een betere nachtrust.

  1. Zo bestaat er een kussentje met gedroogde lavendelbloemen, citroenmelisse en hoppe. Dit leg je onder of naast je kussen en werkt slaapopwekkend en bovendien rustgevend. Dit kussentje is te verkrijgen op internet en mogelijk ook bij natuurwinkels. Je kan het ook zelf maken als je in een creatieve bui bent.
  2. Dan heb je nog rustgevende en ‘goede nachtrust’ theeën en andere homeopatische en op kruiden gebaseerde middeltjes bij drogisterijen en apotheken.
  3. Luister eens naar een cd met natuurgeluiden en rustige muziek voor het slapen gaan.
  4. Of neem een hete douche of een bad.
  5. Schrijf zorgen en gedachten van je af in een slaapdagboek even voordat je gaat slapen. Dan hoef je hier niet meer over na te denken terwijl je gaat slapen.
  6. Zorg voor voldoende lichamelijk beweging gedurende de dag, zodat je ook echt moe bent tegen de tijd dat je gaat slapen.
  7. Let op je ademhaling bij het slapen gaan.
  8. Vraag eventueel een massage van je partner met aromatische oliën, ontspannend en rustgevend.

Ten slotte

Misschien heb je dit allemaal al geprobeerd en blijf je kampen met insomnie. Het is altijd verstandig om een huisarts of een professional in te schakelen om te onderzoeken waar de problemen vandaan komen. Meestal gaat het dan om cognitieve gedragstherapie, een mengvorm van gesprekstherapie en gedragstherapie. Heel veel succes met deze tips! En hopelijk slaap lekker binnenkort.


Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Secrea

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 19
Leden aangebracht: 5

Meer uit de categorie gezondheid

Alzheimer uitgelicht

wat is alzheimer en wat is het verloop van de ziekte

Wintermoeheid

Winterse invloeden op uw humeur

Het Humaan Cytomegalovirus als belangrijk target in kankertherapie

Het HCMV virus wordt steeds vaker geopperd als target in de bestrijding van kanker. Hier leg ik uit wat dit virus precies is en hoe het kanker kan veroorzaken.

Oil pulling, waarvoor en waarmee?

Oil pulling is in. Wat is oil pulling eigenlijk en waarom zou je dit toepassen?

Herken ADHD: de kenmerken

Waaraan kun je ADHD herkennen? In dit artikel geef ik je de kenmerken.

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding.

In 3 stappen op weg naar een slank figuur!

Afvallen is heeft alles te maken met overtuiging en doorzettingsvermogen. Lees hier 3 stappen die je op weg zullen helpen naar een gezond gewicht

ADHD: Ritalin of gedragstherapie?

Het is soms moeilijk om te beslissen of een kind met ADHD beter ritalin kan krijgen of gedragstherapie.

secundaire efflorescenties

Uitleg over secundaire efflorescenties (dermatologie)

Hoe ontstaat huidkanker en is dit te detecteren met RFLP?

Huidkanker is een groot probleem. In Groot Brittanië bijvoorbeeld zijn er jaarlijks 9500 nieuwe gevallen van huidkanker en komen er 2300 mensen aan te overlijden.

Wat zijn de oorzaken van Anorexia?

Er is niet zomaar een oorzaak aan te wijzen voor het ontwikkelen van Anorexia Nervosa. Wel zijn er factoren die het risico op het krijgen van de ziekte kunnen vergroten.

Waarom zou ik krachttraining gaan doen als ik wil afvallen?

Waarom u krachttraining zou moeten doen als u wilt afvallen.

Het verband tussen stress en andere ziektes

fysiologische gevolgen van stress

Nuchter voor een operatie

Waarom moet je nuchter zijn voor een operatie? Lees het hier!

Diabetes.

Over diabetes, wat het is, de types en de gevolgen.

Dromen verklaard; schoenen

Wat betekend het als je droomt over schoenen?

Hoe gezond afvallen

hoe op gewicht te blijven door middel van gezonde voeding en lichaamsbeweging

Extra vitamines tijdens de zwangerschap

Heb ik tijdens mijn zwangerschap extra vitamines nodig? Welke vitamines heb ik nodig?

Lichaamsgewicht onder controle houden tijdens zwangerschap

Het is niet altijd gemakkelijk om je gewicht onder controle te houden bij een zwangerschap

Hoe overleef je een hittegolf?

Hulp bij een goede nachtrust in extreme hitte

Klaplong

Wat is het en hoe krijg je het?

ADHD in de adolescentie: Druktemakers en Dagdromenr

Heldere, wetenschappelijke beschrijving van ADHD

Vitamine B11: Foliumzuur

Informatief artikel over Foliumzuur (vitamine B11)

Invloed van licht (lichttherapie op slaapritme).

Een informerend artikel over de invloed van licht op het slaap en waakritme.

Hersenen krimpen door overgewicht.

Hersenen krimpen door overgewicht. Hoe komt dat?