Mogelijke oplossingen voor Insomnie


Publicatie datum:

Tips om de slaap beter te kunnen vatten

Gesponsorde koppelingen

Chronische vermoeidheid, ook wel Insomnie genoemd, is een welbekend en zeer vervelend probleem waar iedereen wel een oplossing voor wil hebben toch? Natuurlijk worden de gebruikelijke dingen eerst even op een rijtje gezet. Misschien staan er dingen tussen die je nog niet eerder hebt geprobeerd


Wat is Insomnie?

Insomnie is het moeite hebben met inslapen of doorslapen. Met als gevolg overdag vaker moe, overdag bijslapen en ’s nachts dan weer niet kunnen doorslapen of heel licht slapen. Iedereen slaapt wel eens slecht, maar hebben het over insomnie als de klachten minstens drie keer per week optreden en als men ook nog eens klachten overdag heeft.. 

Oorzaken

Een lichamelijke aandoening kan de onderliggende oorzaak zijn van deze slaapstoornis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld jeuk, pijn of hormonale veranderingen en schommelingen. Ook medicijngebruik kan de slaap verstoren. Verder staat een psychiatrische aandoening als depressie bekend als oorzaak van slaapproblematiek.

Daarnaast heb je ook nog dingen als alcoholgebruik, chocola, cafeïne en suiker voor het slapen gaan die problemen veroorzaken. Evenals een verstoord dag- nachtritme door het draaien van ploegendiensten en nachtdiensten. Of het feit dat je elke dag op verschillende tijden naar bed gaat.

Methoden

Mensen vragen de huisarts snel om slaappillen, of halen deze zonder recept bij apotheek of drogist. Maar is dit nu wel de oplossing? Welke methoden bestaan er nog meer?

  1. Allereerst spelen Melatonine en Cortisol (hormonen) een belangrijke rol bij het slapen en ontwaken. Melatonine maakt je slaperig en Cortisol maakt je wakker. Dit wordt geregeld door licht die je ogen waarnemen, al dan niet gesloten. Belangrijk is dus om overdag voldoende daglicht te zien en ’s avonds zo weinig mogelijk kunstlicht en alles goed verduisteren in je slaapkamer.
  2. Ook is een goed dag- nachtritme van belang. Ga dus op vaste tijden uit en naar bed. Om uit te proberen kun je eens twee weken lang op vaste tijden naar bed gaan en op vaste tijden er weer uit.
  3. Gouden tip: slaap nooit tussendoor!  Hierdoor slaap je ’s nachts slechter.
  4. Bedenk een routine voor het slapen gaan. Eentje speciaal op jou aangepast. Een stukje wandelen, je haren kammen, een glas warme melk drinken enz. Zo kun je je langzaam voorbereiden op het slapen gaan.
  5. Bedenk dat je slaapkamer is om in te slapen, dus geen elektra of werkspullen in je slaapkamer. Geen fel licht. Zorg voor voldoende ventilatie.

Alternatieve methoden

Naast de gebruikelijke handelingen zijn er ook nog de alternatieve methoden die zouden kunnen helpen  bij een betere nachtrust.

  1. Zo bestaat er een kussentje met gedroogde lavendelbloemen, citroenmelisse en hoppe. Dit leg je onder of naast je kussen en werkt slaapopwekkend en bovendien rustgevend. Dit kussentje is te verkrijgen op internet en mogelijk ook bij natuurwinkels. Je kan het ook zelf maken als je in een creatieve bui bent.
  2. Dan heb je nog rustgevende en ‘goede nachtrust’ theeën en andere homeopatische en op kruiden gebaseerde middeltjes bij drogisterijen en apotheken.
  3. Luister eens naar een cd met natuurgeluiden en rustige muziek voor het slapen gaan.
  4. Of neem een hete douche of een bad.
  5. Schrijf zorgen en gedachten van je af in een slaapdagboek even voordat je gaat slapen. Dan hoef je hier niet meer over na te denken terwijl je gaat slapen.
  6. Zorg voor voldoende lichamelijk beweging gedurende de dag, zodat je ook echt moe bent tegen de tijd dat je gaat slapen.
  7. Let op je ademhaling bij het slapen gaan.
  8. Vraag eventueel een massage van je partner met aromatische oliën, ontspannend en rustgevend.

Ten slotte

Misschien heb je dit allemaal al geprobeerd en blijf je kampen met insomnie. Het is altijd verstandig om een huisarts of een professional in te schakelen om te onderzoeken waar de problemen vandaan komen. Meestal gaat het dan om cognitieve gedragstherapie, een mengvorm van gesprekstherapie en gedragstherapie. Heel veel succes met deze tips! En hopelijk slaap lekker binnenkort.



Foobie gebruiker Secrea

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 19
Leden aangebracht: 5

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over homeopathie

Alles wat u moet weten over homeopathie. Hoe het ontstaan is hoe het werkt en hoe het in het hedendaags leven nog toepasbaar is om de algehele gezondheidstoestand te verbeteren.

Slapen met rug-, en/of bekkenpijn.

Het vervelende van rug- of bekkenpijn is dat iedere houding pijnlijk is. Maar een goede nachtrust is zó belangrijk! Dus hoe kan je dan het beste liggen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden…

Alles over BMI

Een gezond gewicht is belangrijk. Lees hier alles over een gezond gewicht.

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Het oor

hoe werkt het oor? en wat gebeurt er met het oor als je ouder wordt.

Een depressie kost steeds meer geld

Ziek zijn kost steeds meer geld

Tandvlees ontsteking, hoe ontstaat het

Veel mensen hebben last van ontstoken tandvlees. Hoe komt dit nu precies.

Maaltijdvervangers

Een maaltijdvervanger is een gezonde en verantwoorde maaltijd op zich

Het huishouden doen met rug-en/of bekkenpijn

Het huishouden doen met pijn is vreselijk: maar wel mogelijk! Hier zijn tips om de belasting tot een minimum te beperken

Alles over bof

Informatie over de bof

Bloemen ongewenst in ziekenhuizen

Bloemen in het ziekenhuis, is het gevaarlijk voor de patiënten of kan er onbezorgd van worden genoten?

Alles over chlamydia

Informatie over chlamydia

Fytotherapie

Fytotherapie is een ander woord voor kruidengeneeskunde.

stoppen met roken

artikel over stoppen met roken

Gezondheidsgeheimen uit Okinawa

De inwoners van Okinawa leven gemiddeld genomen langer dan waar ook ter wereld. Dit artikel onthult hun geheimen!

Kun je met Nontox goedkoop kanker genezen?

Kun je met het anti bacteriële en anti virale desinfectiemiddel Nontox ook goedkoop kanker genezen?

Alcohol en de effecten op je lichaam.

De korte en lange termijn effecten van alcohol op je lichaam.

De hik.

Wat gebeurt er precies in het lichaam als je de hik hebt?

Wat is PDS en Hoe geraak je er nu vanaf?

Artikel over PDS en zijn behandeling

Zelfbevrediging goed voor de gezondheid, masturberen goed voor de gezondheid

Uit onderzoek is gebleken dat masturberen buitengewoon goed is voor de gezondheid en het welzijn van de mens.

Obesitas bij kinderen - een gevolg van te weinig bewegen?

leidt een inactieve levensstijl tot obestias of juist andersom?

Alles over oogontstekingen

Alles over bacteriële en virale oogontstekingen

Diabetes.

Over diabetes, wat het is, de types en de gevolgen.

Vitamine B8: Biotine

Informatief artikel over Biotine (vitamine B8)

Bubbelbaden en je gezondheid

Bubbelbaden en goede gezondheid, gaat dat samen?