Mogelijke oplossingen voor Insomnie


Publicatie datum:

Tips om de slaap beter te kunnen vatten

Gesponsorde koppelingen

Chronische vermoeidheid, ook wel Insomnie genoemd, is een welbekend en zeer vervelend probleem waar iedereen wel een oplossing voor wil hebben toch? Natuurlijk worden de gebruikelijke dingen eerst even op een rijtje gezet. Misschien staan er dingen tussen die je nog niet eerder hebt geprobeerd


Wat is Insomnie?

Insomnie is het moeite hebben met inslapen of doorslapen. Met als gevolg overdag vaker moe, overdag bijslapen en ’s nachts dan weer niet kunnen doorslapen of heel licht slapen. Iedereen slaapt wel eens slecht, maar hebben het over insomnie als de klachten minstens drie keer per week optreden en als men ook nog eens klachten overdag heeft.. 

Oorzaken

Een lichamelijke aandoening kan de onderliggende oorzaak zijn van deze slaapstoornis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld jeuk, pijn of hormonale veranderingen en schommelingen. Ook medicijngebruik kan de slaap verstoren. Verder staat een psychiatrische aandoening als depressie bekend als oorzaak van slaapproblematiek.

Daarnaast heb je ook nog dingen als alcoholgebruik, chocola, cafeïne en suiker voor het slapen gaan die problemen veroorzaken. Evenals een verstoord dag- nachtritme door het draaien van ploegendiensten en nachtdiensten. Of het feit dat je elke dag op verschillende tijden naar bed gaat.

Methoden

Mensen vragen de huisarts snel om slaappillen, of halen deze zonder recept bij apotheek of drogist. Maar is dit nu wel de oplossing? Welke methoden bestaan er nog meer?

  1. Allereerst spelen Melatonine en Cortisol (hormonen) een belangrijke rol bij het slapen en ontwaken. Melatonine maakt je slaperig en Cortisol maakt je wakker. Dit wordt geregeld door licht die je ogen waarnemen, al dan niet gesloten. Belangrijk is dus om overdag voldoende daglicht te zien en ’s avonds zo weinig mogelijk kunstlicht en alles goed verduisteren in je slaapkamer.
  2. Ook is een goed dag- nachtritme van belang. Ga dus op vaste tijden uit en naar bed. Om uit te proberen kun je eens twee weken lang op vaste tijden naar bed gaan en op vaste tijden er weer uit.
  3. Gouden tip: slaap nooit tussendoor!  Hierdoor slaap je ’s nachts slechter.
  4. Bedenk een routine voor het slapen gaan. Eentje speciaal op jou aangepast. Een stukje wandelen, je haren kammen, een glas warme melk drinken enz. Zo kun je je langzaam voorbereiden op het slapen gaan.
  5. Bedenk dat je slaapkamer is om in te slapen, dus geen elektra of werkspullen in je slaapkamer. Geen fel licht. Zorg voor voldoende ventilatie.

Alternatieve methoden

Naast de gebruikelijke handelingen zijn er ook nog de alternatieve methoden die zouden kunnen helpen  bij een betere nachtrust.

  1. Zo bestaat er een kussentje met gedroogde lavendelbloemen, citroenmelisse en hoppe. Dit leg je onder of naast je kussen en werkt slaapopwekkend en bovendien rustgevend. Dit kussentje is te verkrijgen op internet en mogelijk ook bij natuurwinkels. Je kan het ook zelf maken als je in een creatieve bui bent.
  2. Dan heb je nog rustgevende en ‘goede nachtrust’ theeën en andere homeopatische en op kruiden gebaseerde middeltjes bij drogisterijen en apotheken.
  3. Luister eens naar een cd met natuurgeluiden en rustige muziek voor het slapen gaan.
  4. Of neem een hete douche of een bad.
  5. Schrijf zorgen en gedachten van je af in een slaapdagboek even voordat je gaat slapen. Dan hoef je hier niet meer over na te denken terwijl je gaat slapen.
  6. Zorg voor voldoende lichamelijk beweging gedurende de dag, zodat je ook echt moe bent tegen de tijd dat je gaat slapen.
  7. Let op je ademhaling bij het slapen gaan.
  8. Vraag eventueel een massage van je partner met aromatische oliën, ontspannend en rustgevend.

Ten slotte

Misschien heb je dit allemaal al geprobeerd en blijf je kampen met insomnie. Het is altijd verstandig om een huisarts of een professional in te schakelen om te onderzoeken waar de problemen vandaan komen. Meestal gaat het dan om cognitieve gedragstherapie, een mengvorm van gesprekstherapie en gedragstherapie. Heel veel succes met deze tips! En hopelijk slaap lekker binnenkort.



Foobie gebruiker Secrea

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 19
Leden aangebracht: 5

Meer uit de categorie gezondheid

Zwangerschapsdiabetes : Wat is het?

Je hoort regelmatig verhalen van zwangere vrouwen die getest moeten worden voor hun suikers tijdens de zwangerschap. Zelfs vrouwen die plotseling spreken van het leiden aan diabetes tijdens de zwangerschap.

Angststoornissen

alles over angsstoornissen en fobiën

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven X

De glycemische index

Werken in de thuiszorg als bijbaan

Een bijbaan in de thuiszorg, wat kun je ervan verwachten?

Beter in je vel in 9 stappen.

Beter in je vel zitten is makkelijker te bereiken dan je zelf denkt.In de volgende 9 stappen leer je hoe je dit het beste kan bereiken.

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

Verschillende nierziekten

Normaal gesproken heeft een mens twee nieren, die achter het buikvlies, zijdelings van de wervelkolom liggen en die omgeven zijn door een min of meer grote hoeveelheid vet.

Hoe kom je van je diarree af?

Handige tips om je diarree snel te laten stoppen

Cellulitis - anti-cellulitis behandelingen - getest - oplossingen

Het komt er bijna op neer dat 9 op de 10 vrouwen geconfronteerd wordt met cellulitis of sinaasappelhuid. Verschillende oplossingen worden aangeboden, maar werken ze ook?

Slaapapneu

Gevaarlijk syndroom dat tijdens het slapen optreedt

Multiple sclerose

In dit artikel wordt de ziekte Multiple Sclerose (MS) beschreven.

Het einde van kanker en het begin van het eeuwige leven, of is dat iets te optimistisch? Wat is de rol van de telomeren en telomerase in ons genoom?

Er is steeds meer bekend over telomeren en telomerase en hun rol bij celveroudering.

Bloedarmoede (anemie)

Bloedarmoede komt vaker voor dan u denkt.

Avodart

Beschrijving van het medicament Avodart.

Virus - Soorten en veranderingen

Soorten virussen en de antivirale middelen

Rugklachten

Tips tegen rugklachten. Het voorkomen en verzachten van rugpijn.

Dementie bij jonge mensen

Een artikel over Frontotemporale dementie en het belangrijkste verschil met de ziekte van Alzheimer. Met name afstotend gedrag zijn de eerste symptomen van deze ziekte. Hoe uit zich deze ziekte en welke invloed heeft het op de omgeving van iemand die eraan lijdt.

vlooienbeten bij de mens: hoe bestrijden

vlooienbeten bij de mens komen ook voor bij mensen zonder huisdieren... hoe bestrijden?

Alles over rugpijn

Informatie over oorzaken, diagnostiek en behandeling van rugpijn

Tandplak

wil je weten wat er gebeurt als je voortaan je tanden niet meer poetst?

Rugklachten

Hoe ontstaan lage rugklachten? En, hoe kom je er vanaf?

Het Humaan Cytomegalovirus als belangrijk target in kankertherapie

Het HCMV virus wordt steeds vaker geopperd als target in de bestrijding van kanker. Hier leg ik uit wat dit virus precies is en hoe het kanker kan veroorzaken.

Verhalen over kanker: Deel II

Verhalen over kanker in de media

Leven met Borderline

psychologie,borderline

Alles over hyperventilatie

Wat is hyperventilatie en wat kun je eraan doen.