Ondergewicht, hoe kom ik aan?


Publicatie datum:

Je leest altijd over overgewicht, maar hoe zit het met ondergewicht en hoe kom ik aan?

Gesponsorde koppelingen

Het is niet makkelijk om af te vallen, maar het is nog moeilijker om aan te komen. Hiervoor moet je nog strenger diëten dan mensen met overgewicht en het vereist erg veel disipline.

Een veel voorkomend probleem waar weinig aandacht aan word geschonken, ONDERGEWICHT.

Wat je zeker niet moet doen is vet en ongezond eten, ook bij mensen met ondergewicht kunnen de aders dichtslippen. Wat je wel moet doen is heel vaak eten, maar wel gezond, wat inhoud calorie en vezelrijk eten.

Het is normaal om 3 maaltijden te eten per dag, als je last hebt van een snelle stofwisseling is dit te weinig! Wat je nodig hebt is regelmaat en rust in je leven. Je kunt geen stress gebruiken, dus ook niet teveel bezig zijn met aankomen en al helemaal niet elke dag wegen. Een voorbeeld van een goed eetpatroon:

Ontbijt voor 10.30 uur: 2 boterhammen volkoren

Lunch tussen 12.00 uur en 14.00 uur: 2 boterhammen volkoren

Diner voor 18.00 uur: 200 gram vlees, aardappels of zilvervliesrijst en pasta's

Extra maatlijd na 20.00 uur: dit kan gevarieerd van boterhammen tot nog een avondmaaltijd.

Tussen de maaltijden door is het goed om koekjes bij de koffie of thee te eten. Neem daarnaast bijvoorbeeld een groot stuk worst gekookte gelderse, waar je zelf een stukje steeds vanaf kunt snijden om tussendoor te pakken net als blokjes kaas. Bifi worstjes eet ook makkelijk weg als tussendoortje. Tussendoortjes zijn dus ook erg belangrijk, in het begin zal het moeilijk zijn om zoveel te eten, maar ook je lichaam went hieraan. Vergeet ook niet de benodigde groenten en fruit binnen te krijgen, neem J'orange te drinken bij het eten, dan heb je in ieder geval je vitaminen binnen. Drink nooit voor het eten, dat onderdrukt de eetlust, drink altijd na het eten en probeer ook niet tijdens het eten te drinken.

Nogmaals hier is erg veel disipline voor vereist, het is dan ook goed om een lijstje te maken van de dingen die je graag lust en wat makkelijk weg eet en toch gezond is voor je. Vind je het moeilijk om brood te eten, neem er dan een cup a soup bij, zodat je kunt dippen in de soep met je brood. Het is nog makkelijker als je weeklijst maakt met wat je elke dag gaat eten, dan kun je jezelf hier nog makkelijker aan houden. 

Verwacht niet dat je binnen een week een kilo zwaarder weegt, dit gaat veel langzamer dan wanneer je af wilt vallen. Wel kun je wekelijks wegen, want het resultaat mag er zijn. Een dag overslaan heeft effect om het wekelijks gewicht, dus wees consequent!


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Hoe overleef je een hittegolf?

Hulp bij een goede nachtrust in extreme hitte

Gezonder leven zonder suiker

De nadelige gevolgen van suiker voor onze gezondheid

Dag GGZ, het was leuk je gekend te hebben!

Door bezuinigingen de GGZ de nek omgedraaid

Tips en adviezen om verantwoord en gezond af te vallen.

Afvallen doe je toch door minder te eten? Dit is een veelgehoorde misverstand . Honger uzelf niet uit.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven IV

Samenstelling van voedingsmiddelen en de rol van koolhydrater

Mooie goedkope bril, mooie voordelige bril

Is er echt voor iedereen een mooie goedkope bril of mooie voordelige bril.

Dikkedarmkanker

Wat is dikkedarmkanker? Waar ontstaat het, wat is de groeiwijze en wat zijn de behandelmethoden?

Baby Shaken Syndroom

Informatie preventie Baby Shaken Syndroom (SBS) dit is een tevoorkomen en zeer schadelijke vorm van kindermishandeling.

Wat is PDS en wat kan je er aan doen?

Wat is pds (prikkelbare darm syndroom) en wat kun je er aan doen?

Alles over hart en vaatziekten

Informatie over hart- en vaatziekten en de risicofactoren hierop. Voorkom dat je een hartaanval krijgt!

Zindelijkheidstraining: wanneer beginnen? Tips en trucs

Een kind zindelijk maken kan een hele klus zijn. Wanneer moet je beginnen? En hoe pak je dit aan?

Cancer Genomics: De genen van kanker

Nieuwe ontwikkelingen van Cancer Genomics en de gevolgen daarvan.

Fit met Manon 2 - Platte buik

Oefeningen voor thuis, voor een strakke, platte buik

stoppen met roken

artikel over stoppen met roken

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een syndroom waar vele tienduizenden mensen in Nederland last van hebben. het wordt ook wel omschreven als weke delen reuma. wat is fibromyalgie?

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding.

Zweethanden, iets voor te schamen?

Zweethanden zijn vreselijk, veel mensen schamen zich hiervoor. Maar is dit terecht?

Hypertensie of hoge bloeddruk

Een jaarlijkse bloeddrukmeting is voor ieder van belang. Zonder het te weten kan je aan hypertensie of hoge bloeddruk lijden.

Het elektronisch patiëntendossier

Lees hier alles over het elektronisch patiëntendossier (EPD)

Veilig de auto in met baby autostoeltjes

Informatie over autostoeltjes en veiligheid van baby's in de auto

Acupressuur - een eeuwenoude Chinese geneeswijze

Wat is acupressuur, wat is zijn geschiedenis en hoe werkt het?

Waarom zou ik krachttraining gaan doen als ik wil afvallen?

Waarom u krachttraining zou moeten doen als u wilt afvallen.

Calorieën

Een duidelijke uitleg over wat calorieën zijn, waar ze voor staan en hoe ze te gebruiken.

Alles over psp

Informatie over de ziekte PSP: oorzaak, symptomen, behandeling en erfelijkheid

Super fruit en ORAC “goed nieuws en slecht nieuws!”

Wel eens gehoord van super fruit en van ORAC? In dit artikel meer over wat superfruit is en hoe het bijdraagt aan de gezondheid.