Ondergewicht, hoe kom ik aan?


Publicatie datum:

Je leest altijd over overgewicht, maar hoe zit het met ondergewicht en hoe kom ik aan?

Gesponsorde koppelingen

Het is niet makkelijk om af te vallen, maar het is nog moeilijker om aan te komen. Hiervoor moet je nog strenger diëten dan mensen met overgewicht en het vereist erg veel disipline.

Een veel voorkomend probleem waar weinig aandacht aan word geschonken, ONDERGEWICHT.

Wat je zeker niet moet doen is vet en ongezond eten, ook bij mensen met ondergewicht kunnen de aders dichtslippen. Wat je wel moet doen is heel vaak eten, maar wel gezond, wat inhoud calorie en vezelrijk eten.

Het is normaal om 3 maaltijden te eten per dag, als je last hebt van een snelle stofwisseling is dit te weinig! Wat je nodig hebt is regelmaat en rust in je leven. Je kunt geen stress gebruiken, dus ook niet teveel bezig zijn met aankomen en al helemaal niet elke dag wegen. Een voorbeeld van een goed eetpatroon:

Ontbijt voor 10.30 uur: 2 boterhammen volkoren

Lunch tussen 12.00 uur en 14.00 uur: 2 boterhammen volkoren

Diner voor 18.00 uur: 200 gram vlees, aardappels of zilvervliesrijst en pasta's

Extra maatlijd na 20.00 uur: dit kan gevarieerd van boterhammen tot nog een avondmaaltijd.

Tussen de maaltijden door is het goed om koekjes bij de koffie of thee te eten. Neem daarnaast bijvoorbeeld een groot stuk worst gekookte gelderse, waar je zelf een stukje steeds vanaf kunt snijden om tussendoor te pakken net als blokjes kaas. Bifi worstjes eet ook makkelijk weg als tussendoortje. Tussendoortjes zijn dus ook erg belangrijk, in het begin zal het moeilijk zijn om zoveel te eten, maar ook je lichaam went hieraan. Vergeet ook niet de benodigde groenten en fruit binnen te krijgen, neem J'orange te drinken bij het eten, dan heb je in ieder geval je vitaminen binnen. Drink nooit voor het eten, dat onderdrukt de eetlust, drink altijd na het eten en probeer ook niet tijdens het eten te drinken.

Nogmaals hier is erg veel disipline voor vereist, het is dan ook goed om een lijstje te maken van de dingen die je graag lust en wat makkelijk weg eet en toch gezond is voor je. Vind je het moeilijk om brood te eten, neem er dan een cup a soup bij, zodat je kunt dippen in de soep met je brood. Het is nog makkelijker als je weeklijst maakt met wat je elke dag gaat eten, dan kun je jezelf hier nog makkelijker aan houden. 

Verwacht niet dat je binnen een week een kilo zwaarder weegt, dit gaat veel langzamer dan wanneer je af wilt vallen. Wel kun je wekelijks wegen, want het resultaat mag er zijn. Een dag overslaan heeft effect om het wekelijks gewicht, dus wees consequent!


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over osteoporose

Informatie over botontkalking (osteoporose)

Stoppen met roken

Informatie over stoppen met roken

Eczeem

Geeft een omschrijving van eczeem, de oorzaken, symtomen en behandeling van eczeem

Doof door gehoorverlies

Uitleg over de oorzaken van gehoorverlies.

Fytotherapie: een geschenk van Moeder Natuur

Dit artikel beschrijft hoe je met een gezonde levenswijze, onder andere gebaseerd op fytotherapie, gewicht en vet zou kunnen kwijtraken.

Het verband tussen stress en andere ziektes

fysiologische gevolgen van stress

Zwangerschapssignalen

Soms voel je, dat je zwanger bent, want er zijn allerlei signalen

De cyclus en symptomen van Binge Eating Disorder

Artikel over de cyclus van BED en de tekenen en symptomen van binge- eating.

Dystrofie – herkennen, behandelen en er mee (leren) leven

Dystrofie, ook wel posttraumatische dystrofie genoemd, is een aandoening die kan ontstaan na een letsel en/of breuk.

Alles over brandend maagzuur

Informatie over zuurbranden en de behandeling hiervan

PLN-gen Deel 2

Drager PLN-gen en nu?

De ziekte: Huntington

Informatie over de ziekte Huntington

Wat moet er in mijn huisapotheek?

Een overzicht wat er in de huisapotheek moet zitten.

Revalideren voor kinderen

Revalideren saai? Als het aan onderzoekers van Georgia Institute of Technology ligt niet!

Kindermishandeling, een levenslange beschadiging

In dit artikel wordt besproken hoe de psychodynamische en humanistische benadering in de psychologie het fenomeen kindermishandeling verklaren en zouden willen oplossen

Wat is apneu?

Wat is apneu, als aandoening of door een andere oorzaak? Is een apneu gevaarlijk en is er een geneesmiddel tegen?

Gezondheidsgeheimen uit Okinawa

De inwoners van Okinawa leven gemiddeld genomen langer dan waar ook ter wereld. Dit artikel onthult hun geheimen!

Van volledig verlamd tot prima prestaties op de golfbaan

Hoe iemand met een ernstig herseninrfarct en behoorlijk hartproblemen met een enorme wilskracht tot behoorlijke prestaties komen kan.

Bukken en tillen: zo doe je het goed!

Het lijkt zo makkelijk, maar bukken is een kunst om goed te doen. En meestal weet je pas als je het fout doet als het inmiddels te laat is en je door je rug heengegaan bent.....

Veilig de auto in met baby autostoeltjes

Informatie over autostoeltjes en veiligheid van baby's in de auto

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XVII

Het Koolhydraatarm Dieet Fase 4

Yoga Oefeningen Voor Rug- en Nekklachten

Zit u verkeerd of loopt u scheef? Of heeft u gewoon veel last van nek en rug doordat u op het werk de hele dag achter een computer zit? Geen tijd en geld voor een therapeut, dan zijn yoga oefeningen een ideale oplossing dat u thuis kunt uitvoeren.

Brandwonden

Hier kunt u alles lezen over brandwonden

Oil pulling, waarvoor en waarmee?

Oil pulling is in. Wat is oil pulling eigenlijk en waarom zou je dit toepassen?

Verschillende nierziekten

Normaal gesproken heeft een mens twee nieren, die achter het buikvlies, zijdelings van de wervelkolom liggen en die omgeven zijn door een min of meer grote hoeveelheid vet.