Overgewicht/obestitas bij kinderen: wat kan je eraan doen? (2)


Publicatie datum:

Enkele tips voor hoe je iets kan doen aan het overgewicht van je kind.

Gesponsorde koppelingen

Gewichtverliezen, levens-, eet- en beweeggewoontes aanpassen, het zijn geen gemakkelijke opdrachten, maar soms noodzakelijk en van levensbelang. Wat als je kind te kampen heeft met overgewicht?

  1. Een gezonde levenstijl:
    Gezonder eten en meer bewegen
  2. Het gewicht onder controle houden:
    Heeft je kind overgewicht, maar zit het nog steeds in de groeifase dan volstaat het meestal om gewoon het gewicht stabiel te houden. Pas je dan ‘gezonde’ leef- en eetgewoontes toe dan zullen deze ertoe leiden dat de gewichtstoename stopt of zal verkleinen in verhouding tot de lichaamsgroei.
    Dit zal niet voor elk kind voldoende zijn of werken, MAAR zet nooit je kind op eigen houtje op dieet, raadpleeg in dit geval steeds je arts.
  3. Geef niet steeds toe aan …
    Overal worden kinderen geconfronteerd met al dat lekkers van bijvoorbeeld. snoepgoed, hamburgers, enz… dit zowel via de reclame op de televisie als in de winkels. Geef als ouder niet steeds toe aan de vraag naar… van je kind. Wees anderzijds dan ook weer niet te streng, maar zoek gewoon naar een gulden, vooral gezonde  middenweg.
    Laat je eveneens niet vangen aan de ‘light-producten’, ook al bevatten ze minder vetten en suikers, ze zijn meestal zeer rijk aan zoetstoffen.

  4. Je kind steunen en motiveren bij de aanpak van overgewicht:
    Probeer je kind het belang/noodzaak te doen inzien om van zijn/haar overgewicht af te geraken. Laat je kind voelen dat het er niet alleen voorstaat, maar dat jij en het hele gezin ermee zullen aan werken. Trouwens wie heeft er geen behoefte aan een gezonde eet- en leefgewoonte?

 Motiveertips:

  1. Overloop samen met je kind de voordelen van een gezond gewicht:
    bv. het beter in je vel voelen, het gemakkelijker kunnen bewegen, mee aan sport kunnen doen, enz…
  2. Een dagboek bijhouden:
    Hou zorgvuldig de eetgewoonte van je kind bij, hoeveel, wat en wanneer je kind eet. Noteer ook de beweeggewoonte van je kind, hoeveel je kind aan sport doet, wandelt, turnlessen op school krijgt enz..
  3. Wegen:
    Beperk het wegen tot slechts 1 keer per week, liefst op een vast moment bv. elke vrijdagmorgen. Enkel op deze manier krijg je een juist beeld of de nieuwe leefgewoonte van je kind iets oplevert.
    Alstublieft, leg je eisen niet té hoog, hou het realistisch.
  4. Vergeet niet af en toe te belonen:
    Nieuwe leefgewoontes aannemen is voor niemand gemakkelijk of vanzelfsprekend en zeker al niet voor een kind. Alle steun is dan ook welkom en af en toe je kind belonen, kan enkel maar motiverend werken. Denk hiervoor vooral aan sportieve beloningen, liefst nog in gezinsverband bv. een fietstocht samen, een middag naar het zwembad, ijsschaatsen enz…
Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Garfieldje

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 86
Leden aangebracht: 3

Meer uit de categorie gezondheid

Wat beter niet eten bij darmklachten?

aangepaste voeding helpt bij darmklachten

Stoppen met roken, gaat vanzelf door dit geheime plan.

Stoppen met roken wordt in de toekomst heel gemakkelijk, lees hier hoe.

Veel klachten na vaccinatie tegen de Mexicaanse Griep.

wel of niet om de tweede inenting tegen de Mexicaanse Griep?

Mogelijke oplossingen voor Insomnie

Tips om de slaap beter te kunnen vatten

Het digitale rontgen onderzoek

hoe werkt het maken van foto's op de beeldvormende afdeling

Babymassage

Babymassage, dé manier om op een andere manier contact te krijgen met je baby

HIV

Een kort verslag over HIV.

Wanneer koesteren hoop betekent : de helende kracht van het kind in jezelf.-John Bradshaw

Uitleg en handleiding voor het helen van het

Het voorkomen en de vermindering van gehoorverlies

Wat kan men doen ter voorkoming en vermindering van gehoorverlies?

Passief roken. Wat zijn de gevolgen voor je gezondheid?

De gevolgen van passief roken bij kinderen en volwassenen

Sigaret

Algemene informatie over sigaret

Oorzaken van angst, risicofactoren en protectieve factoren

Dit artikel bespreekt oorzaken van angstproblemen en angststoornissen, alsmede de risico- en protectieve factoren.

Voedingsopvoeding en eetproblemen bij kinderen van 2 tot 12 jaar.

Voedingsopvoeding en eetproblemen bij kinderen van 2 tot 12 jaar.

GRIEP

Wat is griep, is het ernstig en wat kan je er aan doen.

Stoppen met roken

Praktische tips om daadwerkelijk te kunnen stoppen met roken!

Is suiker verboden bij een dieet?

Uit onderzoek blijkt dat je zelfs bij het gebruik van suiker ook kan afvallen.

HELLP syndroom

wat is het HELLP syndroom?

Vitamines en hun werking.

Welke vitamines bestaan er en wat is hun werking op het menselijk lichaam?

Alles over gonorroe

Informatie over gonorroe

Obesitas en overgewicht

Wat is obesitas en hoe kun je deze aandoening herkennen?

Het uitstrijkje

De baarmoedermond en de schede kunnen eenvoudig onderzocht worden. Dit gebeurd met een uitstrijkje.

Vet-oplosbare en water-oplosbare vitaminen

Het verschil

De relatie tussen bewegen en gezondheid.

De relatie tussen bewegen en gezondheid.

Top vijf redenen voor het innemen van vitamine C

vitamine C voor je gezondheid

Wat is de beste manier om gewicht te verliezen?

Niet iedereen gebruik de juiste manieren om gewicht te verliezen. Hier kan je lezen hoe dat wel moet.