Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.


Publicatie datum:

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Gesponsorde koppelingen

>Dat gezonde voeding voor kinderen erg belangrijk is weet iedereen. Maar wat is gezonde voeding eigenlijk? In deze artikel vind u richtlijunen gezonde voeding voor kinderen in de leeftijd tussen 4 en 12 jaar. Daarnaast leest u niet alleen hoeveel u kind nodig heeft, maar ook waarom.

Gesponsorde koppelingen

Hoeveel per dag?

Brood 3-5 sneetjes. Brood en (ontbijt)granen zijn rijk aan koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer en jodium. Deze producten leveren dus veel voedingsstoffen en in verhouding tot hun volume en gewicht, weinig calorieën. Ze geven een voldaan gevoel na elke maaltijd. Daardoor verminderen ze de trek in energierijke hapjes tussen de maaltijden door. Zo helpen ze het gewicht gezond te houden. Er zijn veel verschillende broodsoorten,dat maakt het variëren makkelijker Kies bij voorkeur volkorenbrood, omdat deze broodsoort rijk is aan voedingsvezels en daardoor beter vult. Een sneetje brood komt ongeveer overeen met 35g.

Aardappelen(of rijst, pasta, peulvruchten), 100-150gram (2-3opscheplepels of aardappelen), deze zijn rijk aan koolhydraten, vezels, eiwit en B-vitamines en mineralen. Aardappelen bevatten ook nog vitamine C. Kies bij deze producten voor de varianten met de meeste vezels en zonder toegevoegd (verzadigd) vet. Aardappelen en peulvruchten zijn altijd vezelrijk. Bij pasta bevat de volkoren variant meer vezels dan witte pasta. In het geval van rijst is zilvervliesrijst de meest vezelrijke soort.

Groente,150gram(3groentelepels). Groente passen prima bij de avondmaaltijd of bij de lunch op het brood. En denk naast komkommer en tomaat ook eens aan geraspte wortel, reepjes paprika of een rauwkost salade. Groente, maar ook fruit zijn voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren.

Fruit, 2 vruchten(200gram), hier zitten veel vitaminen en mineralen in. Vooral vitamine C. Past prima bij de lunch, als tussendoortje, maar ook als broodbeleg. Afhankelijk van het seizoen is het lekker om plakken appel, peer, banaan of aardbeien op brood te doen. Meng kwark met gepureerde aardbeien, geraspte appel met rozijnen, kleingesneden sinaasappel. Kwark meenemen naar school is misschien niet mogelijk maar dan weten de kinderen wel dat ze kunnen variëren.

Zuivel, 300-450/600ml melk(producten) en 10-20gram kaas(1/2- 1 plak). In zuivel zit eiwit, calcium, mineralen en B-vitamines. Verder bevatten zuivelproducten vaak verzadigd vet. Kies dan ook eens voor een magerdere soort, bijv. 30+ kaas of halfvolle melk.

Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervanger, 50-100gram, bevat B-vitamines en mineralen zoals ijzer, Vlees en vleeswaren kunnenveel verzadigd vet bevatten. Kies daarom voor de magere varianten. Deze leveren ook minder calorieën. Eieren zijn rijk aan cholesterol. Houd het op zo'n drie eieren per week. Vis 2x per week waarvan 1x vette vis vanwege de goede vetzuren.

Halvarine, margarine,bak/braadproducten,15-35gram. Vet is belangrijk omvoldoende vitamine A, D en E en essentiële vetzuren binnen te krijgen. Alle vetten en alle soorten oliel everen vitamine E en essentiële vetzuren. Olie bevat geen vitamine A en D.Gebruik producten met zo min mogelijk verzadigd vet. Het gaat dan om zachte margarine, vloeibare bak- en braadproductenen alle soorten olie. Gebruik bij het frituren vloeibaar frituurvet of olie in plaats van vast frituurvet. Voor op brood heeft margarine uit een kuipje met maximaal veertig procent vet de voorkeur. Dit heeft een laag vetgehalte en levert daardoor minder calorieën. Tegenwoordig worden aan de meeste soorten margarines en halvarines vitamines toegevoegd.

Dranken, 1-1,5liter. Bij de keuze van de dranken is het belangrijk om op het aantal calorieën te letten. Dranken zonder calorieën hebben de voorkeur. Dit zijn koffie of thee zonder suiker en melk, (mineraal)water en frisdranken zonder energie. Let er wel op dat meeste light frisdranken een maximum grens van 2 glazen per dag hebben, voor de kinderen van deze leeftijd. Dit komt door de suikervervangende zoetstof.

Naast deze richtlijnen is er ook nog ruimte voor tussendoortjes, maar zorg dat deze ook zo min mogelijk verzadigd vet bevatten.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 5
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Azijn tegen kwaaltjes en ongemakjes

Azijn bestrijdt bacteriën en schimmels, werkt verzachtend bij zonnebrand, doet uw haar meer glanzen, enz...

Gilles de la Tourette syndroom

ziekte

Alles over hart en vaatziekten

Informatie over hart- en vaatziekten en de risicofactoren hierop. Voorkom dat je een hartaanval krijgt!

Innerlijke rust

Hoe kun je innerlijke rust bereiken?

Moeite met slapen?

Meditatie hoeft niet zweverig te zijn, maar kan goed helpen om in te slapen.