Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.


Publicatie datum:

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Gesponsorde koppelingen

>Dat gezonde voeding voor kinderen erg belangrijk is weet iedereen. Maar wat is gezonde voeding eigenlijk? In deze artikel vind u richtlijunen gezonde voeding voor kinderen in de leeftijd tussen 4 en 12 jaar. Daarnaast leest u niet alleen hoeveel u kind nodig heeft, maar ook waarom.

Hoeveel per dag?

Brood 3-5 sneetjes. Brood en (ontbijt)granen zijn rijk aan koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer en jodium. Deze producten leveren dus veel voedingsstoffen en in verhouding tot hun volume en gewicht, weinig calorieën. Ze geven een voldaan gevoel na elke maaltijd. Daardoor verminderen ze de trek in energierijke hapjes tussen de maaltijden door. Zo helpen ze het gewicht gezond te houden. Er zijn veel verschillende broodsoorten,dat maakt het variëren makkelijker Kies bij voorkeur volkorenbrood, omdat deze broodsoort rijk is aan voedingsvezels en daardoor beter vult. Een sneetje brood komt ongeveer overeen met 35g.

Aardappelen(of rijst, pasta, peulvruchten), 100-150gram (2-3opscheplepels of aardappelen), deze zijn rijk aan koolhydraten, vezels, eiwit en B-vitamines en mineralen. Aardappelen bevatten ook nog vitamine C. Kies bij deze producten voor de varianten met de meeste vezels en zonder toegevoegd (verzadigd) vet. Aardappelen en peulvruchten zijn altijd vezelrijk. Bij pasta bevat de volkoren variant meer vezels dan witte pasta. In het geval van rijst is zilvervliesrijst de meest vezelrijke soort.

Groente,150gram(3groentelepels). Groente passen prima bij de avondmaaltijd of bij de lunch op het brood. En denk naast komkommer en tomaat ook eens aan geraspte wortel, reepjes paprika of een rauwkost salade. Groente, maar ook fruit zijn voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren.

Fruit, 2 vruchten(200gram), hier zitten veel vitaminen en mineralen in. Vooral vitamine C. Past prima bij de lunch, als tussendoortje, maar ook als broodbeleg. Afhankelijk van het seizoen is het lekker om plakken appel, peer, banaan of aardbeien op brood te doen. Meng kwark met gepureerde aardbeien, geraspte appel met rozijnen, kleingesneden sinaasappel. Kwark meenemen naar school is misschien niet mogelijk maar dan weten de kinderen wel dat ze kunnen variëren.

Zuivel, 300-450/600ml melk(producten) en 10-20gram kaas(1/2- 1 plak). In zuivel zit eiwit, calcium, mineralen en B-vitamines. Verder bevatten zuivelproducten vaak verzadigd vet. Kies dan ook eens voor een magerdere soort, bijv. 30+ kaas of halfvolle melk.

Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervanger, 50-100gram, bevat B-vitamines en mineralen zoals ijzer, Vlees en vleeswaren kunnenveel verzadigd vet bevatten. Kies daarom voor de magere varianten. Deze leveren ook minder calorieën. Eieren zijn rijk aan cholesterol. Houd het op zo'n drie eieren per week. Vis 2x per week waarvan 1x vette vis vanwege de goede vetzuren.

Halvarine, margarine,bak/braadproducten,15-35gram. Vet is belangrijk omvoldoende vitamine A, D en E en essentiële vetzuren binnen te krijgen. Alle vetten en alle soorten oliel everen vitamine E en essentiële vetzuren. Olie bevat geen vitamine A en D.Gebruik producten met zo min mogelijk verzadigd vet. Het gaat dan om zachte margarine, vloeibare bak- en braadproductenen alle soorten olie. Gebruik bij het frituren vloeibaar frituurvet of olie in plaats van vast frituurvet. Voor op brood heeft margarine uit een kuipje met maximaal veertig procent vet de voorkeur. Dit heeft een laag vetgehalte en levert daardoor minder calorieën. Tegenwoordig worden aan de meeste soorten margarines en halvarines vitamines toegevoegd.

Dranken, 1-1,5liter. Bij de keuze van de dranken is het belangrijk om op het aantal calorieën te letten. Dranken zonder calorieën hebben de voorkeur. Dit zijn koffie of thee zonder suiker en melk, (mineraal)water en frisdranken zonder energie. Let er wel op dat meeste light frisdranken een maximum grens van 2 glazen per dag hebben, voor de kinderen van deze leeftijd. Dit komt door de suikervervangende zoetstof.

Naast deze richtlijnen is er ook nog ruimte voor tussendoortjes, maar zorg dat deze ook zo min mogelijk verzadigd vet bevatten.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 5
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

De afweer van het lichaam.

Een kort overzicht over hoe de 1ste lijns afweer van het lichaam werkt.

Alles over het uitstrijkje

Hier kunt u alles lezen over het uitstrijkje en over de betekenissen van de resultaten.

Wat zijn de gevolgen van ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees ziet er niet fris uit en kan ook problemen veroorzaken, maar welke?

Draagbare apparaten, mobiele devices en Wireless implantable medical devices.

Een beter leven dankzij draagbare apparaten en mobiele medische devices?

Visualisatie (energie)

visualisatie oefening om energie te krijgen

Behandeling van psoriasis

Informatie over de behandeling van psoriasis

Eerste trimester zwangerschap

Eerste trimester zwangerschap van week tot week

Tips om zwanger te raken

Handige tips om de natuur een beetje te helpen!

Alles over alcoholverslaving

Informatie over alcoholverslaving

De ziekte van Meniere

De ziekte van Meniere is een evenwichtstoornis die wordt genoemd naar de Franse dokter Prosper Meniere, die de ziekte in 1861 voor het eerst ontdekte. Hij noemde de ziekte een afwijking in het binnen oor (meer bepaald het evenwichtsorgaan).

Vetweefsel: houdt het onder controle !

Vetcellen zetten uit en krimpen onder invloed van de levensstijl. De grootte van de vetcellen is mede van invloed op het ontstaan van diabetes type 2.

Ouderen op straat gezet

Steeds meer verzorgingshuizen sluiten. Waarom is dit noodzakelijk?

Roken is geestelijk gezond, roken is lekker

In dit artikel wordt met roken het verbranden van bepaalde stoffen en het vervolgens inhaleren van de daarbij ontstane rook van deze stoffen bedoelt. De meest gangbare brandbare stof die hiervoor gebruikt wordt is tabak.

Alles over anorexia

Informatie over anorexia nervosa

ADHD: Ritalin of gedragstherapie?

Het is soms moeilijk om te beslissen of een kind met ADHD beter ritalin kan krijgen of gedragstherapie.

Afvallen zonder dieet

Als je wilt afvallen zonder dieet, staan hier de tips die je nodig zult hebben!

Ga eens goed achter je bureau zitten!

Zitten op je werk valt niet mee, tenminste niet om het goed te doen. Hoe voorkom je RSI-klachten?

Oorzaken van autisme: een ontdekking

Dit artikel biedt inzicht in de oorzaken van autisme en richt zich voornamelijk op een nieuw ontdekte oorzaak van autisme: een verminderde werking van het spiegelneuronensysteem.

Mogelijke oplossingen voor Insomnie

Tips om de slaap beter te kunnen vatten

Rauwe of gekookte groenten? Wat is gezonder?

De voordelen en nadelen van het eten van rauwe groenten en gekookte groenten.

Waarom kan zonnen schadelijk zijn?

Zonnen is niet alleen goed voor een bruin kleurtje; het kan ook slecht zijn voor de gezondheid. In dit artikel wordt uitgelegd waarom het schadelijk kan zijn.

Alles over diabetes

Informatie over diabetes mellitus, type 1 en type 2

Meloenen zijn gezonde en lekkere dorstlessers

Meloenen zijn de ideale dorstlessers op warme zomerdagen en bevatten bovendien nauwelijks calorieën.

Gevolgen, oorzaken en tekenen van Binge Eating Disorder (deel 2)

Psychologische oorzaken, hoe kan je het stoppen en test of je BED hebt.

Hoe ontstaat huidkanker en is dit te detecteren met RFLP?

Huidkanker is een groot probleem. In Groot Brittanië bijvoorbeeld zijn er jaarlijks 9500 nieuwe gevallen van huidkanker en komen er 2300 mensen aan te overlijden.