Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.


Publicatie datum:

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Gesponsorde koppelingen

>Dat gezonde voeding voor kinderen erg belangrijk is weet iedereen. Maar wat is gezonde voeding eigenlijk? In deze artikel vind u richtlijunen gezonde voeding voor kinderen in de leeftijd tussen 4 en 12 jaar. Daarnaast leest u niet alleen hoeveel u kind nodig heeft, maar ook waarom.

Hoeveel per dag?

Brood 3-5 sneetjes. Brood en (ontbijt)granen zijn rijk aan koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer en jodium. Deze producten leveren dus veel voedingsstoffen en in verhouding tot hun volume en gewicht, weinig calorieën. Ze geven een voldaan gevoel na elke maaltijd. Daardoor verminderen ze de trek in energierijke hapjes tussen de maaltijden door. Zo helpen ze het gewicht gezond te houden. Er zijn veel verschillende broodsoorten,dat maakt het variëren makkelijker Kies bij voorkeur volkorenbrood, omdat deze broodsoort rijk is aan voedingsvezels en daardoor beter vult. Een sneetje brood komt ongeveer overeen met 35g.

Aardappelen(of rijst, pasta, peulvruchten), 100-150gram (2-3opscheplepels of aardappelen), deze zijn rijk aan koolhydraten, vezels, eiwit en B-vitamines en mineralen. Aardappelen bevatten ook nog vitamine C. Kies bij deze producten voor de varianten met de meeste vezels en zonder toegevoegd (verzadigd) vet. Aardappelen en peulvruchten zijn altijd vezelrijk. Bij pasta bevat de volkoren variant meer vezels dan witte pasta. In het geval van rijst is zilvervliesrijst de meest vezelrijke soort.

Groente,150gram(3groentelepels). Groente passen prima bij de avondmaaltijd of bij de lunch op het brood. En denk naast komkommer en tomaat ook eens aan geraspte wortel, reepjes paprika of een rauwkost salade. Groente, maar ook fruit zijn voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren.

Fruit, 2 vruchten(200gram), hier zitten veel vitaminen en mineralen in. Vooral vitamine C. Past prima bij de lunch, als tussendoortje, maar ook als broodbeleg. Afhankelijk van het seizoen is het lekker om plakken appel, peer, banaan of aardbeien op brood te doen. Meng kwark met gepureerde aardbeien, geraspte appel met rozijnen, kleingesneden sinaasappel. Kwark meenemen naar school is misschien niet mogelijk maar dan weten de kinderen wel dat ze kunnen variëren.

Zuivel, 300-450/600ml melk(producten) en 10-20gram kaas(1/2- 1 plak). In zuivel zit eiwit, calcium, mineralen en B-vitamines. Verder bevatten zuivelproducten vaak verzadigd vet. Kies dan ook eens voor een magerdere soort, bijv. 30+ kaas of halfvolle melk.

Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervanger, 50-100gram, bevat B-vitamines en mineralen zoals ijzer, Vlees en vleeswaren kunnenveel verzadigd vet bevatten. Kies daarom voor de magere varianten. Deze leveren ook minder calorieën. Eieren zijn rijk aan cholesterol. Houd het op zo'n drie eieren per week. Vis 2x per week waarvan 1x vette vis vanwege de goede vetzuren.

Halvarine, margarine,bak/braadproducten,15-35gram. Vet is belangrijk omvoldoende vitamine A, D en E en essentiële vetzuren binnen te krijgen. Alle vetten en alle soorten oliel everen vitamine E en essentiële vetzuren. Olie bevat geen vitamine A en D.Gebruik producten met zo min mogelijk verzadigd vet. Het gaat dan om zachte margarine, vloeibare bak- en braadproductenen alle soorten olie. Gebruik bij het frituren vloeibaar frituurvet of olie in plaats van vast frituurvet. Voor op brood heeft margarine uit een kuipje met maximaal veertig procent vet de voorkeur. Dit heeft een laag vetgehalte en levert daardoor minder calorieën. Tegenwoordig worden aan de meeste soorten margarines en halvarines vitamines toegevoegd.

Dranken, 1-1,5liter. Bij de keuze van de dranken is het belangrijk om op het aantal calorieën te letten. Dranken zonder calorieën hebben de voorkeur. Dit zijn koffie of thee zonder suiker en melk, (mineraal)water en frisdranken zonder energie. Let er wel op dat meeste light frisdranken een maximum grens van 2 glazen per dag hebben, voor de kinderen van deze leeftijd. Dit komt door de suikervervangende zoetstof.

Naast deze richtlijnen is er ook nog ruimte voor tussendoortjes, maar zorg dat deze ook zo min mogelijk verzadigd vet bevatten.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 5
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over epilepsie

Informatie over epilepsie, wat is het, hoe kun je het herkennen en wat is de behandeling

Wat is een hernia en hoe herken je een hernia?

Opeens heb je last van uitstralende spierpijn in je benen, je rug en je armen. Is dat nou een hernia?

de waarheid over afvallen

een inzicht in hoe afvallen echt werkt.

Van volledig verlamd tot prima prestaties op de golfbaan

Hoe iemand met een ernstig herseninrfarct en behoorlijk hartproblemen met een enorme wilskracht tot behoorlijke prestaties komen kan.

Bloedonderzoek zonder verwijzing

Geen verwijzing van je huisarts gekregen voor bloedonderzoek of ander medisch onderzoek. Gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden om op eigen kosten onderzoek te laten verrichten wanneer u dat wenst.

Conversiestoornis… wat is het?

Psychische stoornissen zijn er in alle vormen en maten, in dit artikel neem ik je mee in de wereld van de conversiestoornis

Overgewicht/obestitas bij kinderen: wat kan je eraan doen? (2)

Enkele tips voor hoe je iets kan doen aan het overgewicht van je kind.

Premenstrueel syndroom

PMS, menstruatieklachten, premenstrueel syndroom

Haargroei bevorderen

Weg met die kale plekken op je hoofd!

Leven met epilepsie

Het leven met epilepsie, epilepsie en beperkingen

Diagnose ‘De ziekte van Crohn’, wat nu?

Wat te doen bij de ziekte van Crohn.

Verslaving en gewoonte

Verslaving en gewoonte

Hongercrises in de vroegmoderne tijd

Het artikel beschrijft de verschillende theoriën over hongercrissisen in de 17e en 18e eeuw.

Tandvlees ontsteking, hoe ontstaat het

Veel mensen hebben last van ontstoken tandvlees. Hoe komt dit nu precies.

Alles over malaria

informatie over malaria

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven III

Waarom een koolhydraatarm dieet wel werkt

Alles over osteoporose

Informatie over botontkalking (osteoporose)

Alles over staar

Hier kunt u alles lezen over staar (cataract)

Ziekte van Crohn

Crohn is een chronische en ongeneeslijke darmziekte

Keelontsteking (angina)

Een keelontsteking, of angina, kan heel pijnlijk zijn. Het is geen ernstige ziekte, ook al kan het soms angstaanjagend zijn.

Vitamine B8: Biotine

Informatief artikel over Biotine (vitamine B8)

Actonel

Beschrijving van het medicament Actonel.

Het verleden is passief, de toekomst actief.

Goed omgaan met deze tijdzones en daardoor bewuster en zonder stress verder leven. Dat kan als je door middel van het verleden het heden en toekomst meer in eigen hand neemt.

Wanneer koesteren hoop betekent : de helende kracht van het kind in jezelf.-John Bradshaw

Uitleg en handleiding voor het helen van het

Help, mijn kleintje stottert

Informatief artikel over stotteren