Slaap en de regulatie van slaap.


Publicatie datum:

Een overzicht over welke soorten slaap er zijn en hoe slaap gereguleerd wordt.

Gesponsorde koppelingen

Slaap, iedereen doet het maar men weet vaak niet wat slaap precies is. Slaap wordt beschreven als een dagelijks terugkerende toestand waarin lichaam en geest tot rust komen. We bespreken hier welke soorten slaap er zijn en de regulatie van slaap.

Gesponsorde koppelingen

Soorten slaap.

Slaap kan worden ingedeeld in zogenaamde REM slaap en non-REM slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement, dit betekend dat wanneer je slaapt je ogen hele snelle bewegingen maken.

REM-slaap.

De REM-slaap maakt ongeveer 25% uit van de complete slaapcyclus. Meestal wordt een persoon na de REM-slaap wakker, maar wanneer men tijdens de REM-slaap wordt gewekt dan herinnert men zich meestal een droom. De REM-slaap zelf is ook te verdelen in 2 stadia: phasic ( snelle oogbewegingen ) en tonic ( de spiertonus neemt af ) à deze fases zijn te onderscheiden met behulp van een EEG ( = elektroencefalogram, een onderzoek waarbij de hersenfunctie wordt onderzocht).

nonREM-slaap.

De nonREM-slaap maakt ongeveer 75% uit van de complete slaapcyclus. De nonREM-slaap is te verdelen in 4 stadia. Stadia 1+2 maken 50% uit en stadia 3+4 maken 25% uit van de nonREM-slaap. Stadia 3+4 worden ook wel de Slow wave sleep genoemd en stadia 4 wordt gekenmerkt door delta-golven op het EEG.

Slaapregulatie.

Het slaap-waakritme is een circadiaan ritme (biologisch ritme) dat ongeveer 1 dag duurt, het is dus ook wel een 24-uurs ritme.

De zogenaamde biologische klok in de mens ligt in de nucleus suprachiasmaticus. Wanneer er licht op de retina valt vindt er prikkeling plaats van de nucleus suprachiasmaticus, deze prikkelt ook zijn beurt weer de epifyse ( pijnappelklier ) en deze geeft het hormoon melatonine af. Dit hormoon beïnvloed het slaap-waakritme. Licht ( zonlicht, kunstlicht ) remt de productie van melatonine, maar wanneer het licht weggaat of afneemt dan komt de natuurlijk productie van melatonine weer op gang. Wanneer de melatonine concentratie hoger wordt gaat het lichaam zich voorbereiden op de nacht.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 17
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

Cellulitis - anti-cellulitis behandelingen - getest - oplossingen

Het komt er bijna op neer dat 9 op de 10 vrouwen geconfronteerd wordt met cellulitis of sinaasappelhuid. Verschillende oplossingen worden aangeboden, maar werken ze ook?

Huilbabies en hechtingsproblemen

Overal kan je lezen dat ouders met huilbabies hun babies te veel verwennen. Maar is dit eigenlijk wel waar of is het net omgekeerd?

Snurken - apneu - tips - gezondheid

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor snurken, maar voor de partner van een snurker is het altijd een vervelende zaak. Hier enkele tips.

Ziekte van Crohn

Crohn is een chronische en ongeneeslijke darmziekte