Slapeloosheid - deel 2


Publicatie datum:

aanvullende informatie over slapeloosheid

Gesponsorde koppelingen

Dit is een aanvulling op het prima stuk over slapeloosheid van mafmiekje http://artikelen.foobie.nl/gezondheid/slapeloosheid-informatie/ .

Hierbij put ik vooral uit eigen ervaring. Na de geboorte van mijn oudste dochter had ik heel veel last van slapeloosheid. Door de nachtvoedingen werd ik constant wakker gemaakt en ik had problemen weer in slaap te komen. Op een gegeven moment sliep ze gewoon door, maar ik bleef wakker worden en meestal om dezelfde tijd 3 uur ’s nachts.

Acceptatie

Als je steeds wakker wordt of niet in slaap kan komen veroorzaakt dat heel veel stress. Juist als je weet dat je toch echt je slaap nodig hebt en anders niet kan functioneren de volgende dag. Voor mij was het dan ook erg belangrijk om te accepteren dat ik wakker was en dat dit OK was. Met 6 uur slaap kan ik ook functioneren. Er is geen man overboord. Door alleen al deze acceptatie verdween een groot gedeelte van de oorzaak van de slapeloosheid.

 

Meditatie of ontspanningsoefeningen

Ik was al een aantal jaren bekend met meditatie en ook meditatie is voor mij een goed middel om te ontspannen. Er zijn verschillende geleide meditaties beschikbaar. Zoek er een met een prettig stemgeluid en prettige muziek waarbij je echt kan ontspannen.

Wil je het minder zweverig dan zijn simpele ontspanningsoefeningen of een mindfulness training een prima methode om toe te passen. Uitgangspunt is hierbij dat je uit je hoofd gaat en je aandacht richt op je lichaam. Begin bij je voet, span deze aan en laat weer los. Doe hetzelfde met je been, andere voet, been, handen, armen, buik, borst, gezicht Wat voel je? Probeer te voelen in plaats van te denken. Betrap je jezelf toch weer op het feit dat je al een boodschappenlijstje voor morgen aan het maken bent, probeer dan niet boos op jezelf te worden. Het is allemaal OK, je gaat gewoon weer verder waar je gebleven was.

 

De club van 3 uur ‘s nachts

Het viel mij op dat ik steeds op dezelfde tijd wakker werd, precies 3 uur ’s nachts. Dit was een raadsel voor mij totdat ik het boek Spirituele Psychologie van Steve Rother onder ogen kreeg. Hij had het over een groep mensen die vaak om 3 uur ’s nachts wakker werden en hij noemde het “the 3 o’ clock club”. Dit was een echte eye-opener voor mij. 80% van de mensen die naar zijn seminars kwamen hadden precies hetzelfde. Het was volgens hem een aanwijzing dat ik mijn spiritueel aan het ontwikkelen was. Er was niks mis met mijn slapeloosheid! Sterker nog ik had een groep mensen gevonden die hetzelfde als ik ervoeren.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring, die lang niet voor iedereen hoeft te gelden. Ondertussen heb ik ook wat rondgevraagd in mijn vriendenkring en ik heb het idee dat vooral creatieve mensen ook op dit tijdstip wakker worden. Deze tekst is ook geschreven om 4:00. Ik maak er nu geen probleem meer van, maar gebruik het om mijn ideeën op te schrijven. Er is op dit moment dus geen sprake meer van slapeloosheid. En eigenlijk is het dus pas een probleem als jij die naam daaraan geeft. Het goede nieuws is dat je er ook een andere naam aan kan geven. Van 3 tot 5 uur ’s nachts is nu de tijd die ik voor mezelf heb, zonder dat ik gestoord wordt door echtgenoot of kinderen.

 

Aanvullende tips

-         Probeer op een vaste tijd naar bed te gaan, wanneer je je slaperig voelt. Iedereen is anders, de een wordt slaperig om 10 uur ’s avonds, de ander pas om 2 uur ’s nachts. Volg je gevoel.

-         Doe geen actieve dingen meer in de 2 uur voordat je gaat slapen. Je lichaam heeft tijd nodig om in de slaapstand te komen. TV kijken, een boek lezen of yoga zijn prima, maar ga niet sporten tot 11 uur en verwacht dan dat je om half 12 in slaap kan vallen.

-         Advies dat ik ooit kreeg: Kijk geen TV of lees geen boek in bed. Het is het beste om je bed alleen voor slapen te gebruiken. Je krijgt dan makkelijker de associatie van het bed met het slapen. Ook hier volg je gevoel. Vind je het fijn om nog even TV te kijken of een boek te lezen tot je echt slaperig wordt, doe dat dan.

-         Wordt je midden in de nacht wakker, probeer dan niet te eten.


Foobie gebruiker DutchLight

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Thuis gemakkelijk afvallen? Hier een paar tips!

De kijk op verslaving door de jaren heen

In dit artikel worden de verschillende modellen besproken die men door de jaren heen hanteerde voor het kijken naar verslaving

Kinderen en slapen, do's en don'ts.

Heeft uw kind moeite met slapen? Kijk hier voor meer informatie.

Alles over hart en vaatziekten

Informatie over hart- en vaatziekten en de risicofactoren hierop. Voorkom dat je een hartaanval krijgt!

Het belang van gezonde voeding

Dit artikel wil je het belang van gezonde voeding aantonen, niet enkel voor het lichaamsgewicht, maar ook voor de gehele gezondheid.

Anorexia is een verslaving

anorexia is een verslaving.

Help, blaaspoliepen.

Blaaspoliepen wat houdt dat in en wat zijn de consuqenties

Sigaretten tegen de stress?

Stress onder rokers blijkt veel meer voor te komen als bij niet-rokers

Tabak

uitleg over tabak

Reisziekte

Wat is reisziekte, hoe komt het, hoe herken ik het en wat kan ik eraan doen?

Kruiden maken je gezond

Het gebruik van verse kruiden in de keuken pept niet enkel smaakloze gerechten op, maar betekent ook een ware energieboost voor je lichaam.

Innerlijke rust

Hoe kun je innerlijke rust bereiken?

Alcoholverslaving - Hoe weet je of je verslaafd bent?

Alcohol kan een probleem worden voor sommigen. Lees meer over alcoholverslaving en kom te weten of jij misschien uit moet kijken.

Alles over homeopathie

Alles wat u moet weten over homeopathie. Hoe het ontstaan is hoe het werkt en hoe het in het hedendaags leven nog toepasbaar is om de algehele gezondheidstoestand te verbeteren.

Samsung ziet toekomst in gezondheidsmarkt

Samsung wil investeren in technologieën met betrekking tot gezondheid

Tweede trimester zwangerschap

De tweede trimester van de zwangerschap van week tot week

Alles over artrose

Informatie over artrose (gewrichtsslijtage)

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding.

Koken voor personen met een eierallergie

Recepten voor personen met een eierallergie.

Het verband tussen stress en andere ziektes

fysiologische gevolgen van stress

Bubbelbaden en je gezondheid

Bubbelbaden en goede gezondheid, gaat dat samen?

Augmentin

Beschrijving van het medicament Augmentin.

Snurken, knap lastig maar wat doe je ertegen

Iedereen kent wel een voorbeeld van iemand die 's nachts hele bossen omzaagt. Waar komt snurken door? En nog belangrijker wat doe je ertegen?

Verlies 4 kilo in 3 dagen

Met dit (tonijn) crashdieet is het mogelijk.

Milieu en vervuiling: effecten op de mens

Wat zijn de effecten van het milieu en vervuiling op de mens?