Slapeloosheid - deel 2


Publicatie datum:

aanvullende informatie over slapeloosheid

Gesponsorde koppelingen

Dit is een aanvulling op het prima stuk over slapeloosheid van mafmiekje http://artikelen.foobie.nl/gezondheid/slapeloosheid-informatie/ .

Hierbij put ik vooral uit eigen ervaring. Na de geboorte van mijn oudste dochter had ik heel veel last van slapeloosheid. Door de nachtvoedingen werd ik constant wakker gemaakt en ik had problemen weer in slaap te komen. Op een gegeven moment sliep ze gewoon door, maar ik bleef wakker worden en meestal om dezelfde tijd 3 uur ’s nachts.

Acceptatie

Als je steeds wakker wordt of niet in slaap kan komen veroorzaakt dat heel veel stress. Juist als je weet dat je toch echt je slaap nodig hebt en anders niet kan functioneren de volgende dag. Voor mij was het dan ook erg belangrijk om te accepteren dat ik wakker was en dat dit OK was. Met 6 uur slaap kan ik ook functioneren. Er is geen man overboord. Door alleen al deze acceptatie verdween een groot gedeelte van de oorzaak van de slapeloosheid.

 

Meditatie of ontspanningsoefeningen

Ik was al een aantal jaren bekend met meditatie en ook meditatie is voor mij een goed middel om te ontspannen. Er zijn verschillende geleide meditaties beschikbaar. Zoek er een met een prettig stemgeluid en prettige muziek waarbij je echt kan ontspannen.

Wil je het minder zweverig dan zijn simpele ontspanningsoefeningen of een mindfulness training een prima methode om toe te passen. Uitgangspunt is hierbij dat je uit je hoofd gaat en je aandacht richt op je lichaam. Begin bij je voet, span deze aan en laat weer los. Doe hetzelfde met je been, andere voet, been, handen, armen, buik, borst, gezicht Wat voel je? Probeer te voelen in plaats van te denken. Betrap je jezelf toch weer op het feit dat je al een boodschappenlijstje voor morgen aan het maken bent, probeer dan niet boos op jezelf te worden. Het is allemaal OK, je gaat gewoon weer verder waar je gebleven was.

 

De club van 3 uur ‘s nachts

Het viel mij op dat ik steeds op dezelfde tijd wakker werd, precies 3 uur ’s nachts. Dit was een raadsel voor mij totdat ik het boek Spirituele Psychologie van Steve Rother onder ogen kreeg. Hij had het over een groep mensen die vaak om 3 uur ’s nachts wakker werden en hij noemde het “the 3 o’ clock club”. Dit was een echte eye-opener voor mij. 80% van de mensen die naar zijn seminars kwamen hadden precies hetzelfde. Het was volgens hem een aanwijzing dat ik mijn spiritueel aan het ontwikkelen was. Er was niks mis met mijn slapeloosheid! Sterker nog ik had een groep mensen gevonden die hetzelfde als ik ervoeren.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring, die lang niet voor iedereen hoeft te gelden. Ondertussen heb ik ook wat rondgevraagd in mijn vriendenkring en ik heb het idee dat vooral creatieve mensen ook op dit tijdstip wakker worden. Deze tekst is ook geschreven om 4:00. Ik maak er nu geen probleem meer van, maar gebruik het om mijn ideeën op te schrijven. Er is op dit moment dus geen sprake meer van slapeloosheid. En eigenlijk is het dus pas een probleem als jij die naam daaraan geeft. Het goede nieuws is dat je er ook een andere naam aan kan geven. Van 3 tot 5 uur ’s nachts is nu de tijd die ik voor mezelf heb, zonder dat ik gestoord wordt door echtgenoot of kinderen.

 

Aanvullende tips

-         Probeer op een vaste tijd naar bed te gaan, wanneer je je slaperig voelt. Iedereen is anders, de een wordt slaperig om 10 uur ’s avonds, de ander pas om 2 uur ’s nachts. Volg je gevoel.

-         Doe geen actieve dingen meer in de 2 uur voordat je gaat slapen. Je lichaam heeft tijd nodig om in de slaapstand te komen. TV kijken, een boek lezen of yoga zijn prima, maar ga niet sporten tot 11 uur en verwacht dan dat je om half 12 in slaap kan vallen.

-         Advies dat ik ooit kreeg: Kijk geen TV of lees geen boek in bed. Het is het beste om je bed alleen voor slapen te gebruiken. Je krijgt dan makkelijker de associatie van het bed met het slapen. Ook hier volg je gevoel. Vind je het fijn om nog even TV te kijken of een boek te lezen tot je echt slaperig wordt, doe dat dan.

-         Wordt je midden in de nacht wakker, probeer dan niet te eten.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker DutchLight

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Een te trage schildklier

een te trage schildklier, wat is dat nou? en hoe ga je er mee om?

Hoe reageer jij op stress?

Kan jij stress bij jezelf herkennen? Weet jij hoe je jezelf weer onder controle kan krijgen? In dit artikel leg ik het je uit,

Last van stotteren?

Hier lees je hoe je er vanaf kunt komen!

Wat zijn de eerste tekenen van een beginnende bevalling?

Geeft een omschrijving wat de eerste tekenen zijn van een bevalling

Nuchter voor een operatie

Waarom moet je nuchter zijn voor een operatie? Lees het hier!

Vetten

Wat zijn vetten? Hoeveel heb je ervan nodig en waarom heb je ze nodig?

Vitamine B2: Riboflavine

Informatief artikel ober Riboflavine (vitamine B2).

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

De ambulance

Dit is een informatieve uiteenzetting over de ambulance.

Bloeddonatie, waarom zou je het niet doen?

De positieve aspecten van het doneneren van bloed.

Gilles de la Tourette syndroom

ziekte

Borstkanker, gemener dan u denkt.

De gevaarlijkste vorm van Borstkanker

Hoe omgaan met een chronische ziekte?

Hoe leer je leven met een chronische ziekte?

Wat zijn de gevolgen van ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees ziet er niet fris uit en kan ook problemen veroorzaken, maar welke?

De ziekte: Huntington

Informatie over de ziekte Huntington

Alcoholische drank

Alcohol en gezondheidsrisico's

Alles over voetschimmel

Informatie over voetschimmel (zwemmerseczeem)

Inzicht meditatie

Verander uw levenshouding door inzicht meditatie

Vitamine B12: Cobalamine

Informatief artikel over Cobalamine (vitamine B12)

Acne.

De oorzaak van Acne.

Alles over endometriose

Informatie over endometriose

Levens redden met je smartphone door gratis reanimatie app.

De gratis reanimatie app van de Hartstichting is er voor iedereen die een reanimatie- en een AED-cursus heeft gevolgd?

Maaltijdsalade besmet met salmonellazalm

Maaltijdsalade met gerookte zalm besmet met salmonella

Hoe voorkom je rugproblemen met een waterbed

Heb je ook last van je rug door het slapen op een waterbed? Meestal komen deze rugklachten door bepaalde slaapposities, vooral het buigen van je rug terwijl je slaapt.

Draagbare apparaten, mobiele devices en Wireless implantable medical devices.

Een beter leven dankzij draagbare apparaten en mobiele medische devices?