Slapeloosheid - deel 2


Publicatie datum:

aanvullende informatie over slapeloosheid

Gesponsorde koppelingen

Dit is een aanvulling op het prima stuk over slapeloosheid van mafmiekje http://artikelen.foobie.nl/gezondheid/slapeloosheid-informatie/ .

Hierbij put ik vooral uit eigen ervaring. Na de geboorte van mijn oudste dochter had ik heel veel last van slapeloosheid. Door de nachtvoedingen werd ik constant wakker gemaakt en ik had problemen weer in slaap te komen. Op een gegeven moment sliep ze gewoon door, maar ik bleef wakker worden en meestal om dezelfde tijd 3 uur ’s nachts.

Gesponsorde koppelingen

Acceptatie

Als je steeds wakker wordt of niet in slaap kan komen veroorzaakt dat heel veel stress. Juist als je weet dat je toch echt je slaap nodig hebt en anders niet kan functioneren de volgende dag. Voor mij was het dan ook erg belangrijk om te accepteren dat ik wakker was en dat dit OK was. Met 6 uur slaap kan ik ook functioneren. Er is geen man overboord. Door alleen al deze acceptatie verdween een groot gedeelte van de oorzaak van de slapeloosheid.

 

Meditatie of ontspanningsoefeningen

Ik was al een aantal jaren bekend met meditatie en ook meditatie is voor mij een goed middel om te ontspannen. Er zijn verschillende geleide meditaties beschikbaar. Zoek er een met een prettig stemgeluid en prettige muziek waarbij je echt kan ontspannen.

Wil je het minder zweverig dan zijn simpele ontspanningsoefeningen of een mindfulness training een prima methode om toe te passen. Uitgangspunt is hierbij dat je uit je hoofd gaat en je aandacht richt op je lichaam. Begin bij je voet, span deze aan en laat weer los. Doe hetzelfde met je been, andere voet, been, handen, armen, buik, borst, gezicht Wat voel je? Probeer te voelen in plaats van te denken. Betrap je jezelf toch weer op het feit dat je al een boodschappenlijstje voor morgen aan het maken bent, probeer dan niet boos op jezelf te worden. Het is allemaal OK, je gaat gewoon weer verder waar je gebleven was.

 

De club van 3 uur ‘s nachts

Het viel mij op dat ik steeds op dezelfde tijd wakker werd, precies 3 uur ’s nachts. Dit was een raadsel voor mij totdat ik het boek Spirituele Psychologie van Steve Rother onder ogen kreeg. Hij had het over een groep mensen die vaak om 3 uur ’s nachts wakker werden en hij noemde het “the 3 o’ clock club”. Dit was een echte eye-opener voor mij. 80% van de mensen die naar zijn seminars kwamen hadden precies hetzelfde. Het was volgens hem een aanwijzing dat ik mijn spiritueel aan het ontwikkelen was. Er was niks mis met mijn slapeloosheid! Sterker nog ik had een groep mensen gevonden die hetzelfde als ik ervoeren.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring, die lang niet voor iedereen hoeft te gelden. Ondertussen heb ik ook wat rondgevraagd in mijn vriendenkring en ik heb het idee dat vooral creatieve mensen ook op dit tijdstip wakker worden. Deze tekst is ook geschreven om 4:00. Ik maak er nu geen probleem meer van, maar gebruik het om mijn ideeën op te schrijven. Er is op dit moment dus geen sprake meer van slapeloosheid. En eigenlijk is het dus pas een probleem als jij die naam daaraan geeft. Het goede nieuws is dat je er ook een andere naam aan kan geven. Van 3 tot 5 uur ’s nachts is nu de tijd die ik voor mezelf heb, zonder dat ik gestoord wordt door echtgenoot of kinderen.

 

Aanvullende tips

-         Probeer op een vaste tijd naar bed te gaan, wanneer je je slaperig voelt. Iedereen is anders, de een wordt slaperig om 10 uur ’s avonds, de ander pas om 2 uur ’s nachts. Volg je gevoel.

-         Doe geen actieve dingen meer in de 2 uur voordat je gaat slapen. Je lichaam heeft tijd nodig om in de slaapstand te komen. TV kijken, een boek lezen of yoga zijn prima, maar ga niet sporten tot 11 uur en verwacht dan dat je om half 12 in slaap kan vallen.

-         Advies dat ik ooit kreeg: Kijk geen TV of lees geen boek in bed. Het is het beste om je bed alleen voor slapen te gebruiken. Je krijgt dan makkelijker de associatie van het bed met het slapen. Ook hier volg je gevoel. Vind je het fijn om nog even TV te kijken of een boek te lezen tot je echt slaperig wordt, doe dat dan.

-         Wordt je midden in de nacht wakker, probeer dan niet te eten.


Foobie gebruiker DutchLight

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Gevolgen, oorzaken en tekenen van Binge Eating Disorder (deel 2)

Psychologische oorzaken, hoe kan je het stoppen en test of je BED hebt.

Anorexia nervosa

In dit artikel staat beschreven wat anorexia nervosa is.

Alles over mazelen

Informatie over de mazelen

Alles over tetanus

Informatie over tetanus en tentanusvaccinatie

Colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn

Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn